Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:17

Fijn dat je er een goed gevoel bij hebt, Mirjam. Succes met het uitwerken van je lesplan voor morgen.

Ik ben nu even de samenvatting van mijn Engels boek op sparkenotes aan het doorlezen. Gek genoeg begrijp ik er echt veel meer van als ik de (korte) samenvattingen lees. Dat zal vast komen doordat er op een heel andere manier geschreven wordt.

Daarna wil ik nog even twee Duits examenteksten doornemen en als ik nog zin/tijd heb, misschien ook een Engelse examentekst. Al vind ik eerlijk gezegd dat ik vandaag al genoeg tijd en moeite aan deze vreselijke taal besteed heb. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:21

Wat is iedereen goed bezig. :D En Joolien, bij mij werkt school goed voor maakwerk, maar absoluut niet voor leren en hele belangrijke dingen etc.

Pfoe Carpediem, jij bent echt onwijs goed bezig. _O- Super zeg. :D

Wilde vandaag nog hardlopen maar heb hoofdpijn en het is onwijs koud. ^)
Dus ik ga mijn latijn woordenboek inrichten, economie een hoofdstuk samenvatten, Latijn oefenen en leren, economie twee paragrafen herhalen en heeel misschien toch hardlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:24

Bedankt voor je reactie wf. Het probleem os alleen, dat ik hier altijd last van heb. Ik had veel spanning de afgelopen weken, ik merk dus ook voor het leren, want het gaat gewoon niet. Mijn concentratie is 0,0, wat ik ook doe, waar ik okk zit. Alleen in de avond kom ik in een soort hyperfocus terecht, dan krijg ik t een en andee uit handen. Maar ik wil ook overdag kunnen studeren. Ik heb een paar jaar terug de diagnose add gehad. Ik wilde er niet aan, maar ik zal er toch aan moeten geloven. Pillen komen er bij mij alleen niet in, maar eens kijken hoe het anders kan.
Ben zwaar gefrustreerd nu en ben er verdrietig van. Ik vind naar school gaan leuk, maar dit is een flinke demotivator. Daarom ga ik niet naar hoorcolleges. Ik kan geen 10 min m'n aandacht erbij houden. Hoe hard ik okk probeer. -O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:31

Ik zie dat iedereen ontzettend goed bezig is! Ik heb flink de griep gehad en nu al een paar dagen weer goed bezig. Wat is griep naar als je net alles hebt ingepland wat je eigenlijk wil doen. Ik denk dat voor veel mensen plannen inderdaad het probleem niet is maar het volhouden wel. Ook overschatten mensen zich snel. Dat zie ik bij leerlingen vaak ook terug. Nu zijn deze ook nog wel jong en dan is dat stukje in je hersens ook nog niet goed ontwikkeld.

@Deetjeeuh Wel gezond hardlopen met dit weer! kan je daarna er weer volop tegen aan. Snap heel goed dat je het te koud vind haha!
@Joolien wat ik las was er de afgelopen tijd ook best veel op je afgekomen toch? dan is het ook niet gek dat je ergens anders met je hoofd zit. Heb je wel is gewerkt met een wekker zetten? dan zet je voor een bepaalde tijd een wekker en dan moet je daarna een korte pauze nemen (ook met wekker) je werkt dan meer naar het einde toe. Eigenlijk een beetje het principe wat een programma als efaqt ook gebruikt.
@westernfreak succes met je stage! Wat voor klassen krijg je? Stageplan heb ik na 4 jaar eindelijk zo kunnen krijgen dat ik overzicht heb en ook goed leerdoelen kan stellen voor mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:39

Lenaa, klopt ook dat ik inderdaad soms te veel wíl doen dan ik aankan. :+ Gelukkig plan ik de laatste tijd eerder te lang in dan te kort, is toch altijd weer een meevaller. En probeer ook relaxter te leren. Hoeft het niet perse voor de volgende dag af? Dan stress ik er niet om. :)

Wil inderdaad wel graag hardlopen maar heb ook een beetje hoofdpijn, en daardoor zal mijn leren ook niet zo snel gaan... Ik kijk nog wel even.
Volgende week ben ik namelijk op reis naar Berlijn, week erna vakantie dus dan kan ik ook vanaf dan weer gaan hardlopen. :P

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:46

Succes Desiree. Het is inderdaad ontzettend koud, de winter komt er nu toch echt aan. :brr:

Vervelend dat het allemaal niet lukt, Joolien. Zou het helpen als je er minder druk op gaat zetten? Je baalt er nu flink van dat het niet lukt omdat je vindt dat het moet lukken, maar als je die druk er af probeert te halen en het positief probeert te zien, werkt het misschien motiverend(er). Wees trots/tevreden als je een paragraaf gelezen hebt en als het dan niet meer gaat, dan doe je even iets anders en probeer je het op een later tijdstip nog eens. Desnoods ga je iedere avond voor je studie aan de slag als het dan wel lukt, dat maakt toch ook niet uit?

Succes met het inhalen van het werk dat is blijven liggen, Lena. Vervelend als je je niet aan je planning kunt houden. Ik herken het volledig en het kan mij echt demotiveren als ik extreem achter loop op mijn planning. Het maken van planningen kan ik als de beste, maar me er aan houden is een tweede.

Gaaf dat je volgende week naar Berlijn gaat, Desiree. Daar wil ik ook nog graag een keer naar toe. Daarna ook lekker herfstvakantie. Geniet ervan. :D

Ik moet nog de samenvattingen van vier hoofdstukken lezen en dan ben ik klaar. Dan nog even de belangrijke quotes, thema's, motieven en personages doornemen en dan ga ik morgenmiddag aan de slag om mijn toetsvragen voor te bereiden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:46

Wel een hoop leuke dingen dan de komende weken! leuk Berlijn? soort werkweek? en dan leer je nu al 'echt' plannen. Dat scheelt een hoop als je naar de uni of het hbo gaat.
En dan zou ik het hardlopen overslaan denk ik, hoofdpijn is iets wat ook eerder versterkt na hardlopen (hoofd leeg of niet haha) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:50

Lena, reisweek met school inderdaad! Komen daar in een gastgezin, gaan heel wat dingen bezichtigen in Berlijn etc. Drukke planning :)) Heb sowieso altijd al wel moeten plannen, omdat ik wel een gymnasium leerling ben maar er ook écht wat voor moet doen. Een dag te voren beginnen kan ondertussen in de vierde niet meer. :+

Precies... Hoofdpijn is nu lichtjes aanwezig maar moet het wel nog de hele avond volhouden. _O-

Succes Carpediem! Klinkt wel oke om te doen. :P Berlijn lijkt me indd heel gaaf. :D En ook niet zomaar iets waar ik snel naar toe zou gaan omdat 'het zo dichtbij is'

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:54

@xCarpediem klinkt wel als een leuke opdracht denk ik? al wel best pittig. Succes!
@Deetjeeuh Gaaf hoor! ik heb dat in 4 havo ook gedaan. Ook naar Belijn. Komt er iemand vanuit je gastgezin ook nog naar Nederland?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:00

Het is een boektoets, maar de andere eindexamenklassen hebben hem al gehad, vandaar dat ik ongeveer weet wat er gevraagd gaat worden. Ik heb alleen een ontzettende hekel aan de Engelse taal, dus het voorbereiden en lezen van het boek vind/vond ik verschrikkelijk. :+

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:19

Veel plezier Desiree!
Jolien, niet zo hard voor jezelf, het is de laatste tijd ook niet makkelijk geweest! Kan je achterhalen waarom je 's avonds beter aan het werk komt dan overdag? Ik had dit nl. eerst ook heel erg, maar ik had gewoon een rustige werkplek en klasgenoten nodig zodat ik me iets meer 'verplicht' voelde om aan het werk te gaan.

Succes carpediem! Verplicht een bepaald boek lezen maakt het natuurlijk al een stuk minder interessant, ik vind het altijd zo jammer dat daar niet enigszins vrije keuze in is.

Ik zit nu bij een college supply chain management en de man praat zo saaaaai en m'n laptop is leeg, meh. Moet zo een simulatie doen met m'n projectgroep maar volgensmij zijn twee leden alweer op huis aan, dus dat wordt nog wat. Projectgroepen zijn enerszijds leuk en leerzaam, ze kunnen ook heel frustrerend zijn. Jongen had bv. onze opdracht niet ingeleverd en geeft daar vervolgens iemand anders de schuld van, brrr achterbaks.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:24

Loes, we hadden vrije keuze voor het boek hoor, maar Engels is niet mijn ding. :+

Vervelend dat het niet lekker loopt met je projectgroep. Hopelijk komt het goed. Succes vanmiddag.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:01

Ik ben al bijna thuis, was eerder klaar met practicum! Overigens zijn mijn colleges niet uitgevallen hoor, ik skip zelf gewoon alles :') Paar keer ging college niet door omdat hij het dan een dag eerder al had gegeven.

Zo van 16:15 tot 17:00 maar gelijk beginnen met samenvatten!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:20

Fijn dat je eerder thuis bent dan gepland, Britt. Dat is altijd mooi meegenomen. Succes met het samenvatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:40

Lena, nope! Het is geen uitwisseling. :))

Carpediem, altijd fijn als je ongeveer weet wat je krijgt. :D

Dankje Loes!

Britt, super goed! Altijd fijn natuurlijk. :D

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:45

Ghostattack schreef:
Ik ben al bijna thuis, was eerder klaar met practicum! Overigens zijn mijn colleges niet uitgevallen hoor, ik skip zelf gewoon alles :') Paar keer ging college niet door omdat hij het dan een dag eerder al had gegeven.

Zo van 16:15 tot 17:00 maar gelijk beginnen met samenvatten!

_O- daar heb ik ook altijd een handje van :')

Ik lig soort van half op schema ofzo :') Gister sollicitatie gehad, dus hopen dat ik erbij zit.. Heb zo een borrel en lezing bij een advocatenkantoor. Ben niet bepaald in een sociale bui, maar achteraf vallen zulke dingen vaak wel mee, hoop ik :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:54

Veel plezier vanavond, Steef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:40

Veel plezier vanavond!

Pffft, ik geef het op. Had Latijn nog willen oefenen en economie. Latijn heb ik wel een heeel klein beetje gedaan, maar ben zo moe. Totaal geen concentratie. Wordt niets meer vanavond. :+ Dus maar lekker op tijd naar bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:45

Joolien dit is waarschijnlijk wat een heleboel mensen tegen je zeggen maar ik ga toch even mijn verhaaltje doen, misschien dat je er wat aan hebt.

Ik ben vorig jaar begonnen met journalistiek maar heb in het eerste jaar maar 1 vak volledig gehaald. Ik heb halverwege het jaar iets meegemaakt en ben eigenlijk de rest van het jaar bezig geweest met het verwerken van dat trauma. Daar kwam ook nog eens bovenop dat ik AD(H)D heb. In conclusie was het (zoals mijn decaan mooi zei) sowieso al erg moeilijk voor mij om een studie met vlag en wimpel te halen, en juist door wat er gebeurd is, is het eigenlijk echt onmogelijk geworden.

ADD of ADHD is niks om je achter te verschuilen. Het zijn nou eenmaal een set karaktereigenschappen die jij zo gekregen hebt en daar kan je niks aan doen. Je moet er wel het beste van zien te maken. En ik heb het idee dat heel veel mensen die ADD of ADHD hebben niet zien wat nou eigenlijk het beste is. Ik vertel mezelf al mijn hele leven onbewust dat het me toch niet gaat lukken. Ik begin aan dingen maar maak ze niet af omdat ik er van tevoren vanuit ga dat ik toch niet tevreden ga zijn met het resultaat, of nog erger.. Dat anderen dat niet gaan zijn. Mensen met ADHD of ADD krijgen gedurende hun leven zo vaak te horen 'dat kan jij niet' of 'dat gaat je toch niet lukken' dat ze zelf die mentaliteit, vaak onderbewust, gaan overnemen.

Ik ben in augustus wel het medicatie traject ingerold. Ik zat in een hele diepe put aan het einde van vorig jaar en ik wist even niet meer hoe ik daar ooit uit ging krabbelen. Ik ging niet meer naar school, en omdat ik de eerste weken van het blok niet meer ging maakte ik de tentamens ook maar niet.
Ik slik nu wel ritalin, een vrij lage dosis voor mijn lengte en gewicht, en alles gaat ineens van een leien dakje. Het is geen wondermiddel en het zal grotendeels placebo zijn, maar ik zie ineens een versie van mezelf (de versie met een opgeruimde kamer die elke dag om half 8 naast haar bed staat en 5 dagen per week braaf college volgt) die ik nooit eerder heb gezien. En dat geeft me zo veel motivatie. Als ik nu weer zou stoppen met ritalin dan zou ik zien hoe ik kán zijn met een zetje in mijn rug, en wat weerhoudt me er dan van om altijd zo te zijn?

Ik snap je huivering voor medicatie, ik heb het ook mijn hele leven gehad. Ik wil geen pilletje slikken om te kunnen functioneren in de samenleving. Maar zo zit het met de meeste mensen die ritalin slikken ook niet. Ik functioneer prima, maar ik functioneer nog een heel stuk beter als ik het wel slik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:49

knip
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-25 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:23

Dan is het verstandig om lekker op tijd naar bed te gaan, Desiree. Morgen weer een dag.

Fijn dat je huiswerk af is, Gabi. Elf uur uit zou wel heel erg fijn zijn. :D Ik zal voor je duimen, haha.

Ik heb vandaag gedaan wat ik had willen doen, dus ik kan ook lekker op tijd naar bed. Morgen heb ik een korte schooldag (8:30u tot 12:40u) met een tussenuur, dus ik kan hopelijk veel doen. Dit staat er voor morgen op de planning:
- Opzet begripsanalyse filosofie maken (tijdens tussenuur)
- Filosofisch artikel uitzoeken en eventueel inscannen
- Toetsvragen voor Engels boektoets voorbereiden
- Wiskunde doornemen zodat ik eventueel mijn toets tijdens de les kan inhalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:13

knip
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-25 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:15

Ik heb morgenochtend om half 9 twee uurtjes hoorcollege en ga mezelf de rest van de dag opsluiten in de universiteitsbibliotheek. Ben vandaag echt heel erg goed bezig geweest (dossier afgerond en op tijd ingeleverd, heel veel gedaan aan samenvatting etc), maar moet echt nog even flink door als ik op schema wil blijven lopen voor mijn tentamens. Wel de eerste tentamenweek waar ik ook echt goed op ben voorbereid :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:20

knip
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-25 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:27

Gabi, dat is voor mij, een VWO6-leerling, weinig. :+
Het is niet gek om verdriet te hebben om je verzorgpaard. Krop het niet op, maar laat het gaan. Het moet er toch een keer uit.

Goed bezig Emma.

Hoeveel woorden zijn het, Gabi? Stel het zijn 100 woorden dan leer je tien dagen lang 10 woorden per dag. Dan kun je nog twee dagen herhalen en dan moeten ze er toch wel in zitten denk ik. Ik zou ervoor zorgen dat je alle woorden voor het weekend dat je verzorgpaard wordt ingeslapen kent, dan hoef je je daar niet druk meer om te maken dat weekend.

Mijn moeder stelde voor dat ik morgen misschien beter nog een dag thuis kan blijven. Ik heb alleen Duits en biologie. Bij Duits lezen we het hele uur examenteksten en dat doe ik uit mijzelf thuis al met enige regelmaat + ik loop voor op de rest van de klas. Bij biologie gaan we het huiswerk nakijken en Samengevat doornemen, maar mijn huiswerk heb ik de vorige les al nagekeken. Ik denk dus dat ik meer thuis kan doen dan op school en daarnaast kan ik nog net even wat meer bijkomen..