Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:16

Hmm ja dat kan idd verwarrend zijn. Maar goed, ook op foto's staat de naam eronder en overal sta ik vermeld als IHS fotografie, dus naja :D

Ja functie zat ik nog over te twijfelen. Is idd ook wel duidelijk zonder!

Wellicht ga ik de foto die nu op de voorkant staat op de achterkant zetten, de plannen voor de voorkant zijn nu gewijzigd :) het wordt een collage met het logo in het midden ipv dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:55

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:58

Ben pas op het hoofdkantoor geweest met zo'n inspiratiedag. Daar wilde ik wel stage lopen :')
En uiteindelijk nog geen mail gestuurd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:04

Gewoon mailen! :D Hoofdkantoor is superleuk om te werken :#

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:31

Wel erg ver voor mij ;(

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:29

Ik zou wel willen, maar dan hou ik echt geen vrije tijd meer over naast mn baan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:04

Ik heb daar geen tijd voor, wel leuk voor in mijn (toch al best paardgerelateerde) portfolio hahah.. :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:59

Als jullie een CMD studente nog even uit de brand willen helpen :+ Ik ben op zoek naar mensen die wel eens vliegen met de KLM, van plan zijn te vliegen met KLM, kortom, mensen die wel eens met de KLM gereisd hebben of familie hebben die dat binnenkort gaan doen! :)

https://kaspermol.typeform.com/to/olY8GU

Korte enquete, hooguit 5 minuutjes en je helpt ons er enorm mee :D

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:01

Ik had 'm al ingevuld :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:02

Topper :)

Eerste keer in 7 jaren studeren dat ik een enquete uit zet, maar nog maar 6 weekjes en dan alleen nog m'n minor en dan mag ik afstuderennnnnnnnn :D Al zijn deze laatste lootjes wel echt immens zwaar moet ik zeggen :+ Mijn laptop is de afgelopen 2 weken 4 keer uitgevallen waar al mijn bestanden ineens weg waren. Gister een enorme inzinking gehad en met veel geduld en hulp van mijn vriend heb ik de Word files kunnen terug halen in ieder geval, maar het was wel echt een drama ... :+

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:03

Haha oeps.. :D

Ik ben nu bezig met afstuderen, nog 5 weken te gaan hierna, de stress begint ook wel te komen hoor..
Lig nog steeds op schema maar geen idee of de docenten het voldoende vinden, heel vervelend die onzekerheid!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:05

Gelukkig lig je nog op schema! :) Gewoon doen wat jij denkt dat goed is, dat doet iedereen immers :+

Afstuderen word echt nog wat :+ Ze hebben bij ons hier een compleet nieuw systeem in 't leven geroepen waar ik zelf nog geen fan van ben, want in eerste instantie leek het erop dat ik daardoor een half jaar zou gaan uitlopen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:06

Ik vlieg echt nooit met KLM, kan je ook niet helpen want ben het ook niet van plan :') vlieg komende week vermoedelijk met Turkish, en drie weken daarna met Vueling :+

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:07

Haha ik heb een communicatieplan geschreven en deze deels uitgevoerd door productvideo's te maken. Vind alleen de onderbouwing erg lastig. Waarom heb ik die audio gekozen? Waarom dat shot? Waarom plaats ik het op die plaats op de website?

Vrees dat ik daarop afgestraft ga worden, dus nog even een paar weken hard zoeken naar onderbouwing :D

Edit; ik vlieg ook nooit met KLM en ook niet van plan, maar toch ingevuld. Misschien gaan kennissen of familie er ooit wel mee vliegen :')

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:12

Ik heb nog nooit gevolgen, en ga het denk ik ook niet snel doen. :') Dus ik kan ook niet helpen.. :c

Iemand die eerder een portfolio moest maken voor een intake van een opleiding? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik zat zelf te denken om iets uit te printen en mee te nemen, al weet ik nog niet hoe ik dit vorm wil geven...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 01:55

Lieve mede-Bokkers uit hetzelfde werkveld..

Ik ben dus vol goede moed begonnen met CMD in Utrecht maar de twijfel slaat weer toe.. ik krijg er niet de energie van en moet mezelf er erg toe zetten..

Ik heb veel moeite met het hele HBO systeem en manier van werken en doen.. merk dat ik veel meer energie krijg van opdrachten voor mensen en dat ik ook in de toekomst uitvoerend bezig wil blijven (ontwerpen dus).

Ik heb het gevoel dat ik MOET, niet dat ik WIL. Maar wat nu? Sta er niet slecht voor ofzo maar ik wil zo gigantisch graag aan de slag, of voor mezelf en dan cursussen ernaast (wil nog steeds leren programmeren en première pro en after Effects beter kunnen beheersen, maar om daar nou voor 4 jaar HBO te doen??).

De druk vanuit m'n ouders is er ook; HBO it is..

Ik wil het niet -O-

Ben ik uitgeleerd? Dat ben je in "ons" werkveld nooit, maar dit is niet mijn manier van leren. Ik wil zoooo graag aan de slag! Daarnaast wat cursussen of op een andere manier mezelf ontwikkelen.. maar ja.. help?

Ik ben vreselijk in de war, weet niet wat ik moet doen. Weet alleen dat ik de "praktijk" gigantisch mis en heb het een beetje gehad met al die lesjes want veel heb ik jaren geleden op het Nimeto ookal voorbij zien komen en ik heb niet het gevoel hier m'n weg in te vinden..

Wie heeft raad? Ik weet imo dat een hbo diploma veel meer mogelijkheden bied, maar ik wordt er op het moment niet gelukkig van..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:47

Normaliter zou ik zeggen, kijk het even aan. Echter zit je nu al bijna aan 't eind van je eerste jaar dus die fase is wel een beetje voorbij inderdaad.

Ik kom zelf van het MBO af naar het HBO en ik had ook best wel wat moeite met die omschakeling. Sinds stage (eind januari) is het voor mij ook echt wel duidelijk > ik wil aan de slag, ben er klaar mee. Klaar met lesjes volgen en in de schoolbanken zitten. Echter, zit ik nu in eind 3de jaar dus hoef ik officieel nog maar 6 maanden en dan mag ik afstuderen :)

Heb je het al met je SLB'er besproken? Ik weet niet wie je hebt maar wellicht bied dat wat uitkomt of meer rust. Het is uiteindelijk voor jezelf om te bepalen of je door gaat of niet en wat je zegt klopt wel, een HBO diploma geeft meer mogelijkheden. Ik ZZP naast m'n studie en dat gaat opzich prima (2de jaar bied daar echt meer ruimte voor).

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:33

Tja, je kunt natuurlijk gaan freelancen zonder diploma, maar ik denk toch dat je met diploma echt veel meer kans maakt.. Er zijn namelijk erg veel CMD'ers en de volgende lichtingen worden er nóg meer, dus een hele hoop concurrentie. Misschien kun je kijken voor het versnelde traject, dan ben je er wat eerder mee klaar?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:30

Marit schreef:
Tja, je kunt natuurlijk gaan freelancen zonder diploma, maar ik denk toch dat je met diploma echt veel meer kans maakt.. Er zijn namelijk erg veel CMD'ers en de volgende lichtingen worden er nóg meer, dus een hele hoop concurrentie. Misschien kun je kijken voor het versnelde traject, dan ben je er wat eerder mee klaar?

Hier ben ik het mee eens. Ik zou als ik jou was wel gewoon doorzetten en ernaast te gaan freelancen. Geloof me, je hebt écht wat aan je opleiding. En bij mij was t zo dat je naarmate je langer op de opleiding zat, je wel praktijkgerichter ging werken. Ik heb in jaar 2-3-4 ook nauwelijks tentamens gehad en vooral fictieve opdrachtgevers!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:58

Ik snap jullie advies, maar het gaat compleet in tegen wat ik graag zou willen -> werken, werken, werken.

Ik ben geen HBOer merk ik, en mijn motivatie is gedaald naar een (diep)vriespunt.. het is overigens niet dat ik helemaal geen diploma heb (MBO - Graphic Design), en HBO is beter, I know, maar ik wil het niet..

Mijn vraag is eigenlijk; ben je als MBOer echt zo gigantisch kansloos als iedereen voordoet?

Ik hoef geen Art Director te worden, ik wil vormgeven, dat is m'n passie, m'n hobby, alles.. als eigen baas of voor een baas, dat is net wat de toekomst brengt..

Pffffft... sorry zit er even doorheen, in m'n hoofd heb ik al besloten dat ik eigenlijk niet verder wil... wat krijg ik dan opeens een rust over mij heen, terwijl de drama ook groot zal zijn als ik dat daadwerkelijk ga doen... ouders/vriend etc willen dat ik doorleer, zien me dat het liefste doen.. want de kansen etc. -O-

Er zijn veel vormgevers, maar er zijn ook veel fietsenmakers, veel ..

Ik voel me een beetje een bouwvakker die gewoon wilt metselen en bezig zijn, terwijl hij op school zit voor architect.. :(

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:07

Ik merk vooral in het grafische vak dat werkervaring en talent veel meer meetelt dan een (afgeronde) HBO opleiding. Ik ken in mijn directe omgeving veel mensen die meer dan prima terecht zijn gekomen, puur door alleen werk te leveren van hoge kwaliteit op eigen krachten. Dan heb je geen HBO nodig, het werk dat je maakt is immers je visitekaartje. Er zijn echter ook een aantal mensen die blijven hangen en niet verder komen dan de standaard. Om het te maken (je brood verdienen) als ontwerper moet je net als fotografie eigenheid hebben.

Ik ben bezig met de laatste loodjes voor mijn HBO grafische vormgeving (St.Joost in Den Bosch). Ik ben blij dat ik dadelijk mijn diploma heb, dat zeker. Echter als ik terug kijk op mijn jaren studie zie ik het meer als een tijd waarin ik mezelf heb kunnen ontwikkelen. Of je daarvoor een studie nodig hebt is de vraag. Het is niet goedkoop, plus is die tijd een goede investering? Of kan je op eigen benen jezelf ontwikkelen?
Op mijn opleiding zijn veel mensen die doorgestroomd zijn van het MBO en het niveau is ontzettend verbeterd ten opzichte van toen ze begonnen en waar ze nu staan. Overschat je kunnen niet nu je MBO afgerond hebt.
Misschien is CMD niet de opleiding voor jou, maar de kunstacademie wel? Gegarandeerd veel werk maken om jezelf te ontwikkelen. En dat raad ik je zeker aan om die eigenheid en kwaliteiten te vinden. Maar je moet de opleiding wel leuk, uitdagend (en gezellig) vinden om het voor jou te laten werken.

[EDIT] Om ook nog even verder in te gaan op je vraag of je als MBO'er kansloos bent: ja en nee. Dat ligt echt aan jezelf, je talent en welk type ontwerper je bent. Naar o.a ervaringen van klasgenoten, docenten en (stage)bedrijven hoor ik vooral dat je als MBO'er in een hokje gedreven wordt. De opleiding levert ontwerpers die hetzelfde denken en maken. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:27

Naja je moet je voorstellen, als ik een mbo'er heb en een hbo'er van ong. hetzelfde niveau, dan neem ik de hbo'er. En cmd is wel een aanvulling op grafisch ontwerpen: tegenwoordig wordt ICT steeds belangrijker en je gaat het ook nodig hebben later, om een beetje goed aan de bak te komen. En dan bedoel ik niet dat je bijv. perfect moet kunnen coderen, maar wel de kennis hebt van hoe het werkt en wat er mogelijk is. Bij cmd krijg je ook ICT-gerelateerde vakken, meer dan bij grafisch ontwerpen. Dus als je naar de toekomst kijkt, in jouw geval, is met name het ICT component belangrijk, welke je krijgt met cmd.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:31

Dankje Lipydo, ik kan me goed vinden in je post. CMD is na DMC, al de tweede opleiding waar ik dan mee zou stoppen, ik ben in de war, weet niet waar ik "het" (noem het motivatie, noem het tevredenheid, noem het...), ik merk dat ik een enorme drive heb om te maken/vorm te geven en hierin te groeien.. ik wil zeker leren. Want stilstand brengt niemand vooruit en "ons" werkveld is still going on. Maar HOE?

Uitgeleerd ben ik echt niet, maar ik merk dat deze opleiding me wederom niet gaat brengen wat ik zoek. Ik wil beter worden, mooiere dingen leveren met iemand die (een docent/iemand uit het werkveld) met een soort bijl op mij inhakt waardoor ik groei (kritisch is!).

Ik merk omdat ik op school de uitdaging niet vind, ik dit buiten school ga zoeken, en ga ontwerpen voor bedrijven/klanten omdat ik het gevoel heb daar meer van te leren dan wat ik uit de boeken leer of van de docenten.

Het HBO valt me vies tegen, het niveau had ik hoger verwacht, communicatie is 1 grote drama, en sommige lessen vind ik qua niveau echt laag, ik heb qua programma's en dergelijke veel kennis, en ben daar buiten school nog steeds druk mee om dat naar een hoger plan te tillen, Op de HU bekruipt mij het gevoel vaak van; ik ben qua vormgever niet mega succesvol, dus ik wordt maar docent op de HU.

Op het MBO had ik les van mensen waar ik echt tegenop keek, die hele mooie dingen hadden gedaan in hun werkveld en dat nu met passie naar ons over wilde brengen, uuuuuuuuuren vormgeven, uuuuuuuuren met de programma's bezig zijn. Soms werden we afgebrand waar je U tegen zegt, hele schetsproces opnieuw, maar wel om ons naar een hoger plan te brengen. Praktijk, praktijk, praktijk, praktijk, praktijk. Met docenten die jaaaaaaaaren ervaring hebben. Nu heb ik soms les van "docenten" die vorig jaar hun CMD hebben afgerond??

Tja..

Inmiddels wordt ik dit jaar 23, dus ik voel bij mezelf ook een bepaalde druk dat er nu serieus iets op mijn pad moet komen wat ik ga afronden.. we kunnen niet elk jaar een studie starten en weer met de mededeling komen van; ne, dit is het niet.

Ik wil nu echt een plan. Voor m'n gevoel heb ik al 2 jaar weggegooid.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:32

Die veranderingen vinden ook plaats in HBO Graphic Design :j

Overigens zal een bedrijf eerder een MBO'er van hetzelfde niveau aannemen dan de HBO'er, omdat die goedkoper is.

Wiwabalia: Hoe je CMD schetst klinkt als de CMD bij de Avans tegenover mijn school. Bij ons is het heel anders, eigenlijk precies hoe je zegt dat je het liefst wil hebben. Ik wil je zeker niet aanmoedigen te stoppen, maar je bevestigt wel de verschillen tussen CMD en Graphic Design.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 06-05-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt