Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:41

Zucht nog iets wat 'onhandig' is.. mijn ouders wonen in Zuid-Holland, dus hun adres staat op mijn CV (want Gent dat schrikt helemaal af). Nu wil ik graag richting Brabant/Limburg uiteindelijk wonen/werken. Dus wat doe je dan? Je reageert via een bureau die daar bemiddeld en schrijft je via hun site bij ze in. Krijg je na bijna 2 weken (ja ook snelheid) als reactie: "Gezien jouw woonplaats kunnen wij helaas niets voor je betekenen. Wij bemiddelen alleen in Limburg, Brabant, Zeeland."

Goh neeeee serieus? En je denkt dat ik dat niet wist? 8)7

Ik krijg zo de neiging om bij volgende sollicitaties de adressen van familie die wel dichtbij wonen te gebruiken :')

fargo

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:51

Dan moet je duidelijk bij je CV zetten dat je de intentie hebt om je te vestigen in die regio en dat je je daarom daar inschrijft. Nu gewoon even een belletje aanwagen en dit toelichten.. Volgende keer dus in je CV in je introductie opnemen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:55

Dat deed ik dus ook, heb ook een tijdje gezocht in een andere regio en ik gaf dan altijd zeer duidelijk aan (onmiddellijk bij het adres in mijn cv of als het kon ook nog eens in een begeleidend schrijven) dat ik van plan was naar die regio te gaan verhuizen op korte termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:56

Ja in een sollicitatie maak ik dat ook gewoon duidelijk hoor! Maar dit was gewoon inschrijven op de site en dan moet je een adres invullen. Verder geen CV bij kunen voegen of een deel met opmerkingen om dat in aan te geven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:59

Ohzo ja dan wordt het moeilijker :+ . Misschien proberen te bellen?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:25

Ja boa indd. Veel kennen die term niet vandaar dat ik het zo beschreef. Duren opleiding maar heb er met mijn baan (nu nog) en vanaf 1 april veel aan en is veel vraag naar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:37

Ja alleen een nadeel was dat ik daarna eigenlijk niet zomaar meer aan het werk kan als gewone beveiliger. Zoals ze me toen der tijd uitgelegd hebben tijdens stage bij de politie. Als BOA ben je namelijk ambtenaar.

Dus aan de ene kant meer mogelijkheden betreffende werk, maar andere mogelijkheden niet meer mogelijk. En daarbij ook vaak zwaardere lichamelijke eis.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:40

Zucht, leuke vacature gevonden die er gisteren net op kwam te staan, sales medewerker. Maar er staat nergens voor hoeveel uren of parttime/fulltime.
Ook geen telefoon nummer.. dan gewoon maar het op goed geluk erop solliciteren

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 12:48

Dat zie ik ook wel eens odetje, raar he!

Zo had ik gister een vacature met de volgende zin: voor deze functie zoeken we een fulltime medewerker die ons team komt versterken. Je gaat voor 20 uur per week aan de slag als .............

Euh.....duh.......wat is het nou? fulltime of parttime?

Of als hoofd 'Medewerker pesoneelszaken'
Dan vergeten ze de letter R.
Ook erg slordig. Joh, je gaat op alles letten als je die vacatures ziet _O-

Idinn, inschrijven met adres van je ouders. Als ze daar zo moeilijk over doen, hoppa, praktisch oplossen. :j

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:18

Vaak als er geen uren bij staan, is het een fulltime functie.. :)

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:56

Pfffff even een ego post van mijn kant, want ik zit met een dilemma en ik ben benieuwd hoe andere werkzoekenden hier tegenaan kijken:

Afgelopen vrijdag een gesprek gehad, eind van de middag een bericht dat ik door ben naar de tweede ronde! *\o/* Vacature is ''uit mijn netwerk'' dus ik zit erg dicht bij de baan voor mijn gevoel omdat er bewust weinig kandidaten op gesprek zijn gevraagd.
Heel goed nieuws natuurlijk, maar ik twijfel om het volgende:

Dit bedrijf (noem het even bedrijf A) is wat verder weg qua reistijd, maar het lijkt me een leuke functie! Echter is het een vacature tot 1 januari, verlenging is daarna heel onzeker vanwege nieuwe wetsontwikkelingen die dit bedrijf raken.

Dan is er nog bedrijf B (mijn oud-werkgever), waar ik (waarschijnlijk) begin april terug zou kunnen (ik ben er dan 3 maanden uit geweest). Deze afdeling is wel een krimpgebied (maar dat roepen ze al 3 jaar...) dus ook geen zekerheid tot wanneer ik kan blijven. Het is een bedrijf en afdeling waar ik het super goed naar mijn zin had!! Leuke sfeer, collega's en werk. Korte reistijd. En heel flexibel als je (onverwachts) een keer vrij moet.

Dus wat nu?? Mijn gevoel zegt gewoon bedrijf B (want ik weet wat ik daar heb). Maar bedrijf A is ook een mooie kans!

Ik kan het voor mijn gevoel niet maken om te starten bij bedrijf A, en dan in mijn proeftijd terug te rennen naar bedrijf B....
Zit wel te denken om binnenkort eens ''aan te waaien'' bij bedrijf B. Beetje bijkletsen en kijken wat de kansen zijn. Weet alleen niet of en hoe eerlijk ik over die sollicitatie moet vertellen daar.

Iemand ooit een vergelijkbaar dilemma gehad?
Sorry voor de egopost, nu ik het zo opschrijf klinkt het ook wel als een egoistische ''luxe'' positie waar elke werkloze van droomt. Maar ik zit er behoorlijk mee.... :=

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:08

Daarvoor is je proeftijd toch ook? Stel, bedrijf A voelt ook goed, dan had ik gewoon ja gezegd.
Dan heb je sowieso werk, kun je overleggen met bedrijf B en dan heb je al kunnen proeven bij bedrijf A, dan weet je of je er wilt blijven werken, zo niet dan zeg je op in je proefperiode.

Het zou zonde zijn als je je in je vingers snijdt door bedrijf A te laten liggen en dat bedrijf B je misschien niet aanneemt? Worst-case-scenario :Y)

Ik baal hier ook ff, net leuke vacature gevonden die niet helemaal binnen mijn profiel past, maar wel de moeite waard. Had echt zin om meteen nu te gaan schrijven, geeft de site aan dat de vacature niet meer vindbaar is op mijn computer, net wel op mijn mobiel grr |o

Vacature voor commercieel medewerker met talen. Ik beheers goed engels, kan mij aardig goed verstaanbaar maken in het duits en heb frans op school gehad, als ik dit op zou pakken heb ik het zo weer onder de knie (heb best een talenknobbel :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:14

Ik neem aan dat je bij bedrijf A al heel wat eerder als april kan beginnen? Dan zou ik daar gewoon voor gaan. Die proefperiode geldt net zo goed vanaf jou kant he. Jij moet ook zien of het bevalt. Stel dat bedrijf B dan aankomt met een beter voorstel of A bevalt gewoon niet, kan je gewoon de overstap maken.

Zo te lezen is B meer onzeker als A. Bij B is nog niks zeker of je vanaf april er weer kan komen? Althans zo lees ik het? En misschien iets wat helpt om de keuze te maken: zou bedrijf A goed/beter bij je CV passen? Of maakt het eigenlijk geen verschil naar de toekomst toe?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 09:01

Ik zou zeker niet voor het makkelijkste kiezen maar net wat Idinn zegt, ook wat een beter carriere perspectief heeft en beter op je CV staat.

Daarbij klinkt B net zo onzeker als A. En als je bij B een praatje gaat maken, dan zou ik gewoon eerlijk zijn. 'hé jongens, ga ik op jullie wachten of zal ik maar ergens anders gaan werken, mooi aanbod gehad'.

Ik bedoel, zo'n werkgever zet jou toch ook 3 maanden aan de kant? Waarom zou jij gaan zitten afwachten als zij de moeite niet nemen om jou een vast contract aan te bieden. Werkt 2 kanten op hoor.

Gister zelf nog iets van 3 solli's de deur uit gedaan, geen idee of het wat oplevert. Sommige per direct en ik ben per direct beschikbaar, maar velen met mij denk ik...........

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:53

Wat hierboven geschreven wordt..

Ik zou gaan voor baan A en bij baan B vragen wat hun verwachting is. Als baan B je zo graag weer wilde hebben, konden ze je trouwens al een paar maanden geleden een contract geven voor na de drie maanden of een vast contract geven. Wie zegt dat je over twee jaar bij baan B wel een vast contract krijgt. Zit je dan ivm de wetswijzigingen zes maanden thuis of wat als het daarna helemaal niet verlengd wordt?
Ik ben trouwens een aantal keer op tweede gesprek geweest en heb uiteindelijk nog een afwijzing gehad. Meestal ben je nog een vd twee/drie, dus let hier even op ivm een mogelijke teleurstelling.

Hier vanmiddag een eerste gesprek. Ik zou een afwijzing ervoor gehad hebben maar nooit wat ontvangen. Werd ik gebeld of ik toch langs wilde komen.. Niet geschoten altijd mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:18

Pff morgen dat gesprek bij interimbureau. Heb er nog niet echt zin in. Zal wel vooral veel gedoe worden met erheen reizen en terug voor niks. Maar heb sowieso beetje een dip laatste dagen. Geen zin om vacatures te zoeken. En al helemaal geen zin om ergens op te reageren. Je hoort toch nergens wat van. Life sucks -O-

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:21

Bedankt voor jullie input! Ben me bewust dat ik de baan nog niet heb, maar ik ben zo'n piekeraar die zich ver van te voren al druk maakt en niet graag mensen teleur steld... :P

Ga inderdaad maar de proeftijd in mijn achterhoofd houden en ook bedrijf B peilen. Er zijn wel een aantal collega's terug daar (moesten er in oktober uit, zijn sinds januari weer terug).
Wieldop: denk inderdaad dat ik dan over 2 jaar er weer uit zou moeten bij B, maar in deze tijden denk je ook ''tis toch weer 2 jaar werk''. Een vast contract bij A ligt ook niet voor de hand.
Bedrijf A zou wel goed op mijn CV staan, maar ik ben ook bang dat ik dan juist een ''baanhopper'' lijk. Zo van: WEER een werkgever erbij.
Nouja, tweede gesprek maar even afwachten, heb zelf ook een aardig vragenlijstje gemaakt voor bedrijf A :D

Succes met je gesprek Wieldop! Wel rare gang van zaken als ze eerst met een afwijzing kwamen?

Idinn: :(:) Waarom geen zin? Hebben ze een concrete vacature of is het ''ter inschrijving''?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:38

Ik schreef op mijn cv altijd een reden van ontslag bij,wat eigenlijk neerkwam op iets als "einde tijdelijk contract", om niet als jobhopper te lijken. En het als een positief punt benaderen, ervaring opgedaan op zoveel bedrijven met allemaal andere visies en werkwijzen...imo nog altijd beter om veel werkgevers op je cv te hebben met een goede verklaring, dan een gat van een half jaar omdat je maar wacht op dat ene vast contract om niet als jobhopper aanzien te worden :) .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:41

Ik ben van plan om vandaag op mijn huidige werk aan te geven dat ik minder wil gaan werken, nou ja minder.. Ik werk op donderdag een halve dag, we hebben afgesproken dat ik die in principe mag thuiswerken, maar DAT komt er dus niet van. Dus op donderdag rijd ik een uur (of meer) naar BH en dan werk ik 3,5 uur en dan rijd ik een uur of meer terug. Ik ben gesloopt en om half 3 op zijn vroegst thuis op mijn vrije middag. Verder wilde ik ook graag thuiswerken omdat ik al zoveel uren weg ben nu doordat ik verder moet reizen.

Dus... ik ga ofwel elke maand 4 x halve dag opnemen (dat is mijn voorstel) dan ben ik dus gewoon vrij en werk officieel nog wel 36 uur ..
Of ik ga voorstellen 32 uur te werken maar dan ga ik dus ook echt minder verdienen en voor hoe lang zit ik hier dan nog. Terwijl ik in ieder geval 9 dagen over heb van vorig jaar dus dan maak je die een beetje op en als ik wel wat anders heb, zijn ze me iets minder snel kwijt ;-)

Wat vinden jullie??

In de praktijk ben ik zo'n 50 uur of meer kwijt per week voor 36 uur werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:50

Kan je niet eerst bekijken of je niet toch wel kunt thuiswerken die dag? Zoals al besproken was te gaan doen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:52

Dat ben ik dus al vanaf januari aan het doen en ik ben gewoon elke donderdag toch de banketstaaf en het breekt me op, ben gewoon af en toe veel te makkelijk over de rooie en dat komt omdat ik structureel te drukke weken heb..

Afspreken blijkt dus niet te helpen, deze afspraak speelt al vanaf oktober oid..

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:11

Dat is wel een goed punt Kwanyin... ik krijg tijdens gesprekken ook altijd de vraag waarom ik ergens wegging. Misschien ook maar preventief op CV zetten....

Lastig fargo... vrije dagen opnemen klinkt als mooie oplossing, je houd je inkomen en je kan op die vrije dagen rustig solliciteren. Als je dagen op zijn kan je alsnog dat voorstel doen om terug te gaan naar 32 uur.
Als je meteen terug gaan naar 32 uur, wordt je WW uitkering ook daarop gebaseerd (mocht het zo ver komen).

Het klinkt alsof je echt niet op je plek zit daar? Klinkt behoorlijk slopend... en solliciteren met stress werkt ook niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:24

@bp: nav een vraag van mij over een vacature, vroegen ze of ik op gesprek wilde komen. Maar ik ben eigenlijk gister ook beetje tot de conclusie gekomen dat ik helemaal niet in België wil blijven. Mijn kot is prima, mijn huisbazen bof ik onwijs mee. Mijn paard staat hier super. Ik ken veel mensen van de studie. Maar over 2-3 jaar zijn die afgestudeerd en vertrekken ze allemaal terug naar NL. Voor zover ik nu ik gestopt ben überhaupt nog wat van ze hoor. Die zijn tenslotte nog steeds bezig om te leven voor de studie. En dan zit ik hier. Kan niet eeuwig op kot blijven, dus dan zit ik ergens in een huurwoning in m'n eentje. En in NL is er ook een super stal voor mijn paard waar die altijd weer terug welkom was. Heb daar toen ik vertrok bijna staan huilen dat ik niet weg wilde :o Dus waarom dan hier blijven. Als ik van de zomer terug ga heb ik iig nog een handje vol vrienden over in NL. Want sinds ik ben gaan studeren is daar ook weinig van overgebleven (tijd gebrek, afstand).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:50

blingpiggy schreef:
Lastig fargo... vrije dagen opnemen klinkt als mooie oplossing, je houd je inkomen en je kan op die vrije dagen rustig solliciteren. Als je dagen op zijn kan je alsnog dat voorstel doen om terug te gaan naar 32 uur.
Als je meteen terug gaan naar 32 uur, wordt je WW uitkering ook daarop gebaseerd (mocht het zo ver komen).

Het klinkt alsof je echt niet op je plek zit daar? Klinkt behoorlijk slopend... en solliciteren met stress werkt ook niet....

Klopt helemaal, de reistijd, het niet meer op mijn plek zitten en de sollicitatiestress zijn echt niet fijn te combineren. Dus ik wil nu gewoon wat adem kopen voor mezelf liefst eerst door idd dagen op te maken en als het niet anders kan uiteindelijk naar 32 uur ..

voordeel is dat ik natuurlijk normaliter ook 2 dagen opbouw per maand, dus als ik die direct opmaak heb ik nog steeds 9 dagen van vorig jaar ..

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:51

Ik heb eerlijk gezegd ook niet zo'n goed gevoel bij interimbureaus/uitzendbureaus. Om de simpele reden dat je heel veel moeite neemt om op gesprek te komen en dergelijke, en daarna nog weinig van ze hoort. (Uitzonderingen daar gelaten!) En als ze met iets komen, is het niet vaak hetgeen wat je zoekt.

Maar Fargo, wat ik niet snap is waarom je dan zo laat thuis bent? Als je 4 uur werkt, begin je toch om 9 uur en ga je om 13 uur weg? Ook al ligt er nog werk, morgen is toch nog een dag?

@ Idinn, goede conclusie toch? Dan weet je voor jezelf welke stappen je moet gaan nemen.

Waarschijnlijk hebben ze een eerste ronde gehad en is daar niemand uit naar voren gekomen. Vandaar dat ze gaan kijken wie er gesolliciteerd had, maken ze een nieuwe selectie en ben ik daaruit naar voren gekomen. Of is ze me vergeten mee te nemen in de eerste ronde (vandaar dat ik geen afwijzing heb gehad). Maar goed, we gaan het zien.