Blue_Eyes schreef:Nemurin schreef:Officieel is het niet correct Nederlands maar in bepaalde streken hoor het bij het "accent" of dialect.
En als docent hoor je gewoon algemeen Nederlands te spreken, geen dialect.
Mwah, één zo'n woordje is echt geen dialect. Er zijn gewoon uitdrukkingen en zinsnedes die bij een streek horen.
Zolang je geen docent Nederlands bent vind ik het niet crimineel. Als je wel docent Nederlands bent, wens ik je veel succes, want onze taal gaat sowieso naar de knoppen.
Wat je ze de ene dag aanleert gaat daarna toch wel weer mis zodra de tv aan gaat, of de krant gelezen wordt. Want zelfs kranten kunnen het niet meer.
En dat is erg genoeg. Maar eerlijk is eerlijk - als docent ben je wel een voorbeeldfiguur en hoor je dus gewoon fatsoenlijk Nederlands te spreken. En 'lager/groter/... als' heeft weinig met dialect te maken, da's gewoon fout. 

Maar ik zeg nooit 'ik kom langs je zitten'. Nee, ik kom neffen oe zitten - als ik tenminste met een andere Brabander praat die het dialect ook begrijpt, en zeker niet als ik voor de klas sta of anderszins aan het werk ben.
.