sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:52

Hebben meerdere mensen hier dat ze niet goed durven te solliciteren? Clown Ik ben nu op zoek naar een baan die aansluit op de opleiding die ik in September ga volgen. Maar nu komt het: Ik ga de opleiding transport&logistiek doen.. En ik ben een meisje.. in de zin van meisjemeisje Clown Heb nu al een aantal gesprekken gehad maar heb het idee dat ik niet echt serieus genomen word Clown Dus nu begin ik een beetje sollicitatie-vrees te krijgen.. Heel stom I know Clown Maar hoe gaan jullie hiermee om?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:06

Ik ga zo maar eens taart halen denk ik, want:

Ik ben AANGENOMEN !!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Kreeg net een telefoontje van de teamleider, ben echt superblij!

Nogmaals bedankt voor alle tips die ik hier gekregen heb Pling

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:08

Gefeliciteerd Haha!
Waneer ga je beginnen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:10

gefeliciteerd!!!!

Ik ben zelf dit topic bijna een jaar geleden begonnen en spiek wel eens af en toe Bloos Ben blij dat veel mensen steun en advies kunnen uitwisselen!

Ik ben ondertussen alweer van baan veranderd. Mijn baan beviel goed, maar de workload was tehoog en er werd teweinig aan gedaan. Verder miste ik de diepgang en het onderzoek. Ik heb een brief geschreven, werd uitgenodigd en na het 1e gesprek 's avonds al gebeld dat ze met mij door willen.

Ik ga per 1 mei beginnen. Merkte wel dat je als je nog een baan hebt toch anders in zo'n gesprek zit. Zo van: Kom maar op, waarom zou ik naar jullie komen? Clown Haha! Tong uitsteken

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:12

Gefeliciteerd!!!

@Sunrise: lastig, ik voelde me ook altijd een heel jong blond meisje, vooral als ik dan ook nog lastige vragen krijg.

Ik heb wel geleerd om gewoon mezelf te blijven, dat is trouwns ook wel belangrijk ik mijn vak, ik ga me bijv. niet in een net pakje hijsen, ik doe aan wat ik leuk vind en wat het netste is in mijn kast. Daarin voel ik mij op mijn gemak en straal ik dit ook uit.

Ik zou zeggen: een goed decollete doet wonderen in de mannenwereld Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken Knipoog

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:13

trisca schreef:
gefeliciteerd!!!!

Ik ben zelf dit topic bijna een jaar geleden begonnen en spiek wel eens af en toe Bloos Ben blij dat veel mensen steun en advies kunnen uitwisselen!

Ik ben ondertussen alweer van baan veranderd. Mijn baan beviel goed, maar de workload was tehoog en er werd teweinig aan gedaan. Verder miste ik de diepgang en het onderzoek. Ik heb een brief geschreven, werd uitgenodigd en na het 1e gesprek 's avonds al gebeld dat ze met mij door willen.

Ik ga per 1 mei beginnen. Merkte wel dat je als je nog een baan hebt toch anders in zo'n gesprek zit. Zo van: Kom maar op, waarom zou ik naar jullie komen? Clown Haha! Tong uitsteken

Ja inderdaad, waarschijnlijk zijn de twee andere kandidaten waar tegen ik moet 'strijden' net van school af en hebben dus nog erg weinig werkervaring. Ik werk al 3 jaar, dus dat is wel voordelig voor mij. De andere twee hebben ook geen baan, en ik wel!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:14

@ Rijoyco:
Aanvulling:
- Motivatie
- Wat denk je dat de functie inhoudt?
- Waarom ben jij geschikt?
- Wat trekt je aan in de organisatie?
- Wat voor iemand ben je?
- Ben je stressbestendig?
- Hoe ga je om met kritiek?

@ Marleen: Dat lijkt me ook een bijzondere baan, hoe ben je daar terecht gekomen?

@ Sunrise: Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die wel van solliciteren houden. Je bevindt je dan toch in een kwetsbare positie.
Zorg in ieder geval dat je je voorbereid zodat je wat weet over het bedrijf waar je solliciteert. En laat blijken dat je je prima kunt redden in een mannenwereld.
En oefen je sollicitatie in een rollenspel, dat heeft mij iig geholpen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:15

Thanks! Pling

Ik begin per 1 september.
Op 29 augustus krijg ik nl mijn diploma.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:27

Bij mij ligt het solliciteren momenteel erg stil. :'(

Ben wel bij x aantal bedrijven voorgesteld, maar tot nu toe geen reactie terug of ze hadden het idee dat ik er niet lang zou blijven omdat het onder mijn niveau is. Nou dat maak ik toch zelf uit of ergens lang blijf Clown Ach, ik zoek nog wel even verder.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:30

Als wat wil je aan het werk gaan dan?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:35

Pff ik ga ook maar solliciteren.
Maar die brief wil echt niet lukken. Ben net een jaartje van school af (Schoevers, secretaresse opleiding) en ik vind het gewoon zo lastig om dingen op te noemen waar ik goed in ben enz.
Heb hier een sollicitatieboek liggen, want solliciteren was een vak bij ons op school, maarja daar staat niet in waar ik goed in ben Clown

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:28

Ik heb heel snel even bijgelezen, Superlotje. GEFELICITEERD !!!!!!!!!
Wat gaaf zeg. *LOL*

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:21

@ superlotje; gefeliciteerd Haha!

@ sammie; hoe herkenbaar.. Heb ik idd ook gehoord laatst. . Dat ik t niet naar mijn zin ga hebben.. Uhm.. moet ik dat niet zelf bepalen en moet je me dan niet eerst een kans geven om te zien OF ik het idd niet naar mijn zin ga hebben? Knipoog

@ Sunrise; nou.. ik vind het ook echt vreselijk, maar vooral doordat het zo onwijs veel tijd kost, je continu in onzekerheid zit en je keer op keer teleurgesteld wordt... Ik heb vanmiddag weer de zoveelste afwijzing binnen gekregen. Ja je hebt geen ervaring.. nee mensen.. hoe moet ik ervaring op doen als ik nergens een kans krijg?? Pff word er echt moedeloos van..

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:38

Ik heb ff snel doorgenomen, dus neem me niet kwalijk als ik iets overheen heb gelezen.

@Superlotje: Gefeliciteerd!!!
Wat voor baan is het en voor hoeveel uur is dat?

@Sunrise: Ik word ook moe van afwijzingen. Maar toch moet je doorzetten en misschien vind je je droombaan. Haha!

@Supersmurfje: Ik ben mee eens met je. Ik word ook telkens afgewezen en ik heb ook geen ervaring. Maar hoe moet ik ook opdoen als ik geen kans krijg. Ik zei ook tegen de bedrijven dat ik al te goed besef dat ik geen werkervaring heb, maar daarvoor moet ik de kans krijgen. Dan kan ik oh zo belangrijke werkervaring opdoen en kan ik betere dienst leveren aan het bedrijf.
------------------------------------------------------------------------

Een paar dagen terug had ik een tweede gesprek en het ging goed. Een paar dagen later werd ik gebeld en helaas was ik niet thuis. Maar zag wel een mail met haar telnr. Dus belde ik naar haar mobiel en elke keer voicemail, dus op het laatst liet ik een bericht achter. Gistermiddag deed ik een laatste poging en belde naar het bedrijf. Zij was er niet, dus alweer pech. Terwijl ik barstte van nieuwsgierigheid!

Ik heb net naar het bedrijf gebeld en ze waren voorzichtig. Zij vroeg of ik geen probleem had met een dagje lopen. Dan kan ik kijken hoe het bedrijf in elkaar zit en andersom ook, he. Knipoog Ik zei dat geen probleem was en dat ik volgende week kon beginnen met een meeloopdag. Verder vroeg zij ook of ik uitkering kreeg en ik zei nee. En hetzelfde ook voor een baan. Maar eerst gebruikte zij een lastige naam voor uitkering, wwb of zoiets zei ze tegen me. Tong uitsteken Toen moest ik wel vragen of zij kon herhalen toen ik haar niet verstond met een rare woord. Verder vroeg zij voor de zoveelste keer hoe ik van het bedrijf vind. Ik zei dat me een leuke bedrijf leek en dat ene collega met wie heb gesproken ook aardig was en dat ik goed gevoel had bij het bedrijf. Over de collega's sprak ik wel waarheid, maar het bedrijf interesseert me eerlijk geen bal, maar dat zeg ik nooit tegen hun. Mevrouw R. gaat nu overleggen met haar collega en vanmiddag hoor ik meer van haar. Dus ik ga zo naar de stal toe en dan ben ik vanmiddag weer terug! Haha!

Ik had min of meer op een contract gehoopt. Dan hoef ik niet meer onzeker te zijn over wel of geen baan. Maar hopelijk krijg ik dat na een meeloopdag.

Dus als jullie tips hebt voor me over een meeloopdag. Dan wil ik al te graag horen! Zowel do's en don't. Het is voor de functie als administratief medewerker bij een technisch bedrijf.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:40

Volgens mij is solliciteren op dit moment bij mij gewoon een obsessie.
Ik had me voorgenomen om pas na mijn vakantie(volgende week zaterdag ga ik een weekje weg) weer te gaan zoeken omdat ik even rust wou.

Maar ik heb toch weer gebeld. vanmiddag een gesprek op een uitzendburo die meer gericht zijn op mensen met een beperking(aiii daar hoor ik dus ook bij Verdrietig ) en zaterdag moet ik naar amsterdam voor een gesprek op een bedrijf die heel veel functie's vrijheeft.
Tijdens het gesprek moet er duidelijk worden of er een geschikte functie voor mij bijzit.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:46

Oh wat goed voor de mensen die zijn aangenomen!! Haha! Gefeliciteerd!!!

@ trisca: dat heb ik dus ook. Werk er vanaf januari, opzich wel leuk werk maar tis toch niet helemaal wat ik zoek. Net als wat jij hebt met de overkill aan werk en er word niets aan gedaan. Sterker nog er komt alleen maar meer bij... Maar het personeel blijft het zelfde. Erg jammer... Ben nu opzoek naar iets binnen een gemeentehuis of gemeentelijke instelling... Maar dat is ook nog niet zo makkelijk..

Suc6 Cowgirl!! Laat je weten hoe het ging??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:02

@goldenflower: toon je geinteresseerd voor het hele bedrijf! Want zoals je het er nu neerzet zou ik jou nooit of te nimmer aannemen. Ook voor administratief werk is het goed om een beetje feeling te hebben met het bedrijf en zijn product.

De wwb is trouwens de wet werk en bijstand. Vroeger was dat gewoon de bijstand.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:19

inderdaad, hoop voor je dat je tijdens je gesprek wat meer interesse hebt voor het bedrijf, want zo ga je jezelf nog lelijk in de vingers snijden

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:50

Natuurlijk weet ik dat je interesse moet tonen in het bedrijf. Maar ik houd niet van techniek en dat kun je ook merken aan mijn studiekeuze. Maar ik doe gewoon mijn best en toon interesse waar het nodig is, ook al is dat gemaakt. Niemand zal hele bedrijf interessant vinden. Een aantal mensen die ik ken vinden hun bedrijf ook niet interessant, want ze hebben alleen interesse in een ding, namelijk hun werk en ik heb ook alleen interesse in mijn functie.

Ik ben gewoon eerlijk met mijn mening. Maar weet wel wanneer ik iets kan zeggen of niet.

Ik moet de laatste tijd steeds vaker gaan acteren net alsof ik alles geweldig vind, want ik word gewoon doodziek van solliciteren en afwijzingen. Eigenlijk begin ik nu min of meer op te geven en daarom moet ik nu overschakelen op gemaakt glimlach en interesse ipv interesse die uit mezelf komt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:04

Maar denk je dan wel dat je kunt werken in een omgeving die jou niet boeit?
Eerlijk gezegd kom je nogal ongemotiveerd over op deze manier... ze hoeven jou geen baan te geven he? Wat hebben zij er aan als er iemand in het bedrijf rondloopt die niets van techniek wil weten?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:08

SuperSmurf schreef:
@ Sunrise; nou.. ik vind het ook echt vreselijk, maar vooral doordat het zo onwijs veel tijd kost, je continu in onzekerheid zit en je keer op keer teleurgesteld wordt... Ik heb vanmiddag weer de zoveelste afwijzing binnen gekregen. Ja je hebt geen ervaring.. nee mensen.. hoe moet ik ervaring op doen als ik nergens een kans krijg?? Pff word er echt moedeloos van..

Weet je wat je moet doen?
Je hebt toch al een afwijzing, dus je hebt niets te verliezen.
Pak de telefoon en bel dat bedrijf op. Vork
Vraag waarom je niet bent gekozen en als ze dan zeggen dat je geen ervaring hebt, ga je jezelf verdedigen dat je op deze manier helemaal geen ervaring op kunt bouwen als mensen je geen kans geven. Vork
En dat op een vriendelijke nette manier en toon. Haha!
Tenminste, ik zou het wel gedaan hebben, wie weet kun je dan bij dat bedrijf ervaring opdoen als stagiaire?
Staat mooi op je cv en je kunt ondertussen misschien wel instromen bij dat bedrijf. Haha!
Wie niet waagt, die niet wint. Haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:10

heb je helemaal gelijk in Kaatje!
Bevalt het trouwens op je nieuwe werk?

Hier komt niemand het brdijf binnen die niet van muziek houdt/interesse heeft in muziek
Het is ons vakgebied, ons werk
dus als iemand daar geen Feeling mee heeft moet hij/zij maar verder zoeken

en of het gemeend is of fake, daar prik je zo doorheen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:15

Werk bevalt super Evelli. Haha!
Ben echt blij dat ze mij een kans hebben gegeven. Ja

Nee, ik zou ook iemand die geen interesse heeft op het vakgebied van het bedrijf niet in dienst willen hebben.

Gister was er nog 1 aan de balie en die vroeg welke opleidingen we gedaan hadden.
De een technische hogeschool en ik doodnuchter: boerin. Vork
Whahahahha. ROFL kerel zijn ogen vielen er bijna uit., Nagelbijten / Gniffelen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:43

ja, maar als je wel interesse hebt in het vakgebied zul je er ook makkelijker tussen passen

als je daar echt zit zo van het doet me niets en interesseert me niets dan zal je er toch steeds buiten vallen

Ik vind het bijvoorbeeld leuk om van alles te leren over verschillende dingen. Bij mijn vorige werk (expeditie/transport) ging ik mee naar de auto's, deed invoerwerk, vroeg waarom het zo ging, had gesprekken met chauffeurs.
Nu werk ik in de muziek en wil ik ook graag weten waarom dingen zo gaan als ze gaan en hoe alles zit
Daardoor leer je veel meer over je werk en begrijp je het beter waardoor je beter kan communiceren.

Nu hebben we hier allemaal wat met muziek. Allemaal dj's enzo, producers. Ook paar mensen zonder muzikale gevoelens maar wel met veel interesse voor muziek

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:45

@ kaatje; denk dat ik dat idd maar gewoon ga doen! Heb toch niets te verliezen. Alleen als stagiaire dat gaat m niet worden, ik zal ook mijn huur moeten betalen Haha!

@ evelli; wat doe jij precies dan?