Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:35

Lipydo schreef:
Die veranderingen vinden ook plaats in HBO Graphic Design :j

Overigens zal een bedrijf eerder een MBO'er van hetzelfde niveau aannemen dan de HBO'er, omdat die goedkoper is.

Nah weet ik niet hoor. Wat dat betreft zit er een shift in, meer hbo'ers minder mbo'ers voor dezelfde baan. Maar dat heb ik ook maar van hore zeggen ^^

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:50

Haha, welkom op de HU :+ Je kan me even via FB benaderen met je problemen, ik zit allicht 2 jaar hoger maar misschien kan ik je met 't een en ander wel helpen qua eventuele gesprekken/dingen aangeven :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:59

Courses schreef:
Haha, welkom op de HU :+ Je kan me even via FB benaderen met je problemen, ik zit allicht 2 jaar hoger maar misschien kan ik je met 't een en ander wel helpen qua eventuele gesprekken/dingen aangeven :)

Niet dat ik je hele opleiding naar beneden wil halen Courses. Maar ik mis kritiek, ik mis .. tja..

Ik ga je vandaag of morgen PBen Courses, eerst even langs 't paard want ik zit er voor m'n gevoel echt even doorheen. Wat een bah bah gevoel als je je zo "verloren" voelt, rondrijden zonder duidelijke bestemming.

Het is naar, want stiekem in mijn achterhoofd heb ik de keuze al gemaakt; deze studie ga ik (wellicht na behalen van m'n P) wederom stopzetten. Ook wil ik niet de "eeuwige student" worden.. en de studie moet ergens va betaald worden natuurlijk want mijn ouders gaven vorig jaar al aan; je mag van ons 1 keer switchen maar daarna gaat de kraan dicht.

Ik moet echt even dingen op een rij gaan zetten en gaan bedenken "what 2 do".

Een tussenjaar? Eerder ik dan weer begin met een studie ben ik 24.. ik weet het allemaal even niet.

Als ik nu achteraf naar mezelf kijk, had ik na mijn MBO een tussenjaar moeten nemen, lekker aan mijn portfolio werken en een jaar lang de tijd om uit te zoeken waar ik heen wilde. Ben halsoverkop voor DMC gegaan, met een houding van "dan ga ik dit wel doen, want dan leer ik weer iets nieuws", ook de druk van thuis (doorleren! HBO! Nu!).

Theory kan best aanwezig zijn maar wil ik een studie doen die bij mij past, tot het minimum beperkt. Geen boek over print uit je hoofd leren maar het leren door te DOEN.

Lipydo

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:24

Omdat je zelf al aangeeft dat je de keuze gemaakt hebt, wat zijn die 2 jaren op een heel werkersleven? Je doet het voor jezelf en niet voor je omgeving en sommigen hebben nou eenmaal een omleiding nodig om op de juiste eindbestemming te komen. Is niet erg. Ga praten met je studiebegeleider, en kijk eens rond op HBO graphic design (of heb je dat al gedaan en waarom niet daarvoor gekozen?).

En nu inderdaad even wat het zonnetje genieten!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:41

Misschien dat ze ergens een deeltijd opleiding hebben.. ik moet even gaan googelen, ben wederom ook weer vrij laat met knopen doorhakken wat allemaal weer niet in mijn voordeel werkt.

Nu even zon, geen drama meer. Bedankt allemaal dat jullie mijn "gehuil" willen aanhoren, schrijft wel lekker van me af. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:59

Maar let wel, als je gaat Freelancen heb je niet vaak een ervaren ontwerper die je doorzaagt en feedback geeft. Vaak zit je in je eentje bij een bedrijf, of doe je werk vanuit huis. Ik merk dat in het bedrijfsleven de inhuur steeds minder wordt: men neemt lievr iemand in dienst.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 22:52

Portfolio is belangrijker dan diploma imo. Heb je een mooi en goed portfolio? Heb je op je MBO veel geleerd tijdens stages? Dan zou ik lekker die HBO laten zitten. Ik heb het ook bij MBO gelaten, zelfs terwijl ik een havo diploma heb :+ en het bevalt me hartstikke goed. Je verdient wellicht iets minder omdat de kans redelijk groot is dat je op een MBO plek terecht komt, om het zo maar te zeggen (bureau's die niet perse hbo'ers zoeken). Maarja, als je maar plezier hebt toch :D

Persoonlijk zou ik niet gaan freelancen. Eerst jaren lang ervaring op doen bij een bedrijf. Leer je super veel van. Later kan je altijd nog eens gaan freelancen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:45

Wiwabalia: Ik doe met je mee met piekeren. Ben nu 3e jaars en loop vast op de stage. Merk dat m'n hart bij het grafisch vormgeven zit maar zit verkeerd qua opleiding want hier is alles interactief, met video of coderen en dat ligt me niet. Maar om nou als derdejaars nog te stoppen.. Maar kan praktisch geen content design stages vinden. Zit nu al halfjaar thuis omdat ik toen iets gevonden had, dat werd afgekeurd en toen was er nog te weinig tijd om opnieuw iets te vinden. Heb wel al m'n semesters gehaald.. Leuk, studeren :+

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:17

Ik heb mijn Japans opleiding van 3 jaar "weggegooid". Heb nu wel een bachelor in reclame. Of ik met mijn erg beperkte tijd mijn master haal is een tweede :+ Dat is eerder tijdsgerelateerd aan mijn kant en niet mijn kunnen. Maar ik vind dat een opleiding nooit weggegooid is. Je kunt je kennis altijd ooit weer gebruiken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:47

Even voor de duidelijkheid, ik wil niet voor de volle 100% freelancen of m'n eigen bedrijf opzetten, ernaast en dan zwart is prima maar eerst maar werkzaam zijn in het vakgebied zelf of hier verder inleren.

Alleen de vraag is hoe. Ik denk dat ik er verstandig aan doe een tussenjaar te nemen zodat ik lekker mijn portfolio kan vullen, werken en mocht ik geen werk in mijn gebied kunnen vinden, miss twee dagen in de week meelopen met iemand of bij een bedrijf? (Gratis, dat ik voor hun twee dagen werk en hun mij miss nog dingen kunnen leren)

En uitzoeken hoe nu verder..

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:47

Wiwabalia, ik heb je posts even teruggelezen maar zou kunstacademie niks voor jou zijn? Klinkt misschien gelijk heel zweverig (I know) maar ik zit bijvoorbeeld op de WdKA en man, die docenten zagen je soms helemaal doormidden := Zweverig is het overigens niet zo :D Ligt er maar net aan welke keuzevakken/practice/minor je kiest.

Je hebt hier gewoon je reguliere lesprogramma, dat is +/- 20 uur in de week en daarnaast kan je Open Aanbod volgen; lessen waarop je je kan inschrijven. Dit varieert echt van zeefdrukken of etsen tot websites bouwen en programmeren... Je bepaald dus eigenlijk zelf wat je wil leren. We hebben op dit moment ook "After Effects essentials" lopen bijvoorbeeld. En zag ook een HTML/CSS course voorbij komen :j
Ik vind het ideaal dit systeem!

Maar snap ook dat je geen zin meer hebt om te leren. Het enige wat wij deeltijd hebben is de docentenopleiding geloof ik :\

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:42

Warboel geeft zojuist een mooie aanvulling op hetgeen wat ik verteld heb. Een tussenjaar zou ik niet zo snel doen, er zijn er niet veel die op die manier er goed uitkomen en blijven hangen in het baantje wat eigenlijk niet hun ding is.

Ga eens kijken bij kunstacademies, ik denk dat er een wereld voor je open gaat.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:10

Hey, ik wil misschien een cursus gaan volgen in deze richting en daarna misschien nog een hele opleiding. Maar hoe ziet een dag van een grafisch vormgever er nu eigenlijk uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:15

Vormgevend :') Nee geintje, verschilt per werkplek en wat je vormgeeft.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:26

Ann99 schreef:
Hey, ik wil misschien een cursus gaan volgen in deze richting en daarna misschien nog een hele opleiding. Maar hoe ziet een dag van een grafisch vormgever er nu eigenlijk uit?

Verschilt per persoon, per bedrijf, per afdeling. Daar is geen standaard antwoord voor :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:22

Lipydo schreef:
Warboel geeft zojuist een mooie aanvulling op hetgeen wat ik verteld heb. Een tussenjaar zou ik niet zo snel doen, er zijn er niet veel die op die manier er goed uitkomen en blijven hangen in het baantje wat eigenlijk niet hun ding is.

Maar ik ben te laat met aanmelden op het moment..

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:09

Thesserd schreef:
Portfolio is belangrijker dan diploma imo. Heb je een mooi en goed portfolio? Heb je op je MBO veel geleerd tijdens stages? Dan zou ik lekker die HBO laten zitten. Ik heb het ook bij MBO gelaten, zelfs terwijl ik een havo diploma heb :+ en het bevalt me hartstikke goed. Je verdient wellicht iets minder omdat de kans redelijk groot is dat je op een MBO plek terecht komt, om het zo maar te zeggen (bureau's die niet perse hbo'ers zoeken). Maarja, als je maar plezier hebt toch :D

Helemaal mee eens! Ik ben nu zo goed als klaar met mijn opleiding op het GLU en ondertussen voor mezelf begonnen. Het gaat op dit moment eigenlijk zo lekker dat ik heb besloten om niet naar het HBO te gaan, maar eerst eens lekker een jaartje te freelancen. Heb een parttime baan gevonden op dit werkgebied voor drie dagen in de week en de rest van de dagen kan ik voor mezelf werken. Probleempje is wel dat ik van augustus tot en met oktober naar het buitenland ga en daarna weer op zoek moet naar een nieuwe baan. Het is hier bij mij in de buurt wel vrij lastig om iets parttime te vinden, de meeste willen toch liever een fulltimer, maar wel haalbaar.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:05

Wiwabalia schreef:
Lipydo schreef:

Maar ik ben te laat met aanmelden op het moment..

Weet je dat zeker? Ik was de laatste lichting toegelaten student in juli.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:34

Voor mei moet het eigenlijk. Je zou er een belletje aan kunnen wagen natuurlijk. De toelatingen lopen door tot in juli ongeveer inderdaad :j

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:18

Je bent nog niet te laat met aanmelden hoor. Ik heb 25 mei nog een intake gesprek en volgens mij kan je je (op MBO's tenminste) tot 30 mei aanmelden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:43

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:52

[quote="kimberley23"][quote="MilleniumK"]

Wat leuk hoor heel weinig mensen op bokt over CMD Groningen. Ik wil graag volgend jaar daar gaan studeren (70% zeker), mag ik vragen welke major je hebt gekozen? En wat was je reden om naar de Hanze te gaan?

Ik heb de major MCD gekozen, multimedia, concepting en design :). Heb voor de Hanze gekozen omdat ik niet naar Amsterdam wou (kom ik vandaan en woonde voor mijn mbo opleiding op kamers in Barneveld en zag het niet zitten weer in de buurt van mn ouders te gaan wonen haha) en omdat mijn vriend hier ook al studeerde en ik geen zin had om minimaal 4 jaar weer heen en weer te moeten reizen om elkaar te kunnen zien. Maar het belangrijkste is dat ik me prettig voelde daar..

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:58

Hee allemaal.. Sorry tijdje afwezig geweest ;). Ik heb bokt een tijdje links laten liggen, ben erg druk met de studie. Maar soms weet ik gewoon echt niet wat ik wil. Heb het idee dat het voor mij te hoog gegrepen is, het hele hbo gebeuren.. Maar ja, wat dan? Weer een mbo? Hmm.. En dan zit ik nu ook al aan een dikke schuld haha.. Hmmm

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:09

Hoi allemaal,

Ik denk er nog steeds over een opleiding of cursus in de grafische sector te volgen. Dit ook omdat het jaren geleden zo extreem hoog scoorde als beroep bij de uitslag van mijn capaciteitentest.
Maar hoe weet ik nu of het ook echt iets voor mij is?
En waarom hebben jullie voor deze richting gekozen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:51

Tja, gevoel met beeld, iets willen doen met vormgeven. Ik studeer zelf CMD, ik kom van een fotografie studie af en ondanks dat ik nog geen logo kan ontwerpen heb ik wel gevoel voor beeld, opmaak en concepting :P Ga eens wat Open Dagen af en praat met wat studenten van soort gelijke studies, kijk eens of je wat kan vinden wat je interessant lijkt. Wat lijkt je interessant aan deze sector? (Buiten het feit om dat je test dat zei ;) )