Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:59

Ik doe alleen Frans mondeling al een tijdje, en ik heb nog nooit dat een woord geweigerd is. Dus ken het probleem niet..

pien_2010

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 08:20

Corrigeer, Spaans natuurlijk. Zonet ook gedaan. Je moet als je praat even wachten als je de speaker aanzet. Anders mist hij teveel. Dus ik druk op de speaker ,ik wacht een seconde en begin dan rustig de zinnetjes te herhalen. Vanochtend ook weer, was ik er zo doorheen..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:42

Femke_Tweety schreef:
Shenavallie schreef:
Wel gek dat ik nu met les 2 (les 1 heb ik alle 4 stadia afgerond) ineens de vraag krijg om te betalen. Hebben jullie dat ook gehad? Ik doe de lessen overigens op de PC, want ik vind dat gepriegel op een klein telefoonscherm niet handig.

Nee.

Heb jij ooit de gratis versie van max aangenomen?
Wellicht dat dat afgelopen is en je nu moet betalen?

Ik wijs dat altijd af, ook gratis probeerversies.

Max? Nee, ik heb gewoon DuoLingo opgezocht via de computer en ben begonnen, na het aanmaken van een account. Met heel veel omwegen kan ik die betaaloptie nu omzeilen, maar dat houdt wel in dat ik bepaalde lessen soms tig keer opnieuw moet doen. Mijn zoon doet de lessen op zijn telefoon en heeft nergens last van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:43

_Cathalijne schreef:
Wauw ik vind het knap hoor al die lange streaks. Ik zit nu net op de 50 dagen, en ben net in unit 2 beland. (van de 3) Maar ga ook niet bijzonder snel door duolingo heen. Hoewel ik Duolingo wel goed vind voor repetitie is er voor chinees echt heel weinig uitleg. Nu weet ik dat duolingo sowieso niet zo heel veel grammaticale uitleg geeft, maar in het frans en spaans kon ik me daar nog wel een beetje doorheen worstelen, maar in het chinees ga ik toch iets meer hulp nodig hebben :').

Dus we worstelen langzaam door duolingo, heb inmiddels een boekje voor karakters/hanzi aangeschaft om iets beter te begrijpen hoe karakters opgebouwd zijn, en hoe je ze eh reproduceert. scribble hier en daar nog wat door een lesboek HSK1, en zoek eens naar woordenlijsten, want duolingo laat mij alleen maar koffie, thee, water, en melk bestellen in het restaurant.. oh en cola en warme chocomelk sinds gister *\o/*

Voor de mensen die zeggen toch teksten ed. te kunnen begrijpen na zo'n 1000 dagen, is dat echt enkel met duolingo, of hebben jullie door de tijd heen gebruik gemaakt van andere bronnen (methodisch leerboek, vakantie in land van oid). Bij mij is het dus een combinatie van duolingo (voor repetitie), lesboek hanzi (om het schrijven te oefenen), methodisch lesboek voor de taaltesten, en als als mijn chinees iets beter is dan hopelijk Dora de Explorer, maar momenteel kan ik zelfs dat nog niet volgen | :')

Chinees is ook echt wel van een iets andere orde. Ik heb ooit twee seizoenen Chinees gevolgd via de VolksUniversiteit. Dus echt iedere woensdagavond twee uur in een klaslokaal met medestudenten en een leraar. De opbouw van de zinnen was nog relatief gemakkelijk, maar de uitspraak werd al een stuk minder. Daarnaast hadden we een hele doos met karakters en moesten we dus ook het schrijven oefenen (stuk minder gemakkelijk dan gedacht).
Volkomen kansloze exercitie en uiteindelijk kon ik na bijna 2 jaar net aan een kilo sinaasappels bestellen op de markt :')

Maar goed, wel leuk om iets van de karakters te weten en hoe ze zijn opgebouwd :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:44

Shenavallie schreef:
Op aanraden van mijn zoon gisteren ingeschreven op de site. Was eerst sceptisch, maar het is toch wel een leuk programma. Ik heb gekozen voor Russisch.

Leuk, die doe ik ook :-)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:52

Apple schreef:
Chinees is ook echt wel van een iets andere orde. Ik heb ooit twee seizoenen Chinees gevolgd via de VolksUniversiteit. Dus echt iedere woensdagavond twee uur in een klaslokaal met medestudenten en een leraar. De opbouw van de zinnen was nog relatief gemakkelijk, maar de uitspraak werd al een stuk minder. Daarnaast hadden we een hele doos met karakters en moesten we dus ook het schrijven oefenen (stuk minder gemakkelijk dan gedacht).
Volkomen kansloze exercitie en uiteindelijk kon ik na bijna 2 jaar net aan een kilo sinaasappels bestellen op de markt :')

Maar goed, wel leuk om iets van de karakters te weten en hoe ze zijn opgebouwd :-)

Kijk, dat bedoelde ik toen ik zei dat ik me een l*lletje rozenwater voelde met mijn Zweeds. Het is echt een simpel rondje over de hoefslag versus een TREC-parcours.

(edit:) Even een ander vraagje: rekent Duolingo je reeks voor elke taal apart? Of hou je ook je reeks in stand als je gisteren met taal A en vandaag met taal B bezig bent? Ik zou zeggen dat je streak afloopt zodra je een specifieke taal een dag geen aandacht geeft. Dat is namelijk het idee erachter: dat je elke dag met de taal in aanraking komt en zo een routine opbouwt. Anderzijds zie ik bij anderen nooit in welke taal ze een streak hebben. Dan lijkt het toch te zijn: ik heb Duolingo nu zoveel dagen achter elkaar gebruikt.

(Puur theoretisch dit, ik ben al vele uren per week kwijt aan Duolingo en ik heb geen behoefte om er in dit stadium, al dan niet serieus, nog wat naast te doen.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:14

Ik doe alles door elkaar en elke les in wat dan ook wordt bij mij gerekend als een dag met een les.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:13

Gelukkig loopt je streak door als je van taal wisselt. Ik was begonnen met Grieks, maar nadat mijn vakantie was geweest en ik voorlopig niet meer naar Griekenland ga, ben ik overgestapt naar Frans en voor de lol doe ik soms muziek.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:09

Als ik in een lastig stukje zit qua talen en weinig tijd heb doe ik soms een rekenlesje om mijn streak te behouden :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:18

Ik zit al tijden aan het eind van de Griekse cursus dus ik ben er wel een beetje klaar mee nu.

Heeft iemand hier ervaring met Arabisch leren via DL ?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 00:10

Nee, dat lijkt mij wel een pittige taal!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 00:41

Fitzroy schreef:
Ik zit al tijden aan het eind van de Griekse cursus dus ik ben er wel een beetje klaar mee nu.

Heeft iemand hier ervaring met Arabisch leren via DL ?

Ik heb geen ervaring met Arabisch op Duo, maar ik heb het wel uit boeken proberen te leren (niet extreem serieus trouwens). Het is inderdaad heel moeilijk. Om te beginnen is het een taal met heel veel verbuigingen en vervoegingen (een beetje als Latijn en Grieks), en heel veel onregelmatigheden. De meeste van die vormen zie je niet aan het woord, omdat de klinkers (althans de korte klinkers) niet worden uitgeschreven. Je moet dus (uiteraard nadat je het schrift hebt geleerd - ook geen kattenpis) de taal al redelijk goed kennen en flink puzzelen om te weten welke vorm je voor je hebt.

Tot overmaat van ramp is het Arabisch de facto niet één taal. Er is Modern Standaard Arabisch, dat is in grote lijnen nog gelijk aan het Arabisch van de Koran (zeker als het in zijn zuiverste, meest formele vorm wordt gebruikt). Daarnaast zijn er verschillende Arabische dialecten, die weliswaar minder vormen kennen maar nog altijd pittig zijn - en onderling niet zo gemakkelijk verstaanbaar. Een Marokkaan, een Egyptenaar en een Irakees komen een bazaar binnen - en verder gaat de mop niet, want ze begrijpen elkaar nauwelijks.

Kortom: als je Arabisch leert, is het alsof je Latijn, Frans, Spaans en Italiaans in één moet leren - 'n tt 'vrmāt vn rmp wrdt ht dn ōk ng 'n kēr z' 'pgschrvn... Maar goed, je kunt elke taal onder de knie krijgen, ook Arabisch. Het duurt alleen wat langer en het vergt heel veel doorzettingsvermogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:27

Interessant en inhoudelijk je post Musiqolog. Daar hou ik van. Bedankt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:05

Wat een mooie en duidelijke uitleg! Weer duidelijk zo’n punt dat in films heel anders word weergegeven dan de werkelijkheid is dus :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:57

Bedankt voor je uitleg, musiqolog.
Ik ga het even goed toch proberen. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:49

Apple schreef:
Shenavallie schreef:
Op aanraden van mijn zoon gisteren ingeschreven op de site. Was eerst sceptisch, maar het is toch wel een leuk programma. Ik heb gekozen voor Russisch.

Leuk, die doe ik ook :-)

Doe je het al lang of ben je net als ik ook pas begonnen? Mijn zoon doet het al een aardige tijd en helpt mij af en toe met de uitspraken (hij heeft echt een talen/spraak knobbel).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:49

Ik doe Russisch nu sinds september ongeveer, nog niet zo lang dus :-) Zodra ik iets moet invullen voor wat betreft naamvallen dan gaat het vaak fout :-)

Musiqolog, dat is inderdaad vaak het probleem met Arabisch ja. Dat heb ik ook gehoord op mijn werk met Arabisch sprekende medewerkers die veel met statushouders werken. Marokkaans Arabisch is echt heel wat anders dan Irakees of Syrisch.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:21

Mijn duo heeft echt mega crisis zeg:
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:22

Bizar dit hahahahaha, hoe komt je daar nu aan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 20:51

Misschien vanwege streak dag 404.

Een soort grap vanwege error 404 ofzo?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:52

Britt schreef:
Mijn duo heeft echt mega crisis zeg:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Haha ik vind ze wel heel grappig _O-

*verdwijnt weer onder steen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:59

pien_2010 schreef:
Bizar dit hahahahaha, hoe komt je daar nu aan?

Als je de widget aanzet, van de mobiele app, dan krijg je continu wisselende icoontjes. Maar deze twee had ik nog nooit gehad :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:14

Ik kreeg ze net aan het eind van mijn lesje.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 00:02

Poe hee Britt, die icoontjes... := Hoewel, als zijn hersens uit zijn kop springen en die hersens ook zelf uitpuilende ogen krijgen ziet het er ook best heftig uit. Of als hij zich tot vlinder verpopt...

Ik heb zojuist niveau 2 "uitgespeeld"! Veertig hoofdstukken van modaal 19 lesjes. Vaak heb ik twee hoofdstukken op een dag gedaan. Niveau drie omvat 29 hoofdstukken; ik geloof dat de Zweedse cursus niet verder gaat. Als het in dit tempo doorgaat, moet ik tegen half maart over een nieuwe taal gaan nadenken om mijn streak niet te verbreken...

En ik moet eens gaan zoeken naar Zweedse studenten in Utrecht, of andere moedertaalsprekers, om de taal mee te spreken. Anders kun je lesjes nemen tot je een ons weegt, maar dan leer je de taal niet verstaan en gebruiken. Verder lees ik ook Zweedse boeken en strips, al is het niet altijd gemakkelijk om daaraan te komen. Er zijn in Nederland gelukkig nog hier en daar antiquarische exemplaren van Suske en Wiske in het Zweeds verkrijgbaar; die hebben precies het juiste niveau.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 07:20

Knap dat je dit kunt. Kan er alleen maar jaloers op zijn. Ik studeer met Duolingo en Utalk cursus elke dag en ik begin met wat Spaanse woordjes te herkennen en ik kan mijn eigen eten en drinken bestellen. Heel belangrijk _O- zielig hé.
Maar als ikezelf hoor babbelen hier in het Frans en Engels, elke keer switchend, dan denk ik trots:" dat heb ik toch maar geflikt met mijn dyslexia". Want dat gaat vloeiend en ook het wisselen tussen deze drie talen (Nederlands pak ik er dan ook bij).