Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:29

Voor mij is het hobby, kan er absoluut niet van leven. In mijn beste maand had ik tegen de 30 bestellingen, maar deze maand zit ik bijv. op 9. Dat is voor mij net genoeg om de boel rond te kunnen breien, zonder dat ik privé er geld bij moet leggen. Ik deed het altijd naast mijn werk, maar ben momenteel werkloos en zit in de ziektewet. Dus nu is het een leuk tijdverdrijf! Al hoop ik dat ik ooit parttime kan gaan werken en parttime inkomsten uit de shop kan halen.

Dropshipping is absoluut niets voor mij, omdat je dan afhankelijk bent van de service van een andere partij. Ik wil mijn klanten altijd super service bieden en de enige die dat kan garanderen ben ik zelf. Alle spullen die ik verkoop gaan eerst door mijn eigen handen, voordat ze bij de klant terecht komen en dat vind ik een prettig idee. Ik heb teveel verhalen gehoord over dropshipping dat bijv. de spullen niet goed verpakt zaten, er een verkeerd adres op stond, de verkeerde spullen geleverd waren, of dat de bestelling helemaal niet verstuurd werd. Ga dat maar eens uitleggen aan je klant, want die gaat er vaak vanuit dat jij alles zelf op voorraad hebt liggen (of ga je op je site vermelden dat je aan dropshipping doet en wat dat precies inhoud?).

En net als wat Mallootje zegt, mensen kijken ook naar de levertijd. Ze wegen prijs/verzendkosten/levertijd tegen elkaar af, dus vandaar dat ik 90% van mijn producten zelf op voorraad heb liggen. Trouwens, niet alleen voor het snelle leveren, maar ook omdat ik zelf wil zien en voelen wat de kwaliteit van de producten is. Alleen bij die hele dure/exclusieve producten kan ik het financiële risico niet nemen en ook qua inbraken moet je natuurlijk oppassen. Maar wellicht als de boel beter gaat lopen, dat ik ook een paar van die artikelen op voorraad neem, maar voorlopig niet ;)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:41

Hmm, dat zijn inderdaad niet zulke goede ervaringen met dropshipping. Iets om in mijn achterhoofd te houden.

Mallootje Wat ontzettend gaaf dat je zo'n stap durft te nemen! Knap hoor!

Ik ga mijn best doen hier te blijven posten. Ga nu weer aan het werk (niet mijn webshopwerk maar mijn fulltimebaan :P ) en dan weer verder neuzen op internet. Ben erg benieuwd wat ik op Spoga tegenkom.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:53

holly schreef:
Wat zijn de verzendkosten naar het buitenland bij jullie? En is dat gelijk voor elk land?

Weet je wat het is Shanna, je hoeft niet gelijk "groot" te beginnen. Je kunt ook eerst klein, met eenvoudige artikelen beginnen en er gewoon aan werken dat dat later meer en meer omgezet kan worden naar exclusieve artikelen.
Zo ook met je uitgaven. Er zijn vast levenranciers/groothandels/fabrieken te vinden die kleinere bedragen hanteren.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:00

Ik hoef ook niet per se direct groot te beginnen. Dat kan imo ook niet als je het als hobby wil doen. Maar als ik ergens mee begin, wil ik (denk ik) wel direct iets exclusiefs bieden, iets wat past bij het doel waar ik uiteindelijk heen wil.

Wie weet krijg ik het rond. Ik zoek lekker verder. Hartstikke leuk dat jullie zo fanatiek zijn met reageren! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:40

Hallo ondernemers,

Ik hoop dat ik mij hier ook mag melden, ben net als Shanna nog in de oriënterende fase (weet uberhaupt nog niet of ik het écht ga doen). Globaal gezien, ik wil de juridische kant op, in de eerste instantie met betrekking tot WOZ-bezwaren. Zijn er al 13 van in een dozijn, weet ik. Ik ken alleen de andere kant, en ik weet hoeveel deze 13 in een dozijn tekort komen.

Wil het echter combineren met mijn studie/afstuderen. Ben wel benieuwd of hier nog meer studentondernemers zitten? Had er ook een topic over geplaatst op STW, maar kan nog niet echt iets vinden.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:49

Ik meld me ook maar weer eens. Zoals de meesten hebben gelezen was ik bezig met een doorstart, maar na een goed en adviserend gesprek met mijn vader en tevens boekhouder heb ik besloten het (nu) niet te doen. Zolang ik er niet 100% achtersta (naam, producten, e.d.) moet ik het niet doen. Tevens heb ik nog teveel voorraad. Het was een behoorlijke teleurstelling, omdat ik er erg veel zin in had, maar het moet uiteindelijk wel geld kan opleveren. Het is nu teveel een hobby, en ik moet inzien met wel iets heel 'goeds' te komen wil ik dat omdraaien naar een hobby met inkomsten.

Voorlopig ga ik me dus gewoon weer richten op hetgeen ik heb. Ik ben benaderd door het maandelijkse stadsmagazine Nederland Bruist en dan voor de editie 't Gooi Bruist. We doen aan ruilen in diensten, en ik mag maandelijks adverteren. Ik hoop dat dat samen met een kortingscode leuke bestellingen brengen.

Ik heb eindelijk m'n zakelijke rekening zonet opgezegd. Dat scheelt toch zo'n € 20,00 per kwartaal. Nieuwe rekening is geopend, en heb daarop een Sisow account aangesloten, ook dat scheelt weer geld ten opzichte van Mollie.

@Shanna, leuk dat je bezig bent met plannen voor een eigen webwinkel! Is de Spoga al geweest? Heb je leuke ideetjes op kunnen doen?

@Janine, tuurlijk mag je je hier melden! Ik ben geen student én bied geen diensten aan, dus ik kan je niet echt helpen denk ik. Wel heel leuk dat je je aan het orienteren bent!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:06

Wie van jullie biedt klanten de mogelijkheid te kiezen tussen verzending met TNT á € 6,75 en DHL á € 4,95? Ik zit hier over na te denken, vind het eigenlijk wel klantvriendelijk. Ik word alleen niet heel veel wijzer op de website van DHL hoe dat in z'n werk gaat, dus misschien kan één van jullie me dit uitleggen.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:11

DHL is echt zo eenvoudig je print adress uit je betaald vast.. en dan lever je het in bij DHL punt. (daar word ie ingescant.. je kan ook daar laten doen trouwens)
ennige nadeel vind ik dat ze dag langer erover doen dan tnt:)

ik vind heel prettig! voordeel ook is dat je savonds laat nog kan inleveren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:13

Hier wordt DHL voor 4,95 altijd pas na een week ofzo bezorgd....weet niet of het overal zo waardeloos is :=

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:17

Mag ik mij hier ook melden? Sinds kort ben ik samen met mijn vader onze webwinkel begonnen in zand, grind, grond en meer (zoals split en granulaat). De zandhandel van mijn vader bestaat al 25 jaar, maar sinds 1 maand hebben we de webshop voor de particuliere markt opgezet en zal ik mij in de komende periode inschrijven bij onze huidige eenmanszaak. Mijn vader regelt de logistiek en inhoudelijke zaken en ik ben verantwoordelijk voor de website en het hele marketing (online) gedeelte.

Ik ben stiekem ook wel erg trots op onze website die ik helemaal zelf heb gebouwd in de laatste maanden. Er zit al voor honderden uren werk in (en mn to do list wordt alleen nog maar langer dan korter), maar het resultaat mag er langzaam aan komen. Ik zit nog boordevol ideeën maar de uitwerking kost nogal wat tijd. Vorige week hebben we onze eerste bestelling mogen ontvangen!

Voor mij is het nu een "bijbaan" naast mijn huidige functie als bedrijfskundige in een academisch ziekenhuis. Zand is dus nogal een overstap gezien mijn normale werkzaamheden, maar heb er erg veel zin om er iets van te maken.

Hopelijk mag ik met jullie meekletsen over de dagelijkse dingen die we meemaken in het hebben van een (voor mij nog niet helemaal eigen) bedrijfje.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:23

Irritantje, je kunt dus, net zoals bij TNT (ik doe het bij een servicepunt bij de Albert Heijn) gewoon naar een DHL servicepunt gaan, het daar inleveren voor verzending en daar betalen? Dus het hoeft niet perse via internet?

Ik ben ervan op de hoogte dat het behoorlijk langer duurt voordat het pakket is aangekomen bij de klant, maar dat ga ik uiteraard op de website zetten. Het is een keuze die de klant dan zelf mag maken.

Leuk Melis! Ik denk dat het voordeel voor jou is dat de zaak al 25 jaar bestaat en jullie het nu uitbreiden met een webwinkel. Ik neem aan dat als het bedrijf al 25 jaar bestaat, je in ieder geval zeker bent van inkomsten.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:27

Euhm ja en nee. De zandhandel in de huidige vorm richt zich volledig op de zakelijke markt met her en der een particuliere klant. Maar dat is meer toevallig of kennissenkring. De webwinkel is onze new business en richt zich voornamelijk op de particuliere markt. Het is één bedrijf, maar mijn eigen inkomsten zijn alleen van toepassing op de webwinkel. Voor mijn vader is dat een ander verhaal inderdaad. Voor mij betekent het concreet dat zolang de webwinkel niet / onvoldoende loopt ik er niets aan verdien. Doordat ik enkel onderdeel ben van de webwinkel en niet van de totale zandhandel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:54

Oh, zelf een website gebouwd. Had je daar ervaring mee? En zo niet, was het ingewikkeld? Wat heb je gebruikt voor het maken van een website?

Ik wil eerst een cheap-ass website, zelf maken, want ik kan wel een beetje doen met photoshop, illustrator en indesign. Maar niets van dreamweaver.
Ik vond op mijn-domein een pakket van 49 euro per jaar waar een websitemaker bij zit, maar begreep ook dat je met alleen een domein en wordpress ook heel wat moois kan maken.

Indien het goed gaat lopen wil ik er een soort van webwinkel bij. Niet om iets ter verkopen, maar om te promoten.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:01

Onze website, zowel zandcompleet maar ook mijn Angst & paard website (ook nog een hobby ernaast, maar verdien ik niets mee) zijn beide gemaakt met wordpress. Hiervoor had ik nog nooit een website gebouwd en ook geen kennis van html, ftp of databases.

Het kost wat tijd en je moet er natuurlijk interesse in hebben maar ik ben over beide websites heel tevreden. Voorheen heb ik weleens gewerkt met de gratis varianten zoals mijndomein, weebly, webklik, maar ook webnode. Hoe je het ook went of keert het is het uiteindelijk allemaal net niet. Je wilt toch altijd weer dingen die net niet kunnen (althans dat heb ik) en het is ook nog duurder. Wordpress is wereldwijd het meest gebruikte platform (en is gratis) en de grootste professionele websites worden er mee gebouwd. Je koopt een thema (van 10 dollar tot 100 dollar en alles ertussen in) en dit kun je helemaal personaliseren, sliders, webwinkels, foto’s, portfolio’s, bloggen, noem het maar op en je kunt het vrij gemakkelijk bouwen.

Ofwel je koopt een domeinnaam (5 euro per jaar max, je koopt hosting pakket, 20 euro per jaar max en je bouwt met wordpress = gratis, je kiest een thema max 100 dollar en klaar is kees). Thema is eenmalige kostenpost, de rest komt jaarlijks terug.

Ik ben iig helemaal wordpress fan. Overigens kan ik je mijndomein voor een domeinnaam echt niet aanraden. Waardeloze service voor relatief meer geld. Ze zijn enkel per email te bereiken en hanteren een antwoordtermijn van 24 uur. Heel erg vervelend als je website er door een storing uitligt en je kunt mijndomein niet bellen. Je stuurt ze een email en kunt vervolgens max 24 uur wachten. Erg vervelend voor een commerciële website. Voor nog iets minder geld zit je bv bij Versio.nl waar je ze wel dag en nacht kunt bellen voor een echte storing. Als professioneel bedrijf kun je niet zonder goede achterwacht op je website. En mijndomein kan dit niet bieden en is nog duurder ook.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 03-09-12 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:03

Ow, dat maakt het dan wel anders Melis. Alsnog risicovol dus. Hoe doe je het eigenlijk met verzending vroeg ik me af? Zand is immers zwaar. En kan je wel op tegen concurrentie als bijvoorbeeld de Intratuin? Ik heb geen idee hoor? Komt zomaar in me op ;)

Janine, ik denk dat als je een dienst aanbied, in plaats van een product, je meteen een stuk minder eisen aan een website hebt (ik kan het ook helemaal mis hebben hoor), dus dan is een cheap-ass-website algauw te vinden denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:13

Ben benieuwd of dat zand e.d. een beetje gaat lopen, is toch vaak een erg regionaal gebeuren gezien de kosten van het vervoer al snel een heel groot deel van de totale kosten uitmaken...

Er zijn verschillende websites (zoals zandbestellen.nl, leuke site is dat ook om te kijken naar wat er zoal is) die altijd wel heel leuk zijn om op te kijken, maar de prijzen liggen zo hoog joh :)

Een prijs waarvoor je dan bvb. 8-9 kuub drainagezand kunt bestellen, krijg ik 17 kuub voor thuis geleverd...dus dat is bijna 2x zoveel :)

Maar ik heb dan ook geen idee hoeveel zandhandels er in Nederland zitten, zijn het er wellicht niet zo heel veel? :)

Dreamweaver is overigens vrij simpel, beetje zelfde soort interface als Word en Photoshop enzo, als je daar ervaring mee hebt kom je met Dreamweaver ook een heel eind als je je eens een weekendje achter je computer opsluit :j

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:20

Dat is het mooiste Georgette, wordpress is cheap-ass, namelijk gratis. Je kunt ook geen thema kopen en dan is het helemaal gratis. De mijndomein websitemaker kost geloof ik 45 euro per jaar. Met alle eerlijkheid dat heeft mijn Angst & Paard website in de verste verte nog niet gekost en oogt vele malen professioneler. Je hebt alleen wat hobby nodig voor wordpress (maar het werkt verslavend kan ik je zeggen).

De zakkenzand gaan idd niet met de TNT mee. Net iets te zwaar voor de brievenbus :p. We hebben een logistiek partner die de producten door heel NL kan leveren. De concurrentie is inderdaad groot. Maar de prijzen van bouwmarkten en tuincentra zijn alles behalve representatief. Zij hebben wel het voordeel dat mensen ‘er langs lopen’, maar de jongere generatie gaat toch snel op internet zoeken en zal dan zien dat tuincentra en bouwmarkt duurder zijn. Dat is sowieso een ‘probleem’ in de bouwwereld, het is ontransparant en erg duur. Er wordt bv veel gesjoemeld met 1m3 zand, niet iedere aanbieder biedt hetzelfde gewicht waardoor prijsvergelijken niet altijd eenvoudig is, maar vooral niet transparant. Welke particulier weet nu tenslotte hoeveel 1m3 ophoogzand zou moeten wegen? En bv split wisselt enorm van kwaliteit, maar hoe vertel je op de website dat jouw spul echt goed is en niet na een paar jaar kapot (en daardoor duurder, das nog lastig).

Op prijsniveau en kwaliteit kunnen we goed concurreren denk ik. Maar we zullen ons voornamelijk moeten onderscheiden op andere gebieden zoals kennis delen en informatie. We zijn op dit moment bezig met het realiseren van videoblogs waarin we vertellen hoe je een goed gedraineerde paardenpaddock kunt aanleggen of hoe leg ik een tuinpad aan. Daarnaast heb ik grootste plannen om van de producten iets hips te maken, ipv een noodzakelijkheid voor iets anders, maar dat staat nog in de kinderschoenen.

Je kunt losgestorte materialen niet vergelijken met big bags. En handelsprijzen niet met particuliere prijzen. Dat is in alle sectoren. Regionaal gebeuren was vroeger inderdaad zo, maar transport is erg veranderd / verbeterd en het is voor ons geen probleem om zand in Groningen te leveren (we zitten zelf in brabant). Sterker nog losgestort zand bezorgen we gratis en 1 big bag kost 40 euro aan tranpsortkosten. Meerdere big bags op 1 afleveradres blijft 40 euro. Transport is niet het probleem. Er zijn oviergens wel regio's in NL waar losgestort matierlaen vele malen goedkoper zijn dan bv op onze website of zandbestellen.nl. Maar voor andere regio's in NL zijn onze prijzen weer goedkoop. Je probeert als bedrijf een middenweg te zoeken zonder gelijk alle markten kapot te concurreren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:30

Dat is wel heel betaalbaar, meerdere bigbags voor 1 prijs. Netjes als je dat kunt aanbieden +:)+

Maar transport zal bij de meerdere kuubs prijzen in berekend zijn neem ik aan? Ik betaalde de laatste keer bij de zandhandel 280 euro voor een 17 kuubs kipper, thuis gestort. Op internet vind ik die prijzen nooit, dan zou ik voor hetzelfde geld dus maar 8 of 9 kuub krijgen... Heb ik dan zo'n mazzel of is dat overal zo vraag ik me af, dat het aanbod via internet een stuk duurder is :)

Veel info zal inderdaad heel goed zijn als je dat aanbiedt, met "how-to..." filmpjes, mensen zoeken zich rot naar info en als je ze echt goed kunt helpen dan zullen ze ook sneller al het benodigde materiaal bij je kopen +:)+

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:34

Je hebt er leuke plannen mee. Tegenwoordig moet je wel, maar als je het dan ook nog kunt verzinnen en uitvoeren kom je meestal een heel eind.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:06

in welke regio woon je Pmarena, want ik denk echt dat je in een 'goedkopere' regio zit. Dat is het nadeel van de webshop, je moet een landelijke prijs aanhouden. Sommige dingen zijn goedkoper in de regio, maar in vergelijk tot de randstad zijn onze prijzen weer erg aantrekkelijk. Dat blijft lastig om uit te middelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:07

Regio 3248 :)

Maar dat bedoel ik, ik zie nog veel lagere prijzen langskomen uit gebieden in Nederland waar zandwinningen zijn, die verklaren mij weer voor gek als ze horen wat ik betaal :P

Daarom vraag ik me af hoe veel afzet je zult hebben in het gehele land, ben wel benieuwd of je wat dat betreft voet aan de grond gaat krijgen, dat zou wel tof zijn :j

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:15

Ja, dat gaan we idd zien in de komende periode. Gelukkig bieden we meer aan dan alleen zand (en het assortiment blijft uitbreiden), dus dat scheelt. Deze website richt zich echt op de particuliere markt die een tuintje gaat aanleggen bv, of een kleine paddock ipv een grote paddock voor een hele sportstal. In veel plaatsen mag je bv niet eens meer losgestort zand voor je deur hebben en zit je al gelijk gebonden aan big bags. We doen er iig hard ons best voor.

Voor onze afnemers die echt vrachtwagens vol nodig hebben, zeg maar vanaf 15 / 18m3 kunnen beter bellen naar onze zandhandel zelf (dus niet zandcompleet), omdat we dan aantrekkelijkere prijzen op maat kunnen maken en enkel daarvoor binnen onze regio leveren. Mocht het echt op een prijzenoorlog aan moeten komen voor de webshop, kunnen we altijd nog eens bezien of we er dan wel mee door willen gaan. Het moet natuurlijk leuk blijven ook voor ons. Maar ja, ik denk maar zo in paardensportartikelen zal dat wellicht niet anders zijn?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:49

Georgette schreef:
@Shanna, leuk dat je bezig bent met plannen voor een eigen webwinkel! Is de Spoga al geweest? Heb je leuke ideetjes op kunnen doen?

Leuk dat je erop komt... ik ga er morgen heen :D

Welkom voor de nieuwe mensen! Discussie over post ga ik later nog lezen... Voor mij ook interessant.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:51

Nouja, ik heb dreamweaver, dus ik kan natuurlijk altijd even knutselen daarmee. :)
Bedankt ook voor de tip om niet voor mijndomein te gaan! Daar had ik me namelijk nog niet echt in verdiept.

Zijn er hier ook mensen die echt een ondernemersplan hebben gemaakt? Hebben jullie de bank ook ingeschakeld voor financiële bijstand? Ik heb dat, naar verwachting, niet nodig. Maar ik kan me voorstellen dat het wat anders is als je in Zandhandel zit of zoals Shanna exclusieve spullen wilt gaan verkopen.

Spoga lijkt me echt heel erg vet!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:04

@Janine: ondernemersplan komt er uiteindelijk wel bij mij :j Financiele bijstand van de bank wil ik niet.