Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:35

Hilda79 schreef:
@ Yucca, http://www.flyeralarm.nl drukt geloof ik ook op duurzaam papier of zoiets.

Wie weet wat de stelregel is als je iets inkoopt hoeveel druk je daar dan bij verkoop bovenop?

Dat is wel een goede vraag!
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Zelf heb ik met mijn canvas prijzen gekeken hoe lang ik er mee bezig ben en daar een prijs van exclusief btw boven op gezet en daaruit het inclusief btw bedrag gemaakt en afgerond op een mooi getal.
Maar ik weet niet of daar een stelregel voor is...

joyce2

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:29

Ligt eraan wat je inkoopt, bij lingerie is het vaak inkoop x2.5 bij de spullen die ik inkoop zit het op ongeveer op x2 maar ik weet dat het bij kleding soms wel x3 of x4 gaat! Vaak geven de leveranciers/groothandels wel een advies verkoopprijs.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:37

Sieraden gaan nog veel vaker over de kop. Soms schrik je je echt het apezuur wat er op sommige producten verdiend wordt. Brillen, monturen gaan soms wel 10x over de kop :wow:

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:46

Ik heb soort van fotoalbums met leren omslagen en passepartouts ingekocht.
Reken ik ook dan de overige kosten als verzenden naar mij bij de verkoop er bij in?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:40

Mijn sieraden niet hoor Xono ;) :D

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:37

Hilda je moet het zo zien dat alles wat jij betaald hebt er weer uit moet.
Kijk eens of je dezelfde artikelen in een andere webshop kunt vinden en wat ze daar kosten. Als je zo een paar shops kunt vinden heb je een mooi beeld van de verkoopprijzen die je kunt vragen en of dat voor jou uitkomt.

Nou xono, ik ben toch nog lang geen miljonair :P
Laatst bijgewerkt door holly op 21-02-11 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:41

waar haal jij je sieraden dan georgette, ik weet dat waar ik zel haalde ze ook wel meerder keren over kop gingen.
@hilda, Je hebt een onderneming waar je winst op wil maken dus moet je alles mee berekenen anders ga je verlies maken en das niet goed, je kan ook kijken waarvoor de concurent het aanbied en ga met diegene mee met de prijs. De concurent heeft vaak alles al berekend en weet waarvoor hij/zij het kan verkopen. Houdt er wel rekening mee dat hun het goedkoper zouden kunnen inkopen. Daarom eerst zelf alles uitrekenen en dan kijken bij de concurent, te duur is niet goed en te goedkoop ook niet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:47

hilda heb je er al aan gedacht om een klein vitrine kastje in je studio te zetten met je lijstjes incl prijsjes? mensen kopen ook wel eens iets los ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:16

@Hilda: Ik zou idd wel de verzendkosten en alles erbij tellen. Als je bijvoorbeeld veel tegelijk kunt bestellen kun je de verzendkosten verdelen en maar een deel van de verzendkosten als inkoopprijs voor het product tellen. Maar anders denk je er bijvoorbeeld 5 euro aan te verdienen (ff een makkelijk bedrag!), terwijl dat eigenlijk maar 4.50 of 4 is. Daar moet je jezelf voor behoeden!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:43

joyce2 schreef:
oohw, huh, wat stom... Naja, daar heb ik nu toch niets meer aan, alle bonnen heb ik al weggedaan en de uren niet bijgehouden. Rare vent dan daar bij de KVK, die mij heeft voorgelicht *grrr*

Nooit bonnen en dergelijke weggooien! Alles bewaren heb ik altijd geleerd. Het moet kloppen in de boekhouding en belastingtechnisch weet je maar nooit wat je er mee kan doen.
Alweer een slecht voorbeeld van de kvk, wel jammer.

Ik heb het tijdschrift ook al binnen. Staan zeker interessante dingen in.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:45

Ik heb alles bewaard vanaf de dag dat ik ingeschreven sta bij de KVK, maar alles van voor die tijd heb ik niet bijgehouden en ook niet bewaard...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:48

Bij mij is het KVK tijdschrift vandaag ook binnen gekomen. Ga er later deze week wel in bladeren... Nu geen zin! Hou vandaag een rustdagje na een lang en intensief weekend!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:24

Tante_T, ik bestel m'n sieraden bij diverse groothandelaren. Helaas heb ik niet de financiële mogelijkheden om heel groot in te kopen, vandaar ook dat m'n artikelen niet zo vaak over de kop gaan, dan koopt niemand meer iets.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:05

Ik heb het blad nog niet binnen. Ik heb er ook weinig voorlichting gehad. Het meeste vanaf internet gehaald en hier vandaan.

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:54

Gaan jullie wel eens naar braderieen in het dorp? vaak kan je hier voor weinig geld staan (ongeveer 20 euro) en je verkoopt er altijd leuk. Zorg er wel voor dat je leuke handelwaar heb zoals sieraden, ondergoed, tassen, hand gemaakte prullaria enz.. op dit soort markten kom je vaak af van dingen die al lang liggen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:55

het ligt er maar net aan wat je te verkopen hebt tante t.
er is bijvoorbeeld verschil tussen sieraden en sieraden.
daar waar bv georgette haar kant en klare sieraden in de goedkopere klasse kan tentoonstellen en verkopen, is dat niet altijd ook de juiste plek voor mijn handgemaakte duurdere sieraden.
en andersom.

het is soms keuzes maken, wat nuttig is en wat niet.
soms is het beter om op kantoor tijd te besteden aan het updaten van de advertenties op internet en nieuw reclame ideeen te gaan bedenken en maken, dan een dag op een evenement te staan dat eigenlijk niet bij je past.
beide levert namelijk geen geld op, maar ht eerste heeft op de langere termijn meer resultaat.

ik heb op twitter 2 volgers (jeej), maar ik zie er maar 1.
hoe komt dat?
hoe weet ik nu wie de 2de volger is?

(als ik zo bagger typ als nu, zo zonder hoofdletters en met spelfouten, dan komt dat doordat ik met 1 hand typ, omdat mijn zoontje op de andere arm zit)

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:33

ik heb ruim 100 followers op twitter en ruim 800 op hyves, gratis reclame altijd goed.
Ik denk dat je bij braderieen ook niet de intensie moet hebben om veel te verkopen maar je kan wel je "oude'' spullen kwijt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:56

Hoi iedereen!

Ik meld mezelf ook even :-) Sinds 2009 ben ik in bijberoep aan het vertalen, copywriten, bijles/taalopleidingen geven, freelance aan het schrijven, ... Per 1 april dit jaar is de bedoeling om van mijn bijberoep mijn hoofdberoep te maken en ik vind het best spannend!!!

Carolien

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:16

Hey Caro! Welkom! :D

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:21

Hey Carolien, welkom. Hoe is het met jou en met Memuska?

@ Holly, ik heb geen studio aan huis dus dat is geen optie. Ga wel tijdens de fotostudiodagen die ik vanaf nu met enige regelmaat wil gaan houden op een tafel flyers en de artikelen uitspreiden. Ook ga ik als ik ze binnen heb met eigen foto's er foto's van maken en ze straks op mijn nieuwe site zetten.
Nu nog weten wat ik als prijzen kan gaan hanteren. Moeilijk hoor.
Vergelijken kan ik niet. De vertegenwoordiger heb ik gevraagd of ik het ergens hier zou kunnen bekijken. Ze hebben hier weinig winkels die hun spullen verkopen en degene die ze hebben hebben niet dat wat ik heb besteld.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:39

tante_t schreef:
Gaan jullie wel eens naar braderieen in het dorp? vaak kan je hier voor weinig geld staan (ongeveer 20 euro) en je verkoopt er altijd leuk. Zorg er wel voor dat je leuke handelwaar heb zoals sieraden, ondergoed, tassen, hand gemaakte prullaria enz.. op dit soort markten kom je vaak af van dingen die al lang liggen.

Bij ons zijn kramen op braderien echt geen 20 euro hoor. Je bent zo 50 tot 80 euro kwijt voor een kraam. En dat verkopen hangt inderdaad heel erg af van wat je hebt, hoe het weer is, hoeveel ruchtbaarheid er aan de braderie gegeven is etc. Soms ben je blij dat je de kraamhuur hebt terug verdient. Vaak deel ik de kraam met een vriendin, dat scheelt in de kosten en is ook makkelijk omdat je elkaar dan weer kunt helpen. Maar als jij braderien weet waar de kraam huur 20 euro is, dan hoor ik dat graag van je. Want dan kan het wel lonen om zo iets te doen. :)

Net als Georgette haal ik mijn sieraden ook bij de diverse groothandels en ook mijn artikelen gaan niet 5x over de kop of zo. Dan kan ik net zo goed stoppen want dan koopt niemand iets meer. Soms heb je een meevaller en kun je iets goedkoop kopen. Vaak gebruik ik dat dan weer als lokkertjes om mensen naar mijn site te krijgen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:26

Niet Hilda? Dat dacht ik.
Hoe los je dat nu dan op als iemand langs wil komen voor een shoot?

Het is idd best puzzelen soms om je reclame zo in elkaar te zetten dat mensen interesse in je producten/diensten hebben. De woorden korting, gratis etc doen het altijd goed.
Wat voor apparte manieren hebben jullie allemaal verzonnen (gehad) om reclame te maken?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:33

Nee joh, voorheen ging ik naar de mensen thuis. Soms kwamen ze bij mij en dan zette ik alles in de woonkamer op. Nu huur ik eens in de zoveel tijd een leeg klaslokaal in de school dat ook gelijk dorpshuis is.

Reclame vind ik ook lastig. Ik adverteer nu op trouwsites maar merk daar eerlijk gezegd niet direct resultaat van. Straks als mijn nieuwe site af is ga ik een redactioneel stuk in de krant plaatsen en dat verplicht mij dan ook om 3 kleine of 1 grote advertentie te plaatsen. Dit ga ik doen voor meer bekendheid in de regio.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:55

kay27 schreef:
Hey Caro! Welkom! :D

Hé, jij ook hier :D Thx ;-)

Hilda79 schreef:
Hey Carolien, welkom. Hoe is het met jou en met Memuska?

Thx! Wel, prima hoor! Ze wordt er in mei 29 maar dat beseft ze zelf niet, ze gedraagt zich als een soms iets te dartel veulen ;-)
Ze heeft trouwens tegenwoordig het gezelschap van Margriet, onze Brabander én van een knappe Hannoveraner Willow. Met jou alles goed?

Reclame is een moeilijke... Wat ik wel aanhoud zijn volumekortingen, vanaf zoveel woorden zoveel % korting. Maar dat is bij jullie mss niet altijd mogelijk gok ik...

Hilda, heb je plannen om op termijn een eigen studio te "organiseren" zeg maar? Puur interesse!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:02

Hilda, ik zou meer proberen regionaal te adverteren. Probeer binnen te komen op lokale trouwbeurzen, leg kaartjes of zelfs een voorbeeldboek, neer bij ondernemers in de buurt die klanten over de vloer krijgen (bloemist, grafisch ontwerp, kledingwinkel ect.) En laat het woord zich verspreiden: stuur naar alle regionale bladen/magazines een persberichtje dat je nieuw/aanwezig bent op de trouwmarkt.

Poe, heb me net aangemeld op twitter, nog geen followers, haha! Maar dat is nog niet erg, eerst moet de website klaar. Heb al wel een tweet geplaatst....:D