Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:36

Jespriner is een Discord groep die niet al te druk is waar alleen Frans in wordt gesproken (schrijven dus). Mensen die ook Duolingo doen. Op dit moment is het erg rustig maar die gaat al jaren met golven.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-02-25 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:38

pien_2010 schreef:
Jespriner is een Discord groep die niet al te druk is waar alleen Frans in wordt gesproken. Mensen die ook Duolingo doen. Op dit moment is het erg rustig maar die gaat al jaren met golven.

Dank je Pien. Ik vind praten nog wel heel spannend. Ik onthou het even, wie weet voor in de toekomst.

pien_2010

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:40

Het is niet praten maar schrijven.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:50

pien_2010 schreef:
Het is niet praten maar schrijven.

Oh ik ken Discord alleen van games en dat was altijd praten, maar schijven klinkt goed!

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:30

Oké bedankt.
Fijn om te horen dat er al mensen ervaring hebben met Max en dat het niet helemaal is wat ik dacht dat het zou zijn.
Dan is het het geld inderdaad niet waard.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:36

Ik heb net voor het eerst mijn schatkist geplunderd om mijn hartjes aan te vullen. Moet ik vaker doen: dat stelt me in staat om mijn doel van twee hoofdstukken op een dag te halen.

Overigens speel ik ook weleens een klein beetje vals: terwijl ik het lesje op mijn telefoon doe, gebruik ik mijn desktop om een woord op te zoeken als ik het echt niet weet. Niet helemaal comme il faut, maar ik moet toch wat om mijn hartjes te sparen. En trouwens: als je meer dan vier minuten over een lesje doet noemen ze je nog "quick". Dat suggereert dat ze hier wel een klein beetje rekening mee houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:38

Oh dat doe ik nooit, iets opzoeken, maar Latijn is niet zo moeilijk, veel woorden zijn best herkenbaar :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:53

prompter schreef:
Oh dat doe ik nooit, iets opzoeken, maar Latijn is niet zo moeilijk, veel woorden zijn best herkenbaar :)

De meeste Zweedse woorden zijn ook zeer herkenbaar uit Nederlands, Duits en/of Engels. Maar er zijn uitzonderingen. Ik wist echt niet in een keer dat een pretpark een "nöjesfält" is, of een kussen een "kudde", of een gebied een "område". (Gelukkig heb ik ze nu opgeschreven - dat maakt de kans dat ik ze morgen nog weet een stuk groter!)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:05

Ja opschrijven zorgt er echt voor dat je iets beter onthoudt :j. Maar jij gaat veel sneller dan ik hoor, ik doe maar 2 lesjes per dag, dan kan je ook niet zoveel hartjes verliezen :).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:23

prompter schreef:

Nu doe ik dat niet meer met vroeger met de hartjes deed ik dat ook hoor met dyslexie (spellen gaat hem niet worden en er zit geen leercurve in) red je het anders echt niet :=

Ok heb nu ook een vuuroranje Duo uil

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:14

Haha, soms doe ik de werkwoordsvorm verkeerd in het Spaans en kom ik er echt niet uit. Dan doe ik ook even Google translate hoor :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:31

musiqolog schreef:
Overigens speel ik ook weleens een klein beetje vals: terwijl ik het lesje op mijn telefoon doe, gebruik ik mijn desktop om een woord op te zoeken als ik het echt niet weet.

Waarom niet goed? Je leert van het goede antwoord, niet van je fouten. Als je al weet dat je het niet weet leer je meer van het opzoeken dan van de opgave fout maken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:18

Ik kon tot vandaag die dooie uil niet veranderen omdat ik mijn oorspronkelijke doel - een ononderbroken reeks van 30 dagen - nog niet behaald had. Maar nu heb ook ik een gezondere avatar, yes! (En: op naar de 60 dagen!)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:55

Wauw ik vind het knap hoor al die lange streaks. Ik zit nu net op de 50 dagen, en ben net in unit 2 beland. (van de 3) Maar ga ook niet bijzonder snel door duolingo heen. Hoewel ik Duolingo wel goed vind voor repetitie is er voor chinees echt heel weinig uitleg. Nu weet ik dat duolingo sowieso niet zo heel veel grammaticale uitleg geeft, maar in het frans en spaans kon ik me daar nog wel een beetje doorheen worstelen, maar in het chinees ga ik toch iets meer hulp nodig hebben :').

Dus we worstelen langzaam door duolingo, heb inmiddels een boekje voor karakters/hanzi aangeschaft om iets beter te begrijpen hoe karakters opgebouwd zijn, en hoe je ze eh reproduceert. scribble hier en daar nog wat door een lesboek HSK1, en zoek eens naar woordenlijsten, want duolingo laat mij alleen maar koffie, thee, water, en melk bestellen in het restaurant.. oh en cola en warme chocomelk sinds gister *\o/*

Voor de mensen die zeggen toch teksten ed. te kunnen begrijpen na zo'n 1000 dagen, is dat echt enkel met duolingo, of hebben jullie door de tijd heen gebruik gemaakt van andere bronnen (methodisch leerboek, vakantie in land van oid). Bij mij is het dus een combinatie van duolingo (voor repetitie), lesboek hanzi (om het schrijven te oefenen), methodisch lesboek voor de taaltesten, en als als mijn chinees iets beter is dan hopelijk Dora de Explorer, maar momenteel kan ik zelfs dat nog niet volgen | :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 13:11

_Cathalijne schreef:
Wauw ik vind het knap hoor al die lange streaks. Ik zit nu net op de 50 dagen, en ben net in unit 2 beland. (van de 3) Maar ga ook niet bijzonder snel door duolingo heen. Hoewel ik Duolingo wel goed vind voor repetitie is er voor chinees echt heel weinig uitleg. Nu weet ik dat duolingo sowieso niet zo heel veel grammaticale uitleg geeft, maar in het frans en spaans kon ik me daar nog wel een beetje doorheen worstelen, maar in het chinees ga ik toch iets meer hulp nodig hebben :').

Dus we worstelen langzaam door duolingo, heb inmiddels een boekje voor karakters/hanzi aangeschaft om iets beter te begrijpen hoe karakters opgebouwd zijn, en hoe je ze eh reproduceert. scribble hier en daar nog wat door een lesboek HSK1, en zoek eens naar woordenlijsten, want duolingo laat mij alleen maar koffie, thee, water, en melk bestellen in het restaurant.. oh en cola en warme chocomelk sinds gister *\o/*

Voor de mensen die zeggen toch teksten ed. te kunnen begrijpen na zo'n 1000 dagen, is dat echt enkel met duolingo, of hebben jullie door de tijd heen gebruik gemaakt van andere bronnen (methodisch leerboek, vakantie in land van oid). Bij mij is het dus een combinatie van duolingo (voor repetitie), lesboek hanzi (om het schrijven te oefenen), methodisch lesboek voor de taaltesten, en als als mijn chinees iets beter is dan hopelijk Dora de Explorer, maar momenteel kan ik zelfs dat nog niet volgen | :')

In mijn geval écht alleen Duolingo, en ook echt alleen onbetaald.

Spaans.

Iets over de 1000 streak
Dus in principe dagelijks (met een enkele keer een streak freeze)
Soms anderhalve minuut (1 leesles) soms ook veel langer.
Maar gemiddeld zo 2 lesjes op een dag denk ik.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:35

Ik doe het tot nu toe echt alleen met Duolingo, eerst de gratis versie, sinds begin januari in een Super familie plan.
Vandaag een ononderbroken reeks (zonder freezes) van 335 dagen, dus volgende maand ben ik een jaar bezig. Uitsluitend Frans (vanuit EN en NL), elke ochtend een paar lessen - vrijwel altijd zolang als het me maar kost om die 3 dagelijkse missies te halen. Soms doe ik 's avonds nog iets extra's.

Als ik binnenkort het jaar vol heb, wil ik ook beginnen met Franse jeugdboeken lezen, dat niveau durf ik dan wel aan :) en ik kijk daar ook erg naar uit.
Franse films en series (nog) niet, omdat ik mijn beeldschermtijd graag beperk (ik heb ook geen televisie), en dan liever voor een boek kies.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:08

Op Instagram is @bounjour.mate ook wel een leuke om te volgen vind ik. Franse zinnen en uitspraken die in het dagelijks leven gebruikt worden en op een leuke manier getoond.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:36

Op aanraden van mijn zoon gisteren ingeschreven op de site. Was eerst sceptisch, maar het is toch wel een leuk programma. Ik heb gekozen voor Russisch.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:57

Wel gek dat ik nu met les 2 (les 1 heb ik alle 4 stadia afgerond) ineens de vraag krijg om te betalen. Hebben jullie dat ook gehad? Ik doe de lessen overigens op de PC, want ik vind dat gepriegel op een klein telefoonscherm niet handig.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:15

Hier 1687 dagen streak in Noors :) En het lezen gaat mij inderdaad vrij soepel af. Nou is Noors ook alles behalve moeilijk hoor haha

Ik heb wel een keer een boekje met korte verhaaltjes gekocht. Ter afwisseling van leren via een scherm. Maar ik vergeet altijd dat ik die heb :))

Via Duolingo doe ik ook enkel lezen en schrijven, vrijwel nooit spreken of luisteren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:38

Leuk Ghostattack, Noors is de volgende taal die ik wil gaan doen :). Maar eerst in de huidige maar een stukje beter worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 13:49

Shenavallie schreef:
Wel gek dat ik nu met les 2 (les 1 heb ik alle 4 stadia afgerond) ineens de vraag krijg om te betalen. Hebben jullie dat ook gehad? Ik doe de lessen overigens op de PC, want ik vind dat gepriegel op een klein telefoonscherm niet handig.

Nee.

Heb jij ooit de gratis versie van max aangenomen?
Wellicht dat dat afgelopen is en je nu moet betalen?

Ik wijs dat altijd af, ook gratis probeerversies.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:56

Het 2e familie groepje is officieel gestart.
Het is zojuist gelukt *\o/*

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:59

Ik heb nu echt wel gedonder met de spraakoefeningen. Normaal pikt Duolingo je spraak wel op, ook al heb je een zwaar accent. Is het niet na één keer, dan went het na verloop van tijd wel aan je stem.

Maar nu lijk ik toch tegen een bug aan te lopen. De getallen wil hij maar niet oppakken. Moet ik ze los uitspreken dan worden ze na drie steeds fout gerekend, al zeg ik drie keer nog zo duidelijk "åtta". In grotere opgaven (hele zinnen e.d.) herkent hij alle woorden behalve het getal. Ik word er gek van, want ik weet zeker dat ik het niet fout doe (tenminste: niet elke keer). Is er nog iemand die Zweeds doet en dat probleem herkent?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:43

Met Frans doet ie dat ook ooit. Dan moet ik les ineens gaan uitspreken als lesssss ipv als léh en dan pakt hij hem wel. Irritant idd.