Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:35

Ja, zit wel iets in :') Maar ik vind het ook erg leuk om illustraties e.d. te maken, typografie, maar goed op zich kan dat bij websites natuurlijk ook.

Het lijkt me aan de andere kant wel erg nuttig om goed te kunnen. Vooral omdat tegenwoordig van alles steeds meer online wordt ipv offline.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 13:53

IsaCalixa schreef:
Ja, zit wel iets in :') Maar ik vind het ook erg leuk om illustraties e.d. te maken, typografie, maar goed op zich kan dat bij websites natuurlijk ook.

Het lijkt me aan de andere kant wel erg nuttig om goed te kunnen. Vooral omdat tegenwoordig van alles steeds meer online wordt ipv offline.

Typografie en illustratie kan idd bij websites ook heel belangrijk zijn :D sowieso typografie.

En het 'kunnen' is zeker goed meegenomen voor de toekomst.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:56

Driftig op zoek naar een UX / front end development stage :') School heeft mij 100% laten vallen dus mocht iemand wat weten rond/in Amsterdam..

Ik ga je enquête invullen!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:10

Ik heb een vraagje, er zijn hier vast cmd studenten. Maar zijn die er ook in Utrecht? Ik zou dat heeel graag in Utrecht willen volgen hihi

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:50

CMD studenten of de studie zelf? Ik kan op beide 'Ja' antwoorden gezien ik dit jaar m'n laatste jaar van CMD aan de Hogeschool Utrecht in ga ;)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:57

Ik lees net dat ik het weer vet raar beschreven heb, maar ik bedoel idd de mensen die het op de HU volgen.

Hoe is het daar? Het lijkt me erg leuk om erheen te gaan :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:33

sterreke98 schreef:
Ik lees net dat ik het weer vet raar beschreven heb, maar ik bedoel idd de mensen die het op de HU volgen.

Hoe is het daar? Het lijkt me erg leuk om erheen te gaan :j

Tja, een studie moet wel meer dan leuk zijn om eraan te beginnen.

Ik denk dat op elke school wel wat aan te merken valt en het ligt er een beetje aan wat je verwacht van de studie. De CMD studie op de HU draait voor een groter deel om creativiteit dan echt het technische gedeelte, echter is het slim om alle disciplines wel te kunnen. Je moet niet verwachten dat je als je straks afstudeert opgeleid bent tot een designer o.i.d, dit moet je echt allemaal zelf doen. De stof die in de lessen word aangereikt is echt de 'basis basis' en vanuit daar word er wel van je verwacht dat je het zelf uitbouwt. Ook werk je enorm veel projectmatig, dus veel samenwerkingsverband met veel groepjes.

Het curriculum wordt vanaf komend semester compleet omgegooid waardoor het traject wat ik heb gehad de afgelopen 4 jaar niet meer geldig maakt, daar in kan ik een aantal dingen wel alvast vertellen maar hoe de rest wordt ingevuld is voor alsnog onbekend. Ze gaan het eerste jaar in ieder geval opdelen in 2 semesters (beide een half jaar) waarbij je een half jaar 'Storytelling' en een half jaar 'User Experience Design' krijgt. Tijdens deze semesters werk je aan een groot en klein project (in teamverband) en daarom heen kun je je vakken indelen voor wat jij denkt nodig te hebben/interessant vind maar dit sluit natuurlijk wel aan op dat semester.

CMD is een studie die heel veel mensen interessant vinden want je mag 'creatief bezig zijn en doet iets met communicatie'. Echter vallen hierdoor ook heel veel mensen af. CMD is een studie waarbij je zelf je eigen weg moet gaan kiezen/maken, anders blijf je in de middenmoot hangen en in de middenmoot studeren elk jaar niet alleen van zo'n 8 a 9 studies een hele set studenten af, daarbij heb je dan ook nog Grafisch Design studenten van zowel MBO's als HBO's en andere gerelateerde vakgebieden. Het is dus belangrijk dat je zelf echt wat maakt van je studie, dit gaat de studie nogmaals niet voor je doen.

Wat verwacht je zoal van de studie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:14

Is er iemand die via PB of FB wat wil sparren over mijn portfolio en de invulling daarvan? Het liefst wel iemand met in elk geval wat ervaring in het werkveld. Een goede stage ofzo is uiteraard ook goed. Ik heb inmiddels +- 3,5 jaar werkervaring buiten stages om. Vind het ook leuk om eventueel met jou mee te denken!

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:23

Je mag mij wel een PB sturen als je wilt :) ik ben dit jaar afgestudeerde HBO grafisch ontwerper en ga binnenkort ook mijn portfolio opbouwen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:00

Ik heb zojuist het allerlaatste tentamen gehad van mijn CMD loopbaan :+ In september begin ik aan m'n minor en daarna word het afstuderen! Ik heb toevallig net de toetsmomenten/vakken voor m'n minor gevonden, dat word nog wat :+ Staan zo'n 12 toetsmomenten gepland, dus ik ben zeer benieuwd hoeveel uur er ingeroosterd gaat worden want dat is voor mijn doen best wel veel, maar we gaan het beleven.

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:07

sterreke98 schreef:
Ik heb een vraagje, er zijn hier vast cmd studenten. Maar zijn die er ook in Utrecht? Ik zou dat heeel graag in Utrecht willen volgen hihi

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik toch ben ingeloot voor CMD Utrecht. (Zou anders naar Amsterdam gaan).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:17

Gezellig, kom je bij mij op de studie :D

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:08

Zou ik mij mogen melden? :D Ik zit in het laatste jaar van de studie Mediavormgeving. Ik moet nog stage lopen tot april/mei, dan nog een paar examens en dan heb ik mijn eerste studie afgerond om 18 jarige leeftijd. :)

Ik zit nog te twijfelen wat ik hierna wil doen. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:19

Uiteraard!

Ik ben bezig met een toffe uitdaging, hopelijk gaat het door :D Ik kan het nog niet online plaatsen omdat het nog niet rond is maar kreeg er net een positief bericht over! :) Mocht iemand het willen weten kan ik via PB wat meer info geven :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:42

Is er iemand die mij kan helpen met indesign via joinme? :D
De tekst verschuift steeds als ik een achtergrondfoto plaats, en ik weet niet hoe ik het op moet lossen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:15

Tekst of achtergrondfoto vergrendelen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:11

Laurahh schreef:
Tekst of achtergrondfoto vergrendelen?

Nee, ik gok dat de tekst zich om de achtergrond foto vormt? Dan is t een optie uitzetten (ignore text wrap) :) (op de achtergrondfoto volgens mij)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:07

Even een vraagje voor de mensen die zelf laptops hebben voor werk/school, wat hebben jullie? Van die van mij is net de grafische kaart gesprongen, die is dus goed naar de knoppen en de man van de ICT afdeling vond het het niet waard hem te laten maken. Laptop is een Peaq van de Media Markt.

Ik moet voor school sowieso Premiere Pro, Photoshop en andere Adobe programma's goed kunnen laten draaien. Ik speel hier en daar nog wel is een spelletje (World of Warcraft) en voor de rest is het dan ook wel gedaan. Iemand nog suggesties? Ik ben niet zo van de Macbooks, kan hoe dan ook niet wennen aan het besturingssysteem.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:28

Denk dat bijna iedereen hier mac heeft :')

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:30

chimello schreef:
Denk dat bijna iedereen hier mac heeft :')

Jup, hier ook. Al zou ik hem niet aanraden.. na 3 jaar gebruik is hij ontzettend traag. Ga hem opnieuw installeren op de hoop dat dat 'm weer wat sneller maakt :')

iMac is trouwens wel super! Maar dat is geen laptop.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:32

Ik heb toch al heel wat jaartjes mac en mijn laatste is alweer 3 jaar oud. Zit nu 16gb in en ga er een ssd inzetten maar wilecht niks anders meer :o

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:36

chimello schreef:
Ik heb toch al heel wat jaartjes mac en mijn laatste is alweer 3 jaar oud. Zit nu 16gb in en ga er een ssd inzetten maar wilecht niks anders meer :o

Geen last van dat ie trager werd? Ik heb dan wel wat minder gb, ik geloof 8, maar het is echt frustrerend. Hij is nu op het punt dat ie over Indesign opstarten soms 20 minuten kan doen :') Echt dramatisch..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:55

Ik heb windows :+
Ik ben niet zo'n fan van Macbooks, als enige zo ongeveer.
Als je goede Windows laptop met SSD, genoeg geheugen en goede geheugenkaart hebt, red je het ook makkelijk.
Ik kon sneller filmpjes renderen dan sommige macbook-klasgenoten dan :')

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:32

Ik heb m'n MacBook al 4 jaar, gebruik hem iedere dag voor zwaar werk en hij is nog steeds heel snel!