Opleiding tot operatie-assistente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 08:56

Hoi!

Ik had gesolliciteerd en ben aangenomen voor een sollicitatiegesprek. Wat zijn volgens jullie aandachtspunten? Meer voor het idee qua voorbereiding. :o

Wat waren jullie vooropleidingen voor jullie aan deze opleiding begonnen?

gabiiy

Re: Opleiding tot operatie-assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:43

Hoi Harriehoef
Ik ben nu doktersassistente en daarvoor heb ik verpleegkunde gedaan.

Belangrijke eigenschappen zijn: teamplayer, stressbestendig, flexibel en assertief. Probeer je te verdiepen in het beroep en wees jezelf, succes! +:)+

hafpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:12

Hoi ik ben uitgenodigd voor een competentie carrousel.
Heeft iemand enig idee hoe ik me hiervoor kan voorbereiden?
Het zal bestaan uit een speed date,werkvorm , opdracht en Elevator pitch.
Ik wil me zo goed als ik kan voorbereiden dus als iemand tips heeft hoor ik het graag!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:54

Even een vraag die misschien iemand hier kan beantwoorden.
Ik ben momenteel bezig met het 1e jaar en opzich gaat het prima, goede beoordelingen en goede cijfers. Alleen merk ik dat de reistijd naar mijn ziekenhuis + de grootte ( academisch ziekenhuis) me steeds meer tegen begint te staan. Ik ben in totaal 51 uur per week van huis en ik voel me een beetje verloren door de grootte van het ziekenhuis/team. Ik merk dat ik de lol begin te verliezen en dat vind ik echt heel erg zonde want in de basis wil ik dit wel doen. Ik zit er nu over te denken om te solliciteren bij ziekenhuizen die dichter in de buurt zijn maar ik weet niet zo goed hoe ik dit aan kan pakken. Ik ga sowieso vanmiddag met mijn mentor op school overleggen maar zijn er hier misschien mensen die deze stap ook gemaakt hebben en me wat tips kunnen geven hoe dit aan te pakken en wat je bijvoorbeeld wel of juist niet in een brief zou zetten?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:04

Wat je zou kunnen doen is kijken of er een ziekenhuis dichterbij is waarbij een leerling uit jouw groep het niet gehaald heeft. Je stroomt namelijk in op dat moment en niet helemaal aan het begin. Op deze manier vul je een plek op.

Overleg op de Amstel Academie (ik ga er van uit dat je daar zit) met je mentor. Misschien weten zij welke klinieken plek hebben en hiervoor open staan (ik weet dat er klinieken zijn waarbij dit met een schuin oog wordt bekeken).

Reistijd is een lastige in deze... ergens moet je blij zijn met elke plek die je kunt krijgen. Maar het kan zijn dat academisch niet past bij je. Voordat je in gesprek gaat zou ik wel willen adviseren voor jezelf antwoorden te vinden op de vraag waarom je perifeer beter op je plek zou zijn. Zowel academisch als perifeer heeft voor- en nadelen.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:15

Er zijn sowieso 2 ziekenhuizen in de buurt waarbij er leerlingen uit mijn groep zijn afgevallen, die optie had ik inderdaad ook al in mijn hoofd.

Het verwoorden moet ik nog even uitvogelen maar wat ik in ieder geval wel weet is dat ik de afgelopen 2 weken met veel meer plezier naar het werk ging. Ik liep namelijkstage op het dagcentrum. Hier hebben ze een apart, veel kleiner team en 5 kamers. Er was meer dynamiek en een veel hoger tempo en ik heb meer geleerd dan in de weken daarvoor op de klinische ok. Ik was niet 1 van de vele leerlingen maar echt onderdeel van het team & voelde me weer gezien. Ik heb nu soms op de klinische ok het gevoel dat ik gewoon weg zou kunnen gaan en niemand dat zou opmerken en ook niemand dat zou interesseren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:24

Ik heb het hele topic doorgelezen. Dit lijkt me echt zo ontzettend tof! Ik doe nu Maatschappelijke Zorg, waarbij ik me meer focus op de psyche van de mens (hoe werken de hersenen e.d.), maar de overige lichamelijke functies vind ik ook ontzettend interessant!

Ben zelf ook een aantal keer geopereerd en heb bij 3 van de 4 operaties meegekeken (de 4e keer sliep ik :') ). 1 operatie heb ik meegekeken via een scherm, de andere twee waren aan mijn hand en toen zat ik er onderhand met mijn neus bovenop :+

Ik moet nog anderhalf jaar, dus als ik ga starten dan zal hem om september 2018 gaan. Wat alleen niet helemaal duidelijk naar voren kwam is of het ook mogelijk is om een dagje mee te lopen in het ziekenhuis om te kijken of het iets voor je is. Nog voor je solliciteert zeg maar, iemand hier ervaring mee?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:40

Dat is zeker mogelijk goldenarrow. Ik zou eens contact opnemen met een (opleidings)ziekenhuis bij jou in de buurt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:18

Het is denk ik dan wel handig om daar dan nog even mee te wachten denk ik? Omdat ik, als ik het leuk vind, de sollicitaties pas in november/december verstuur.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:52

Mijn ervaring met de ziekenhuizen waar ik werk of gewerkt heb is dat je niet zomaar een dag mee kan lopen als je niet al in het ziekenhuis werkt of aangenomen bent voor de opleiding, omdat ze niet iedereen op de ok willen hebben. Maar informeren kan natuurlijk altijd. Leuk dat je al zo enthousiast bent!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:57

Pure interresse, maar hoe gaat zoiets in zijn gang? Moet je een specifieke vooropleiding hebben bv?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:04

Volgens mij is nog steeds havo of mbo niveau 4 voldoende als vooropleiding.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 05:17

Goldenarrow, dat is natuurlijk aan jou. Je kan ook nu al een afspraak maken. Als je het dan toch niks vindt heb je nog even de tijd om je ergens anders op te oriënteren.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat iedereen zo de ok op kan lopen, maar bij interesse in de opleiding is het natuurlijk een ander verhaal.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:01

We zijn weer een paar maanden verder, maar ik heb leuk nieuws. Ik heb contact gehad met de praktijkopleider van het UMC St. Radboud en mag mee doen met een College Tour waarbij je onder andere een kijkje gaat nemen hoe het er in de OK aan toe gaat *\o/* Verder raadde ze ook aan om op de open dag van de HAN even langs te komen en te zeggen dat ik al contact met haar heb gehad. Met een beetje geluk helpt dat als ik eenmaal ga solliciteren :D De College tour heeft maar een beperkt aantal plekken, dus ik ben allang blij dat ik mee mag doen. Het is wel pas eind oktober, maar dan heb ik in ieder geval iets om naar uit te kijken :))

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:41

En weer een paar maanden verder, maar ik blijf gewoon updates geven :')

Ik ben net weer thuis van de College Tour in het Radboud. Was echt heel leuk! We mochten op de OK kijken, kregen uitleg over hoe een operatie in zijn werk gaat vanuit het oogpunt van een OK-assistente en vanuit de anesthesiemedewerker. We mochten ook oefenen met het aandoen van de steriele handschoenen. Het hielp niet mee dat die van mij sowieso al te klein waren :') We mochten ook op een pop intuberen of een infuus aanbrengen (was helaas geen tijd voor beide). Ik heb het eerste gedaan en het viel me echt tegen hoeveel kracht dat kost.

Verder natuurlijk ook nog uitleg gehad over het traject en de opleiding. Het enige wat me nog zorgen baart is de BVP. En dan vooral de vraag hoe ik rond moet gaan komen. De studentes gaven aan dat ernaast werken eigenlijk niet te doen is, maar van €450,- in de maand kan ik niet rondkomen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Even een eigen situatie: momenteel besteed ik zo'n 60 uur p/w aan school, stage en werk. Dat is best pittig, maar voor mijn school heb ik weinig werk omdat ik het te makkelijk vind. Ik heb daar dus thuis nauwelijks werk aan. Stage is dan 24 uur p/w en ik werk zo'n 20 uur p/w, al ga ik vanaf november wel terug naar 16 uur. Denken jullie dat het mogelijk is om wel die 16 uur te blijven werken naast de BVP, of is dat echt niet te doen? Het gaat ook echt alleen om die periode, zodra die voorbij is krijg ik gewoon het minimumloon betaald, gezien ik tegen die tijd 24 ben.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:58

Ik vond het niet te doen, werken naast de opleiding... maar ik woonde samen en had dus ook nog een huishouden te runnen. Bovendien is de bvp wel erg belangrijk, als je die niet haalt is het sowieso exit. Geen 2e kans.
Dus focussen op het halen van die periode is mijns inziens wel belangrijk. Als je pas volgend jaar wilt starten zou je nu alvast kunnen sparen om die periode te overbruggen. Daarna ga je gewoon minimum verdienen, en lijkt extra werken mij niet noodzakelijk. Al heb ik in mijn opleiding dus ook financieel dingen moeten laten. Ik ging van een fulltime baan terug naar minimumloon.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:07

Na de BVP was ik ook zeker niet van plan te blijven werken hoor. Dan ga ik gewoon genoeg verdienen en ga ik niet of nauwelijks achteruit op mijn huidige situatie. Het gaat dus echt puur om extra werken tijdens de BVP zodat ik wel gewoon de huur en de boodschappen kan betalen. Ik heb een eenpersoonshuishouden, dus ook niemand om op terug te vallen helaas.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:04

Voor mij was het niet haalbaar. Ik heb geld opgespaard om dat half jaar te overbruggen en mijn ouders (de lieve schatten) hebben mijn woning helpen bekostigen. Dit zijn zij blijven doen gedurende de opleiding. Ik heb echt wel dingen moeten laten, 1 ervan is dat ik mijn paard weg heb moeten doen.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:10

Werken tijdens de BVP zat er voor mij ook zeker niet in. Is pittig zat op school, en ik had mijn weekenden ook echt nodig om de volgende schoolweek voor te bereiden.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:48

Ik vond het toen ook echt niet te doen om mijn bijbaantje te houden naast de opleiding. Ik kreeg toen echt zakgeld van 750,- gulden en woonde nog thuis. Volgens mij krijgen de leerlingen bij ons nu over het algemeen het minimumloon, dus dat is al meer dan €450,- lijkt me.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:28

Helaas is dat in de meeste gevallen niet van toepassing op je bvp. Stel je begint in september 2018 aan je opleiding, dan krijg je pas een leer/werkcontract per januari 2019. Dan pas ga je minimumloon verdienen in de meeste gevallen. Tijdens de bvp heb je een contract voor alleen dat gedeelte van de opleiding met vaak een vergoeding.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:07

Wat Maaikemuis zegt inderdaad :j De bvp heeft een vergoeding van €450,-. Zodra je echt aan het werk gaat krijg ik het minimumloon, wat dus in januari/februari zou zijn. Dan is het probleem ook gelijk helemaal opgelost.

Als je jonger dan 22 bent is het trouwens iets anders geregeld, dan ga je ieder jaar wat meer verdienen. Maar omdat ik 23 ben heb ik recht op het minimumloon wanneer ik in dienst ben.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:29

Oke, ik moet eerlijk zeggen dat ik even vergeten was dat het er in de bvp idd anders aan toegaat. :o Heb de leerlingen daar nooit over gehoord, alleen dus over de resterende periode.

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik school echt een verademing vond! Heel leuk en interessant en veel kortere dagen dan op het werk. Heerlijk smiddags gelijk door naar mijn paard. BVP heb ik echt met 2 vingers in mijn neus gedaan. Maar misschien dat dit verschilt per opleidings instituut, dat kan natuurlijk. Ik ga naar het Erasmus MC. Ik denk dat ik best nog een baan erbij had kunnen doen, maar omdat ik al in dienst was in dit ziekenhuis in een andere functie heb ik mijn salaris kunnen behouden.

Edit: er zijn flinke tekorten aan ok assistenten dus wie weet kan je het salaris bespreken

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:51

Ik heb in mijn BVP ook t minimum salaris gekregen. Iets van 1100 ofzo. Anders had t voor mij ook echt niet gekund. Voor de net schoolverlaters was t bij ons wel anders. Die kregen echt zakgeld. Maar omdat ik al werkervaring had (niet in de zorg) kreeg ik meer. Werken naast BVP zou best kunnen maar houd rekening dat je ook stagewerkweken hebt er tussendoor en dan moet je fulltime naar t ziekenhuis.