Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisbeer

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:37

Wij hadden een groepje bij elkaar voir het familyplan, maar ik heb geen idee hie nu verder. We konden het 3 dagen proberen en dat beviel wel goed

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:02

Sadira schreef:
Ik zit vandaag ook op de 1000 dagen mijlpaal. :oo

Welkom Cathalijne!

Ook van mij nog gefeliciteerd.

Even in het algemeen: wat kun je als je duizend dagen een taal hebt geleerd? Dat is voor iedereen verschillend natuurlijk, maar zo in het algemeen? Kun je de taal dan vloeiend spreken en lezen? Even goed als Engels, of meer zoals vroeger op school Frans en Duits? Gewoon puur uit interesse, zodat ik weet waar ik straks aan toe ben. :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 18:08

Niet vloeiend, maar basis funtioneel.

Niet te ingewikkelde gesprekken in niet al te hoog tempo zijn te volgen.
(Boodschappen doen, een eenvoudig gesprek over werk of hobbies kunnen volgen)

Eenvoudigere you tube filmpjes zijn te volgend.

Basisteksten zijn leesbaar en te volgen. (Eenvoudig stappenplan voor bijvoorbeeld recept, een instructie voor een route etc)

Hoog tempo, of gesprek met veel technische termen of gesprek met allerlei tijden dwars door elkaar (heden, verleden, voltooid verleden, toekomst) is wat lastiger.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 18:15

Dit is bijvoorbeeld een tekst die ik een dag of wat geleden kreeg,

Is een recensie;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is als ik rustig lees goed te volgen (tot in detail)
Als ik te snel wil lezen mis ik dingen.

Spaans, ongeveer dag 1000

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:31

Zolala schreef:
Ilsiie schreef:
Ik vind de Super versie wel fijn (aantal keer gewonnen bij de quests) maar eigenlijk te duur, zijn hier mensen die eventueel een "familie willen starten"? En hoe werkt dit dan precies, houd ik dan wel mijn eigen account en progress?

Je houdt je eigen account, daaraan verandert verder niets.
Uitleg Hoe & Wat:
https://duoplanet.com/duolingo-family-plan/

En als je al een Super abo hebt, kun je niet zomaar bij een Plan instappen. Daarover gaat het hier:
https://lingoly.io/switch-from-super-du ... mily-plan/

Bedankt voor de linkjes! Ik heb nu idd geen Super dus wat dat betreft geen probleem.

pluisbeer schreef:
Wij hadden een groepje bij elkaar voir het familyplan, maar ik heb geen idee hie nu verder. We konden het 3 dagen proberen en dat beviel wel goed

Hebben jullie eventueel nog een 'plekje' over? O:)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:12

Ik denk dat dat vooral heel erg afhangt van hoe je die 1000 dagen ingevuld hebt. Ik heb soms heel fanatiek gedaan, maar ook hele periodes maar 1 lesje per dag. Daar onderhoud je je kennis wel wat mee maar dan leer je weinig nieuws.

In mijn geval zit ik nu in Section 4 Unit 44, en dat wil zeggen dat ik aan de bovenkant A2 Spaans zou moeten zitten. Ik heb alleen relatief weinig geoefend met luisteren en spreken, dus mijn lees- en schrijfvaardigheid zijn sterker ontwikkeld.

Ik kan ook wel lezen wat Femke_Tweety deelt, en hoe zij omschrijft dat ze het wegleest zo is het voor mij ook. @Femke_Tweety, waar haal jij die recensie vandaan? Waar vind je die in de app?

Ik geloof dat onze FamilyPlan in wording al wel vol zit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 22:31

Sadira schreef:
Ik denk dat dat vooral heel erg afhangt van hoe je die 1000 dagen ingevuld hebt. Ik heb soms heel fanatiek gedaan, maar ook hele periodes maar 1 lesje per dag. Daar onderhoud je je kennis wel wat mee maar dan leer je weinig nieuws.

In mijn geval zit ik nu in Section 4 Unit 44, en dat wil zeggen dat ik aan de bovenkant A2 Spaans zou moeten zitten. Ik heb alleen relatief weinig geoefend met luisteren en spreken, dus mijn lees- en schrijfvaardigheid zijn sterker ontwikkeld.

Ik kan ook wel lezen wat Femke_Tweety deelt, en hoe zij omschrijft dat ze het wegleest zo is het voor mij ook. @Femke_Tweety, waar haal jij die recensie vandaan? Waar vind je die in de app?

Dit is de tweede leesopgave (boekje) uit unit 46 section 4.

(Daar ben jij dus bijna)

Ik ben inmiddels halverwege unit 48.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:33

Ik probeer twee eenheden op een dag te doen, als ik de tijd heb: een 's ochtends, een 's avonds. Mijn doel is om de taal tegen juli te kunnen spreken, dus veel geduld kan ik me niet permitteren. Vandaag had ik die tijd maar was ik helaas niet goed genoeg: ik ging door mijn eigen stommiteiten van vijf naar twee hartjes. :( Dat is het punt waarop ik ermee stop: ik wil niet "af" gaan. Ik voel me zo'n dombo dan. Zo'n gemakkelijke taal en ik maak nog koeien van fouten. Morgen dus verder met deel 2 sectie 11, in plaats van sectie 12 zoals ik had gewild.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 22:38

Je kunt altijd een les doen om weer hartjes te scoren.

Ik ga regelmatig door alle 5 heen, dat gaat vanzelf gebeuren als je in de hogere levels komt waar iedere verkeerde letter een hartje kost (ook in naamvallen en werkwoordsvervoegingen)

Ik zou me er echt niets van aan trekken dat je hartjes op gaan.
Je daar aan vasthouden houdt je alleen maar tegen en bovendien is er uberhaupt niemand die dat ziet ;)

Een taal vloeiend leren via Duolingo in 5 maanden is denk ik niet heel realistisch.
Voldoende leren om je in een nieuwe taal een beetje te kunnen redden op bijvoorbeeld vakantie, boodschappen doen, richting vragen, iets bestellen in een restaurant is wel echt haalbaar.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:49

Femke_Tweety schreef:
Een taal vloeiend leren via Duolingo in 5 maanden is denk ik niet heel realistisch.
Voldoende leren om je in een nieuwe taal een beetje te kunnen redden op bijvoorbeeld vakantie, boodschappen doen, richting vragen, iets bestellen in een restaurant is wel echt haalbaar.

Vloeiend is niet hetzelfde als "op moedertaalniveau". Gelukkig niet. Het gaat mij er vooral om dat ik de dingen die ik te zeggen heb er vlot uit krijg, en dat ik niet (bij herhaling) hoef te vragen of mensen het gezegde nog eens langzamer willen herhalen. Zweden zijn, net als wij, geneigd om gauw op Engels over te gaan als je hun taal niet goed spreekt. Een groot verschil met Fransen en Spanjaarden kun je wel zeggen. Dus aan enkel wat basisvaardigheden heb je niet zoveel.

Daarom vind ik het zo belangrijk om op meerdere fronten te werk te gaan. De woorden die ik leer door het lezen van boeken, strips en websites geven me een mooie voorsprong als ik ze in Duolingo tegenkom. Gewoon een ouderwetse grammatica lezen helpt ook wel om het in één keer goed te doen (lille? lilla? liten? litet? små?); Duo doet met zijn herhalingen dan wel wat nodig is om het te onthouden en toe te passen.

In luisteren ben ik nog niet zover: als iemand tips heeft voor relatief eenvoudige Zweedse Youtubefilmpjes o.i.d., hou ik me aanbevolen. Wat spreekvaardigheid betreft hebben we in Utrecht een taalcafé; helaas hebben die meestal geen Zweedse tafel (nee, dan de Franse en Spaanse tafel: die zitten altijd vol).

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:55

Wat moeten we nu nog doen voor het familie abo?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:12

Musiqolog, ik spreek ook een beetje uit mijn beroep als talendocent als ik zeg dat ik je doelen en de lat die je voor jezelf stelt, niet realistisch vind ten opzichte van de input die je per dag krijgt. Het leren van een taal is een langdurig proces, 5 maanden is daar niks in. Ook niet bij een 'makkelijke' taal. Dan ben je bijna gedoemd jezelf teleur te stellen. Het beste wat je kan doen is jezelf heeel veel input gunnen, vooral luisteren denk ik als ik jou zo hoor.

Ik vind Netflix daar heel fijn bij. Documentaires, simpele kinderseries, etc. Maar dan geen Nederlandse ondertitels, echt in de doeltaal.

Maar bovenal: een taal leren is een proces waar diie fouten echt bijhoren. Die moet je jezelf gunnen, anders blokkeert het je alleen maar om de taal uiteindelijk te gebruiken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:27

Sadira schreef:
Musiqolog, ik spreek ook een beetje uit mijn beroep als talendocent als ik zeg dat ik je doelen en de lat die je voor jezelf stelt, niet realistisch vind ten opzichte van de input die je per dag krijgt. Het leren van een taal is een langdurig proces, 5 maanden is daar niks in. Ook niet bij een 'makkelijke' taal. Dan ben je bijna gedoemd jezelf teleur te stellen. Het beste wat je kan doen is jezelf heeel veel input gunnen, vooral luisteren denk ik als ik jou zo hoor.

Tja, weet je... ik heb in mijn omgeving verschillende mensen die wel tien talen vloeiend spreken. Zweeds, Russisch, Welsh, Pools, Japans, het kan niet op. En ik probeer wel bij te lopen, maar het lukt me niet. Ik wil niet dommer zijn dan mijn vrienden/kennissen en dat ben ik blijkbaar wel. Want zij kunnen een woord één keer lezen en het dan onthouden, ik niet.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:45

Om een taal vloeiend te spreken moet je ofwel meertalig zijn opgevoed of je hebt de talen in het dagelijks leven nodig.
Ik zelf heb vloeiend Spaans geleerd in 3 maanden, toen woonde ik in Spanje ;)
Daar leerde ik ook mensen kennen die 5 talen spraken, maar geloof me, er zijn maar heeel weinig mensen die dat aantal talen ook daadwerkelijk foutloos kunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:13

musiqolog schreef:
Sadira schreef:

Tja, weet je... ik heb in mijn omgeving verschillende mensen die wel tien talen vloeiend spreken. Zweeds, Russisch, Welsh, Pools, Japans, het kan niet op. En ik probeer wel bij te lopen, maar het lukt me niet. Ik wil niet dommer zijn dan mijn vrienden/kennissen en dat ben ik blijkbaar wel. Want zij kunnen een woord één keer lezen en het dan onthouden, ik niet.

Nee niet doen!
Dat zijn de sterren aan het firmament. Vaak hele vervelende mensen die zo gemakkelijk een taal oppikken. Althans voor mij want ik praat drie talen vloeiend cq met foutjes en accent. Voor ieder woordje moet ik knokken want heb dyslexie. Dus leg de lat niet te hoog, vergelijk je niet met die slimmeriken en praat vooral niet met hun over een taal leren en geniet van het proces van een taal leren. Woordjes, worden zinnetjes en dat worden verhalen. Ik ben nu met mijn vierde taal bezig (Spaans) via Duolingo en een studie die ik gekocht heb, en ik ben nu zo ver dat ik woordjes begin te herkennen (ook omdat ik Frans ken, maar ben al een half jaar bezig :(:) ), mijn wijntje kan bestellen :+ en eten en echt de allereerste basis weet toe te passen. Ben nu 6 weken in Spanje. Maar ik geniet van het leren en van elk stapje. Ik zal nooit een ster worden, maar ik doe gesprekken hier in Spanje met Fransen die echt verbaasd zijn over hoe goed ik het praat. (Woon in Frankrijk).
Maar wat jij doet Musicoloog is in mijn ogen, HET recept om jezelf een nul te vinden en teleurgesteld en te balen van jezelf.
Ik heb het omgedraaid en ben trots op elk woordje dat ik in die grijze hersenpap krijg geleerd. Ik vergelijk me nooit en als |( )de kanjers gaan opscheppen (Jaja dat doen ze) stuur ik ze weg met de woorden dat ik het heel fijn voor ze vind maar niets kan met hun onbegrip cq succes verhalen.
Met name leerkrachten zijn vreselijk irritant want die denken dat ze mij eventjes tijdens babbelen middels verbeteringen een taal kunnen leren. Nee dus, want dyslectische mensen hebben een totaal andere leercurve en je maakt ons alleen maar ongelukkig := _O- Zelfs na 100x uitleggen blijven mijn vrienden (allemaal Fransen en leerkrachten ) me verbeteren want ze hebben dat zelf nodig om zich goed te vinden.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:20

musiqolog, ik vermoed dat je veel aan de deelname aan een Family Plan kunt hebben. Dan ben je die nare restrictie van 5 hartjes kwijt, en dat geeft meteen zoveel meer rust. Fouten maken mag uiteraard, maar moet (m.i.) niet op die manier bestraft worden.

Verder ben ik het volkomen eens met wat hier al wordt gezegd. Als een taal leren als een moeizame druk voelt, in plaats van een plezierige uitdaging, dan zul je vreselijk teleurgesteld worden in zowel je voortgang als ervaring. En dat is zo zonde!
Spiegel je niet aan anderen die het schijnbaar moeiteloos beter doen. Wees trots op alles wat je leert, ook als het meer tijd kost dan je zou willen. Want er is niets 'doms' aan - maar toont juist je doorzettingsvermogen en wil om mentaal te blijven groeien.

En.. je kunt de Zweden expliciet vragen je niet te hulp te schieten in het Engels, dat je juist bezig bent hun taal te leren en dat overschakelen op Engels je dan niet helpt. Denkelijk zullen ze je met evenveel plezier helpen met uitspraak en het vinden van de juiste woorden of uitdrukking.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:29

Zolala schreef:
musiqolog, ik vermoed dat je veel aan de deelname aan een Family Plan kunt hebben. Dan ben je die nare restrictie van 5 hartjes kwijt, en dat geeft meteen zoveel meer rust. Fouten maken mag uiteraard, maar moet (m.i.) niet op die manier bestraft worden.

Verder ben ik het volkomen eens met wat hier al wordt gezegd. Als een taal leren als een moeizame druk voelt, in plaats van een plezierige uitdaging, dan zul je vreselijk teleurgesteld worden in zowel je voortgang als ervaring. En dat is zo zonde!
Spiegel je niet aan anderen die het schijnbaar moeiteloos beter doen. Wees trots op alles wat je leert, ook als het meer tijd kost dan je zou willen. Want er is niets 'doms' aan - maar toont juist je doorzettingsvermogen en wil om mentaal te blijven groeien.

En.. je kunt de Zweden expliciet vragen je niet te hulp te schieten in het Engels, dat je juist bezig bent hun taal te leren en dat overschakelen op Engels je dan niet helpt. Denkelijk zullen ze je met evenveel plezier helpen met uitspraak en het vinden van de juiste woorden of uitdrukking.

Dankjewel. Ik wil wel één ding duidelijk maken: het voelt niet als een last. Ik wil het alleen heel serieus oppakken, met een duidelijk doel voor ogen, dus niet meteen stoppen als ik er een keertje geen zin in heb.

Van de zomer zal ik zeker wel vragen of mensen het woord tegen me willen doen in het Zweeds. Maar dan nog kan mijn Zweeds maar beter zo goed mogelijk zijn. Ik bedoel: zou jij Nederlands willen praten met iemand die het slechts stamelend en wanhopig zoekend naar woorden uit zijn mond krijgt?

Overigens hoop ik ook dat een succesvolle poging om Zweeds te leren een opstapje kan zijn naar talen die ik in het verleden heb opgegeven, zoals Russisch, Portugees en Welsh. Maar die plannen zet ik wijselijk in de ijskast. Net zoals ik de komende maanden zo weinig mogelijk te maken wil hebben met Deens en Noors (in verband met door elkaar halen).

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:51

pluisbeer schreef:
Wat moeten we nu nog doen voor het familie abo?

Ik wacht op mijn creditcard.
Dit had ik in het laatste privé berichtje ook vermeld.
Wat ik vanuit mijn omgeving begreep kan het 1 tot 2 weken duren voordat je die binnen krijgt.
Ik zit nu op bijna 1 week.
Laatst bijgewerkt door lovelyfiefy op 11-02-25 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:53

Sadira schreef:

Het 2e groepje zit inderdaad vol.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:56

musiqolog schreef:
Dankjewel. Ik wil wel één ding duidelijk maken: het voelt niet als een last. Ik wil het alleen heel serieus oppakken, met een duidelijk doel voor ogen, dus niet meteen stoppen als ik er een keertje geen zin in heb.

Van de zomer zal ik zeker wel vragen of mensen het woord tegen me willen doen in het Zweeds. Maar dan nog kan mijn Zweeds maar beter zo goed mogelijk zijn. Ik bedoel: zou jij Nederlands willen praten met iemand die het slechts stamelend en wanhopig zoekend naar woorden uit zijn mond krijgt?

Overigens hoop ik ook dat een succesvolle poging om Zweeds te leren een opstapje kan zijn naar talen die ik in het verleden heb opgegeven, zoals Russisch, Portugees en Welsh. Maar die plannen zet ik wijselijk in de ijskast. Net zoals ik de komende maanden zo weinig mogelijk te maken wil hebben met Deens en Noors (in verband met door elkaar halen).

Zo slecht sprak ik Duits en inmiddels woon ik daar. Ja, de mensen wilden allemaal met mij praten en waardeerden het juist dat ik het zo probeerde. Ik zal niet zeggen dat ik nu vloeiend Duits spreek, maar kan goed een gesprek volmaken met collega's, klanten, familie van mijn vriend etc. En als ik een woord niet weet dan leg ik het wel uit of zeg het in het Nederlands met een Duits accent en hoop ik maar dat ze me begrijpen. :D

Leg niet zoveel druk op jezelf. Talen goed leren heeft heel veel tijd nodig, en bij voorkeur moet je het ook zeer regelmatig spreken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:54

Hier stamel ik in het Spaans en de mensen vinden het zo fijn dat ik die moeite doe. Eens met bovenstaande post.
Soms Musicoloog snap ik helemaal niets van jou, eerllijk gezegd..Er is zo'n druk van moeten, en ook je opmerking over stamelend spreken....zo begint iedereen een nieuwe taal te spreken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:40

pien_2010 schreef:
Soms Musicoloog snap ik helemaal niets van jou, eerllijk gezegd..Er is zo'n druk van moeten, en ook je opmerking over stamelend spreken....zo begint iedereen een nieuwe taal te spreken.

Hoeft ook niet, ik heb me er allang mee verzoend dat mensen me niet snappen. En vice versa.

Natuurlijk begint iedereen op het laagste niveau, maar ik wil dus echt wel verder zijn als ik van de zomer naar Zweden ga. Dat is toch niet zo gek? En zoals ik al eerder zei: in Spanje praten ze wel Spaans terug als je in Steenkolenspaans begint. Maar niet in elk land is de houding van de mensen "fijn dat je de moeite doet." In sommige landen is het toch meer "leuk dat je onze taal probeert te spreken, maar waarom zou je?"

En jij hebt het over een "druk van moeten". Maar ik doe dit helemaal zelf hoor. Ik leg de lat zelf zo hoog en ik weet dat het doel realistisch is mits ik fanatiek blijf oefenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:57

Eerlijk gezegd ken ik alleen maar landen waar ze heel blij zijn als je de moeite doet te worstelen met een voor jou nieuwe taal.

Ik sluit me bij Pien aan. Mijn frans was op zich al aardig ok. Ik redde me er meer dan uitstekend mee, maar toch nu ik soms alleen maar frans om me heen hoor gaat het met sprongen vooruit.

Ik ben destijds met spaans begonnen omdat ik het niet kon uitstaan dat ik de taal eerder met een andere methode gewoon niet kon handelen, met Duo lingo na een paar maanden kon ik me zowaar een beetje heel erg stamelend en meer losse woorden dan zinnen soort van redden op zijn minimaalste. Maar goh wat voelde dat tof *\o/* ik voelde me in ieder geval niet meer totaal hulpeloos

Gv is een een enorme dyslect en gaat langzaam maar gestaag vooruit met frans vanuit het nederlands. En hoewel basis en moeizaam hij redt zich inmiddels een beetje en durft ook nu te spreken en te zeggen ik ben een beginner dus praat langzaam en dat is gewoon heel erg stoer :j en krijgt nu steeds vaker te horen dat hij echt vooruit gaat in de taal, *\o/*

Dus laat los, perfectie bestaat niet zelfs niet in je eigen taal. Leer voor de lol en elke woord dat lukt in de nieuwe taal is er weer een. :j

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:59

karuna schreef:
Dus laat los, perfectie bestaat niet zelfs niet in je eigen taal.

En dat woord heb je mij ook niet zien gebruiken. Ik heb nooit gezegd dat ik "perfect" Zweeds wil leren. Wel dat ik er echt gesprekken in wil kunnen voeren, en niet alleen de bordjes lezen en een broodje bestellen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:30

Nou ja, misschien doet musiqolog er niets mee, maar ik vind wat jullie schrijven wel een hart onder de riem steken.
Wanneer ik weer eens ernstig worstel met Frans en alles suuuuper langzaam gaat, denk ik ook "waarom doe ik dit ook alweer?" :+ (die werkwoordvervoegingen, aaah)
Maar als ik dan opeens merk dat ik een Facebook post van een Franse vriendin vrijwel helemaal kan lezen, vind ik dat ook zó tof *\o/*

Want ik heb 'altijd' al Frans willen leren, ik vind het zo'n mooie taal, en wie weet ga ik - durf ik - in de toekomst hierdoor wel wat vaker naar Frankrijk om het in praktijk te brengen. Afgelopen september heb ik nog een heleboel gestameld toen ik in Parijs de weg wilde vragen. Maar het lukte wel!
Het lijkt me leuk om te zien hoe ik het er de volgende keer van afbreng.