Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:46

Ga'k ook doen hoor, zeker.
Ik heb al besloten dat als ik geen startperiode kan lospeuteren ik eerst dan 'gewoon' ga solliciteren maar ondertussen bereid ik dan wel alles tot in de puntjes voor zodat ik het wel klaar heb. Vind ik geen goeie baan (en die kans is groot), dan schort ik mijn ww tijdelijk op (dat kan) en begin ik in 1x met alles tegelijk. Dus EN uitbreiding van de praktijk, EN de winkel, reclame, webshop, de hele reut zegmaar. Ik moet dan zien dat ik mezelf 3 a 4 maanden kan bedruipen tot ik wat inkomsten uit uitbreiding+winkel krijg. En moet dan binnen een half jaar zien te beoordelen of ik daarmee doorkan gaan of dat ik er bv nog een parttime baan bij zal moeten nemen (is ook niet zo'n punt trouwens want ik heb me al omgeschoold tenslotte tot medisch secretaresse).

Een startperiode geeft alleen wat meer rust omdat je je dan niet zo'n zorgen hoeft te maken over of er wel genoeg binnenkomt. En juist als ik me zorgen maak ben ik niet op m'n sterkst, ik slaap dan slecht en het leidt me gewoon erg af van m'n doel. Dan ben ik ook niet zo creatief als dat ik lekker gewoon m'n ding kan doen.

Het doolhof van wetten is ook mijn ding niet hoor, maar ik zit er nu wel aardig in ;-)

Eilish

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:24

Zo, dat is wel veel tegelijk HF
Hopelijk krijg je een startperiode :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:29

Pffoe, vind het lastig hoor, die uren bijhouden, omdat ik vaak tijdens het bokken ondertussen ook bezig ben met sites bekijken waar producten op vermeld staan en ik moet ik echt precies opschrijven wat ik heb gedaan? Dus "3 uur gewerkt, oa leveranciers sites bekeken en mail naar het administratie kantoor gestuurd" of zoiets? enne, dat uren criterium red ik niet meer hoor, tot eind van het jaar! Zitten er nog wel zoveel uren in dit jaar ;)

Overigens, ik zag net weer wat over die zakelijke rekeningen, ik kreeg net een mailtje van het administratie kantoor en die hebben me aangeraden om een "gewone" rekening op mijn naam erbij te openen, omdat dat veel goedkoper is dan een zakelijke rekening en voor de belastingdienst maakt dat niets uit!

Alleen hadden ze ook slecht nieuws, mijn prive zaken worden al sinds ik een ukkie ben dat administratie kantoor geregeld (doordat mn pa een eigen bedrijf heeft en standaard al zijn spul aan naar dat kantoor bracht, zowel van de zaak als prive) en dat is ook altijd zo gebleven, zelfs nu ik samenwoon, breng ik netjes elk jaar mijn spulletjes naar mn vader en dat gaat in een moeite door. Maar nu wou ik ook graag het zakelijke deel bij ze onder gaan brengen, alleen hebben ze al een paar jaar een klantenstop omdat ze gewoon propvol zitten en nu kunnen ze mij dus eigenlijk niet meer zakelijk gaan ondersteunen. Dus hier even de vraag; Wie doet zn bedrijfs administratie zelf en hoe bevalt jullie dat? Gezien ik nooit mijn eigen aangifte ed heb hoeven doen, weet ik ook echt niet hoe dit allemaal in zn werk gaat en al helemaal niet voor een bedrijf! (al heb ik wel bedrijfsadministratie op school gehad...) Krijg ik zelf bericht van de belastingdienst wanneer ik wat in moet dienen, of moet ik dat zelf uitvogelen?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:36

Joyce, mijn vader heeft een administratiekantoor, dus ik laat alles door hem doen. Ik weet niet of je het voor nop ergens wilt laten doen, maar misschien kun je eens een prijsopvraag bij hem doen. Ik gok dat zo dat je niet veel geld kwijt bent, zeker niet als je in je e-mail vermeldt dat je een oud studiegenootje van me bent ;) Vragen kan altijd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:51

Voor nop hoeft niet, als het heel ingewikkeld is, laat ik het liever door een Pro doen, dan dat ik zelf ga lopen modderen. Maar heeeel misschien dat ze de zakelijke kant er toch alsnog bij willen gaan pakken bij het admin. kantoor waar ik prive al zit, want ze zeiden dat ik ze wel voor een moeilijke keuze stelde en ze zouden nog van zich laten horen. Maarja, vol = vol vind ik en dat heb ik ze ook gezegd, dus nog heel even afwachten en anders pb ik je even voor het mail adres van je vader! Ik vind het zowieso namelijk wel fijn als iemand de boel voor me na kijkt, zodat ik zeker weet dat ik geen gekke dingen doe, haha.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:56

Bovendien stelt m'n vader bijvoorbeeld ook jaarrekeningen op. Toch soms ingewikkeld om dat zelf te doen.

Z'n website http://elke-administratie.nl/

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:58

Tnxx, ga ik ff in mijn favorieten zetten!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:38

joyce2 schreef:
Pffoe, vind het lastig hoor, die uren bijhouden, omdat ik vaak tijdens het bokken ondertussen ook bezig ben met sites bekijken waar producten op vermeld staan en ik moet ik echt precies opschrijven wat ik heb gedaan? ?

Het klinkt ingewikkelder dan het is. Ik heb gewoon een tabelletje gemaakt met : administratie, website maken, reclame, schoonmaak (jaja ... :+ ), clienten doen. Splits gewoon uit wat zinvol is en dan zet je per vol uur een streepje. Ik turf het altijd gewoon.

Het blijft natuurlijk zo dat je er best wat mee kunt spelen, m.a.w. als het goed uitkomt om minder uren te hebben of juist meer, ja, papier is dan wel geduldig natuurlijk. Maar de belastingdienst pikt niet alles, als het ongeloofwaardig is dan zien ze dat echt wel. Als jij echter goed kunt toelichten en laten zien dat je die uren werkelijk gemaakt hebt, dan is het goed. Het is natuurlijk wel zo dat als je bedrijf eenmaal draait het aantal uren dat je aan sub-activiteiten besteedt (administratie, schoonmaken, studie) in verhouding moet zijn met de activiteit waarmee je je geld verdient. Anders dan zeggen ze ook, jaja tis goed meid, maar dat pikken we niet.

Wat ikzelf sinds kort erg handig vind is het on-line bijhouden. Ik heb een accountje (gratis) aangemaakt bij http://www.iagenda.nl
Je kunt daar je afspraken invoeren maar tis ook handig om je uren in bij te houden, daar gebruik ik het dus zelf voor. Het is een heel simpel tooltje maar werkt heel goed.

Pffff en nu heb ik echt VIERKANTE ogen van dat gecomputer (zit de hele dag al bestanden op te schonen en zaken uit te spitten), ik ga eens wat anders doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:51

Hmm tsja, dat word bij mij moeilijk, ik heb bijna nooit afspraken! Ik ben voornamelijk aan het surfen en info aan het aanvragen en spullen in mappen aan het stoppen, haha. Dat kunnen ze nooit echt goed natrekken!

Hoe doen jullie dat Georgette & Lovepaints?

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:05

Ik surf en lees en surf en lees en zoek uit en ben ondertussen uren bezig met mijn administratie vanaf mei aan het updaten, klantenmail beantwoorden/uitzoeken, shop producten aanpassen en nalopen. En dan ben ik weer op zoek naar SEo optimalisatie, linken aanleggen en ook nog heel veel nadenken en dan weer zoeken en ga zo maar door. Uren zijn zo gevuld, maar of de belastingdienst dat ook vind?

Over vierkante ogen gesproken: wellterusten, het is welletjes geweest voor vandaag.

Goedenacht!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:37

Nou precies, ik heb er ook al aardig wat uren opzitten, maar ik vraag me af of dat aantoonbaar genoeg is voor de belastingdienst...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:27

Maak een foto en voeg die bij als bewijs bij je urentabel ;-).

Ik heb het er wel eens met mijn administrateur over gehad (die wil overigens ook best nog klanten maar ik weet niet waar je woont Joyce, hij is wel goed!) en hij zei dat de belastingdienst echt wel ging piepen als het in geen enkele relatie staat tot je inkomsten. Maar bij het "opbouwen" van een bedrijf is dat dan weer anders, want iedereen weet dat je eerst er tijd in moet stoppen voordat je inkomsten kunt gaan genereren.

Het blijft toch een beetje grijs hoor ....

Ik ga weer braaf verder met opschonen van mijn bestanden en wachtwoorden (hebben jullie er ook zoveel, ik raak daar soms helemaal 't spoor in kwijt). En ondertussen even achter de aannemer aan ... laat ook weer niets van zich horen ...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:41

Ben nu druk bezig de administratie bij te werken. Dat van die uren bij houden wist ik trouwens niet. Tot nu toe ook niet gedaan. Denk dat ik dat vanaf vandaag toch maar trouw ga doen.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:50

Paan schreef:
Ben nu druk bezig de administratie bij te werken. Dat van die uren bij houden wist ik trouwens niet. Tot nu toe ook niet gedaan. Denk dat ik dat vanaf vandaag toch maar trouw ga doen.

Oeps, dan was dat we een goeie van mij :D

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:33

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:35

Meld me hier ook maar even :)

Ik volg voor school nu de minor Ondernemerschap. Erg leuk allemaal, maar zijn nu nog aan het brainstormen etc. Wil over paar jaar zeker iets beginnen maar in wát is de vraag :D.

Ik doe nu een soort kleinschalige hondenopvang. Gewoon particulier. Ook wel leuk. Grote honden buiten, kleintjes mogen gelukkig binnen (woon nog bij mn ouders). Ik heb gewoon een advertentie op MP gezet (eigenlijk alleen om mijn vader over te halen een hondje te mogen :D!!) maar het blijkt dat er lekker veel vraag naar is dus gaan we er mooi mee door ;)!

Dieuwke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:41

Ik heb gisteren mijn aangifteformulier van de Belastingdienst gekregen voor mijn bedrijf. Daar zal ik van het weekend maar eens goed naar kijken.

Ik ben eigenlijk nog opzoek naar een goed boekhoudprogramma! Weten jullie ook iets, wat makkelijk en handig werkt? Ik probeer een administratiekant. op te zetten. Met hulp van mijn ouders :) Heb al wel een paar klanten, maar ook via mijn ouders.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:03

@Lovepaints: Interessante link! Heb ik ook nooit geweten dat je daar belasting over moet betalen... Belachelijk zeg! Onze (toekomstige) klanten zullen wel denken...

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:05

Hallo ondernemende bokkers!

Ik heb een vraag voor jullie. Voor mijn opleiding moet ik een ondernemingsplan schrijven (afstudeerproject). Ik wil een (kleine) dierenspeciaalzaak starten maar ik kan maar niet beginnen.
Waarmee kan ik het beste beginnen?

Ik heb een ondernemingsplan van de Rabobank maar ik moet me ook houden aan de richtlijnen van de school. Vooral de financiele delen zijn moeilijk. Hoe bereken ik of het pand dat ik wil huren financieel haalbaar is bijvoorbeeld?

Poehh ik loop er al zo lang tegen aan en ook op school kunnen ze me niet veel duidelijkheid geven. Is er iemand die me een beetje op weg kan helpen of mag dat niet?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:06

Ik meld me hier ook even! :D

Ik heb vanaf mn 20e mijn eigenzaak.
Deze staat inmiddels te koop omdat ik samen ga werken in het nieuwe bedrijf van mijn vader waar mijn broers in de toekomst ook voor komen werken. Dus ik rol van de ene in de andere :D

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:30

Dat je btw over verzendkosten moet betalen ben ik ook sinds een week of 2 achter :+ Gelukkig bestaat mijn webshop nog niet zo heel lang en kan ik het van de orders tot nu toe waarschijnlijk nog wel in mijn administratie opnemen. Weet alleen niet hoe ik het precies moet administreren... Mijn vader heeft tot nu toe altijd aangifte voor me gedaan. Hij zegt dat ie het weet maar ik betwijfel of ik alles nou wel zo goed doe wbt mn administratie. Zit er dus aan te denken om er toch een keer iemand naar te laten kijken maar vind zulke mensen al snel duur voor zover ik er verstand van heb :o Mag ik vragen wat jullie kwijt zijn om administratie uit te besteden en wat krijg je daarvoor? Kan ik ook gewoon voor 1x iemand inschakelen om erachter te komen of het goed is hoe ik het tot nu toe doe? (ik vind dat ik te weinig administratie heb om het maandelijks door iemand te laten doen)

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:38

Smidtje schreef:
Hallo ondernemende bokkers!

Ik heb een vraag voor jullie. Voor mijn opleiding moet ik een ondernemingsplan schrijven (afstudeerproject). Ik wil een (kleine) dierenspeciaalzaak starten maar ik kan maar niet beginnen.
Waarmee kan ik het beste beginnen?

Ik heb een ondernemingsplan van de Rabobank maar ik moet me ook houden aan de richtlijnen van de school. Vooral de financiele delen zijn moeilijk. Hoe bereken ik of het pand dat ik wil huren financieel haalbaar is bijvoorbeeld?

Poehh ik loop er al zo lang tegen aan en ook op school kunnen ze me niet veel duidelijkheid geven. Is er iemand die me een beetje op weg kan helpen of mag dat niet?

Als je weet wat het pand kost, dan kun je je break even point uitrekenen. Natuurlijk wel ook eerst even de in- en verkoopprijzen bekijken en welke marge je kunt/wilt hanteren. Bij BEP kom je uit op een punt dat je 0 draait, dus dan weet je of het rendabel zou kunnen zijn.

SUcces.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:49

Hoi mensen. Alweer nieuwe lezers/bokkers, welkom !
Michelle ik weet uit m'n hoofd even niet precies wat ik kwijt ben maar dat het veel is weet ik wel! Ik vind het echt veel te duur eigenlijk en het staat in geen verhouding tot wat ik nu verdien. Maar goed, moet straks anders worden.

Inmiddels heb ik het verlossende telefoontje ontvangen. Ik kom niet in aanmerking voor een startersregeling. Nou ja, zal niemand verbazen maar goed, ik wilde het per se zeker weten. Dat wil dus zeggen dat plan B dan maar in werking gaat :+ . Of het nou plan A of B wordt, voor het PC's moeten opruimen maakt het niet uit ;-). Ben nog steeds druk bezig. Als ik daarmee klaar ben ga ik eerst voor mezelf een kort overzicht (bedrijfsplan zeg maar) schrijven van wat ik nou precies wel en niet ga doen. En bij de KvK kijken of de naam die ik in gedachten heb mag.

Tsja en dan wordt het regelen geblazen ....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:06

Berekenen jullie de BTW over de verzendkosten door aan de klant, of nemen jullie het voor lief en betalen jullie er zelf voor?

@HF: Weet je al precies wat plan B gaat worden? Of heb ik daar overheen gelezen? Ondanks dat je eigenlijk wel wist dat plan A niet zou lukken, blijft het toch vervelend...

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:13

joyce2 schreef:
Berekenen jullie de BTW over de verzendkosten door aan de klant, of nemen jullie het voor lief en betalen jullie er zelf voor?

@HF: Weet je al precies wat plan B gaat worden? Of heb ik daar overheen gelezen? Ondanks dat je eigenlijk wel wist dat plan A niet zou lukken, blijft het toch vervelend...

Het lijkt mij dat je dat doorberekend aan de klant, als administratie- en verzendkosten bijvoorbeeld.