sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:24

Spannend, Goldenflower! Ik duim voor je. Lachen

Ik heb één keer een meeloopdag gedaan en ik werd er ook wel een beetje zenuwachtig van. Aan de andere kant vond ik het heel leuk, en ook wel zinvol, omdat zowel jij als het bedrijf kunnen ervaren hoe een eventueel samenwerking zal gaan verlopen. Helaas werd ik het bij dat bedrijf niet omdat ik overgekwalificeerd was, en ik moet zeggen dat zo'n bericht na een meeloopdag wel éxtra vervelend is. Ik vond het er namelijk erg leuk en was zeker niet van plan om na een half jaar weer weg te gaan ofzo... jammer dat een ander dan toch meer vertrouwen opwekt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:54

Idd spannend goldenflower! Hopen dat t wat wordt!

ik ben vandaag weer bij een selectiebureau geweest. Had gesolliciteerd op functie van aankomend project coördinator en z gaat me in ieder geval voorstellen bij dat bedrijf. Hoop echt dat dat wat wordt, lijkt me echt leuk! Verder had ze misschien nog wat bij InHolland ( Hoge school ) op de studenten administratie.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:08

Ik heb vorige week vrijdag een training gehad, was niet makkelijk Nagelbijten / Gniffelen

Vanavond mijn eerste coach"dag" ben benieuwd wat we gaan doen. Deze krijg ik trouwens al wel uitbetaald Lachen

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:40

Ik heb helaas.....................................................................................................................

GOED nieuws voor je!! Haha! Go jij! Go jij!

Ik kreeg net een telefoontje en ik mag bij hun komen werken! Tijdens sollicitatiegsprek hadden ze over halfjarige contract, maar in elk geval krijg ik een contract. Ook al is ie voor 2 maanden, maar hij kan wel verlengd worden als de werkgever tevreden is over mijn prestaties. Knipoog Ik kan 32 uur per week gaan werken, ook al zochten ze eigenlijk iemand voor 40 uur. Verder vroeg zij of ik volgende week dinsdag kon beginnen, maar heb moeten mededelen dat ik een week bij het ander bedrijf moet gaan werken als invalkracht en helaas heb ik al een contract ondertekent voor een week werk. Maar gelukkig had zij begrip voor mijn sitautie en zeker omdat zijzelf niet duidelijk was met werk.

Ik heb net bevestigingsmail met datum ontvangen en volgende maandag 5 mei gaan we bespreken over het contract en haar voorstel is per 13 mei beginnen met werken stond in haar mail.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:18

Helaas sle....euh....GOED nieuws. Haha!

Ik heb net een mail (rond 17.30) gekregen van een accountantskantoor A en ik heb een aanbod gekregen! Er stond ook nog eens in grote lijnen arbeidsvoorwaarden en ze willen graag offiële arbeidsovereenkomst laten op stellen!! Ze wachten nu op mijn bericht of ik bij hun wil gaan werken, maar moet nog wat dingen vragen aan hun. Ik was helemaal vergeten om te vragen om hoeveel uren het ging. Dat staat niet in hun advertentie Vork Maar ik dacht iets van, ach er komt wel tweede gesprek als dat OOIT komt. Maar nee, die stap slaan ze blijkbaar over. Tong uitsteken

Het is wel grappig, afgelopen vrijdag ging ik naar het bedrijf A en het gesprek verliep goed. Ik was spontaan en was enthousiast over het bedrijf (dit keer echt uit mijn hart) en ze lieten al blijken dat ze interesse in me had en was blij dat ik interesse had in agrarische sector. Da's niet gek gezien mijn achtergrond. Tong uitsteken Pling

Nu bevind ik me opeens in een luxe positie waar ik niet eens om gevraagd heb. Bloos Ik moet eens goed gaan nadenken voordat ik contact opneem met het bedrijf A. Zeker omdat ik een aanbod heb gekregen van het bedrijf W.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:12

Edit knop is weg, dus moet nieuwe bericht openen.

Ik heb nog met mijn moeder besproken en we waren met een ding mee eens. Ik heb sfeer van het bedrijf W kunnen meemaken en ken een aantal collega's, waaronder leidinggevende van mijn toekomstige afdeling.

Bij het bedrijf A weet ik niet hoe het zit met sfeer, collega's. Ik heb geen tweede gesprek gehad en dus geen rondleiding gehad.

En aan ene kant wil ik graag bij het bedrijf W gaan werken, omdat het beviel me goed qua werk en de collega's waren aardig en aan andere kant wil ik graag bij het bedrijf A gaan werken, omdat ik wil later verder studeren in de richting van accountancy of fiscale economie en nu heb ik de kans om mezelf verder te ontwikkelen en sfeer van een accountantswereld te proeven.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:28

Goldenflower, fijn die luxe positie! Maar wel lastig kiezen idd. Je moet gaan voor het bedrijf waar je het beste gevoel bij hebt (en wat natuurlijk ook qua werktijden en salaris het beste voor je is Knipoog )

Ik ben bezig met die assessment maar het valt me toch een beetje tegen, raak er zelfs al een beetje gestresst van Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig heb ik wel iemand ie mij er uitstekend bij kan helpen, maar ja, als ik aangenoemn word zal i khet toch ook zelf meoten doen.... Scheve mond

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:40

Goldenflower schreef:
Tijdens sollicitatiegsprek hadden ze over halfjarige contract, maar in elk geval krijg ik een contract. Ook al is ie voor 2 maanden

Persoonlijk wordt ik niet happy wanneer eerste gesproken wordt over een half jaar om vervolgens een contract van twee maanden onder mijn neus te krijgen. Dan vraag ik me al af hoe graag ze me wel willen hebben of hoe erg ze stiekum toch twijfelen over je. Ik proef in je posts ook een lichte voorkeur voor het andere bedrijf, dan zou ik gewoon daarvoor gaan.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:27

Jeetje zeg wat een luxe positie! Ik zou idd ook even navragen om hoeveel uren het gaat en wat voor contract je zal krijgen. Ik vind 2 mnd ook niet echt iets om zeker te zijn van een baan.

ALs je verder wilt studeren in accountancy e.d. dan is dit idd een perfecte mogelijkheid om de sfeer te proeven!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:20

Falona schreef:
Goldenflower schreef:
Tijdens sollicitatiegsprek hadden ze over halfjarige contract, maar in elk geval krijg ik een contract. Ook al is ie voor 2 maanden

Persoonlijk wordt ik niet happy wanneer eerste gesproken wordt over een half jaar om vervolgens een contract van twee maanden onder mijn neus te krijgen. Dan vraag ik me al af hoe graag ze me wel willen hebben of hoe erg ze stiekum toch twijfelen over je. Ik proef in je posts ook een lichte voorkeur voor het andere bedrijf, dan zou ik gewoon daarvoor gaan.

Ik vond ook raar, maar was blij met de aanbod. Ook al heb ik meer onzekerheid gezien duur van een contract. Blijkbaar zijn ze nog steeds voorzichtig ondanks meeloopdag in hun bedrijf. Ik weet niet of ze van plan zijn om me na 2 maanden de deur uitschoppen met hun 2 maanden-contract of juist verlengen. De duur van hun contract roept wel vragen op bij me. Verward

SuperSmurf schreef:
Jeetje zeg wat een luxe positie! Ik zou idd ook even navragen om hoeveel uren het gaat en wat voor contract je zal krijgen. Ik vind 2 mnd ook niet echt iets om zeker te zijn van een baan.

ALs je verder wilt studeren in accountancy e.d. dan is dit idd een perfecte mogelijkheid om de sfeer te proeven!

Ik heb gisterochtend samen met mijn vader een mail naar het bedrijf A gestuurd en schreef in mijn mail dat ik hun aanbod accepteer en mijn vader vond dat ik pas vragen mag gaan stellen als ik bij hun bedrijf ben. Nu moet ik wachten op hun reactie.

Nu heb ik idd de kans om sfeer te proeven en kan ik achterkomen of accountancy wel bij me past.

Maar het is en blijft lastige kwestie en zeker dat ik nog geen bericht van het bedrijf A heb ontvangen. Wijs ik het bedrijf W af, dan willen ze me niet meer hebben als het bedrijf A me ontslaat. Andersom is het wel makkelijker, lijkt me.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:26

Hahaha ik ben nog vrij jong maar ik kan de tips toch erg goed gebruiken in de toekomst. Ik jou het in de gaten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:36

Ik ben bezig met een sollicitatiebrief..

Wie wil 'm beoordelen? Haha!
-----------------------------------------------------------------

Met interesse las ik in op uw website dat u op zoek bent naar een Rentmeester/ Makelaar-taxateur. Graag solliciteer ik naar deze functie.

Als net afgestudeerde MER student met afstudeerrichting Vastgoed & Makelaardij beschik ik over een commercieel gerichte achtergrond die ook binnen de makelaardij van toepassing is. Gecombineerd met de nieuwste kennis over de huizenmarkt is dit een ideale combinatie om binnen de makelaardij van start te gaan. Vooralsnog ben ik nog niet in het bezit van de NVM certificatie, maar ben uiteraard bereid om deze te halen en eventueel andere papieren die nodig zijn.

De woningmarkt op xx trekt mij o.a. aan door de geschiedenis en diversiteit die zij rijk is. De agrarische sector is daar natuurlijk sinds jaar en dag een onderdeel van. Verder lijkt het mij zeer interessant om de agrarische sector te vergelijken en te leren kennen in de omgeving van Y.

Ik werk graag zelfstandig, maar kan ook goed in teamverband werken. Het lijkt mij een uitdaging om deze vaardigheden toe te passen en verder te ontwikkelen in de door u aangeboden functie.
Uiteraard ben ik bereid mijn sollicitatie mondeling toe te lichten.
---------------------------------------------------------------------------------------

Het is eigenlijk een doorstartfunctie, waar ik als starter eigenlijk niet voor in aanmerking kom, maar ik wil er eigenlijk toch wel op reageren omdat dit de enige o.g. vacature is in mijn omgeving waar ik wat mee kan. Alinea 3 vind ik het zwakst..

Dit is de vacature:
Citaat:
Rentmeester/makelaar-taxateur gezocht.
De kandidaat dient te beschikken over een grote affiniteit met de agrarische sector en kennis te hebben van wet- en regelgeving in het landelijk gebied.
U dient breed georiënteerd te zijn en over een netwerk te beschikken in de agrarische sector. HBO werk- en denkniveau is vereist.

U werkt zelfstandig in een team van ongeveer 15 mensen verdeeld over drie vestigingen waarbij u gebruik kunt maken van een uitgebreid kennisnetwerk.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:42

Ziet er goed uit vind ik! maar heb er verder niet zoveel verstand van. Maar ik vind het wel er goed uitzien! Nu hopen dat je staks wordt aangenomen!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:02

Hallo!!
Ook ik zit in het sollicitatieproces omdat ik mijn huidige baan echt niet meer leuk vind.. Heb een zeer demotiverende leidinggevende en beloftes die zijn gedaan worden niet nagekomen. Half juni hoop ik af te studeren voor de opleiding hbo-rechten, ik werk nu 32 uur op hbo niveau naast mijn fulltime studie dus doorzettingsvermogen en een stukje ervaring aantoonbaar Knipoog.
Momenteel heb ik een eerste gesprek gehad voor een functie als management trainee/management assistant bij een accountantskantoor, een totaal andere richting dan mijn studie maar wel een kant die me trekt en ik weet momenteel niet meer zeker of ik wel de juridische kant op wil.. Dit lijkt me dus een mooi moment om eens ergens anders aan te gaan snuffelen na ca. 1.5 jaar werkzaam te zijn geweest in de juridische wereld (2 verschillende werkgevers). Ik weet al dat ik uitgenodigd ben voor een tweede gesprek (dat zei ze al tijdens het gesprek) en dan moet ik een test doen (de big five waarschijnlijk). Naast mij was er nog een kanidaad die ook op tweede gesprek zal gaan dus het blijft spannend!!

@t Sammie: ik heb even naar jouw berichtje gekeken en zou iets meer naar voren laten komen dat je denkt dat je ondanks dat je geen ervaring heb (waar ze zeer specifiek om vragen in de vacature) vind dat je wel zeer geschikt bent voor de functie.. Ze moeten ervan overtuigd worden dat ze jou moeten uitnodigen ondanks dat je niet aan hun vereisten voldoet en ik denk dat het dan helpt als je aangeeft waarom jij vind dat je toch dat beetje extra hebt.. misschien kan je ook nog iets uitbreiden over wat je interessant vind aan het vergelijken van de agrarische sector, ik vind die zin ook niet helemaal lekker lopen waar je dat zegt..
Verder zou ik deze zin aanpassen want die loopt ook niet helemaal lekker:
Citaat:
Vooralsnog ben ik nog niet in het bezit van de NVM certificatie, maar ben uiteraard bereid om deze te halen en eventueel andere papieren die nodig zijn.

bijvoorbeeld als volgt: vooralsnog ben ik niet in het bezit van de NVM certificatie maar ik ben uiteraard bereid om deze, en eventueel andere benodigde papieren, te halen. of: vooralsnog ben ik niet in het bezit van de NVM certificatie maar ik zou het als een goede kans zien om deze, en eventueel andere benodigde papieren, te kunnen behalen om op die manier te kunnen voldoen aan de kwaliteit waar jullie kantoor voor staat.
Ik hoop dat ik niet als net binnenvaller te snel of te veel commentaar lever en ik ben een pietlut dus kijk maar wat je ermee doet!
Succes met je sollicitatie!

Groetjes,

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:56

Cowgirl schreef:
Volgens mij is solliciteren op dit moment bij mij gewoon een obsessie.
Ik had me voorgenomen om pas na mijn vakantie(volgende week zaterdag ga ik een weekje weg) weer te gaan zoeken omdat ik even rust wou.

Maar ik heb toch weer gebeld. vanmiddag een gesprek op een uitzendburo die meer gericht zijn op mensen met een beperking(aiii daar hoor ik dus ook bij Verdrietig ) en zaterdag moet ik naar amsterdam voor een gesprek op een bedrijf die heel veel functie's vrijheeft.
Tijdens het gesprek moet er duidelijk worden of er een geschikte functie voor mij bijzit.

Ff updaten.

Ik ben inmiddels ingeschreven bij het uitzendburo.
Dat in amsterdam heb ik afgewezen.... Je kon echt heel veel geld verdienen maar er was geen contract, geen km vergoeding , eventuele verzekeringen etc etc ontbraken ook. Ik had er absoluut geen goed gevoel bij en heb het dus niet gedaan. net als iemand anders die er net zo overdacht als ik.

Morgen heb ik weer een gesprek , ditmaal bij Aviflora in Aalsmeer. Zij zoeken voor hun bloemenwinkels op schiphol personeel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:09

Veel succes morge cowgirl!

Hoever is Hilversum voor jou?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:50

Ook hier even advies gevraagd. Was vandaag op gesprek voor resourcer en op zich was tpositief dat ze veel starters in dienst hebben en dat opleiding niet echt belangrijk is. Morgen hoor ik of ik door ben naar een tweede gesprek, maar nu de vraag:
Ze hebben géén arbeidsvoorwaarden, in principe geen reiskosten vergoeding ( maar je krijgt dan wel 100 euro extra of zo als compensatie, maar dus gewoon boven op je loon ) en je bouwt ook geen pensioen op. Nu is dit wel echt een tijdelijke functie, de meeste stromen na een jaar door of gaan iets anders doen. En als je je targets haalt, krijg je weer een ( vrij riante ) bonus. Dus op zich kan je zelf pensioen sparen.

@ Cowgirl; veel succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:56

Nikitah86 schreef:
Ik hoop dat ik niet als net binnenvaller te snel of te veel commentaar lever en ik ben een pietlut dus kijk maar wat je ermee doet!

Lieverzo dan andersom Clown

Maar ik kom er niet zo snel uit. Heb nu dit:
Citaat:
Met interesse las ik in op uw website dat u op zoek bent naar een Rentmeester/ Makelaar-taxateur. Graag solliciteer ik naar deze functie.

Als net afgestudeerde MER student met afstudeerrichting Vastgoed & Makelaardij beschik ik over een commercieel gerichte achtergrond die ook binnen de makelaardij van toepassing is. Gecombineerd met de nieuwste kennis over de huizenmarkt is dit een ideale combinatie om binnen de makelaardij van start te gaan. (zou hier nog wel iets willen schrijven over de voordelen van een starter en het vormen van deze binnen de bedrijfscultuur)
Vooralsnog ben ik niet in het bezit van de NVM certificatie maar ik zou het als een goede kans zien om deze, en eventueel andere benodigde papieren, te kunnen behalen om op die manier te kunnen voldoen aan de kwaliteit waar jullie kantoor voor staat.

De woningmarkt op X trekt mij o.a. aan door de geschiedenis en diversiteit die zij rijk is. De agrarische sector is daar natuurlijk sinds jaar en dag een onderdeel van. Hoewel het toerisme tegenwoordig een grote inkomstenbron is op X, zijn de landerijen nog altijd een duidelijk onderdeel van X.
Ook lijkt het mij zeer interessant om de agrarische sector te leren kennen in de omgeving van Y.

Ik werk graag zelfstandig, maar ik kan ook goed in teamverband werken. Verder ben ik erg flexibel ingesteld. Het lijkt mij een uitdaging om deze vaardigheden toe te passen en verder te ontwikkelen in de door u aangeboden functie.
Uiteraard ben ik bereid mijn sollicitatie mondeling toe te lichten.

het is gewoon net niet je van het. Ik zou ook graag duidelijk willen maken dat de agriarsiche tak mij leuker lijkt dan enkel de woonmakelaardij, maar hoe maak je daar een lekker lopend zinnetje van.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:08

en als je nou een eerst gewoon in simpele woorden omschrijft wat je daar nou zo leuk aan vindt? Dan kan je er daarna wel weer een lekker lopend zinnetje van maken>?

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:11

ik meld me hier ook. ik heb aanstaande woensdag een sollicitatie gesprek. ben nu al zenuwachtig . Bloos hebben jullie nog speciale tips ofzo? wat ik moet vragen of doen? Haha!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 23:57

@Nikki: Gewoon jezelf zijn, dat werkt het beste. Knipoog

Verder heb ik een aantal tips voor je:
Do's
*Nette kleding is al halve werk Knipoog
*Stevige handdruk en mensen aankijken ipv naar iets anders staren
*Op tijd zijn voor je gesprek (circa 5-10 min te vroeg is acceptabel)
*Toon interesse in het bedrijf en functie
*Rechtop op de stoel zitten
Plingurf vragen te stellen (neem je vragenlijst en kopie van je CV mee)

Don't
*Niet gaan roken tijdens wachten en/of gesprek en geen kauwgom! Dat doe je maar van tevoren als je frisse adem wil hebben.
*Niet gaan wiebelen op je stoel en/of leunen op je armen of gaan friemelen met je haren.
*Liegen over je arbeidsverleden

@Supersmurf: Dat is wel minder dat er geen CAO is en dat je geen pensioen kan opbouwen via het bedrijf. Het is wel mogelijk om gaan sparen via geblokkeerde spaarrekening, dat heet tegenwoordig banksparen of zoiets. Maar daar tegenover krijg je wel je vette bonus, lijkt me.

Je moet voor jezelf voor- en nadelen opschrijven en aan de hand van je lijstje kun je makkelijker je beslissing maken. Voor mezelf werkt dat goed met plussen en minnen.

Ikzelf zou niet zo gauw voor zo'n bedrijf werken tenzij ik goede salaris krijg. Bij zo'n bedrijf denk ik algauw dat je in de onzekerheid leeft qua arbeidsvoorwaarden en andere zaken.

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:29

@goldenflower: dank je wel voor de goeie tips ik zal me proberen eraan te houden. Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:11

@ goldenflower; het startsalaris ligt daar rond de 1900 euro en dan krijg je er ongeveer 100 euro bij als reiskosten vergoeding, maar dat wordt dan dus niet officieel zo genoemd. En dan werk je verder dus met je targets, geloof dat wanner je 2 klanten binnenhaalt je 200 of 300 krijgt en dat kan oplopen tot 1200.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:15

en dat is dan als bonus?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:18

@sammie: wat ik nog een beetje mis is jouw persoonlijke connectie met de agrarische branche. Heb je familie die boer is? Of loop je veel bij kennissen op de boerderij? Die vraag zit nadrukkelijk wel in de vacature maar ontbreekt in je brief.