Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:45

Whoops ik ben iets te laat wakker geworden (iets met de wekker uitdrukken en nergens heen te hoeven..). Wil wel super graag solliciteren op een honours programma, dus ga nu eerst maar eens een killer brief schrijven :))

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:57

Goed bezig iedereen hier!

Ik heb gister (verplicht) niks aan school gedaan.

Ik merk dat ik weer een beetje over begin te lopen, niet zo zeer qua school want dat probeer ik goed bij te houden maar meer alles eromheen, mn vriend, dochter, paard, ponys, rest van de beesten, huishouden is allemaal chaos en komt zoals het komt...

Ga nu dus maar gewoon echt even dagelijkse planningen maken en een lijstje met klusjes / taken ophangen want ik raak het overzicht helemaal kwijt...
Geloof dat als mn huis 1x per 3 weken een stofzuiger ziet (gaat tussendoor wel een keer een bezem doorheen hoor :') ) het veel is... Ik word er in ieder geval heel erg onrustig van, en kan me dan amper op school concentreren, irriteer me dan aan mezelf... Op de dag zelf bedenken wat ik moet eten is bijv. al bijna teveel gevraagd..

Zit nu op mn werk dus wil straks als ik even tijd heb een planning maken met wat wanneer, want ik merk echt dat ik structuur mis...

Eunomia

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:12

Spottedponie, ik heb vorige week vrijdag ook zoiets meegemaakt, ik zag letterlijk door de bomen het bos niet meer en kon me nergens toe zetten omdat er teveel was dat gedaan moest worden. Door het maken van dagelijkse, haalbare planningen, gaat het echt al stukken beter en voel ik me rustiger. Ik denk dus zeker dat dat gaat helpen, veel succes.

Ik heb lekker tot 10:00u uit kunnen slapen, heerlijk. Ik moet nu even de op- en aanmerkingen op mijn scheikunde werkplan doornemen, daarna nog even voorbereiden op mijn Engels toets (thema's en motieven in m'n hoofd stampen) en daarna de pony's voeren en naar school.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:03

@Spottedponie, goed dat je een planning gaat maken, dat is echt noodzakelijk bij zo'n combinatie hoor! En ik weet niet in hoeverre je alles moet doen voor de opleiding, of ook vakken kunt uitstellen naar volgend jaar? Zo doen sommige mensen er 5 jaar over in plaats van 4 jaar en dat is niet erg. Uiteindelijk moet je in deeltijd net zoveel EC behalen als voltijdstudenten en dat is behoorlijk aanpoten naast een gezin, werk, huishouden. En misschien kunnen je vriend en dochter ook al iets bijspringen in het huishouden zodat je iets meer rust krijgt? Of doen ze dat al?

@Joolien, dat is lastig. Met ADD heb ik geen ervaring. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je taken aan kinderen met ADD op kunt delen in kleine stapjes zodat ze het per stapje uit kunnen werken en zich niet te lang achter elkaar hoeven te concentreren op de gehele taak. En ik ga mee met een aantal van bovenstaande reacties, je moet niet zo hard zijn voor jezelf! Al is het wel heel herkenbaar...mijn psycholoog vroeg mij altijd of ik met die gedachte iets opschoot (niet dus) en wat ik eraan kon doen. Als het niet gaat moet ik het ook gewoon accepteren. In het begin was dat heel erg lastig, maar het gaat me steeds beter af om te beseffen dat ik niet altijd kan presteren.

@Gabi, ik leerde op de havo ook 's avonds beter dan 's ochtends vroeg. Kan me er dus wel iets bij voorstellen.

@Anna, heerlijk dat uitslapen! Succes weer op school +:)+

Ik ben gisteren niet meer naar de les geweest. Was niet fit genoeg. Ben nog niet helemaal fit, maar ga straks nog even plat en hoop dat het dan wel weer gaat. Vanavond heb ik op een rottijd college: om 18 uur. Voor die tijd eten lukt me niet, dus dan maar lunchen met een gezonde soep en na college maar eten. Niet ideaal met maagproblemen, maar ik ga het toch maar proberen. Voor mijn vriend nog wat krachtvoer regelen als bananen en krentenbollen, want hij moet nog een training geven en dat wil ik hem niet op een lege maag of ongezonde maaltijd laten doen. En ach...nog even volhouden, dan hebben we een week vakantie! (waarin ik ook nog wel een verslag zou moeten uitwerken... :') )

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:08

Wat is iedereen goed bezig!

@spottedponie Soms is een dagje verplicht vrij ook niet verkeerd! En als je een planning maakt kan je misschien ook realistischer inschatten hoeveel tijd je nodig hebt voor je studie. Op drukke momenten kunnen je man/dochter/iemand anders dan inspringen. Loopt jou hoofd niet over. En ik denk dat je ook wel realistisch mag zijn. Ik heb een klasgenoot die afgelopen jaar halverwege is bevallen. Die moet nu dan nog een hoop inhalen maar wel met een baby en werk er naast. Soms is het ook niet erg om er dan wat langer over te doen. Ondanks dat dat wel vervelend voelt.
@steef succes met je brief!
@Westernfreak hopelijk knap je snel op! Herkenbaar van de college tijd. Ik heb vandaag van 16.00 tot 20.45. Om half 6 wel een halfuurtje pauze maar ik ga zo meteen maar al vast warm eten.

Ik ben best goed bezig geweest. Heb een verslagje afgemaakt waar ik ontzettend tegen op zag en een vrijstelling aan gevraagd (mis alleen nog een insteekhoes..) . De opdracht is redelijk vaag met weinig richtlijnen en dat vond ik heel lastig. Ik moest namelijk de essentie van het vak maatschappijleer beschrijven in max. 2500 woorden. Dat ging mij niet zo makkelijk af als ik eigenlijk wilde. Ondertussen ook goed bezig met het lezen van mijn studievak. Wat ook wel moet want een economisch vak zonder economische achtergrond bij een docent die doceert aan de economie opleiding is niet heel handig.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:21

@lena, als je vragen hebt...ik kan altijd kijken of ik je kan helpen! ;)
Heerlijk die vage opdrachten trouwens.Het valt me nu nog mee, maar heb jij ook 'passie voor het vak' gehad? Daar werd ik soms best een beetje kriegel van.

En volgens mij had je nog gevraagd welke klassen ik krijg tijdens mijn stage? Dat zijn 3e & 4e klassen VMBO. Klassen van 30 à 32 leerlingen met toch best uit elkaar liggende niveaus...ik zie een uitdaging! :')

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:24

@WF & Lenaa_tje

Mijn vriend springt waar nodig altijd bij, alleen heeft hij het wel nodig dat ik zeg wat hij moet doen, dat wil ik nu dus ondervangen door gewoon een memobordje op te hangen met wat welke dag moet gebeuren, kan hij zelf kijken... daarnaast werkt hij ook ontzettend veel en heeft ook zijn eigen hobby die ik hem niet wil ontzeggen natuurlijk, plus de uren die hij aan zijn hobby besteed kan ik in alle rust studeren...

Mijn (stief)dochter, is alleen op vrijdagmiddag en om het weekend bij ons, ze is pas 5 dus veel meer dan haar mee laten helpen de tafel te dekken is het vaak niet... Geeft ook niet, mijn vriend ziet haar al niet veel dus de dagen dat ze bij ons is moet hij er extra van genieten (en ik ook natuurlijk, komt er alleen vaak niet van :') )

Langer over mijn studie doen is eigenlijk niet echt een optie, op school wel, maar ik heb een gruwelijke pesthekel aan mijn huidige baan -O- ik wil dus zo snel mogelijk klaar zijn en hier weg kunnen... (ben al wel op zoek naar iets anders, maar valt niet mee, en financieel lukt het niet om te stoppen of minder te werken)

Het is gewoon veel (teveel soms) en nu ik het overzicht helemaal kwijt ben, het huis regelmatig een bende is, ik mn paard amper zie ben ik er wel klaar mee, kon vroeger prima uit bed komen, maar laatste tijd moet ik me er echt uit slepen, dus tijd te kort, nog meer chaos en de cirkel is compleet...

tijd voor verandering dus... maar hoe :')

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:04

Spottedponie, ik heb het als volgt gedaan:

Stap 1: planning voor jezelf maken! Zo krijg je echt overzicht in hoeveel uren je tekort komt om echt alles in een week te kunnen proppen en toch jezelf niet te vergeten. :') En nee, je gaat echt geen uren overhouden in een week, je zult keuzes moeten maken.

Voor de studie plan ik niet dat ik (bijvoorbeeld) H 1 t/m 3 gelezen wil hebben op een dag, maar ik plan het aantal uren dat ik bezig ben met mijn studie. Dit werkt voor mij persoonlijk het meest motiverend (want stel dat ik eigenlijk naar bed moet en H3 nog niet gelezen heb dan voel ik me rot, terwijl als ik de studietijd nuttig besteed heb, ik daar wel een goed gevoel aan overhoud).

Stap 2: overzicht met huishoudelijke taken. Dit is een leidraad voor jezelf en je vriend. Een whiteboard kan goed werken. :j Dan kunnen jullie ook afvinken wat op welke dag al is gedaan voor die week en kan je vriend ook zien wat er nog gedaan moet worden als hij tijd / zin heeft.

Op een gegeven moment zul je daarin een routine ontwikkelen. Tenminste, dat merk ik wel bij mezelf, hier geen lijst met klussen meer dus, ze gaan weer op de automatische piloot.

Belangrijk is dat je niet overdrijft. Het hoeft niet perfect te zijn. Mijn ramen zijn zo al heel lang niet gelapt en vertonen de nodige kunstwerken van mijn hond en de voortuin bevat iets teveel onkruid naar mijn zin, maar het belangrijkste voor mij: de afwas, was, stofzuigen, dweilen, wc, badkamer, keuken en slaapkamer worden goed bijgehouden.

Stap 3: een aantal makkelijke, maar toch gezonde recepten bedenken voor dagen dat je heel erg druk bent of zorgen dat je iets in de vriezer hebt liggen wat je altijd op kunt warmen. Ik maak ook vaak een doordeweeks menu in het weekend, zo heb ik ook geen zorgen over de vraag wat we gaan eten en heb ik de boodschappenlijst ook al klaar. :D

Klinkt misschien heel erg vreselijk om zo schematisch te moeten werken, maar het creëert overzicht en dat kun je nu volgens mij wel even gebruiken om niet een BO in te rollen. ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:14

Toen ik vanmorgen opstond was het nog helemaal donker, zo vervelend want mijn lichaam/hoofd heeft dan zoiets van "Nee het is nacht je moet slapen" :') Dus nu ben ik best wel moe terwijl ik prima geslapen heb. Ik ben wel ineens enorm verkouden geworden.

Nu nog pauze en zo weer door tot 17:30 en dan hopen dat ik rond 18:15 uiterlijk thuis ben. Dan kan ik tussen 18:15 en 19:00 eten en dan direct door met leren. Morgen van 15:30 tot 16:30 tentamen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:22

@WF

Dat is inderdaad een beetje het plan...

Keuzes maken doe ik al, paard staat op een laag pitje, geen wedstrijden, dus dat haalt al wat druk weg...

Verder verkeren mijn ramen in dezelfde staat hoor, en dat maakt me niet zoveel uit, maar binnen wil ik het wel gewoon fijn schoon en leefbaar hebben, anders kan ik ook niet studeren... Ga straks maar eens kijken voor een whiteboard...

Qua studie plan ik inderdaad gewoon uren, niet wat ik per se moet doen, al heb ik wel een lijstje liggen met wat moet gebeuren, t hangt dan een beetje van mijn mentale staat af wat ik doe :')

Als het huishouden straks weer gewoon op de automatische piloot gaat ben ik al heel eind tevreden, nu vergeet ik het gewoon... best ernstig eigenlijk...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:39

Omg, ik was net vergeten om een opdracht in te leveren, dacht dat de deadline morgen was ;_;
Alles bijhouden in m'n agenda dan maar. Hoe moeilijk doen ze bij jullie met deadlines?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:42

Hier op de universiteit: deadline is deadline. Te laat betekent dat het niet nagekeken wordt, je geen cijfer krijgt en dus geen tentamen mag doen.. Kortom, je hebt een probleem :+ Tenzij je van tevoren natuurlijk contact hebt opgenomen en een geldige reden hebt.

Ondertussen weer aardig wat samengevat! Nog 2 powerpoints te gaan, een grote en een kleine. Die kleine doe ik vanavond nog en dan sta ik morgen vroeg op voor de rest. Hoewel ik het tentamen waarschijnlijk toch niet ga halen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:44

Succes Britt! :P

Ik moet nog 2 belangrijke en lange hoofdstukken leren... Zit eraan te denken vanavond er een te doen, morgenochtend een. Wilde eerst nog alle 2 vanavond doen, maar dan doe ik het te slordig. _O-

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:47

Ik heb het hier zo verwaarloosd :o
Naast dat ik m'n schoolwerk uitstel, stel ik nu ook het bijlezen uit. Vinden jullie het erg als ik het nog 1x oversla? Dan ga ik het vanaf nu proberen bij te houden.

Ik heb inmiddels twee weken stage achter de rug en dat valt me erg zwaar. Ik loop stage op een woongroep met jongeren van 15 t/m 21 jaar met een meervoudige beperking van 12 tot 21 en dat is af en toe best heftig, maar wel ontzettend leerzaam en er zijn ook hele leuke momenten.
En daarnaast dan nog twee dagen school, waarvan op de vrijdag ook nog eens drie!! uur sport.
Aankomende week een weekje vakantie, die maandag erop 1 tentamen en dan bijna 2 weken vakantie. Dan kan ik hopelijk een beetje opladen en er hopelijk weer vol tegen aan!

Over de deadlines, bij ons zijn ze er heel streng in. Als je een verslag inlevert om 00.00 telt het al niet meer mee en telt het als herkansing, tenzij je uitstel hebt gekregen van de examencommissie.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:08

badeendje schreef:
Omg, ik was net vergeten om een opdracht in te leveren, dacht dat de deadline morgen was ;_;
Alles bijhouden in m'n agenda dan maar. Hoe moeilijk doen ze bij jullie met deadlines?

Aiii dat is naar! Bij ons zijn ze inderdaad ook heel streng, niet ingeleverd is pech..

Ik heb inmiddels een strakke planning gemaakt! De stof voor m'n minor tentamen bestaat ook serieus uit rond de 1200 blz :') Ik zie het soms echt even niet meer zitten _O-

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:50

Gelukkig werd hij nog nagekeken, waarschijnlijk omdat ik eerder al een vraag had gesteld ^_^. Vanaf nu álles in m'n agenda zetten!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:52

Nou hier gister niks meer gedaan, hele planning in de soep, vriend op t werk van heftruck gesprongen / gevallen, en zn enkelbanden gescheurd... dus die is nog wel even uit de running...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:55

Fijn dat ie nog wordt nagekeken Loes! Wat een geluk!

En spottedponie, wat onzettend naar zeg! Hoe gaat het met hem ondertussen? :)

Hier ben ik nu de laatste zelftoets aan het maken voor de toets, gelukkig daarvoor nog een tussenuur omdat die les ervoor uitvalt, kan ik het dan mooi allemaal nog even kort doornemen. En dan hopen dat het genoeg is, ik ben wel ontzettend moe. :P

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:17

hij is stronteigenwijs... probeert gewoon thuis rond te lopen...
Gister is het me wel gelukt om hem gewoon op de bank te houden met zijn voet omhoog, maar alleen omdat ik er bij zat, nu ben ik werken en kreeg net een appje dat hij al van alles gedaan heeft... Erg lief natuurlijk, maar niet goed voor zn enkel...

Succes met de toetsen / tentamens straks! *\o/*

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:35

Oef, dat is naar spottedponie! Maar mannen he, altijd eigenwijs :roll:

Hier stress.. _O- Straks om 15:30 tentamen en heb net alle stof doorgenomen. Maar het is zo ontzettend veel en het tentamen duurt maar een uur! Slaat echt nergens op. Nu maar weer opnieuw alles doornemen en anders wordt het maar gewoon een hertentamen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:16

You can do it! Succes met je tentamen! :) En Desiree ook! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:37

Hier wordt het meestal niet nagekeken, maar het is een beetje afhankelijk van de band met je docent en hoe aardig hij/zij je vindt. Het is in ieder geval wel gangbaar om van tevoren even een mailtje te sturen als je het te laat gaat inleveren, dan weet je zeker dat het goedkomt :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 13:49

Heb jij nog even geluk Lollieloes, bij ons is deadline een deadline, ben je 1 minuut te laat kan je fluiten naar je cijfer. Enkel als je van tevoren hebt gestuurd met een geldige reden kan het verlengd worden, anders niet.. Heb sinds dit jaar ook terug een agenda, wat een handig ding zeg :')

@Spottedponie, wat voor mij erg heeft geholpen is realistische doelen stellen, en als ik die niet helemaal haal is dat ook niet zo erg, morgen is nog een nieuwe dag. Ik probeer zelf altijd een weekplanning te maken en in de dagen ruimte te laten voor als ik mijn planning van de dag voordien eventueel niet helemaal gehaald zou hebben. Veel beterschap voor je vriend trouwens! :(:)

@GA & Deetjeeuh veel succes met jullie tentamens! :)

Hier ben ik eindelijk uit mijn onderzoeksvraag geraakt voor de paper die ik moet schrijven, nu kan het werk eindelijk terug vooruit gaan, ben hier wel twee dagen mee verloren. Gelukkig gaat het wel een stuk vlotter als je je onderzoeksvraag eenmaal hebt. Moet voor maandag enkel een eerste opzet inleveren, dus ik niet zo ontzettend veel werk. Het scheelt ook al heel wat dat ik dit weekend niet hoef te werken, durfde ook al geen vrij te vragen aan mijn baas, tot hij me zelf liet weten dat het erg rustig zou worden en ik dus niet hoefde te komen :=
Vandaag moet ik nog twee aanvullende artikels op mijn onderzoeksvraag zoeken en analyseren en dan kan ik morgen hopelijk aan mijn opzet beginnen schrijven en hem uploaden. Dan hoef ik maandag enkel nog maar de papieren versie in te leveren voor het uur van de deadline en heb ik zondag de hele dag vrij :)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:16

Succes met jullie tentamens! Komt goed :)

spottedponie, beterschap voor je vriend!

Loes, wat een geluk dat het nog nagekeken wordt! Hier zijn ze nogal genadeloos deadline = deadline. Laat inleveren van reports mag soms, maar dan wordt er X % per dag van de score afgehaald :) Gewone opdrachten moeten we inleveren bij de teaching office, als je dan te laat bent kan je nog zo'n goede band met de docent hebben, maar de inleverbox is dan gewoon weg :))
Ik hou 2 agenda's bij :')

Snollygoster, dat klinkt positief! Fijn dat je eindelijk lekker kunt werken :)

Ik heb gisteren niet heel veel gedaan gekregen, had de hele dag colleges en daarna een vergadering, was te 'moe' toen ik thuis kwam. Niet fysiek maar gewoon moe in m'n hoofd :P Vanochtend 1 college en een meeting met m'n groepje gehad, nu lekker vrij. Moet straks even de stad in en verder wil ik vanmiddag nog de quantum theory tutorial doen die ik gisteren gemist heb vanwege vergadering, ik kan goed met de prof overweg en hij zei dat ik volgende week maar langs moest komen met m'n vragen.
Voor mijn Condensed Matter vak hebben we sinds gisteren een andere lecturer -O- de eerste prof was echt superleuk, maar deze ziet eruit en praat alsof hij te heet gewassen is, en alle kleur en leven uit hem gewassen is :') Blijkbaar is hij heel bekend in het vakgebied, hele wikipedia pagina over hem, maar het was echt doodsaai en hij leest gewoon z'n slides voor :7

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:42

Fijn Lollieloes!

Snollygoster: Ik kan ook eindeloos stoeien met onderzoeksvragen, ben altijd blij als die eindelijk goed is, dan kun je inderdaad eindelijk lekker aan de slag :j

Ik wilde bergen werk verzetten vandaag, maar snap geen ruk van hoe mn portfolio eruit moet zien en wat er wel en wat niet in moet :') Ik stel het dus nog maar even uit :+ Kan ik het nog even erkennen _O- Ga morgen wel braaf leren in de ub, dus misschien komt er nog iets van me terecht :))