Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:48

Gefeliciteerd Samiyah en Suzanne!

Ik raak af en toe ook wat moedeloos... vooral omdat ik geen idee heb hoe ik uit deze situatie kan komen, behalve solliciteren en nog eens solliciteren, en ja een beetje netwerken!
Ook ik ben bereid alle baantjes aan te pakken om maar rond te komen, maar daar word je in deze tijd gewoon niet op aangenomen. Dat is wel erg lastig. :(

SplashIsLief

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:50

Een beetje netwerken? Dat zou het grootste gedeelte moeten zijn. :j 70/80% wordt via het netwerk ingevuld.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:52

Idd veel via netwerk.
Maar als 43 jarige krijg ik toch stellig de indruk dat je eigenlijk beter met de pre-vut kunt gaan.

En m'n eenmans zaakje opnieuw opstarten wordt door het UWV niet gewaardeerd.

Daar sta je dan met je MBA/post-doc opleiding in de ICT.....

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:08

Ruud_O, ik heb ook geluisterd naar alle meetings en adviezen van het UWV om een eigen bedrijf te starten. Op zich een prima idee, maar als je al een nummer bij KvK hebt en je bedrijf "al bestaat" is het andere koek. Ik heb het voordeel dat ik freelancer ben en dan is er een andere mogelijkeheid. Kun je niet een afspraak maken bij het UWV voor een 1:1 meeting?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:24

Dat heb ik, en mijn KvK nummer bestaat al een jaar of 7-8.
Ik doe nu dus wat via een 0-uur contract, maar dat is ook niet zalig makend.

Gelukkig heeft m'n vrouw sinds gister weer een super aanstelling en kan ik wat rustiger gaan focussen.

Maar ja ik moet per jaar ook 5k aan opleidingen doen om m'n PE punten te halen en m'n titels te mogen blijven voeren.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:47

SplashIsLief schreef:
Een beetje netwerken? Dat zou het grootste gedeelte moeten zijn. :j 70/80% wordt via het netwerk ingevuld.

I know, maar het is wel moeilijk om een groot gedeelte van de dag te netwerken...
heeft iemand daar tips voor? :)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:41

De hele dag netwerken is ook niet de bedoeling. Ik doe het niet, want anders zou ik gek worden.

Ik gebruik vooral linkedin voor het digitaal netwerken en verder gewoon iedereen laten weten dat je opzoek bent.
Desnoods in je Bokt profiel ook een link opnemen naar je linkedIn ;-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:42

Je kan je bestaande netwerk ook vragen of ze een netwerk gesprek kunnen regelen voor je met iemand in hun netwerk (die bv in de branche werkt waar jij graag zou willen werken).

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:50

Ze zoeken op schiphol mensen in de horeca
http://www.studentjob.nl/vacatures/
56535-superleuke-en-flexibele-bijbanen-en-vakantiewerk-op-schiphol-in-de-horeca

Ik twijfel een beetje aangezien ik geen ervaring in de horeca heb en ik niet weet of het me wel ligt, maar ga misschien toch solliciteren. Je krijgt wel een reiskostenvergoeding :)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:09

Ruud_O schreef:
Idd veel via netwerk.
Maar als 43 jarige krijg ik toch stellig de indruk dat je eigenlijk beter met de pre-vut kunt gaan.

En m'n eenmans zaakje opnieuw opstarten wordt door het UWV niet gewaardeerd.

Daar sta je dan met je MBA/post-doc opleiding in de ICT.....

Grappig eigenlijk, want als net afgestudeerde 25 jarige kom ik ook met geen mogelijkheid aan de bak. :+ Wie krijgen die banen dan wel vraag ik me af? Eigenlijk is het dus nooit goed...

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:54

Mensen met enkele jaren ervaring als ik het zo lees :Y)
Dus als je 2 a 3 jaar ergens gewerkt hebt ben je kennelijk een gat in de markt :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:57

Eilish schreef:
Dus als je 2 a 3 jaar ergens gewerkt hebt ben je kennelijk een gat in de markt :P

Helemaal als je dan ook nog eens rond de 25 bent :P kun je lang mee en kunnen ze je nog meer kneden dan iemand die al 30 jaar in het vak zit.
Tenminste, dat beeld heb ik.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:00

Nou, ik heb genoeg werkervaring en heb nog een goede leeftijd (30) maar ik kom ook zomaar niet aan de bak..... Gebrek aam opleiding....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:01

denise04 schreef:
Nou, ik heb genoeg werkervaring en heb nog een goede leeftijd (30) maar ik kom ook zomaar niet aan de bak..... Gebrek aam opleiding....

Ze zoeken gewoon een combinatie van ons. Ik heb de opleiding, jij de ervaring en wij zitten dichtbij elkaar qua leeftijd. Kijken of wij zo 1 ft kunnen opsplitsen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:03

Ik word over 2 weken 17 en zelfs ik kom nergens aan de bak. Gesolliciteerd bij verschillende supermarkten, winkels zoals ac.tion etc maar nee hoor. Vraag me soms af of het aan mn opleiding ligt, heb nog geen diploma (havo niet afgemaakt) en doe nu mbo veehouderij.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:04

Haha inderdaad vuurneon!!!
Gevraagd, werknemers van rond de 25 jaar met minimaal HBO diploma en 10 jaar werkervaring..... :')

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:57

vuurneon schreef:
Eilish schreef:

Helemaal als je dan ook nog eens rond de 25 bent :P kun je lang mee en kunnen ze je nog meer kneden dan iemand die al 30 jaar in het vak zit.
Tenminste, dat beeld heb ik.

Nou nee hoor. Ik ben 24, in 2010 afgestudeerd, 2,5 jr ervaring maar zit al een half jr thuis..

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:58

Ja, ik denk dat het dan ook vooral ligt waarin je ervaring hebt.
Ik zie bijv. veel ICT vacatures voorbij komen, maar daarbinnen kan je natuurlijk ook weer veel richtingen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:59

Het verbaasd mij dat jullie jonkies niet aan een baan kunnen komen.
Hebben jullie het al eens via een uitzendbureau geprobeerd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:01

turquoises schreef:

Valt vies tegen op WO niveau qua vacatures in mijn vakgebied.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:02

Dat lijkt me vanzelfsprekend? :=
Als je dat nirt doet moet je ook miet zeggen dat je geen werk kan vinden.

Er zei van de week ook iemand dat KPN te min was? Vreselijke instelling. Is ook niet mijn droombaan maar ik zou het direct aanpakken, al heb ik daar niet 4 jaar voor geknokt om een HBO papiertje voor te halen..

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:03

turquoises schreef:

Weinig uitzendbureaus én detacheringsbureaus waar ik nog NIET ingeschreven sta.... ;(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:04

Was het maar zo makkelijk om als jonkie aan een baan te komen trouwens; probleem is dat er zoveel jonkies zijn die een baak zoeken haha :D

UZB laat ik bewust even links liggen nog; heeft niets te maken met het feit dat ik geen werk wil oid :+ als ik geen werk wou, ging ik ook niet solliciteren en ook niet mijn netwerken zinvol benutten :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-03-13 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:05

denise04 schreef:
Weinig uitzendbureaus én detacheringsbureaus waar ik nog NIET ingeschreven sta.... ;(

Uitzendbureaus doen helemaal niets voor je.
Wanneer je een vacature bij hen ziet staan moet je daar zelf achteraan gaan. En steeds weer je gezicht laten zien bij een uitzenbureau. Er zelf achteraan gaan. Dan heb je de meeste kans.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:06

Heb een tijdje geleden hier meegepraat over werk. Het enige werk waar ik kon beginnen was een callcenter waar ik dan lotto-loten mocht gaan verkopen aan oude nietswetende mensen, nou sorry daar pas ik voor, dat kan ik niet :P . Ik heb héééél veel moeite gedaan voor een sollicitatie bij de r.echtbank hier in de buurt, érg leuke functie waar ik zelfs mijn opleiding deeltijd voor zou willen gaan doen volgend jaar. Heb echt wel uren gespendeerd aan hun formulieren e.d invullen, gewoon GEEN reactie teruggehad. Dan twijfel ik een beetje of ik moet bellen, of het maar moet laten zitten, want eigenlijk ben ik dan al een beetje pissig :P haha.

Nu zat ik dus werkloos thuis en in september begint mijn opleiding weer, had 5 jaar lang in een l.unchroom/snackbar gewerkt en daar hadden ze genoeg personeel momenteel en ik wou ook eigenlijk niet vragen of ik terug mocht komen. Toen viel ineens de bedrijfsleider weg en belde mijn werkgever mij op of ik de functie wou overnemen, dus heb nog een soort promotie gemaakt nu ook. Ik ben dus erg tevreden, al had ik graag een baan gehad wat meer op mijn opleiding aansloot (BedrijfsEconomie). Maar mijn ogen zijn geopend, zo makkelijk gaat dat niet :P.