Examenjaar HAVO 2015/2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:42

Oh dan weet ik het niet, ik gebruik de solver voor het hele normaal verdeeld. Zag het net wel voorbij komen op scholieren.com, moet je even kijken.[/quote]

Wat is de solver? *D[/quote]

Ik kwam dit net tegen. Vraag me wel af of dat dan toegestaan is wegens al die nieuwe regels. Hoe noteer je dat dan?

.
Rianne: "De solver is de tool om de onbekende te vinden bij vragen over de normale verdeling. Ook kun je hem gewoon gebruiken om de kans van de normale verdeling te berekenen. Door de solver raak je nooit meer in de war of je nu normalcdf of invnorm moet gebruiken en hoef je niet meer te klungelen met intersect om bijvoorbeeld de standaardafwijking te bepalen. Heb je het nog niet geïnstalleerd op je GR? Bekijk hier hoe dat moet. Je vindt daar ook een voorbeeldopgave met de solver. Je hoeft het programmaatje van de solver maar een keer in te voeren in je GR om er voor altijd plezier van te hebben.‘’

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:43

Solver kan je vergelijken met de normalcdf/pdf maar solver werkt voor mij makkelijker. Stel je wil de standaarddeviatie(?) Weten dan vul je bij de S een 0 in en bij alle andere de bekende gegevens, je drukt op solve en dan rekent hij de S voor je uit.

Edit: het is toegestaan alleen meeste docenten hebben ht liever niet, ze mogen het NIET fout rekenen. Je schrijft dan alle bekende gegevens op, S=? Dan zet je er achter solve en dan het antwoord. Let er wel op, scrol dan nog helemaal naar rechts want er kan nog iets achter staan van 1,5E5

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:49

heehoi, ik ben altijd een stille meelezer, puur omdat ik alleen kijk naar of mensen het ook zo slecht hebben gedaan met hun examens :') gaat bij mij niet echt lekker namelijk haha maar ik las net de vraag welke grens er altijd gebruikt moet worden, bij invnorm gebruik je altijd het linkerdeel ;) bij normalcdf ligt dit anders omdat je bij het invoeren van de rekenmachine bij y1=bij de linker of rechtergrens x invult. en dan bij y2 vul je het gegeven oppervlak in (dus stel rechts is gegeven vul je het rechterdeel gewoon in)

Misschien zal ik vanaf nu wel reageren in dit topic haha

jippie5

Re: Examenjaar HAVO 2015/2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:14

Haha lekker meepraten hoor, is gezellig! Ik heb het toevallig net gevonden, je kunt alleen de oppervlakte van het linkerdeel invoeren en de rechtergrens berekenen. Nu even onthouden :)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:24

Haha okee , ik gok dat als ik daar zit dat ik niks meer weet zoals altijd met wiskunde :')

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:27

Ik probeer steeds examens te maken, dan kijk ik naar de opdracht en dan denk ik huh :?
Kijk ik naar de antwoorden en dan denk ik oooh zo! Maar goed dat heb ik straks ook niet dus -O-

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:29

femkepien schreef:
Ik probeer steeds examens te maken, dan kijk ik naar de opdracht en dan denk ik huh :?
Kijk ik naar de antwoorden en dan denk ik oooh zo! Maar goed dat heb ik straks ook niet dus -O-

Dat dus...

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:39

Echt vervelend want de verdelingen kan je op een bepaalde rekenmachine zó makkelijk invoeren, net iets als solver maar dan nog makkelijker. Maar die rekenmachine heb ik natuurlijk niet, bij ons op school doen ze niet aan makkelijk. Net zoals ik nooit heb geleerd hoe de solver gebruikt moet worden, dus ik houd t maar bij normalcdf en invnorm :'D

Bij ons werd gezegd dat je normalpdf nooit gebruikt, dat heb ik ook nog nooit gedaan in huiswerk of in toetsen/proefexamens. Weten jullie hier meer van?
Waar zit de solver eigenlijk op de TI 84 plus?

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:42

Volgensmij moet je die solver er zelf op zetten via de pc.
Maar normalpdf heb ik ook nog nooit gebruikt dus daar zou ik je geen zorgen over maken. Zou ook niet weten wat dat weer zou betekenen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:45

Ook ik heb normalpdf nooit gebruikt, zou als ik jou was dat solveer iets nu ook niet nog gaan leren, zou het gewoon bij invnorm en normalcdf houden

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:48

Nee inderdaad, ik dacht van 'als t nou heel makkelijk is...' maar aan de andere kant heb ik de verdelingen net opnieuw onder de knie en aangezien t gedownload moet worden... Ik weet niet of dat kan met je GR in examenstand namelijk en daar ga ik nu maar even niet aan prutsen. Misschien staat Solver er gewoon op want deze GR is van een VWO leerling geweest die vorig jaar geslaagd is, dus het zou me niet verbazen. Maar ook mede omdat ik 'm leen, ze zou er denk ik geen probleem mee hebben, doe ik het maar niet. Hij werkt, ik weet hoe en wat en daar laten we t bij :+

Edit; Wat trouwens ook echt super verwarrend is aan de methode Moderne Wiskunde is dat ze in het hoofdstuk van de binomiale verdeling eerst hebben over 'hoe groot is de kans dat er hoogstens 20 keer geraakt wordt?' in de paragraaf van binompdf, omdat 2 vragen daarvoor uitgelegd moet worden hoe de GR werkt. Sla je dan de pagina om, de paragraaf van binomcdf, dan gaan ze ineens zeggen bij het theorieblokje 'Om de kans op hoogstens 2 successen te berekenen, tel je de kansen op nul, één en twee successen bij elkaar op.'
Dus eerst leren ze je dat bij 'hoogstens 2 successen' je bij binompdf dus 2 in moet voeren, om vervolgens te zeggen dat je helemaal geen binompdf daarvoor moet gebruiken... Lekker duidelijk :Y) Het erge is ook nog dat boven het blokje theorie nog een vraag staat met hoogstens 2 waar je dan binompdf voor moet gebruiken. Juuuuustem.
Laatst bijgewerkt door Dionnetjuuh op 23-05-16 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:54

Haha helemaal gelijk heb je, ik ben nu maar even op bed gaan liggen, even rust voor het examen

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:16

Maar als je de solver er via je PC op moet zetten, heb je daar helemaal niks aan bij je examen :Y)
Hij moet in examenstand en dan blokkeert ie alles wat er via de computer op is gezet...

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:19

Dat dacht ik dus ook al :P

Trouwens, hebben jullie dit soort Chinees al veel in oefenexamens gezien?Afbeelding

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:23

Ik kom even binnenvallen (ik lees altijd mee).
De solver zit bij de TI-84 plus bij math -> helemaal onderaan staat 0: Solver. Dan moet je eerst wel nog de formule invullen anders heb je er niks aan. De formule is: eqn:0= normalcdf(L,R,M,S)-O
eqn:0= staat er al. Bij het invullen van de formule moet je goed opletten dat de laatste echt een O is en geen nul.

Edit: oja als je het dan L wil uitrekenen moet je op L gaan staan en dan alpha-> enter

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:41

Dionnetjuuh schreef:
Dat dacht ik dus ook al :P

Trouwens, hebben jullie dit soort Chinees al veel in oefenexamens gezien?[ [url=m/oC7I4k.jpg]Afbeelding[/url] ]

In examens niet nee, dat is eigenlijk gewoon wat je nu krijgt maar dan zonder verhaaltje. Dus n p en x zijn ge gegeven.

marie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:14

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:57

Jeetje wiskunde was toch best pittig, heel veel kansberekeningen en daar ben ik juist niet goed. Hij was trouwens wel echt heel lang, maar heb eindantwoorden opgeschreven dus zo kijken

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:57

marie1992 schreef:
Beste Bokkers,

Zouden jullie mij willen helpen door deze enquête in te vullen? Deze enquête is bedoeld voor 4/5 havo en 5/6 vwo studenten.

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=280333

Alvast heel erg bedankt voor het invullen!

Groetjes

Marie-Catrien

Ingevuld.

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:58

Hij ging goeeeed! *\o/* Bij jullie?
Nu wachten tot de antwoorden er op staan om na te kijken!

Trouwens een kleine tip als je echt heel hard wil lachen: op fb is een pagina die centraal examen mavo/havo/vwo heet, en daar zetten mensen na elk examen een poll op, wat we er van vonden, echt geniaal _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Edit: Heb de enquete ingevuld!
Laatst bijgewerkt door CharlotteBM op 23-05-16 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:59

Ilse_loveU_x schreef:
Jeetje wiskunde was toch best pittig, heel veel kansberekeningen en daar ben ik juist niet goed. Hij was trouwens wel echt heel lang, maar heb eindantwoorden opgeschreven dus zo kijken

Klopt ik vond er ook veel kansberekeningen in zitten. Ik weet niet hoe ik hem gemaakt heb, hij ging niet heel goed maar ook niet heel slecht volgensmij.

Kunst ging trouwens echt super slecht bij mij :')

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:00

ik heb echt geen idee hoe wiskunde ging :') niet slecht in iedergeval maar ook niet dat ik dacht woehoe wat makkelijk.

hahaha die polls kan ik ook echt om lachen.

___
ga je enquête even invullen marie1992

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:18

Wiskunde B

vraag 6 en vraag 15
weten jullie het?
mijn zoon en de hele groep op zijn school hebben dit nooit gehad en niemand wist het dus.......

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:19

Hmm er zaten wel wat lastige dingen in vond ik. Antwoorden komen voor de helft overeen dus denk een 6je ofzo.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:22

Ik heb nog best veel goed zie ik nu met nakijken :D :D

ik vond ook een aantal dingen wel lastig