Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:59

anissa schreef:
Hebben jullie je allemaal meteen bij de kvk ingeschreven?
Ik ben bezig met mijn eigen reclamestudio"tje". Maar voor alles wat ik aan wil schaffen heb ik een zakelijke rekening nodig en voor een zakelijke rekening heb je weer een kvk nummer nodig.

Maar ik ben nog helemaal niet klaar om een start te maken! Ik heb nog geen huisstijl, website, niet veel klanten, ondernemingsplan nog niet af.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Nou als je zelf een reclamestudio begint dan moet je als het goed is zelf heel goed zijn in het ontwerpen van een goede huisstijl etc. ;)
En moet je ook prima weten hoe je je klanten gaat werven ;)
Zakelijke rekening is de eerste 2 jaar gratis, en opzeggen mag altijd.

jaggie

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 13:11

He Julien wanneer gaat je website de lucht in?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:13

Ik heb gisteravond weer een nieuwe analyse afgekregen, vandaag alweer het evaluatieformulier teruggekregen en hij klopte goed (80 tot 100% ) ! :D Gaat al de goede kant op gelukkig, dit was trouwens een paard van een bokker.

Zou het voor mij toegevoegde waarde hebben om een kvk nummer aan te vragen? Ik heb me daar nog niet echt in verdiept, dus weet de voordelen niet. Ik wil het bedrijfje zeker tot juni klein houden (eindexamens..). En ook simpel, foto's krijgen, analyse maken en dan digitaal of per post terugsturen.

Ik zit trouwens ook over de prijs na te denken, het bedrijf dat nu al bestaat (volgens mij de enige) vraagt 10 euro voor een analyse. Ik wil sowieso 2 prijzen, 1 voor digitaal en 1 voor post (per post dan iets van 2 euro duurder). Maar denk dat ik dat het beste kan vragen aan mensen voor wie ik een analyse hebben gemaakt, wat zij er ongeveer voor over zouden hebben
Laatst bijgewerkt door Eilish op 15-09-10 13:37, in het totaal 3 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:29

Even een tipje voor diegenen voor wie dat van toepassing is.
Als je in de ww mocht zitten en je wilt vanuit de ww gaan ondernemen, vraag dan geen KvK nummer aan voordat je van de ww groen licht hebt gekregen. Anders krijg je geen startperiode toegekend.

Ik denk niet dat er in dit topic veel mensen in die situatie zitten maar ik zeg het toch maar even omdat het KvK nummer nu ter sprake komt.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:20

JulienSVU schreef:

Toch niet helemaal? Althans, ik betaal voor een soort abonnement, met een vast bedrag per transactie.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:32

Ik kom net zelf van het uwv terug.
Heb de hele situatie nog eens besproken met de werkcoach en ze ziet nu ook wel in dat voor mij een startersperiode wel heel wenselijk zou zijn (de kans dat ik een baan vind voor meer dan mijn ww is heel klein). En ik heb haar eindelijk uit kunnen leggen dat ik weliswaar al ooit gestart ben in een parttime bedrijfje maar dat het starten om een heel andere activiteit gaat (in feite gaat het over 2 parttime bedrijven dus in de nieuwe situatie).

Ze gaat het nu navragen bij de expert die over de uitleg van de wet gaat. Ben benieuwd of die een startperiode wel ziet zitten. Als niet, dan houdt het echt op en zal ik een andere route/manier moeten kiezen. Ik heb plan B al wel een beetje klaar liggen maar ik hoop TOCH op die starters-ww. Ten eerste is dat financieel veel "rustiger" en het is veel minder ingewikkeld ivm uren doorgeven en uren aftrekken van je ww.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:29

Tip voor Anissa en anderen: hou de uren bij die je nu al in je bedrijf steekt. Erg belangrijk voor de belasting dienst.
Dus zelfs 2 uur vogelen aan je website, bijhouden. Je moet namelijk een minimum aantal uren werken voor je onderneming (vraag me even niet hoeveel maar dat staat op de website van de belastingdienst).

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:33

Georgette schreef:
JulienSVU schreef:

Toch niet helemaal? Althans, ik betaal voor een soort abonnement, met een vast bedrag per transactie.

Ik heb dat niet, bij de Rabobank.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:36

@HannahFrouk: Succes, hopelijk komt alles nog op zn pootjes terecht, dat zou wel heeel erg fijn zijn!

@Anissa: Ik moest wel een KVK nummer aanvragen, omdat ik anders geen inkoop gegevens op kan vragen bij leveranciers en groothandels. K heb verder ook nog geen website, alleen een naam en een idee ;) De inschrijving kost maar weinig geld en ik zie niet in waarom je er geen aan zou vragen? Je hoeft toch nog niet gelijk online te gaan? De KVK zei zelf: Zodra je bezig gaat met informatie inwinnen, ben je al bezig met je onderneming en is het dus niet raar om een KVK nummer aan te vragen.

Nog even over mn domeinnaam, ik heb even geinformeerd bij de beheerder van mijn website (heb een modellen portfolio online staan, maar daar doe ik niets meer mee, dus was die gozer ff vergeten). Hij gaat de domeinnaam aanvragen, dus dan is die alvast gereserveerd en tegen de tijd dat de website gebouwt is, kan die waarschijnlijk ook bij hem gehost worden, dus dat is wel prettig!

@Heureka: moet je dat echt zo grondig bijhouden? Want heb dat nog nooit bijgehouden, heb dr echt al een hoop tijd opzitten met het maken van de enquete en leveranciers zoeken enzo...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:03

Heureka schreef:
Tip voor Anissa en anderen: hou de uren bij die je nu al in je bedrijf steekt. Erg belangrijk voor de belasting dienst.
Dus zelfs 2 uur vogelen aan je website, bijhouden. Je moet namelijk een minimum aantal uren werken voor je onderneming (vraag me even niet hoeveel maar dat staat op de website van de belastingdienst).

Dat urencriterium is 1225 uur op jaarbasis, zoiets. Maar het urencriterium is niet het enige criterium waar je aan moet voldoen om door de belastingdienst voor volwaardig bedrijf aangezien te worden (zodat je alle voordelen van ondernemers ook daadwerkelijk krijgt). Er waren nog wat meer dingen, volgens mij bv ook dat je bedrijf in een duidelijk herkenbare ruimte (met eigen ingang) gevestigd is. Zo willen ze de zolderbedrijfjes eruit halen geloof ik.

Ik voldoe zelf niet aan dat urencriterium, dus heb ik ook de ondernemersvoordelen niet gekregen. Ik hield dus ook niet precies mijn uren bij aangezien ik toch niet aan die 1225 kwam.

Daarnaast geldt er wel aftrek voor startende bedrijven die in de opbouwfase zijn. Die heb ik voor de praktijk destijds wel gehad (zal ik voor een tweede bedrijf niet opnieuw krijgen neem ik aan :+ )

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:18

Hihi nee HF, omdat voor de zoveelste keer, je niet nieuw bent, maar uitbreid.
Maar....je kunt het altijd proberen.

Zo precies komt dat niet hoor Joyce dat je dat in je aanloopfase niet zo geweldig hebt bij gehouden.
Maar vanaf nu wel doen hoor.
Agenda kopen en dagelijks je bezigheden noteren en dus ook je tijd.
Ga je fulltime bezig dan is dat vaak wel duidelijk te zien, maar ga je partime bezig of doe je veel dingen die niet zo zichtbaar zijn, dan moet je uit kunnen rekenen of je boven of onder de (idd) 1225 uren uitkomt, en dat moet je wanneer nodig aan kunnen tonen aan de belastingdienst.
Let wel op, een jaar loopt niet van je startdatum tot die datum volgend jaar, maar van 1 januari tot 31 december.
Het jaar waar we nu in zitten loopt dus nog van vandaag 16 september tot 31 december. Iets minder dan 4 maandjes voor 1225 uur, is dat haalbaar? (tenminste dat jaar verhaal is altijd zo geweest, of dat nu nog zo is, even checken)

Wat betreft een zakelijke rekening.
Om alles overzichtelijk te houden (zakelijk en prive gescheiden) is het wel verstandig.
Bij iedere bank zijn er andere regeltjes en andere kosten, dus altijd even rondneuzen voor je een beslissing neemt.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:22

Maar hoe houden jullie die uren bij? In een Excel bestandje of in een agenda oid?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:25

Ik vond het wel grappig, we hadden het vorige week net gehad over reclame maken en via internet enzo.

Mijn paard heeft de verkiezing 'het leukste paard van Nederland' gewonnen en dat heeft me weer ontzettend veel publiciteit opgeleverd :o In combinatie met mijn website, krijg ik nu ontzettend veel reacties!

Ik heb aan aantal keer in de krant gestaan, gister zelfs op de voorpagina van de Meppeler Courant. Ik heb maandagmiddag een radiointerview gehad en tv-opnames :o En ben dinsdag dus op de radio geweest en ook op de regionale tv :o Iedereen weet me nu ineens te vinden, echt zo gek hoe dat ineens kan gaan lopen :)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:26

Hartstikke goed!! Super van je gratis publiciteit!! :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:30

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:35

@Taartjeh, wat ik zou doen als ik jouw was: geen KvK-nummer aanvragen en eerst nog meer ervaring op doen met dit werk, zien hoeveel klanten je krijgt en dan pas echt starten. Goed idee om klanten te vragen wat zij uit zouden willen geven aan jouw product, misschien kun je ook wel enquête hiervoor opstellen, zodat je nog meer te weten komt over je potentiële klanten.
@HF, dan ben ik eens benieuwd wat de expert zegt.

Ik hou zelf mijn uren bij in een Excel-doc., in mijn agenda staan daarnaast nog de losse afspraken. Ik denk dat het best pittig om in een paar maanden aan het urencriterium te komen, ook al mag je daar ook de uren bij tellen die je er hebt gestopt met het schrijven van het ondernemingsplan en bijv. opleidingsuren. Volgens mij is het trouwens niet helemaal waar dat je perse een eigen ingang moet hebben als eigen bedrijf, waar zijn de 'flexplekken' anders voor ;-)

@Holly, wat jij zegt over het urencriterium klopt een 'jaar' voor de belastingdienst loopt altijd tot 31 dec. Wat ik mij afvroeg, stel ik kom wel aan het urencriterium (maar net) en ik wil dan startersvoordeel aanvragen is dat dan verstandig of kan ik het beter gebruiken voor jaar 2,3,4 (je mag startersvoordeel de eerste 5 jaren max. 3 x gebruiken). Ik bedoel daarmee te zeggen haal ik dan het maximale uit mijn startersvoordeel als ik maar net aan mijn urencriterium kom.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:37

hoi iedereen!
zou ik hier mogen meekletsen?
ik heb veel vragen en weet weinig wel weet ik dat ik gewoon iets voor mijn eigen wil gaan doen.
zoals een webshop bv maar hoe begin ik?
is het verstandig om gelijk met de kvk in zee te gaan of eerst zonder?
hoor graag van jullie

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:49

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:54

hay bedankt voor je info!
ik had al gezocht maar kom ook verschillende info tegen de 1 zegt wel gelijk kvk en de andere niet maar wil ook geen gedoe met de belasting dat ik teveel verdien enz bv.
en noem me maar sandy hoor haha

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:01

Ik snap wat je bedoelt Jaggie maar daar kan ik je geen antwoord op geven, omdat die info uit jouw boeken komt en niet van mijn beeldscherm :P
Dit kun je het beste even laten uitleggen/uitzoeken door je administratie/boekhouder/belastinginvulpersoon/etc.

Miss Sandy er is verschil tussen hobby verkoop en het starten van een bedrijf.
Zoek even op waar het omslagpunt ligt, zodat je voor jezelf een duidelijker beeld krijgt van hoe of wat mogelijk is en welke route voor jou verstand is momenteel.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 10:10

@Sandy, LP geeft je al een aantal goede webtips, natuurlijk kun je ook dit topic doorspitten, want we hebben het hier ook al (uitgebreid) over het starten van webshops gehad. Je komt gaandeweg dan ook verschillenden mensen tegen die al een webshop hebben, je zou hen om advies kunnen vragen.

@Holly, haha dat begrijp ik dat dat natuurlijk wel afhankelijk is van mijn boekhouding en cijfertjes of het voor mij voordelig is. Ik verwacht zelf namelijk dat ik er het eerste jaar te weinig voordeel uit kan halen, maar op het moment dat ik met de omzetbelasting aan de slag moet gaan, ga ik wel gesprek met een boekhouder/accountant.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:25

holly schreef:
Hihi nee HF, omdat voor de zoveelste keer, je niet nieuw bent, maar uitbreid.
Maar....je kunt het altijd proberen.
.

Holly, wat jij ervan vindt weet ik idd al :+ . Maar ja, jij werkt niet bij het uwv, toch?
Het gaat er dus enkel en alleen om of het volgens de regeltjes van het uwv wel of niet kan.
Zij hebben mij bijvoorbeeld gezegd dat het niet kan omdat ik de activiteiten al gestart ben. Dat klopt niet want dit nieuwe bedrijf ben ik nog niet gestart. En het nieuwe bedrijf is GEEN uitbreiding van het oude. Ook heeft het nieuwe bedrijf qua activiteit geen echte overlap met de oude activeiten (vgl een dokter die naast de apotheek zit). Toen hebben ze gezegd dat het niet kan omdat ik al een KvK nummer heb. Maar ook dat staat niet letterlijk in de wet, er staat alleen in de wet dat je niet met de activiteiten gestart mag zijn, dus dat is puur een interpretatie. Er staat bv ook nergens dat je geen tweede bedrijf mag openen om aan een volledig inkomen te komen (art. 77 a). Er staat wel in dat je maar 1x gebruik kunt maken van starters-ww.

Kijk als het niet kan, dan kan het niet, punt. En dan wordt het plan B dus. Maar ze moeten niet aankomen met argumenten die niet in hun eigen wetje staan en wat slechts hun eigen interpretatie van het geheel is. Daar beroep ik me dus nu even op en dat wil ik eerst helemaal uitpluizen voor ik het opgeef.

Bovendien zijn er een aantal gevallen waarin hetzelfde is gedaan en dan kon het dus blijkbaar wel. Dus mijn vraag is: waarom nu dan niet?

Maar als je liever wilt dat ik hier niets meer over post, vin'k dat ook goed hoor. Tis alleen wel hetgeen waar ik zelf nu mee bezig ben, en ik denk dat er misschien meer mensen in dit topic zijn die aan deze informatie toch ook wat gaan hebben.

JulienSVU ik houd het bij in een word-bestandje nu, maar dat hoef ik dus voor de belasting nog niet te doen, nu wel voor mijn ww.

Bojangles, van harte gefeliciteerd nog met je overwinning! Superleuk! En ik kan me voorstellen dat het lekker wat publiciteit oplevert!

MiSz_SaNdY, welkom in het topic staat sowieso al heel veel nuttige informatie. Ik vind het zelf een heel leuk nuttig topic waar je bij tijden veel van opsteekt. Dus de pagina's doorlezen heeft best zin! Bij de KvK informeren of hun website doorbladeren heeft ook wel zin trouwens ;-)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:19

HF ik gaf een reactie op je allerlaatste zin, die tussen haakjes. Dat je dat altijd kunt proberen, want niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Het gaat er verder niet om wat ik vind, maar hoe het in elkaar steekt.
Je blijft op het zelfde vlak bezig, maar wil nu graag uitbreiden met verkoop in de winkel. Dat zijn geen 2 losse dingen, maar een toevoeging aan het bestaande. Zodoende zou je wellicht al klaar kunnen zijn met een verandering van de bedrijfsomschrijving bij de kvk. Maar dit staat los van de UWV toestand.
Voor hen is het zo dat je al een bedrijf hebt waardoor zij nu met het punt zitten, hoort die nieuwe uitbreiding bij het oude, of moeten we het los zien. Art 77a 1b wordt dan ineens een aardig hersenkrakertje.
(en zo kom je weer uit bij de kvk dat 2 eenmanszaken niet kan, maar uitbreiding van het huidige, of een handelsnaam eraan hangen wel, waarbij je dus weer ivm de UWV na moet denken welke van de 2 het moet worden, etc etc)
Ik geef je groot gelijk dat je alles uit de kast haalt om het te proberen hoor. Nee heb je ja kun je krijgen, toch?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:23

holly schreef:
HF ik gaf een reactie op je allerlaatste zin, die tussen haakjes. Dat je dat altijd kunt proberen, want niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Het gaat er verder niet om wat ik vind, maar hoe het in elkaar steekt.
Ik geef je groot gelijk dat je alles uit de kast haalt om het te proberen hoor. Nee heb je ja kun je krijgen, toch?

Precies dat vind ik dus ook.

Ik heb een hekel aan dat geleur bij het uwv hoor, maar ze moeten niet telkens aankomen met dat kvk nummer want voor zover ik het kan vinden staat dat helemaal niet in de wet genoemd. Dus als het afgeschoten wordt wil ik wel graag dat het op een wettelijk argument afgeschoten wordt en niet vanwege een interpretatie.

Maar goed, de dame die over de wetten gaat zal het ook wel gaan afschieten hoor daar niet van }>
Maar dan weet ik tenminste wel zeker dat ik alles geprobeerd heb ;-).
Kan ik dan vervolgens met een gerust hart failliet gaan hahahahaha lol :9

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:28

Nouja het is geen gemakkelijk doolhof waar je je nu in bevind en leuk al helemaal niet.
Maar om het bijltje erbij neer te gooien als het niet mocht lukken, dat moet je niet doen hoor, dat is zo'n zonde.
Dan neem je maar een omweg, dan doe je er maar wat langer over... als dit is wat je wil...