Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:26

Ik doe nu zo'n 2 jaar spaans met Duolingo. Met de feestdagen was ik 2 weken in Spanje en ik kon me prima redden hoor.

ZolalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:27

Ik leer 'pas' vanaf maart Frans, maar was in september een paar dagen in Parijs bij vrienden, en merkte echt al verschil. Ik kon op straat en in winkels meer lezen, de grote lijnen van een conversatie volgen, en heb zelfs een paar keer de weg durven vragen (en het antwoord kunnen verstaan, haha).
Dus ja - ik heb er wel profijt van, al merk ik dat lezen en verstaan me eens stuk beter afgaan dan spreken. Maar dat is niet erg - ik doe het voornamelijk voor mijn plezier.

Ik denk dat het wel scheelt of je naast Duo ook andere dingen doet, dus ik wil dit jaar wel beginnen met lezen, met name (klassieke) jeugdboeken. In Parijs al "Le Petit Prince" en een deeltje van Chien Pourri op de rommelmarkt gekocht, en ik wil bijvoorbeeld de collectie van Petit Nicholas ook graag hebben :)

En op een gegeven moment Franse series en films met Franse ondertiteling, om wat meer gevoel voor het taalritme en de uitspraak te krijgen.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:29

Jullie hebben wel al mega lange streaks hoor!

Ik zit nu bijna op 50 dagen :+
Heb hiervoor heel vaak af en toe een dag gedaan.

Is het handig als ik een 2e lijstje maak voor de andere die ook nog een family zouden willen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:33

Ik spreek wel een beetje Grieks door DL. Grieken zijn altijd verbaasd als ik zeg dat ik het door een app heb geleerd.
Overigens gewoon de gratis versie en zit op 875 dagen nu.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:37

Sorry voor de vertraging, maar de linkjes zijn de deur uit! Met een beetje geluk hebben we vanavond ons family abo :D

Ik zit nu op 350 dagen met frans. Ik spreek het nog niet, maar ik kan het nu heel aardig lezen en ook verstaan gaat al redelijk. Nog niet op frans tempo, maar ik klaag niet.
Vooral het lezen vind ik al wel heel praktisch. En het schrijven en vormen van taal gaat me ook al steeds beter af.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:39

Ik heb nu een streak van 968 dagen (en zit op Spaans level 54, dat zegt misschien meer, dat zou bovenkant A2-niveau moeten zijn). Ik ben op het punt dat ik lezend best wel wat kan begrijpen, luisterend vooral als het rustig gaat en met niet te zwaar accent, schrijvend als ik tijd krijg om na te denken wat ik wil zeggen en hoe ik het moet zeggen, en sprekend vooral heel basaal omdat ik dan weinig nadenktijd heb.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:41

Ik zit op 398 dagen met Swahili.
Daar kan ik nog geen fatsoenlijke conversatie in doen denk ik. :o
Afgelopen oktober kon ik in een kerkdienst van een uur, wel iets verstaan. maar het overgrote deel nog niet.
Lezen gaat wel iets beter. Dus herkenning van wat er op borden e.d. staat is al wel leuk.

Overigens is het Engels (ik doe Swahili <-> Engels) in deze Duolingo course wel slecht. Zeker naarmate ik verder kom. Ik moet regelmatig nadenken wat ze nu eigenlijk bedoelen. Dat maakt het leren niet makkelijker/sneller. En voor mij ook de reden om nog op de gratis versie te blijven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 10:50

Sadira schreef:
Ik heb nu een streak van 968 dagen (en zit op Spaans level 54, dat zegt misschien meer, dat zou bovenkant A2-niveau moeten zijn). Ik ben op het punt dat ik lezend best wel wat kan begrijpen, luisterend vooral als het rustig gaat en met niet te zwaar accent, schrijvend als ik tijd krijg om na te denken wat ik wil zeggen en hoe ik het moet zeggen, en sprekend vooral heel basaal omdat ik dan weinig nadenktijd heb.

Dan zitten wij echt héél dicht bij elkaar.

Ik zit op dag 978 en level 56.

Bijna even lang bezig in hetzelfde tempo ook dus :D

ZolalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:54

Britt schreef:
Sorry voor de vertraging, maar de linkjes zijn de deur uit! Met een beetje geluk hebben we vanavond ons family abo :D

Betaald! Dankjewel!! *\o/*

Britt schreef:
Ik zit nu op 350 dagen met frans. Ik spreek het nog niet, maar ik kan het nu heel aardig lezen en ook verstaan gaat al redelijk. Nog niet op frans tempo, maar ik klaag niet.
Vooral het lezen vind ik al wel heel praktisch. En het schrijven en vormen van taal gaat me ook al steeds beter af.

Je ligt iets op me voor met Frans, maar ik ervaar het precies zo.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:58

Britt schreef:

*\o/*
Ik ga vanavond betalen!

Ik zit op 764 dagen met Spaans, level 73 8-)
Ik spreek ook niks, maar op vakantie kan ik het onderwerp van een gesprek er wel uitvissen :') . Lezen gaat me wel goed af!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:42

Ik zit nu op score 23, bijna 24. Er zitten heel veel dagen bij dat ik net voor bedtijd nog even één level doe, gewoon om mijn streak niet te verliezen. Dus om flink te groeien in niveau moet ik er wel consequent wat meer tijd in gaan steken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:24

Femke_Tweety schreef:
Sadira schreef:

Dan zitten wij echt héél dicht bij elkaar.

Ik zit op dag 978 en level 56.

Bijna even lang bezig in hetzelfde tempo ook dus :D

Goh ja inderdaad, wat grappig! :D
Ik heb er wel periodes tussen zitten dat ik bijna niks doe, en periodes dat ik heel fanatiek ben :+ Maar dat levelt dan toch zo wel weer een beetje uit.

ZolalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:34

lovelyfiefy schreef:
Is het handig als ik een 2e lijstje maak voor de andere die ook nog een family zouden willen?

Voor nieuwe meelezers is dat zeker handig, of misschien voor vrijgekomen plaatsen in een al bestaand Family Plan - dan zijn eventuele kandidaten al bekend :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:44

Ik doe Russisch en zit nu op 118 dagen.

Ik heb daar voor gekozen omdat wij toch wel af en toe in landen zijn met het cyrillische schrift en het mij handig leek om dat toch een beetje te kunnen ontcijferen.

De beperkingen van DuoLingo zitten hem vooral in de naamvallen. Russisch heeft best wel wat naamvallen en dan mis ik de uitleg over wanneer je welke naamval hoort te gebruiken.

Losse woorden zijn wel handig. Nu weet ik in elk geval wat 'brood' en 'melk' betekent (en 'paard' :)) ).

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:05

Geïnteresseerde voor het 2e Family Abbo:

Lovelyfiefy/Sabrina + vriend

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:43

Bij Frans loop ik vooral tegen het gebruik van lidwoorden aan als we die in Nederlandse zinnen niet gebruiken. Willen ze ineens toch dat je Les bébés gebruikt als er Baby’s staat, waarop ik dus Des bébés had ingevuld :=

Als het goed is is ons family abo nu geregeld! Iedereen heeft het linkje ontvangen, dus ik ben benieuwd.

ZolalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:11

Britt schreef:
Als het goed is is ons family abo nu geregeld! Iedereen heeft het linkje ontvangen, dus ik ben benieuwd.

Ik ben binnen *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:47

*\o/* eindelijk de uitleg terug en fouten kunnen maken. Was wel even graven naar het wachtwoord :')

ZolalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:00

Ik heb daarnet heel fijn een berg woordjes en eerder gemaakte fouten kunnen oefenen! *\o/*
Meteen weer een stuk enthousiaster over de lessen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:03

Ik ook. Heel erg op de school setting trouwens, maar ik kan er in ieder geval nu weer fouten maken zonder dat ik na vijf moet stoppen.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:27

Geïnteresseerde voor het 2e Family Abbo:

Lovelyfiefy/Sabrina + vriend
Ipsiedipsie

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 14:53

Wat zijn de kosten van zo'n familie Abbo?

Ik heb nu omdat ik een mijlpaal heb gehaald even drie dagen premium, maar dat is inderdaad wel even lekker dat je gewoon wat fouten kunt maken en ook dat je wat extra uitdagingen hebt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:34

€122,99 en je kunt deelnemen met 2-6 personen. Dus als je met z’n zessen bent zit je op €20,50pp voor een jaar. Dat is leuker dan €72 vond ik wel

ZolalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:38

Ik ben er echt zó blij mee :)

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:50

Afbeelding
Mijn Duolingo is gisteren veranderd, zonder updaten van mijn kant. Ik kan nu zelf Onbeperkte hartjes aan- en uitzetten (School- versie)

Engels en Frans geven mijn niveau nu aan met een cijfer. Grieks en Duits (nog) niet.

Afbeelding
Afbeelding
Engels 130 (uitgespeeld, veel overgeslagen want ik kan goed Engels, deed het alleen voor wat snelle punten :o

Afbeelding
Frans 11 (weinig Frans opgepikt op de Havo, dus alles wat ik bijleer met Duolingo is mooi meegenomen)

Ik ben wel blij met de verandering. En heel benieuwd hoever ik dan met Grieks en Duits ben volgend Duolingo :)