Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyfiefy

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:57

Ik dacht ik ga even googlen voor de kosten.
Maar ik kan niks vinden. Op de website van Duolingo krijg je alleen de optie tot 14 dagen proberen en nergens zijn prijzen te vinden voor wat het daarna kost.

Iemand die mij hiermee kan helpen?
Of weet dat het familie abbo kost?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:47

lovelyfiefy schreef:
Ik dacht ik ga even googlen voor de kosten.
Maar ik kan niks vinden. Op de website van Duolingo krijg je alleen de optie tot 14 dagen proberen en nergens zijn prijzen te vinden voor wat het daarna kost.

Iemand die mij hiermee kan helpen?
Of weet dat het familie abbo kost?

Wat raar, ik kan het ook niet vinden. Nou ben ik niet zo handig met dit soort dingen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:01

€129,99. Ik kon het zien in de app, waar je je abonnement kunt upgraden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:15

Even onder de steen vandaan:

Femke_Tweety gefeliciteerd met je 1000 reeks! *\o/*

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:17

Britt schreef:
€129,99. Ik kon het zien in de app, waar je je abonnement kunt upgraden.

Dankjewel!
Dan weet ik wat het P.p is als je met 6 bent.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:48

is het iemand al opgevallen dat de proefperiode die je krijgt voor super
op mobiel 7 dagen is en via de computer/website 14 dagen?
Ik vind dit toch wel een bijzonder verschil.
Ik kan alleen op de website geen betaal gegevens invullen omdat de enige optie is tot creditcard.
Weet iemand of er bij mobiel meerdere opties zijn dan de creditcard?

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:51

Hoe staat het met de motivatie hier? Bij mij is hij momenteel vrij laag...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:02

Bij mij ook vrij laag, maar dat komt omdat ik de balen heb van steeds dezelfde zinnen herhalen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 20:14

Niet extreem hoog, maar tis winter, grauw, motivatie voor alles is wat lager.

Ik oefen wel iedere dag, maar dan gewoon 1 lesje.

Hoe fanatiek ik ben gaat sowieso een beetje met vlagen.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:28

Motivatie is oké.

Ben in contact met Duolingo ivm dat family abbo.
Alleen mijn vraag was blijkbaar te moeilijk dus die is doorgezet naar iets en nu moet ik blijkbaar wat langer wachten op antwoord.

Wel een creditcard onderweg ivm vakantie waar we hem nodig gaan hebben.
Dus dan kan ik het ook daarmee betalen, maar ik weet nog niet wanneer die binnenkomt . :+

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:08

Duolingo zit standaard in mijn ochtendroutine, en ik doe doorgaans wel minstens de 3 dagelijkse missies.
(De maand badge wil ik wel halen, maar verder geef ik niet om XPs.)
Als ik niet helemaal in de stemming ben, is het wel fijn dat ik EN/FR kan afwisselen met NL/FR.
In EN/FR ben ik een stuk verder, en soms is dat me op dat moment net even te pittig (nu bezig met 'imparfait' en 'passé composé'..) :P
Dan laat ik zo'n les eerst maar even bezinken en switch zolang naar NL/FR, wat me gemakkelijker afgaat en weer wat aan zelfvertrouwen teruggeeft :)
De volgende dag opnieuw proberen, en ik vind het ook prettig dat ik met het Family Plan nu extra oefeningen kan doen. Als ik ècht geen tijd of zin heb, kan ik altijd nog woordjes oefenen.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:56

Wauw Netjes Zolala! Ja om het in je dagelijkse routine te hebben is wel het beste natuurlijk.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:36

pressent schreef:
Wauw Netjes Zolala! Ja om het in je dagelijkse routine te hebben is wel het beste natuurlijk.

Dank je!
Het komt mij op deze manier het best uit (ik werk 's middags) - en ik wil mijn Streak graag compleet houden :D
Maar ik wil er ook niet te krampachtig mee bezig zijn: ik leer Frans voor mijn plezier (iets wat ik al heel lang graag wilde), dus zodra het 'willen' gaat voelen als 'moeten', maak ik even pas op de plaats.
Het moet wel leuk blijven, natuurlijk!

In dat kader, en wat motivatie betreft: vorig jaar had ik in september een tripje naar Parijs in het vooruitzicht, dus was ik wel wat gemotiveerder dan nu midden in de winter.. Maar, ik merk dat Frans lezen me wel steeds beter afgaat, dus wil ik voor dit jaar een reeks leuke leesboeken uitzoeken om dan naar uit te kunnen kijken.
In Parijs vond ik op een rommelmarkt al "Le Petit Prince" en een deeltje van "Chien Pourri", en binnenkort wil ik een verzamelbundel van "Le Petit Nicolas" bestellen <3

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:54

Heb je toevallig nog tips voor leuke, relatief eenvoudige Franse boeken/boekjes?
Of evt podcasts oid die goed te volgen zijn? Dat ratel Frans kan ik echt nog niet bijbenen, maar ik zou het wel leuk vinden om wat meer te oefenen op zulk vlak.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:53

Britt schreef:
Heb je toevallig nog tips voor leuke, relatief eenvoudige Franse boeken/boekjes?
Of evt podcasts oid die goed te volgen zijn? Dat ratel Frans kan ik echt nog niet bijbenen, maar ik zou het wel leuk vinden om wat meer te oefenen op zulk vlak.

Ojee, ja hoor:

Hier staan een paar (kinder)boeken vermeld:
https://lingopie.com/blog/2023s-best-fr ... d-readers/

Kinderverhalen:
https://www.thefrenchexperiment.com/stories

Verhalen en sprookjes:
https://www.youtube.com/c/HistoiresetContes

'One thing in a French day' - podcasts, heeft 'langzaam Franse' edities :)
https://www.onethinginafrenchday.com/

'Little talk in slow French' op Spotify:
https://open.spotify.com/show/04xgaUm23 ... 99d24749ba

Duolingo podcasts op Spotify:
https://open.spotify.com/show/2Mu5dTlsG ... 9c059141d1

'Coffee Break' podcasts French:
https://coffeebreaklanguages.com/catego ... ak-french/
- ook op Spotify:
https://open.spotify.com/playlist/0skLp ... d2f56f4da4

'TV5 Monde' heeft veel Frans materiaal:
https://europe.tv5monde.com/nl/tv-gids/ ... /Amsterdam

'French Crazy' - Aanbevolen Franse films:
http://frenchcrazy.com/10-french-movies-you-should-see/

en ook:
http://frenchcrazy.com/thousands-of-fre ... in-french/

(die hele site staat trouwens bol van de leuke tips en links)

ETA: en natuurlijk bekende stripverhalen in het Frans: <3
Asterix, TinTin, Gaston Lagaffe, Spirou et Fantasio, Lucky Luke, Boule et Bill, Les Schtroumpfs ...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:57

Wauw! Dank je! :wow: _/-\o_ :):)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:55

Ik ben een kleine drie weken ook maar eens begonnen. Al sinds mijn tienerjaren probeer ik de ene taal na de andere te leren, maar nooit hield ik het vol. De discipline die je wordt opgelegd als je een taal op school leert, die kon ik niet opbrengen. Als je alle minder serieuze snuffelsessies meeneemt, kom je toch al gauw aan vijftien talen die ik niet spreek maar waar ik wel aan begonnen ben...

Om nu de kans op succes wat groter te maken, heb ik gekozen voor Zweeds. Zo'n beetje de gemakkelijkste taal voor een Nederlander die Duolingo in de aanbieding heeft (na Duits en Engels, maar dat spreek ik natuurlijk al). Ik overdrijf waarschijnlijk niet als ik zeg dat Zweeds voor een Nederlander honderd keer gemakkelijker is dan Arabisch of Chinees. Bovendien heb ik ook een concreet doel om naartoe te werken. Van de zomer wil ik weer naar Zweden op vakantie. Als ik dan iets aan mijn Zweeds wil hebben, kan ik het maar beter vloeiend spreken. Scandinaviërs zijn namelijk net als Nederlanders: ze gaan al heel gauw over op het Engels als ze denken dat de communicatie daardoor vlotter verloopt. :(

Ik ga er intussen relatief gemakkelijk doorheen. De eerste lesjes waren echt poepmakkelijk, dat ging van turbo-turbo. Intussen wordt het moeilijker. Spreekopdrachten blijven een crime: je kunt het drie keer precies nazeggen en dan wordt het nog fout gerekend. (Iets langzamer praten helpt, weet ik nu.) Mijn doel is om elke dag minstens één unit "uit te spelen".

Uiteraard schaak ik ook op meerdere borden. Zweedse strips had ik al: Kuifje, Asterix en Suske en Wiske (die in het Zweeds "Finn och Fiffi" heten; de boeken zijn bij veel Nederlandse striphandelaren nog antiquarisch verkrijgbaar). Vorig jaar, toen ik ook al in Zweden was, heb ik "Ronja Rövardotter" gekocht. Dat heb ik nu ook uitgelezen; ik merkte dat ik naarmate het boek vorderde niet alleen meer begreep maar ook meer oppikte. (Het gevaar van lezen in een Germaanse of Romaanse taal is dat je vaak alles wel begrijpt, maar dat het er bij het andere oor weer uitgaat en je dus weinig opsteekt.) Ik heb ook twee Zweedse films gekocht, "fiets Åmål" en "Tillsammans". De dialoog volgen bleek nog wat (veel) te veel gevraagd; gelukkig zit er gewoon Nederlandse ondertiteling bij. Tegen de tijd dat ik afreis nog maar eens kijken, dan zijn we vast een stuk verder...

Ik voel me soms wel een l*lletje rozenwater dat ik zo'n gemakkelijke taal uitgekozen heb, terwijl ik op me heen mensen met Fins of Japans bezig zie. Maar zoals ik zei: ik wil nu eindelijk weleens een taal echt leren in plaats van er alleen maar aan te snuffelen, en die kans is groter als ik de doelen bescheiden houd.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:01

musiqolog schreef:
Maar zoals ik zei: ik wil nu eindelijk weleens een taal echt leren in plaats van er alleen maar aan te snuffelen, en die kans is groter als ik de doelen bescheiden houd.

Ik vind dat op zichzelf al een prima doelstelling :)
Zo heb ik na mijn opleiding eigenlijk altijd wat spijt gehad dat ik destijds voor Nederlands, Engels en Duits in mijn talenpakket gekozen heb, en niet voor Frans. Heb een aantal vakanties in Frankrijk doorgebracht, en de nodige tripjes naar Parijs gemaakt - maar enigszins fatsoenlijk Frans heb ik dus nooit leren spreken.. En dat terwijl ik het een van de mooiste talen vind.
Vorig jaar dus eindelijk eens de knoop doorgehakt, en via Duolingo begonnen aan Frans vanuit Engels (want langere cusrsus), en dat iets later uitgebreid met Frans vanuit Nederlands (want extra oefenen). En ik vind het erg leuk - ook al wordt het intussen wel pittig.
Binnenkort ga ik, gewoon voor mijn plezier, ook beginnen met extra lezen, ik werk aan een verlanglijstje met boeken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:08

Apple schreef:
Ik doe Russisch en zit nu op 118 dagen.

Ik heb daar voor gekozen omdat wij toch wel af en toe in landen zijn met het cyrillische schrift en het mij handig leek om dat toch een beetje te kunnen ontcijferen.

De beperkingen van DuoLingo zitten hem vooral in de naamvallen. Russisch heeft best wel wat naamvallen en dan mis ik de uitleg over wanneer je welke naamval hoort te gebruiken.

Losse woorden zijn wel handig. Nu weet ik in elk geval wat 'brood' en 'melk' betekent (en 'paard' :)) ).

Ik ben een beetje teruggegaan in dit topic en toen kwam ik dit tegen. :)

Als je een taal serieus wilt leren is het altijd wel handig als je naast Duo ook iets anders doet. Het Russisch heeft inderdaad een hondsmoeilijke grammatica (ik kan het weten, het is van de talen die ik ondanks een hoop moeite nooit echt onder de knie heb gekregen - al kan ik er wel e.e.a. van begrijpen), en ik snap heel goed dat je wilt weten wat je doet. Bij het veel gemakkelijkere Zweeds had ik al steun aan enige grammaticale voorkennis. Om een beetje goed Russisch te leren heb je naar het schijnt een investering van minstens 1100 uur nodig. Dan is "en-en" dus niet gek. En los daarvan: bij elke taal helpt het wel als je naast de lesjes op je telefoon ook langere teksten leest en luistert.

Of ik ooit nog iets met mijn kennis van deze taal zal doen betwijfel ik. Voorlopig heb ik in Rusland in elk geval helemaal niets te zoeken. :n Maar goed, de kennis helpt wel bij het begrijpen van andere Slavische talen. Al heb je aan het woord voor "paard" helemaal niets. In het Russisch is dat losjad', in alle andere Slavische talen is het koň of iets dergelijks...

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:27

Mag ik mij ook komen melden hier? Heb ergens in een ver verleden (toen duo lingo net bestond) wat spaans geleerd, maar verder niet. Nu ben ik sinds januari begonnen met chinees, met als doel in een jaar of 2 een keer naar china te gaan en toch in ieder geval een broodje te kunnen bestellen (of te vragen waar het toilet is) :+ . Vooralsnog is het vooral puzzelen. Zolang pinyin aanstaat kan ik het wel enigszins volgen, maar zodra ik die uit zet en enkel naar de karakters kijk is het precies.... well uh... chinees :').

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:33

Ik zit vandaag ook op de 1000 dagen mijlpaal. :oo

Welkom Cathalijne!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 22:34

Hoi!
Mag ik me hier ook melden? Ik ben vorig jaar uit "verveling" met Italiaans begonnen (ik spreek al Nederlands, Engels en Duits) en tsja, Italiaans leek me wel grappig haha. Zit inmiddels op 232 dagen.
Ik vind de Super versie wel fijn (aantal keer gewonnen bij de quests) maar eigenlijk te duur, zijn hier mensen die eventueel een "familie willen starten"? En hoe werkt dit dan precies, houd ik dan wel mijn eigen account en progress?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:35

Sadira schreef:

Proficiat met die prestatie! *\o/*

_Cathalijne, welkom!

Ilsiie schreef:
Ik vind de Super versie wel fijn (aantal keer gewonnen bij de quests) maar eigenlijk te duur, zijn hier mensen die eventueel een "familie willen starten"? En hoe werkt dit dan precies, houd ik dan wel mijn eigen account en progress?

Je houdt je eigen account, daaraan verandert verder niets.
Uitleg Hoe & Wat:
https://duoplanet.com/duolingo-family-plan/

En als je al een Super abo hebt, kun je niet zomaar bij een Plan instappen. Daarover gaat het hier:
https://lingoly.io/switch-from-super-du ... mily-plan/

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 12:42

Sadira schreef:

Welkom Cathalijne!

Gefeliciteerd!
Gaaf

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:23

Sadira schreef: