Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sadira schreef:Ik zit vandaag ook op de 1000 dagen mijlpaal.
Welkom Cathalijne!
Zolala schreef:Ilsiie schreef:Ik vind de Super versie wel fijn (aantal keer gewonnen bij de quests) maar eigenlijk te duur, zijn hier mensen die eventueel een "familie willen starten"? En hoe werkt dit dan precies, houd ik dan wel mijn eigen account en progress?
Je houdt je eigen account, daaraan verandert verder niets.
Uitleg Hoe & Wat:
https://duoplanet.com/duolingo-family-plan/
En als je al een Super abo hebt, kun je niet zomaar bij een Plan instappen. Daarover gaat het hier:
https://lingoly.io/switch-from-super-du ... mily-plan/
pluisbeer schreef:Wij hadden een groepje bij elkaar voir het familyplan, maar ik heb geen idee hie nu verder. We konden het 3 dagen proberen en dat beviel wel goed
Sadira schreef:Ik denk dat dat vooral heel erg afhangt van hoe je die 1000 dagen ingevuld hebt. Ik heb soms heel fanatiek gedaan, maar ook hele periodes maar 1 lesje per dag. Daar onderhoud je je kennis wel wat mee maar dan leer je weinig nieuws.
In mijn geval zit ik nu in Section 4 Unit 44, en dat wil zeggen dat ik aan de bovenkant A2 Spaans zou moeten zitten. Ik heb alleen relatief weinig geoefend met luisteren en spreken, dus mijn lees- en schrijfvaardigheid zijn sterker ontwikkeld.
Ik kan ook wel lezen wat Femke_Tweety deelt, en hoe zij omschrijft dat ze het wegleest zo is het voor mij ook. @Femke_Tweety, waar haal jij die recensie vandaan? Waar vind je die in de app?
Ik geloof dat onze FamilyPlan in wording al wel vol zit.
Femke_Tweety schreef:Een taal vloeiend leren via Duolingo in 5 maanden is denk ik niet heel realistisch.
Voldoende leren om je in een nieuwe taal een beetje te kunnen redden op bijvoorbeeld vakantie, boodschappen doen, richting vragen, iets bestellen in een restaurant is wel echt haalbaar.
Sadira schreef:Musiqolog, ik spreek ook een beetje uit mijn beroep als talendocent als ik zeg dat ik je doelen en de lat die je voor jezelf stelt, niet realistisch vind ten opzichte van de input die je per dag krijgt. Het leren van een taal is een langdurig proces, 5 maanden is daar niks in. Ook niet bij een 'makkelijke' taal. Dan ben je bijna gedoemd jezelf teleur te stellen. Het beste wat je kan doen is jezelf heeel veel input gunnen, vooral luisteren denk ik als ik jou zo hoor.
musiqolog schreef:Sadira schreef:Musiqolog, ik spreek ook een beetje uit mijn beroep als talendocent als ik zeg dat ik je doelen en de lat die je voor jezelf stelt, niet realistisch vind ten opzichte van de input die je per dag krijgt. Het leren van een taal is een langdurig proces, 5 maanden is daar niks in. Ook niet bij een 'makkelijke' taal. Dan ben je bijna gedoemd jezelf teleur te stellen. Het beste wat je kan doen is jezelf heeel veel input gunnen, vooral luisteren denk ik als ik jou zo hoor.
Tja, weet je... ik heb in mijn omgeving verschillende mensen die wel tien talen vloeiend spreken. Zweeds, Russisch, Welsh, Pools, Japans, het kan niet op. En ik probeer wel bij te lopen, maar het lukt me niet. Ik wil niet dommer zijn dan mijn vrienden/kennissen en dat ben ik blijkbaar wel. Want zij kunnen een woord één keer lezen en het dan onthouden, ik niet.
Zolala schreef:musiqolog, ik vermoed dat je veel aan de deelname aan een Family Plan kunt hebben. Dan ben je die nare restrictie van 5 hartjes kwijt, en dat geeft meteen zoveel meer rust. Fouten maken mag uiteraard, maar moet (m.i.) niet op die manier bestraft worden.
Verder ben ik het volkomen eens met wat hier al wordt gezegd. Als een taal leren als een moeizame druk voelt, in plaats van een plezierige uitdaging, dan zul je vreselijk teleurgesteld worden in zowel je voortgang als ervaring. En dat is zo zonde!
Spiegel je niet aan anderen die het schijnbaar moeiteloos beter doen. Wees trots op alles wat je leert, ook als het meer tijd kost dan je zou willen. Want er is niets 'doms' aan - maar toont juist je doorzettingsvermogen en wil om mentaal te blijven groeien.
En.. je kunt de Zweden expliciet vragen je niet te hulp te schieten in het Engels, dat je juist bezig bent hun taal te leren en dat overschakelen op Engels je dan niet helpt. Denkelijk zullen ze je met evenveel plezier helpen met uitspraak en het vinden van de juiste woorden of uitdrukking.
pluisbeer schreef:Wat moeten we nu nog doen voor het familie abo?
musiqolog schreef:Dankjewel. Ik wil wel één ding duidelijk maken: het voelt niet als een last. Ik wil het alleen heel serieus oppakken, met een duidelijk doel voor ogen, dus niet meteen stoppen als ik er een keertje geen zin in heb.
Van de zomer zal ik zeker wel vragen of mensen het woord tegen me willen doen in het Zweeds. Maar dan nog kan mijn Zweeds maar beter zo goed mogelijk zijn. Ik bedoel: zou jij Nederlands willen praten met iemand die het slechts stamelend en wanhopig zoekend naar woorden uit zijn mond krijgt?
Overigens hoop ik ook dat een succesvolle poging om Zweeds te leren een opstapje kan zijn naar talen die ik in het verleden heb opgegeven, zoals Russisch, Portugees en Welsh. Maar die plannen zet ik wijselijk in de ijskast. Net zoals ik de komende maanden zo weinig mogelijk te maken wil hebben met Deens en Noors (in verband met door elkaar halen).
pien_2010 schreef:Soms Musicoloog snap ik helemaal niets van jou, eerllijk gezegd..Er is zo'n druk van moeten, en ook je opmerking over stamelend spreken....zo begint iedereen een nieuwe taal te spreken.