VWO 6 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:31

Amira_ schreef:
Ik heb juist totaal geen examenstress. Heel vervelend want voel dus ook totaal geen druk om veel te gaan leren :') Heb wel al een hoop gedaan, dus hopelijk ook genoeg tot nu toe.

Dit inderdaad :') mijn motivatie om iets te doen is nog nooit zo laag geweest denk ik.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:52

Jeetje wat gaat de tijd snel, een jaar geleden deed ik ook vwo examen. Heel veel succes allemaal!! Geloof erin, het gaat vast lukken. En het valt allemaal best heel erg mee als je de eerste gehad hebt, dan zijn de zenuwen eraf en is het eigenlijk een ontzettend chille periode :) en daarna lekker genieten van de langste zomervakantie die je ooit zal hebben.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:45

Marrie_L schreef:
Amira_ schreef:
Ik heb juist totaal geen examenstress. Heel vervelend want voel dus ook totaal geen druk om veel te gaan leren :') Heb wel al een hoop gedaan, dus hopelijk ook genoeg tot nu toe.

Dit inderdaad :') mijn motivatie om iets te doen is nog nooit zo laag geweest denk ik.

Oh, ik was zo bang dat ik alleen was hierin :') . Ik heb twee filmpjes voor kua gekeken en dat was het. Dubbele gevoelens hierover _O-

Bedankt _Laura_!

jasmijnxlady

Re: VWO 6 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:40

Oh ik was ook echt bang dat ik de enige was zonder examenstress, maar niet dus :')
Vandaag heb ik eindelijk eens de hele dag geleerd, afgelopen weken was het niet meer dan een uurtje per dag... Het lukte gewoon niet! Ik vind Nederlands ook echt vaag, laat het maar gewoon op me af komen.. Ben meer bang voor scheikunde!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:41

Ik heb gisteren een Nederlands examen gemaakt en zou een 6.1 hebben, hopelijk is dit een beetje representatief. Ik ben vandaag ook de hele dag bezig geweest met scheikunde want daar ben ik zo ontzettend bang voor. Het is ook nog vrijdag de 13e als we scheikunde hebben...

Succes met de laatste voorbereidingen allemaal.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:03

Nederlands heb ik opgegeven, maar morgen wordt dagje scheikunde. Ben echt doodsbang voor sk examen

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:06

Ik weet ook echt niet wat ik met Nederlands aan moet... ben er maar gewoon mee gestopt. Ga alleen even die standaard dingen even doornemen wat daar nou precies de definitie van is en dan vind ik het mooi geweest :+ Vandaag hadden we 2 uur examentraining en na een uurtje zegt de docent "Dit was alles wat ik voor jullie heb aan werk, dus jullie kunnen gaan". Dat was dus echt vrij nutteloos, had er wel wat meer van verwacht :Y)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:07

Hier helaas nog geen enkele stress, voel dus nog geen druk om te gaan leren. Afgelopen weekend wel het herexamen van 2015 van NL gemaakt, toen had ik een 7,8 dus ik hoop dat dat een beetje lijkt op mijn cijfer :') Verder voor scheikunde ben ik het samengevat boekje aan het lezen :o

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:31

Voor Nederlands schijnt het examen extreem moeilijk te zijn, zo moeilijk zelfs dat docenten niet hoger dan een 7-8 halen. Hoe moeten wij dan ooit dat examen een beetje goed maken? -O- Ik ga vooral even voor mezelf duidelijk maken denk ik wat het verschil precies is tussen bepaalde stellingen, bv tegenwerping en weerlegging. Functies van zinnen zit er sowieso wel in dus van die begrippen zorg ik dat ik weet wat ze betekenen en verder ga ik morgen een examen oefenen en hoop ik dat het goed gaat :=

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:32

CastaMickey schreef:
Voor Nederlands schijnt het examen extreem moeilijk te zijn, zo moeilijk zelfs dat docenten niet hoger dan een 7-8 halen. Hoe moeten wij dan ooit dat examen een beetje goed maken? -O- Ik ga vooral even voor mezelf duidelijk maken denk ik wat het verschil precies is tussen bepaalde stellingen, bv tegenwerping en weerlegging. Functies van zinnen zit er sowieso wel in dus van die begrippen zorg ik dat ik weet wat ze betekenen en verder ga ik morgen een examen oefenen en hoop ik dat het goed gaat :=

Misschien is het dit jaar dan makkelijker (hoop, hoop, hoop :Y) )

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:43

Dat gaat over dit jaar, dit jaar schijnt het Nederlands examen extreem moeilijk te zijn

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:01

CastaMickey schreef:
Dat gaat over dit jaar, dit jaar schijnt het Nederlands examen extreem moeilijk te zijn

Daar gaat m'n hoop :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:03

Maar die leraren kunnen dat examen toch nog niet gemaakt hebben? :+

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:04

Ik weet het ook niet precies, mijn moeder vertelde dat ze het in de krant had gelezen en ik hoorde het van meer mensen.. In ieder geval maakt het me er niet geruster op %)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:07

Heb ik ook inderdaad gezien in het nieuws. De man die erover vertelde, leraar Nederlands, schaamde zich er zelfs voor dat het examen zo is. Vragen sluiten niet aan bij de teksten etc.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:07

Hoe weten ze dat dan? Ik luister sowieso niet echt naar dat soort berichten, kan er toch niks aan veranderen :)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:16

De examens Nederlands vind ik persoonlijk zo ongelooflijk vergezocht dat ik ze niet meer serieus kan nemen :Y) . Echter, ik moet 'm natuurlijk ook gewoon maken haha. Ik snap de stress omtrent het examen van dit jaar echt heel goed als ik als die (kranten)artikelen mag geloven, moet ik zeggen. Aan de andere kant: Nederlands is ieder jaar een hel, dat zal dit jaar dus niet anders zijn. Ik heb er nog wel enigszins vertrouwen in dat als het echt zo belachelijk moeilijk is de normering dusdanig zal worden aangepast en daardoor alsnog een aantal hele goede cijfers zal vallen.

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:39

Het probleem bij Nederlands nu is volgens mij vooral dat je de vraag op meerdere manieren kan interpreteren, maar dat Cito het maar op een manier goed wil rekenen. Iedereen hier kan Nederlands, dus daar zal het probleem niet liggen haha

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:49

Ik had mijn ma verkeerd begrepen, bleek dus dat dat gelukkig elk jaar zo is :+
Het is dus wel een hel, maar dat is ieder jaar zo en ieder jaar zijn er mensen die het examen goed maken dus daar gaan we maar vanuit dan

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:50

Ja precies, wat mij betreft gaat het examen niet meer om de beheersing van het Nederlands, maar om hoe je Cito op juiste wijze moet interpreteren. En dat is erg lastig haha. Geldt trouwens ook in bepaalde mate voor de vreemde talen, vind ik. Sommige vragen kun je gewoon beantwoorden door de gedachtegang van Cito te volgen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:53

Sommige vragen hebben inderdaad weinig met tekstbegrip te maken. Maar er slagen ieder jaar mensen, dus het moet vast goedkomen. We kunnen het.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:57

Sowieso vind ik dat tekstbegrip veel te heersend is bij het CSE. Voor alle moderne talen moet je een tekst maken als eindexamen. Je krijgt daar een woordenboek bij dus de enige vaardigheid die telt is tekstbegrip en hoe snel je dingen kunt opzoeken. Als je woordenschat groot is helpt dat natuurlijk wel een beetje maar de echte beheersing van de taal kan je niet met het CSE zien en dat vind ik jammer.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 00:10

CastaMickey schreef:
Sowieso vind ik dat tekstbegrip veel te heersend is bij het CSE. Voor alle moderne talen moet je een tekst maken als eindexamen. Je krijgt daar een woordenboek bij dus de enige vaardigheid die telt is tekstbegrip en hoe snel je dingen kunt opzoeken. Als je woordenschat groot is helpt dat natuurlijk wel een beetje maar de echte beheersing van de taal kan je niet met het CSE zien en dat vind ik jammer.

Ik ben er ook zo blij mee dat ik dingen zo snel in het woordenboek kan opzoeken dat ik alsnog nooit in tijdnood kom :D
ik vind jouw pony trouwens zo ontzettend gaaf :o

Ik heb zojuist mijn afdelingsleider gemaild met de vraag of ze al een plattegrond heeft gemaakt voor de examens en ben om een of andere reden ongelooflijk zenuwachtig voor haar antwoord :') . Ik heb behoorlijke misofonie en concentratie is daardoor echt een probleem voor me i.v.m. hyperfocus. Daarom heb ik aangevraagd of ik ergens zoveel mogelijk achteraan mag zitten (dan heb ik overzicht en vind ik het minder vervelend) en mijn mentor heeft me voor de vakantie nog gezegd dat het als het goed is allemaal geregeld is en dat ik het alleen na de vakantie nog even na moest vragen. Waar die zenuwen dus vandaan komen is me een raadsel _O-

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 07:46

CastaMickey schreef:

Hier ben ik het mee eens. Daarbij merk ik ook (vooral bij Nederlands) dat ik slechter presteer als het onderwerp van de tekst me niet aanspreekt. Gisteren ne 2015-II gemaakt en ik had een 6,5. Nog best blij mee, maar de meeste fouten had ik bij de tekst waar ik me echt doorheen moest worstelen. De schrijfstijl en het onderwerp waren slaapverwekkend.

Onze lessen zijn facultatief, dus ik hoef niet te gaan, want vragen heb ik niet echt meer.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 07:58