Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:39

musiqolog schreef:
karuna schreef:
Dus laat los, perfectie bestaat niet zelfs niet in je eigen taal.

En dat woord heb je mij ook niet zien gebruiken. Ik heb nooit gezegd dat ik "perfect" Zweeds wil leren. Wel dat ik er echt gesprekken in wil kunnen voeren, en niet alleen de bordjes lezen en een broodje bestellen.

Echte gesprekken in volzinnen komen vanzelf wel (of niet maar dan is het nog geen ramp) maar tenzij je een enorme talenknobbel hebt is dat niet realistisch na een paar maanden duo lingo buiten het land zelf. Daar zal gewoon een beste tijd overheen gaan voor je zover bent.

En mocht je iemand treffen die je uitlacht om je gestuntel. Ik ben zo iemand ooit een keer tegengekomen (bleek achteraf in alles een enorme zeurende zuur te zijn), en mijn tegenwoord was toen, mijn pogingen tot uw taal is altijd nog beter dan uw kennis van het nederlands }>

Zolala dat heb ik dus nu met spaans. Ik voel me echt trots als ik opeens stukken zin begrijp als ik het hoor op tv, of stukken tekst waar ik iets van kan maken. Bij lange na nog niet alles maar het begin is er :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:25

Even iets anders. Jullie gaan massaal negatief in op de manier waarop ik leer. Waarom dan toch?

Denken jullie dat ik iedereen die druk wil opleggen? Dat ik jullie manier van studeren niet goed genoeg vind? En vinden jullie daarom mijn posts onaangenaam? Sorry in dat geval. Het laatste wat ik wil is de druk bij een ander leggen. Ik wilde hier gewoon, net als iedereen, van mijn wederwaardigheden op Duolingo schrijven.

Shadow0

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 20:21

Nou ja, zoals jij het beschrijft klinkt het niet alsof je het voor je plezier doet. Ik heb me (niet te vaak gelukkig) wel eens door een zinloos vak heen geslagen puur en alleen om een extern doel te halen, maar over het algemeen heb ik liever plezier in het leren zelf. (En meestal met inbegrip van mijn fouten en worstelingen, want waarom niet?)

Maar aan de andere kant: misschien heb ik het ook wel fout, want ik kan mijzelf bijvoorbeeld ook niet op zo'n manier een doel stellen, en dat heeft weer z'n eigen nadelen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:15

Ik bedoel het helemaal niet negatief, dat lees ik ook niet in mijn bericht terug. Het is niet fout wat je doet, maar we proberen denk ik een klein beetje nuance te brengen in het feit dat ze het waarschijnlijk enorm waarderen dat je zo je best doet. Je kan ook aangeven bij ze dat je het graag in het Zweeds wil proberen om de taal beter te leren. Zo heb ik hier sollicitatiegesprekken gevoerd, en hoor ook graag het woord van een native speaker als ik er niet uit kwam. Dat werd altijd al gewaardeerd, en dat wordt het nog steeds.

Edit: ik ben trouwens ook zo iemand die heel snel overschakelt bij iemand die Nederlands probeert, maar het nog lastig is. En dat bedoel ik dan meedenkend, terwijl ze dat misschien helemaal niet fijn vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:20

musiqolog schreef:
Even iets anders. Jullie gaan massaal negatief in op de manier waarop ik leer. Waarom dan toch?

Denken jullie dat ik iedereen die druk wil opleggen? Dat ik jullie manier van studeren niet goed genoeg vind? En vinden jullie daarom mijn posts onaangenaam? Sorry in dat geval. Het laatste wat ik wil is de druk bij een ander leggen. Ik wilde hier gewoon, net als iedereen, van mijn wederwaardigheden op Duolingo schrijven.

Ik begrijp dat je ons niet begrijpt..Het is bezorgdheid voor jou daar je post zoveel "moeten" en "perfectheid" in zich heeft dat jij wil bereiken in een korte tijd (wij denken te korte tijd voor alles wat je wil) dat dit alleen maar een hele grote teleurstelling kan geven.

Je legt geen druk bij mij. Ik heb heel veel plezier in leren van talen. Praat Engels en Frans vloeiend en leer nu Spaans. Stapje voor stapje. En ben ook perfectisch maar wel in een ander tijdbestek wil ik dat bereiken als jij. En ik denk dat dit realistischer is.

Tevens voel ik bezorgdheid voor je want ik denk dat je alleen maar teleurgesteld kunt worden in jezelf..zo niet nodig. En natuurlijk ga je goed Zweeds praten. Maar in een half jaar?. Geloof ik dus niet dat dit kan. Sorry. Lukt het je wel, dan vind ik het super en super knap!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 00:00

Ik heb vorige week mijn Spaans kunnen testen toen er een collega kwam vragen of ik ze kon helpen de informatie te begrijpen van een familielid die in het buitenland in het ziekenhuis lag. Een 5 pagina's tellende Spaanse medische brief was totaal geen probleem en zelfs het op schrift zetten van een aantal vragen is me volgens mij redelijk gelukt.

Toch best veel geleerd na 2222 dagen duolingo :+ vond het wel een mooie streak vandaag!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 00:21

Wow 2222 is écht lang.

Maar het levert wel echt resultaat uiteindelijk, als je lange vakinhoudelijke documenten kunt volgen!

Ik ben benieuwd bij welke unit en chapter je bent.
Spaans heeft er nogal veel :')

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:46

gomir schreef:
Ik heb vorige week mijn Spaans kunnen testen toen er een collega kwam vragen of ik ze kon helpen de informatie te begrijpen van een familielid die in het buitenland in het ziekenhuis lag. Een 5 pagina's tellende Spaanse medische brief was totaal geen probleem en zelfs het op schrift zetten van een aantal vragen is me volgens mij redelijk gelukt.

Toch best veel geleerd na 2222 dagen duolingo :+ vond het wel een mooie streak vandaag!

Wauw! Dat is zeker een mooie streak!
Lekker bezig dus *\o/*

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:42

musiqolog schreef:

Och nee, totaal niet. Ik presteer veel te krampachtig onder druk, en juist door Duolingo's gamification uit te schakelen vermijd ik die ook zoveel mogelijk. Want ik leer een taal voor mijn plezier, en niet om door de lessen heen te jakkeren om maar in een top zoveel te blijven.
Spelfouten maken, de zinsopbouw verstieren, woorden/werkwoord vervoegingen vergeten - dat alles hoort daar bij, en ja - daar voel ik me dan nèt zo banketstaaf om, maar dat maakt evenwel ook dat ik me een tandje beter concentreer. Want uiteindelijk wil ik de taal wel goed leren.

En in dat kader.. Ik probeer ook realistisch te zijn. Het duurt zo lang als het duurt.
Het enige wat ik van mezelf vraag, is om het serieus te nemen, en om het niet te laten versloffen, want dat is echt zonde van de al geïnvesteerde tijd.
(Ononderbroken reeks van 333 dagen vandaag)
Mijn eerste 'anniversaire' ga ik volgende maand vieren door mezelf 2 dikke Franse jeugdboeken cadeau te doen, waar ik erg naar uitkijk :)

Ik ben niet negatief over jouw methode, eerder wat bezorgd. Het was alleszins goed bedoeld!
En ik hoop dat je je wederwaardigheden blijft delen - want je hebt wel een heel interessant doel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:48

Waarom krijg ik berichten dat het uiltje dood zou zijn :\ . Zijn ogen zijn kruisjes geworden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 11:50

Ja, bij mij ook, en bij een vriend ook.

Ergens vorig jaar zag hij er ineens ziek uit.
Vlekkerig gezicht en overgeven.

Ik denk eigenlijk een marketingtruckje om mensen over die uil aan het praten te krijgen.

Afbeelding

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:41

Bij mij ziet de uil er ook niet goed uit nee. Jammer, ik doe wat ik kan. Net nog de drie dagelijkse klusjes gehaald en vanavond ga ik normaal gesproken verder.

Wow, gomir, dat zijn ruim zes jaar! Op zoveel doorzettingsvermogen en plichtsbesef mag je heel trots zijn. Bijna net zo trots als op het resultaat! +:)+

En iedereen bedankt die zijn berichten aan mij heeft willen uitleggen/relativeren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:43

Oh die drie taakjes per dag haal ik eigenlijk nooit, ik doe in de ochtend en in de avond een lesje. Maar ja, ik kan ook niet naar een land waar ik mijn geleerde Latijn in de praktijk kan oefenen, dus haast heeft het niet :D. Ik wil het alleen weer een beetje ophalen na mijn VWO-lessen laaaaaaaaang geleden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:45

Hai! Mag ik mij ook melden? Ik ben inmiddels op dag 127 van mijn streak Frans. Ik vind het ook leuk om elkaar te kunnen motiveren via duolingo, dus als mensen mij toe willen voegen mag dat. (Alette462387)

Waarom ik ben begonnen? Frans was hopeloos, maar ik vind het wel een mooi land _O- dus wie weet kom ik er zo nog een beetje uit zonder dat een docent Frans mij op mijn belabberde grammatica zit te wijzen :+

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:32

Femke_Tweety schreef:
Ja, bij mij ook, en bij een vriend ook.

Ergens vorig jaar zag hij er ineens ziek uit.
Vlekkerig gezicht en overgeven.

Ik denk eigenlijk een marketingtruckje om mensen over die uil aan het praten te krijgen.

[ Afbeelding ]

Ik dacht dat dit misschien te maken had met die trofee dingen.
Als je dan in de degradatie zone zit dat je dan die kruisjes kreeg.
Tenminste dat was het enige wat mij logisch leek. :+
Verder snapte ik het inderdaad ook niet.
Vind de app er eigenlijk minder ‘toegankelijk’ door uit zien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:39

Bij mij gelukkig nog een normale duo. Ik had er wel wat over gelezen. Iets met een ander logo of zo. Ik zou er ook niet blij mee zijn, net een overlijden aan het verwerken en dan zit je niet te wachten op een dood uitziend app logo -:(- gewoon respectloos grapje promotie of wat ook. _-:( :n Ik denk dat dit iemand motiveert, die erg ziek uitziende had ik ook al verstopt omdat ik dat gewoon erg onprettig vond uitzien

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:55

gomir, prachtige streak, zeg! Mag je echt trots op zijn!
Ik heb ook wel een mooi nummer vandaag :D

Kunnen we nog eens delen wat we doen?

Ik doe om-en-om:
Engels/Frans ~ Section 4, Unit 17
Nederlands/Frans ~ Sectie 2, Hoofdstuk 17
Reeks van 333 dagen

Ooit: Italiaans

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:23

Femke_Tweety schreef:
Wow 2222 is écht lang.

Maar het levert wel echt resultaat uiteindelijk, als je lange vakinhoudelijke documenten kunt volgen!

Ik ben benieuwd bij welke unit en chapter je bent.
Spaans heeft er nogal veel :')

Het zijn er al meer geweest. Ze veranderen het steeds weer. Het zijn nu 8 secties met diverse hoofdstukken. Ik zit in sectie 5. Dus ben wederom weer eens over de helft (wat ik al zo vaak geweest ben). Soms kom ik nu iets tegen wat ik nooit gehad heb en soms ineens pure herhaling.

Ik doe alleen Engels/Spaans.
Engels/Duits had ik in 10 minuten geheel afgerond. :D
Engels/Swahili was veel te slecht om mee door te gaan, dus gestopt
Engels/Frans alleen een keer gestart om te kijken waar ze me zouden inschalen. Veel te laag en ik heb geen motivatie om dan versneld door de hoofdstukken te gaan. Ik wil gewoon direct verder met mijn werkelijke niveau. Als ik ooit Spaans afrond, dan ga ik denk ik nog wel Frans doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:35

Engels frans daar zit ik bijna op nivo 58. Engels spaans doe ik heel kalm aan en een tijdje nagenoeg niet omdat frans wat meer prioriteit had. Ik geloof sectie 3 halverwege of zo. Daar zit ik bijna op nivo 30. Engels fins ben ik nu redelijk aan het begin, dat doe ik langzaam omdat ik het een interessante taal vind, daar ben ik net door nivo 1 heen

En voor de grap wat muziek.

Arabisch heb ik even gestopt omdat dat redelijk onvatbaar is voor me, ben ik ver genoeg met frans pak ik dat weer op :j

Ik geloof nu dag 904. Doe wel langer maar een keer ivm geen internet moeten stoppen tijdelijk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 16:37

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:12

Winged schreef:
Hai! Mag ik mij ook melden? Ik ben inmiddels op dag 127 van mijn streak Frans. Ik vind het ook leuk om elkaar te kunnen motiveren via duolingo, dus als mensen mij toe willen voegen mag dat. (Alette462387)

Zo, gevolgd. Jij bent net als ik lekker fanatiek bezig, zie ik!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:20

Ik ben vandaag naast Spaans ook met Latijn begonnen. Mijn zoon gaat komend schooljaar naar het gymnasium, eens zien of ik hem dan kan volgen :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:20

Ik moest even kijken, maar Spaans nu sectie 6, hoofdstuk 37.
Tussendoor nog een keer uitstapje naar Deens gemaakt toen ik op congres leuke avond met de Deense club had gehad en best wat bleek te kunnen verstaan. Die cursus was vrij kort en steeds herhalen vond ik niet boeiend en toen Spaans weer verder opgepakt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:26

Nadir schreef:
Ik ben vandaag naast Spaans ook met Latijn begonnen. Mijn zoon gaat komend schooljaar naar het gymnasium, eens zien of ik hem dan kan volgen :D

Latijn is erg leuk, maar duolingo geeft helaas geen uitleg over de naamvallen en de werkwoord vervoegingen die vaak in de plaats van ik, jij, zij etc. komen, een theorie boekje erbij kan echt helpen als je nooit eerder Latijn hebt gehad :)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:28

Dat is een goede tip, thanks!