sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:47

wij registreren muziek gebruik op radio en tv en ook registreren bij de commercials. Je bent de heledag met muziek bezig, muziek opzoeken en benoemen, beluisteren.

ik zelf zit op de commercial afdeling, ik registreer dus alle commercials, zorg dat de commercials worden gekoppeld aan componisten die de muziek ervoor gemaakt hebben en controleer of radiozenders netjes hun commercials uit hebben gezonden volgens de afspraken

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:47

Wendy schreef:
Maar denk je dan wel dat je kunt werken in een omgeving die jou niet boeit?
Eerlijk gezegd kom je nogal ongemotiveerd over op deze manier... ze hoeven jou geen baan te geven he? Wat hebben zij er aan als er iemand in het bedrijf rondloopt die niets van techniek wil weten?

Vind je dat gek?! Ik ben nu 3 maanden aan het solliciteren en heb tot nu toe alleen maar afwijzingen. Daar word je niet blij van en je negatieve gevoelens nemen alleen maar toe. Dat gebeurt op dit moment bij me en zoals ik eerder zei, ik geef eigenlijk al op. Mijn interesse gaat vooral naar accountantskantoren en/of bedrijven die met dieren werkt. Maar ik kan niet kieskeurig zijn en zeker niet als starter. Dan moet ik alles aangrijpen om werkervaring op te doen.

Eerst was ik bereid om alles te leren wat met het bedrijf te maken heeft zoals techniek, software, producten, dienstverlening, ook al interesseert dat me niet, maar nu kan me dat niet meer boeien. Ze willen me toch niet, dat blijkt wel uit een aantal afwijzingen en gesprekken die ik ondertussen heb gevoerd. Op dit moment heb ik ruim 20 sollicitatiegesprekken gehad! Ik voel me gewoon mislukking en sta daardoor minder open voor andere dingen wat voorheen anders was toen ik met frisse moed aan de slag ging.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:53

3 maanden solliciteren is echt helemaal niets hoor

de gemiddelde tijd van afstuderen - eerste werkdag is meestal al 3 maanden

misschien eens met maatschappelijk werk praten, want zoals jij je hier laat zien wil inderdaad geen enkel bedrijf je hebben
dit straal je uit en dat zien mensen heel erg goed en dan denken ze: dan liever die ene met minder ervaring/verkeerde opleiding maar met die o zo leuke uitstraling en wil om te leren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:01

Precies. Jammer, maar zo is het vaak wel.
Ik werk nu zelf bij een stichting die mensen ondersteunt met een handicap. Nu heb ik zelf niet specifiek iets met deze doelgroep, maar ik heb wel iets met zorg en sociaal beleid. En heb er een hekel aan als mensen niet gelijkwaardig behandeld worden. Verder vind ik het erg leuk om dingen uit te pluizen, onderzoek te doen en creatieve oplossingen te bedenken. Vanuit mijn studie wilde ik altijd al weten hoe het beleid van de overheid in de praktijk uitwerkt. Dat kun je heel breed maken, zo heb ik bijvoorbeeld ook onderzoek gedaan naar het verlenen van milieuvergunningen.
De mensen die hier vooral rondlopen zijn van oorsprong maatschappelijk werkers. Dat ben ik niet, maar ik heb wel veel interesse voor wat ze doen. Sterker nog, ik ben in mijn werk gewoon afhankelijk van wat zij tegenkomen in hun dagelijkse praktijk.
Als je in een bepaald bedrijf werkt, ben je altijd op de een of andere manier afhankelijk van je collegas en is het dus wel handig dat je al het een en ander van het vak of het product af weet, of in ieder geval bereid bent om te leren.

Een administratieve kracht die hier werkt, moet ook de vergaderingen notuleren en dan is het handig als je een beetje een idee hebt waar het over gaat.

Verder zien de mensen het echt wel of jij echt gemotiveerd bent, of er alleen maar zit omdat het moet. Een goede P&O'er ziet het vaak zelfs al aan de brief...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:06

Evelli schreef:
3 maanden solliciteren is echt helemaal niets hoor

de gemiddelde tijd van afstuderen - eerste werkdag is meestal al 3 maanden

misschien eens met maatschappelijk werk praten, want zoals jij je hier laat zien wil inderdaad geen enkel bedrijf je hebben
dit straal je uit en dat zien mensen heel erg goed en dan denken ze: dan liever die ene met minder ervaring/verkeerde opleiding maar met die o zo leuke uitstraling en wil om te leren

Ik praat al met mijn ouders, vriend en begeleider. Maar ik ben degene die aan mijn gevoelens moet werken en ze zeiden dat ik gewoon moest gaan acteren, dus veel glimlachen en interesse tonen.

In het begin was ik vrolijk, leergierig, enthousiast en stond ik open voor alle nieuwe dingen. Ik wilde alles aanpakken (zolang ik niet hele dag hoefde telefoneren), maar door afwijzingen is er gewoon iets van binnen geknapt en nu zit ik in een dipje. En ondertussen moet ik wel gaan solliciteren. Een dipje gaat pas over als ik stop met solliciteren, dan heb ik ook geen afwijzingen meer. Maar dat is geen optie, ik heb ook geld nodig en wil graag in mijn vakgebied gaan werken. Of als ik werk heb, dan heb ik eindelijk rust in mijn hoofd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:10

misschien toch wat meer met je begeleider gaan praten dan en proberen uit dit dipje te komen, want op deze manier kom je echt niet in je vakgebied terrecht hoor
ongemotiveerde mensen wilt geen enkele baas, daar beginnen ze al niet aan

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:42

SuperSmurf schreef:
@ kaatje; denk dat ik dat idd maar gewoon ga doen! Heb toch niets te verliezen. Alleen als stagiaire dat gaat m niet worden, ik zal ook mijn huur moeten betalen Haha!

Super van je supersmurf. *LOL*

Ben benieuwd hoe het af gaat lopen.
Misschien kun je tegen een basisloon ervaring opdoen?
Beter iets in de knip dan niets. Vork

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:38

heb nu nog niet gebeld hoor, moest weg Lachen Als ik morgen tijd heb zal ik eens gaan bellen met de laatste afwijzing. En nog even nadenken over hoe ik het moet aanpakken. Kan dan ook direct vragen of ze wellicht andere functies hebben waar ik op kan sollciteren Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:56

Ik snap wel dat bedrijven iemand niet aannemen die te hoog gekwalificeerd is... iemand inwerken kost bakken geld, en als die persoon dan al na een jaartje wilt doorgroeien of iets beter vindt...

Goldenflower: lastige situatie Ja Je interesse is wel vrij nauw momenteel, heel wat zaken zijn vaak interessant zonder dat je het zelf beseft!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:26

Wendy schreef:
Verder zien de mensen het echt wel of jij echt gemotiveerd bent, of er alleen maar zit omdat het moet. Een goede P&O'er ziet het vaak zelfs al aan de brief...

Absoluut waar Ja Ik heb een jaar lang tientallen brieven verstuurd, nóóit een uitnodiging gehad. Tot ik op een dag ben gaan zitten en gaan bedenken waarom ik dit nou zo graag wilde en echt een brief uit m'n hart gestuurd heb (dan klinkt truttig, maar zo was het wel). Die brief heb ik, met wat aanpassingen maar de basis bleef hetzelfde, acht keer verstuurd waarvan ik zes keer ben uitgenodigd. Ik straalde blijkbaar dat ik wist wat ik wilde, zoveel kun je dus uit een brief halen.
Goldenflower, ik denk dat je het je niet zo vreselijk persoonlijk aan moet trekken. Bedrijven willen de beste en goedkoopste optie, voor die kracht kiezen ze. Ze wijzen je heus niet af omdat ze je een onaardig mens vinden. Als je jezelf zo in die slachtofferrol blijft zetten, word je er echt niet aantrekkelijker op. Bovendien, kom zeg, je bent 23, je hoeft niet je droombaan meteen te vinden. Overal kun je wat leren, maar daar moet je wel voor openstaan!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:40

Goldenflower, ik zou eerst mezelf even opladen als je tegen je zin gaat beginnen zal je echt niet gemotiveerd zijn en ik denk dat dat wel belangrijk is gewoon al om een positieve ervaring op te doen voor jezelf. Laat het een paar weken rusten als dit niets wordt.

Hier doet zich het volgende probleem voor: donderdag mag ik gaan kijken bij bedrijf X, daar is mij een contract voorgesteld als ik tevreden ben na donderdag is het ok. Alleen krijg ik vandaag telefoon van bedrijf Y, volgende week woensdag ronde twee. Leukere job, meer variatie, hoger loon, een wagen, een gsm, een laptop, .... Alleen na ronde twee is er ook nog ronde drie. Wat doe ik nu? Kan ik heb vragen snel te beslissen? Ik ga ze morgen even bellen ... maar moet ik dan melden dat ik eigenlijk zo goed als aan het werk ben, maar hun leuker vind of ....
*grom*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:44

Als de selectieprocedure te lang gaat duren bij Y, kun je altijd nog tekenen bij X en dan tijdens je proef het contract verbreken, niet netjes, maar het is een mogelijkheid Lachen

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:46

Meldt ik dat dan bij Y? (a)

Ik heb daar nl ook al aan gedacht lol, hoe breng je zoiets dan? :p

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:50

morgen moet ik op gesprek... best zenuwachtig eigenlijk Bloos

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:57

poes schreef:
Als de selectieprocedure te lang gaat duren bij Y, kun je altijd nog tekenen bij X en dan tijdens je proef het contract verbreken, niet netjes, maar het is een mogelijkheid Lachen

Dat wou ik net zeggen. Haha! Het is inderdaad niet netjes, maar je moet ook aan jezelf denken.

Belsje schreef:
Meldt ik dat dan bij Y? (a)

Ik heb daar nl ook al aan gedacht lol, hoe breng je zoiets dan? :p

Ik zou niet weten wat je moet zeggen. Maar in elk geval geen waarheid dat je bedrijf X niks vindt. Je kunt beter zeggen dat je graag jezelf wilt ontwikkelen en bij het bedrijf X had je niet geen mogelijkheid om door te groeien. Zoiets zou je kunnen zeggen.

@Belsje: Ik was al van plan om een weekje niks te doen, geen brieven, gesprekken enz.. En dat zou volgende week worden, maar ik kreeg toch uitnodigingen in mijn mailbox. Ondanks ik al bijna 2 weken niet heb gesolliciteerd, daar had ik geen zin meer in.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:41

Hmmz net gebeld, er is daar nog 1 andere kandidaat. Moet tegen woensdag een presentatie maken over 1 van de domeinen waar dat bedrijf rond werkt ... Wat moet ik daar in godhemelsnaam mee doen? :s HELP! Die dag zijn er ook wat testen en nog een extra diepteinterview en daarna zouden ze evt beslissen welke ze willen

*spannend*

Het is niet dat ik bedrijf X niet zie zitten, maar Y biedt gewoon veel meer Haha!.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:30

@ Belsje; jeetje zeg dat klinkt pittig!! Zou t zelf ook moeilijk vinden hoor, zo'n situatie! Kan je zelf ook geeen tips geven, ben nog een broekie wat solliciteren betreft Haha! Maar ig succes en hoop dat d anderen je betere tips kunnen geven Knipoog

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:16

Belsje, het kan zijn dat als je bij Y meldt dat je bij X al zo goed als aangenomen bent dat ze het proces versnellen (mits ze je zien zitten als kandidaat natuurlijk) Wat het beste kunt doen voel je denk ik zelf wel het beste aan, maar anders is het een goede optie om idd alvast met X in zee te gaan en afwachten wat Y allemaal te bieden heeft en of ze je willen hebben...
Wel een moeilijke situatie hoor, succes ermee!

Ik heb van de week weer een solli gehad bij een baan en bedrijf dat echt helemaal in mijn straatje ligt. Ik hoop dan ook heel heel heel erg dat ik door mag naar de volgende ronde!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:08

@ Goldenflower, ik krijg ineens een ingeving waar jij je zoekgebied misschien mee kan uitbreiden.

Ik ben werkzaam op een shared service centre. Wij doen de administratie van alle vestigingen van één bedrijf op een centrale locatie. Je kan het zien als een intern administratiekantoor.

Hoewel wij wel hard op zoek zijn naar nieuwe krachten zitten wij in Goirle (onder Tilburg) dus ik vermoed dat dat voor jou te ver weg is, maar er zijn ook dergelijke kantoren meer in jouw omgeving. Misschien kan je daar eens je licht opsteken.

Ik moet er wel bij zeggen dat een Shared Service Centre internationaal georiënteerd kan zijn, zo werken wij voor verschillende europese vestigingen. Dan is kennis van de Engelse taal wel handig. Maar er zijn ook Shared Service Centra die op Nederlandse bedrijven zijn gericht.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:59

Citaat:
Ik moet de laatste tijd steeds vaker gaan acteren net alsof ik alles geweldig vind, want ik word gewoon doodziek van solliciteren en afwijzingen. Eigenlijk begin ik nu min of meer op te geven en daarom moet ik nu overschakelen op gemaakt glimlach en interesse ipv interesse die uit mezelf komt.

Ik herken dit wel....maarrrr na 3 maanden al in een sollicitatie dip?
Er zitten mensen in dit topic die al langer dan een jaar aan het zoeken zijn (waaronder ik zelf).
Ben rugpatient en dat maakt het nog lastiger. En ik weet dat er nog een bokker is met een medisch probleem waardoor werk zoeken erg lastig is.

Ik heb ook absoluut dagen dat ik het echt niet meer zie zitten..dan komen er alleen maar Huilen . en heb ik de hele dag(en) stress .
Meestal zeg ik dan tegen mezelf dat het heus wel goed komt...ooit. Ga ik ff klagen op stal of bij mijn pa en ma..vervolgens wat leuks doen en dan gaat het meestal wel weer.

Dus.....neem even rust...laat het weer even bezinken , ga wat leuks doen en dan kom je vanzelf weer dingen tegen die je leukt lijkt om te gaan doen. Ach gut

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:42

Ik ben aangenomen Haha! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Man was heel aardig, bedrijf zag er leuk uit, hing wel een goede sfeer!
Ben helemaal happy Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:02

gefeliciteerd!! Wat was het voor functie? En hoeveel gesprekken had je al gehad?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:02

Gefeliciteerd!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:39

gefeliciteeeeeeeeeeeeeerd zeg Haha!

kreeg ik maar eens een competente collega Scheve mond
heb net weer een deel werk van een collega zitten doen omdat ie het niet gedaan had
lekker!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:56

Gefeliciteerd, Esther!

Wat betreft het gemotiveerd moeten zijn om werk te krijgen: mwah, dat valt wel mee hoor. Ik ben tot nu toe nog maar één keer aangenomen voor een baan die ik echt megasuperontzettendgraag wilde, en al meerdere keren voor banen waar ik eigenlijk helemaal geen zin in had. Heb zelfs al twee keer banen alsnog afgewezen, waarbij ik tijdens het gesprek al vijfhonderd keer riep 'ja, als jullie me aannemen ga ik wel verder zoeken, hoor!' in de hoop dat ze me dan niet zouden willen. Ik zat toen financieel omhoog en 'moest' werk, maar die baan wilde ik absolúút niet, dus ik wilde het zo sturen dat ze me niet zouden willen zodat ik de keuze niet hoefde maken.

Je motivatie speelt wel mee, maar bij sommige bedrijven kun je prima functioneren zonder dat je elke dag dansend en huppelend naar je werk gaat. Natuurlijk hebben ze graag iemand die er hart voor heeft, maar je kunt ook prima ergens werken zonder dat het te maken heeft met je grootste passie. Het hangt denk ik ook een beetje van de andere kandidaten af, hoeveel keuze zij hebben.

Waarmee ik niet wil zeggen dat motivatie niet hélpt. Maar het is niet de sleutel tot succes, en het gebrek eraan is ook geen onoverkomelijk obstakel. Knipoog