Opleiding tot operatie-assistente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Opleiding tot operatie-assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:48

Anouk das idd wel zo. In de randstad schijnt nogwel genoeg vraag te zijn naar personeel.. maar daar zou mijn voorkeur ook niet naar uit gaan..

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:00

Nou ik heb laatst toevallig eens rond zitten kijken (ik woon in de Randstad), maar de ziekenhuizen waar ik eventueel heen zou willen hadden geen vacature staan. Wel overal een vacature voor anesthesiemedewerker, maar niet voor operatieassistent :n

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:23

Hoi Allemaal,

Ik meng me ook in dit topic om wat meer te weten te komen over deze opleiding.

Mijn laatste jaar op de HAVO zit er bijna op en deze opleiding spreekt me heel erg aan, anesthesiemedewerker daarintegen ook.
Maar ik hoor van verschillende mensen dat het handiger is om eerst HBO-Verpleegkunde te doen en daarna operatieassistent of anesthesiemedewerker.
Ervaren jullie dat ook zo?

Groetjes Isabelle

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:40

Wij hebben beiden in de klas.
Ik kan niet zeggen dat de ene groep meer voordelen heeft dan de andere.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:42

Ik zou niet eerst 4 jaar verpleegkunde gaan doen om daarna nog 3 jaar OK-assistent of anesthesie medewerker te doen. Dat zou zonde zijn toch? :)

Ik hoop binnenkort een eerste reactie te krijgen op mijn sollicitaties :):)

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:38

isabelle_k schreef:
Hoi Allemaal,

Ik meng me ook in dit topic om wat meer te weten te komen over deze opleiding.

Mijn laatste jaar op de HAVO zit er bijna op en deze opleiding spreekt me heel erg aan, anesthesiemedewerker daarintegen ook.
Maar ik hoor van verschillende mensen dat het handiger is om eerst HBO-Verpleegkunde te doen en daarna operatieassistent of anesthesiemedewerker.
Ervaren jullie dat ook zo?

Groetjes Isabelle

Ik ben op mijn 16e na mijn HAVO gestart en ook gestopt. Ik vond de opleiding geweldig. Echter, ik was te jong. Ik kon de druk nog niet aan van het werken en studeren in één. Dat wil niet zeggen dat ik het afraad, ik weet niet hoe oud je bent?

Ik zie het nut er niet zo van in om eerst verpleegkunde te gaan doen (pfoei, die drie weken stage op de verpleegafdeling waren een hel. Respect voor de verpleegkundigen onder ons!)

Ik zou zeggen, ga ervoor! Als dit is wat je wilt dan kan je het ook. Ik heb me destijds ook met mijn 16 jaar naar binnen gekletst en heb een super tijd gehad!

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:18

Thanks voor de reacties!!

Ik dacht aan verpleegkunde omdat daar ook andere aspecten aan bod komen, dat is denk makkelijker om met mijn doel ,ooit in het buitenland te gaan werken, een baan te krijgen. Ik heb wel een school gevonden die het beide aanbiedt, verpleegkunde én operatieassistent dus ik ga eerst langs die opendag om een beter beeld te krijgen.

Ik ben nu 17 maar tegen het begin van de studie in september ben ik bijna 18 (november) dus opzich zou dat wel te doen kunnen zijn.

En hoe zit dat met soliciteren? Vanaf wanneer kun je een brief gaan schijven? Ik neem aan dat je eerst ingeschreven moet zijn bij een school die de opleiding aanbiedt?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:29

Isabelle, bij de school waar ik de opleiding volg ( HAN nijmegen) is het juist zo dat het ziekenhuis je inschrijft.
In principe ga je in dienst van het ziekenhuis de opleiding volgen. (deze wordt dus ook betaalt door het ziekenhuis)
Belangrijk is om op tijd je sollicitatie brief te sturen, ik heb de mijne half december verstuurd. Ben daarna in Januari naar een open dag geweest (daar staan de ziekenhuizen dan ook, kun je even een babbeltje maken met de mensen om een goed inzicht te krijgen), half februari had ik mijn sollicitatiegesprek. En in maart ben ik nog een dag wezen meelopen in de praktijk. Daarna hoorde ik vrij snel dat ik was aangenomen.
De rest wordt voor je geregeld.

Ik hoor van veel jonge klasgenoten ook dat het lastig is om school en werken te combineren, maar als je het graag wilt, en zelfdiscipline hebt, moet het denk ik goed te doen zijn.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:35

Als jij later als doel hebt om in het buitenland te gaan werken is het volgen van Verpleegkunde denk ik niet zo'n gek idee. Want volgens mij is het vrij lastig om met een operatieassistenten diploma in het buitenland aan de bak te kunnen. Daarnaast heb ik om mij heen wel ervaren dat mensen met een achtergrond in de zorg de opleiding tot operatieassistent makkelijker doorlopen dan degenen zonder ervaring in de zorg.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:22

Isabelle, in Eindhoven bieden ze volgens mij ook de combinatie opleiding aan (verpleegkunde én ok-assistent of anesthesie medewerker).. Daar heb ik ook op gereageerd, zullen wel veel mensen gedaan hebben ben ik bang :+

En je moet alleen solliciteren bij het ziekenhuis, zij doen de rest.
Maar je moet wel nu gaan slliciteren hoor! De procedures starten in januari/februari voor september.. Dus zou het nu wel doen als je dat wilt gaan doen.

Shaar, ik denk juist dat dat wel meevalt.. :) Verpleegkundige en ok-assistenten worden overal gezocht..

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:58

Ja klopt! Die opleiding bedoelde ik ook :) dat is de technische stroming als ik het goed heb,. haha, 3 feb. is er een opendag dus ik ga die eerst bezoeken en daarna een brief sturen. Er staat overal dat die studie vrij zwaar is dus daar wil ik eerst de ins en outs van weten haha.

Thanks allemaal verder voor de antwoorden! Dat geeft met echt een hoop duidelijkheid!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:30

Weehh ;(

Eerste 2 (van de 7) afwijzingen zijn binnen.. ;( ;(

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:35

Wat jammer Nancy!
zijn het ook de ziekenhuizen waar je het meest zin in had? Of degenen waar je maar voor de extra voorzichtigheid een brief naartoe had gestuurd?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:37

Nee dat niet..

Wel waar ik best wel zou willen werken verder, daar niet van.

Mocht het zo zijn dat ik nergens word aangenomen (waar ik natuurlijk niet op hoop :=) dan wil ik alsnog de opleiding starten, ivm de studie financiering ed.
Deze opleiding is toch ook 'gewoon' te volgen?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:43

Niet dat ik weet... Het grootste deel leer je in de praktijk en daarvoor moet je wel een leerovereenkomst met een ziekenhuis hebben. En je hebt geen recht op studiefinanciering, omdat de opleiding niet wettelijk erkend is. Heb je trouwens ook niet nodig, want je krijgt gewoon loon :)

Edit: zie dat je het over die gecombineerde opleiding hebt. Dan moet ik eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe die in elkaar steekt :o

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:45

Oke, dus stel dat ik nergens wordt aangenomen, mag ik een andere opleiding gaan zoeken? :+

Even checken op de han/fontys site.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:47

De deeltijdopleiding Operatieassistent en Anesthesiemedewerker is een landelijk geregelde inservice-opleiding op hbo-niveau. Inservice betekent dat je tijdens je opleiding in dienst bent van een ziekenhuis. Afwisselend werk je en volg je onderwijs in Nijmegen aan de HAN. Je leert dus direct in de praktijk.

:(

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:47

Nee, je ziekenhuis schrijft je in voor de opleiding. Zonder werk plaats, geen opleiding :n
Dus ja: als je nergens wordt aangenomen mag je een andere opleiding gaan zoeken

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:48

Dan maar genoeg duimen gaan draaien dan _O-

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 08:50

Hallo allemaal ik ga zo naar een open dag om te kijken of omscholen mogelijk is. Heb wel al een brief de deur uitgedaan naar een ander ziekenhuis. Leuk om jullie posts te lezen. Voor mij wordt het heel hard duimen draaien.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:34

Nog een maandje dan kan ik beginnen! Heb er echt heel veel zin in! :)

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:42

Zo ik ben net terug van het OK-skiweekend! Echt superleuk gehad en een nog grotere motivatie om m'n opleiding goed te voltooien! :)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:50

Leuk, een topic voor OK-medewerkers!

Ik woon in België, en bij ons moet je als OK-medewerker je diploma verpleegkunde hebben en verder niks, je kan wel je bachelor na bachelor operatiezorg halen, maar deze is tot op heden niet verplicht.

Ik ben sinds augustus aan de slag als anesthesieverpleegkundige op een OK van een universitair ziekenhuis. De opleiding bestaat uit een reeks lessen die gegeven worden door medewerkers van het ok zelf, het is een korte intensieve opleiding, verder loop je nog een zestal maand dubbel met een ervaren verpleegkundige, je meter en moet je een theoretisch examen afleggen (binnenkort ga ik mijn resultaten te weten komen ;) ).

Klopt het dat anesthesiemedewerkers in NL zélf mogen intuberen of is dit een leugen?

De verschillen in opleidingsstructuren boeien me wel ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:53

saariewaarie schreef:
Klopt het dat anesthesiemedewerkers in NL zélf mogen intuberen of is dit een leugen?

Dit klopt idd wel, wel onder toezicht van anesthesist... In België niet dan?

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:07

Aangezien ik in een opleidingsziekenhuis werk, met massa's assistenten en co-assistenten anesthesie, krijgen wij inderdaad niet echt de kans om te intuberen...

Maar ik doe mijn job erg graag ;)