Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:12

_Nelleke_ schreef:
Voor de mensen die al heel lang duolingo gebruiken, beheers je nu ook echt de taal?

Ik heb duolingo in 2016 gebruikt, de oude versie dus met uitgebreide uitleg en forums (véél beter dan nu) na ruim een half jaar was ik door de cursus Deens heen, net voordat ik emigreerde naar Denemarken. Mijn Deens was toen voldoende om niet al te moeilijke teksten te lezen, verstaan lukte met losse woorden. Spreken totaal niet (het werd met de beste wil van de wereld niet verstaan als ik wat zei) en schrijven probeerde ik eerlijk gezegd nog erg weinig omdat Engels dan gewoon makkelijker was. Met de oude versie had ik de grammatica wel aardig goed onder de knie. Ik had dus een erg grote voorsprong toen ik hier op de taalschool begon en daar kwam het luisteren en spreken ook sneller op gang omdat er toch al wel een deel in mijn hoofd zat.

Maar goed, dit is dus totaal niet te vergelijken met hoe slecht duolingo inmiddels geworden is. Ook met Max is het gewoon veel slechter dan de oude versie en is het niet meer als alleenstaande optie om een taal te leren te gebruiken.

Blue_Eyes

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:05

Toch vind ik dat meevallen. Ik ben op moment weer met Spaans bezig nadat ik de cursus Noors had afgerond, en ik merk dat juist die Max de zaak wel verbetert. Er zit weer uitleg bij, je kunt ook oefenen met rollenspellen en videobellen met Lily - voor mij werkt dat goed.
Oké, nou spreek ik voldoende talen om grammaticale concepten makkelijk op te pakken, maar het kan wel.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:42

Help! -O-

Ik heb 1,5 jaar geleden een school aangemaakt en speelde daardoor met onbeperkte hartjes. Gisteren stond er opeens dat ik 5 hartjes had, de school leek weg te zijn? Ik heb mezelf toen in mijn eigen schoolklas gezet maar blijf de 5 hartjes houden. Weet iemand hoe ik dit kan herstellen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:10

Niet -O- ik had dit een tijd geleden. Bizar genoeg op ipad 5 hartjes op mijn telefoon nog onbeperkt. Ook de uitleg was weg. Alweer nare update van Duolingo die langzaam zeker alles zo uitkleden in de hoop dat mensen gaan betalen.

De uitleg zit er overigens bij het familie plan bij mij niet bij helaas. Bij anderen wel?

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:55

Ik heb ook een 'school' en zit er zelf ook in. Sinds een paar dagen kan ik zelf kiezen of ik onbeperkte of 5 hartjes wil door rechtsboven op het hart te klikken.
Ik heb onbeperkte hartjes aangezet en vind het prima zo. Ik ben best ver met Grieks, krijg vaak lange zinnen waar een foutje zo gemaakt is.

Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:27

Hoe moet ik de uitleg zien? Ik heb nu al dik een jaar super, maar geloof niet dat ik ooit meer heb gezien dan enkel het juiste antwoord :=

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:28

Net als Karuna had ik ook een schoolklas, waarvan de benefits (geen reclame, onbeperkt hartjes) zonder aankondiging in één keer weg waren. Moest een keer gebeuren natuurlijk, maar ik vond het plotselinge ervan toch lam.

Heb jij nog anderen in je klas zitten, Albertina71? Want wat ik van de update begreep, is dat die schooltjes voortaan alleen nog gebruikt kunnen worden door echte leerkrachten, die dan ook met diverse leerlingen werken.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:18

Albertina, die optie heb ik niet. Dan moet ik Super Duo nemen.

Stom dit zeg…

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:22

Gewoon zomaar zonder enig aankondiging is het poef weg.

De uitleg bestond eerder in als je een vraag fout had kon je uitleg krijgen waarom je het fout dus welke vervoegingen waarom hoorde en wanneer. Dat was ook op een gegeven moment in één keer weg terwijl je daardoor juist van leert uitleggen waarom ie fout is in plaats van alleen als een dom aapje dezelfde fout steeds weer opnieuw maken. -O-

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:15

Zolala schreef:
Net als Karuna had ik ook een schoolklas, waarvan de benefits (geen reclame, onbeperkt hartjes) zonder aankondiging in één keer weg waren. Moest een keer gebeuren natuurlijk, maar ik vond het plotselinge ervan toch lam.

Heb jij nog anderen in je klas zitten, Albertina71? Want wat ik van de update begreep, is dat die schooltjes voortaan alleen nog gebruikt kunnen worden door echte leerkrachten, die dan ook met diverse leerlingen werken.

Jawel, ik heb één leerling in mijn klas zitten: mijn moeder :+
Voor haar ben ik die klas begonnen, omdat ze het hele spelelement met ranglijst en vriendenmissies en de reclames heel irritant vond.
Het spelelement is nog steeds uit beeld. Reclames zijn terug, maar dat zijn afbeeldingen en na 3 seconden of zo kun je op [Nee dank je] drukken. Voordat ik een school startte kreeg ik reclamefilmpjes of spelletjes en die kon je niet zo snel wegdrukken. Dus het heeft voor ons nog steeds voordelen.
Helemaal nu ik onbeperkte hartjes heb :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:30

Albertina71 schreef:
Jawel, ik heb één leerling in mijn klas zitten: mijn moeder :+
Voor haar ben ik die klas begonnen, omdat ze het hele spelelement met ranglijst en vriendenmissies en de reclames heel irritant vond.
Het spelelement is nog steeds uit beeld. Reclames zijn terug, maar dat zijn afbeeldingen en na 3 seconden of zo kun je op [Nee dank je] drukken. Voordat ik een school startte kreeg ik reclamefilmpjes of spelletjes en die kon je niet zo snel wegdrukken. Dus het heeft voor ons nog steeds voordelen.
Helemaal nu ik onbeperkte hartjes heb :D

Oh, misschien komt het dan door je 'leerling' dat ze je toch als echte leerkracht zien en je daarom geen hartjes hoeft in te leveren :D
Ik denk dat verder alle lege klaslokalen gewoon eruit gebonjourd zijn. Ik klaag niet, want het was letterlijk een dommiteit in de Duolingo opzet, waardoor ieder die ervan wist het gratis kon gebruiken. Het was fijn zolang het duurde, maar ik ben nu erg blij met het Family Plan.
En het spelelement heb ik al maanden geleden uitgezet, dat gedoe joeg me echt op.

Karuna: die uitleg ken ik ook niet..
Ik speel trouwens vrijwel alleen op pc/laptop, dat is toch een beetje anders. En ik geloof dat er ook verschillen zijn tussen iPhone en Android.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:33

Zolala hoe zet je dat spelelement uit?
Ik ben het zo spuugzat!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:41

pien_2010 schreef:
Ik ben het zo spuugzat!

Dat kan helaas alleen als je je account op privé zet - wat inhoudt dat je dan ook je vrienden niet meer kunt zien, of met vrienden missies kun spelen. Dus het is wel meteen een beetje drastisch :\

Onder:
Meer > Instellingen > Privacyinstellingen

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 04:54

Zolala schreef:
pien_2010 schreef:
Ik ben het zo spuugzat!

Dat kan helaas alleen als je je account op privé zet - wat inhoudt dat je dan ook je vrienden niet meer kunt zien, of met vrienden missies kun spelen. Dus het is wel meteen een beetje drastisch :

Onder:
Meer > Instellingen > Privacyinstellingen

Toevoeging: dit kan niet via de app, het moet op de computer aangepast worden (het werkt daarna wel gewoon ook in de app)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:03

Je kan wel via de app de vrienden missies uit zetten.
Na een reeks van 60 was ik daar ook wel klaar mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:09

Ook als je een familie abonnement hebt?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:28

pien_2010 schreef:

Ik heb nu net sinds een paar dagen een familie abonnement, en dat verandert verder niets. Ik denk alleen dat de andere 5 niet veel (of niets) van mijn account kunnen zien.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:52

pien_2010 schreef:

Ja. Via je account (het icoon van het poppetje), dan rechtsboven op het wieltje (instellingen/settings) en dan kan je onder voorkeuren (preferences) met een een schuifknopje "vrienden missies" uitzetten.

Als je er niet uitkomt, zet dan even een berichtje in de appgroep, dan deel ik een paar schermafbeeldingen.

Je zit dan nog wel in de klassementen van parel, obsidiaan, diamant enz. Dat krijg ik niet uitgezet (in elk geval niet via de app).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:54

En die klassementen wil ik juist uitzetten want daar ben ik zo klaar mee. Ik ga het toch even proberen. Bedankt. Mijn computer staat thuis helaas.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:57

_Mirjam schreef:
_Nelleke_ schreef:
Voor de mensen die al heel lang duolingo gebruiken, beheers je nu ook echt de taal?

Ik heb duolingo in 2016 gebruikt, de oude versie dus met uitgebreide uitleg en forums (véél beter dan nu) na ruim een half jaar was ik door de cursus Deens heen, net voordat ik emigreerde naar Denemarken. Mijn Deens was toen voldoende om niet al te moeilijke teksten te lezen, verstaan lukte met losse woorden. Spreken totaal niet (het werd met de beste wil van de wereld niet verstaan als ik wat zei) en schrijven probeerde ik eerlijk gezegd nog erg weinig omdat Engels dan gewoon makkelijker was. Met de oude versie had ik de grammatica wel aardig goed onder de knie. Ik had dus een erg grote voorsprong toen ik hier op de taalschool begon en daar kwam het luisteren en spreken ook sneller op gang omdat er toch al wel een deel in mijn hoofd zat.

Maar goed, dit is dus totaal niet te vergelijken met hoe slecht duolingo inmiddels geworden is. Ook met Max is het gewoon veel slechter dan de oude versie en is het niet meer als alleenstaande optie om een taal te leren te gebruiken.

Wat is lang gebruiken? Ik zit op 1200 dagen nu, en had al eens een 200 dagen streak.

Ik heb Duits ooit eens in 10 minuten geheel afgerond omdat ik het al vloeiend sprak en kon zo dus alleen door de laatste vragen heen. Maar helaas zetten ze je steeds weer terug waardoor ik daar nu niet meer als 'beeindigd' sta.

Maar ben Duolingo gaan doen wegens het Spaans. Ik doe gewoon 1 a 2 lessen per dag, zo'n 5 minuten. Niet meer, heb er de tijd niet voor. Ik heb al meerdere keren voorbij de helft gezeten van de cursus, maar steeds verzinnen ze weer wat waardoor je ineens weer veel over moet doen. Maar goed, ik zit momenteel op B1 niveau volgens Duolingo. Of ik dat ook werkelijk zit weet ik niet. Maar de cursus heeft mij in 2023 een afzetpoging van 1100 euro bij de autoverhuur voorkomen, en in 2024 een fake boete van de politie van 85 euro. Verder werkt het om in grotten te komen waarvoor je een gids nodig hebt, en door de taal wat te spreken kan ik me voordoen als gids (ben ik ook, ik ben instructeur, dus heb de papieren, maar zonder Spaans is dat lastig om ze te overtuigen). En doordat ik iets spaans spreek heb ik ook toegang kunnen regelen tot grotten waar je niet in komt als je alleen maar Engels spreekt. Verder hielp het om te vragen waar we een lekke band konden laten repareren (het woord llanteria komt niet voor in de cursus hoor, net zo min als retroexcavadora ;) ).

Ben ik goed in Spaans? Nee, absoluut niet, maar ik kan het aardig goed lezen, spreken is flink lastiger. En mijn grammatica is ook niet super, heb er geen gevoel voor.

Wat ik erg jammer vind is dat je nu met oefenen maar 1 hartje meer kunt oefenen, dan moet je weer een les doen. Normaal kon je 5 hartjes oefenen, en dat ging veel efficiënter. Heel soms heb ik een les grammatica waar ik totaal geen gevoel voor heb en dan kost het me dus 3 dagen om er door te komen. Niet omdat ik dan de grammatica snap, maar omdat ik gewoon de juiste antwoorden onthou. Dat vind ik niet erg, zo kom ik ook door de cursus. En soms ontdek ik dan toch een logica. Ik vind het zonde om daar die juwelen voor te gebruiken, al heb ik er zat, zo'n 22.000. Alleen als ik eens haast heb doe ik dat wel eens als ik niet in 1 keer door een les kom. Maar 9 van de 10 keer kom ik gewoon door de les met die 5 hartjes, ik heb zelden ze alle 5 nodig. Maar toevallig zit ik nu net op een stuk waar het lastiger is, dat gaat over een stuk met grammatica waar je na 'que' dus in 80% van de gevallen een vervoeging met 'a' moet plaatsen. Alleen als het dus ineens anders is, dan heb ik het fout.

Het zijn nu weer 8 secties, waren er ooit ook 10, en ik zit nu bij de 8 secties in sectie 5. Dus nog 1 en dan zit ik op B2 niveau. En het schijnt echt dat je eenvoudig na het afronden een staatexamen Spaans kunt halen. Dat je echt niet veel meer hoeft te leren of te oefenen. Zo voel ik me nog niet, maar wie weet ga ik dat ooit proberen. Voor Duits zou ik dat zo durven doen en ook wel slagen, maar ja, dat heb ik niet via een app geleerd.

Frans doet een vriendin van mij, die gaat emigreren naar Frankrijk. Zij sprak al wel aardig goed Frans, maar doet het nu vooral om het wat bij te houden. Echter, als ik haar hoor praten, dan hoor ik meteen dat het absoluut geen Francaise is. :D
Swahilli ben ik ooit mee begonnen en die cursus is meer dan slecht bij Duolingo. Dus de taal maakt ook uit.

Ik snap het probleem met spelelementen niet. Ik ben daar totaal niet gevoelig voor, dus ook al heb ik ze, het doet me niets of ik ze wel of niet haal.

Betalen voor de app ga ik niet doen. Vind het ook erg duur.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:18

lovelyfiefy schreef:
Geïnteresseerde voor het 2e Family Abbo:

Lovelyfiefy/Sabrina + vriend
Ipsiedipsie

Zijn er nog andere die willen aansluiten ^
:D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 00:37

Ik niet specifiek,

Maar ik wil de komende dagen wel aftellen totdat ik een kilo-duo ben.

Nog 6 dagen tot de 1000 :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:17

Ik heb veel profijt gehad van Duolingo, hoewel ik er ook veel op heb gescholden. Een paar bladzijdes terug had iemand het over tu en vous. Ik heb idd hetzelfde met de Italiaanse cursus. Il vostro libro is de ene keer 'uw boek' en de andere keer 'jullie boek'. Toch verlies ik daar het laatste jaar (?) minder hartjes op, dus wellicht is het probleem vaak gemeld.
Waar ik nog geen vinger op kan leggen is bv 'a casa mia' en 'a mia casa'. En ook, de ene keer begint de zin met 'Mio fratello ...' en de andere keer moet het 'Il mio fratello ...' zijn.

Maar terugkomend op het nut van de cursus: het heeft me sowieso over de streep geholpen om mijn eerste reservering voor een taart bij de bakker (op Sicilië) te doen, me aan te sluiten bij diverse whatsapp-groepen hier in de omgeving (hoewel de ouderen vaak wel Siciliaans gaan typen ipv Italiaans) en bovendien heb ik het respect van mijn man verdiend toen ik een discussie 'won' van de ambtenaren in het gemeentehuis over het wel/niet recht hebben op het plastic pasje van de Codice Fiscale :D
En verder, cursussen zijn dus leuk of nuttig maar je moet het wel in de praktijk brengen. Zo vaak mogelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:59

Er zitten rare fouten in DuoLingo, maar soms reageert het ook op een andere fout in de zin. Zo kom ik af en toe screenshots tegen die "jij heeft een boek" proberen als vertaling van "you have a book" en dan zegt DuoLingo dat het "jullie hebben" moet zijn. Maar het probleem is dan de foute verbuiging van het werkwoord voor "jij" - in de goede vorm ("jij hebt") zou het wel geaccepteerd worden. Onduidelijk, maar soms helpt het om ook goed te kijken dat je niet ergens anders een fout over het hoofd ziet.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:08

lovelyfiefy schreef:
lovelyfiefy schreef:
Geïnteresseerde voor het 2e Family Abbo:

Lovelyfiefy/Sabrina + vriend
Ipsiedipsie

Zijn er nog andere die willen aansluiten ^
:D

Ik wil ook graag aansluiten, sinds vandaag opeens reclame filmpjes en geen onbepekt hartjes