Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLaus_

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:25

Zolang je niet half dood gaat ben je volgens het UWV niet ziek... ;) Dus dat zegt niet zoveel

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:52

Fangio schreef:
Nog eens een vraag van mijn kant: Bellen jullie wel eens naar aanleiding van een vacature?
Ik heb namelijk een vacature gezien die me wel interesseert, maar omdat ik ook nog studeer zou ik niet altijd beschikbaar zijn. Zou ik eerst bellen en vragen of dat een probleem zou zijn voor ze of gewoon solliciteren en dat vermelden in een eventueel gesprek?
Ik heb namelijk zoiets van: als ik bel en zij zien dat niet zitten hoef ik er geen tijd aan te besteden om een brief e.d. te maken en zij niet aan een eventueel gesprek met mij. Of denk ik hier verkeerd?

Je denkt niet verkeerd. Als ik (aan de andere kant van het hek) ergens het schurft aan heb dan is het wel dat ik er na 5 minuten al achter kom dat e.e.a. niet gaat passen op een technicallity als 'beschikbaarheid'. Verspilde moeite van beide kanten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:57

xLaus_ schreef:
Zolang je niet half dood gaat ben je volgens het UWV niet ziek... ;) Dus dat zegt niet zoveel

Niet om het UWV (Uitgebreide Werk Verschaffing) te verdedigen (want :r ), maar volgens mij beoordelen ze in hoeverre dat je ondanks je ziekte toch in staat bent om werk in-welke-vorm-dan-ook te verrichten. Of die inschatting altijd even juist is en of dat werk in-welke-vorm-dan-ook eigenlijk wel bestaat, tja..... |o

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:12

Ze kijken naar wat je wél kan en niet naar wat je niet kan :')
Om je dood te lachen.

Ik heb vanmorgen gebeld maar de dame in kwestie was de hele dag niet te bereiken. 2e ronde gesprekken of zo? Geen idee.
Morgen kan ik het weer proberen gaf de dame aan de telefoon aan. Ja, dat zal ik ook heus wel doen, maar ik had gehoopt dat mensen zich aan hun afspraken zouden houden en zelf bellen............ ^)

Mokt lekker verder....... ^)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:15

Cowboy55 schreef:
xLaus_ schreef:

Niet om het UWV (Uitgebreide Werk Verschaffing) te verdedigen (want :r ), maar volgens mij beoordelen ze in hoeverre dat je ondanks je ziekte toch in staat bent om werk in-welke-vorm-dan-ook te verrichten. Of die inschatting altijd even juist is en of dat werk in-welke-vorm-dan-ook eigenlijk wel bestaat, tja..... |o

Bij mij kwam ook gewoon de mededeling dat zij vonden dat ik niks mankeerde. Blijkbaar hadden zij er meer verstand van dan de ziekenhuizen waar ik liep. :') Nu kan ik erom lachen, maar toen niet, want ik zat niet voor niks in de ziektewet (hoewel ik echt wel snap dat er ook een hoop fraude is en ze dus echt streng moeten zijn)

Soms lijkt het dat ze bij de ene helft heel streng zijn en bij de andere helft juist heel soepel. Ik ken een aantal gevallen uit de soepele pot waarbij er echt strenger gekeken zou mogen worden.

Ik vind jouw kant wel heel interessant om te lezen, Cowboy, bij alle zaken. Ik zou bij de beschikbaarheid niet bellen, maar ik vermelde ook in mijn brief dat ik nog studeerde. (okee en ik solliciteerde op parttime banen)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:31

@ Cowboy55 en MyWishMax, beiden bedankt voor jullie inbreng!
Ga denk ik toch maar bellen. Gaat inderdaad wel om een part-time baan, maar wel als verpleegkundige, dus er wordt in principe wel verwacht dat ze je in alle diensten in kunnen plannen denk ik. En ik zou het toch wel fijn vinden om de tijden dat ik les heb niet te hoeven werken, wat dan automatisch betekend dat ik voor bepaalde diensten zou wegvallen en ook liever geen nachten zou moeten doen voor een hele dag school. Dus ik denk dat dit misschien wel een struikelblok zou kunnen zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:34

Fangio schreef:
@ Cowboy55 en MyWishMax, beiden bedankt voor jullie inbreng!
Ga denk ik toch maar bellen. Gaat inderdaad wel om een part-time baan, maar wel als verpleegkundige, dus er wordt in principe wel verwacht dat ze je in alle diensten in kunnen plannen denk ik. En ik zou het toch wel fijn vinden om de tijden dat ik les heb niet te hoeven werken, wat dan automatisch betekend dat ik voor bepaalde diensten zou wegvallen en ook liever geen nachten zou moeten doen voor een hele dag school. Dus ik denk dat dit misschien wel een struikelblok zou kunnen zijn.

Nou, kijk en als ik nou HR ben bij dat ziekenhuis ben ik heel blij dat je van tevoren belt. Want dat krijg je van mij meteen een 'ja' of 'nee'.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:38

Ah, ja dat is iets anders. :j Dan zeker bellen! Bij mij ging het om kantoorbanen. ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:39

Ja, dat had ik misschien iets duidelijker uit moeten leggen, sorry. Maar bedankt voor het advies!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:43

MyWishMax schreef:
Cowboy55 schreef:

Bij mij kwam ook gewoon de mededeling dat zij vonden dat ik niks mankeerde. Blijkbaar hadden zij er meer verstand van dan de ziekenhuizen waar ik liep. :') <KNIP>

Nou ja, dat is nog een heel ander probleem bij de Uitgebreide Werk Verschaffing anno 2015: die tent heeft in de afgelopen jaren zo zitten reorganiseren, afslanken en doorschuiven dat er aantoonbaar echt heel veel kennis verloren is gegaan.

Niet alleen op het gebied van wetskennis en de interpratie daarvan, maar ook voor wat betreft het vermogen om situaties in te schatten en duidelijke boodschappen verkopen. Als HR in ons bedrijf zitten wij met enige regelmaat (ca. 1x per maand) hun te vertellen hoe hun regels zijn!

We krijgen ook steeds meer het gevoel met callcenters te praten. Mensen die braaf een belscript volgen maar verder inhoudelijk geen enkele sjoege meer hebben waar het over gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:48

:') Snap ik helemaal! Maar goed, wetskennis en de juiste interpretatie daarvan hebben heel veel mensen moeite mee. Het staat alleen zo knullig als je het hoort te kennen, maar dat niet zo is. Ik ben niet voor niks zelf bezig met wat extra arbeidsrecht, dat hebben we tijdens mijn studie te weinig gehad vind ik. En dat is ook apart, afstudeerrichting recht en onderneming en dan geen arbeidsrecht....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:53

MyWishMax schreef:
:') Snap ik helemaal! Maar goed, wetskennis en de juiste interpretatie daarvan hebben heel veel mensen moeite mee. Het staat alleen zo knullig als je het hoort te kennen, maar dat niet zo is. Ik ben niet voor niks zelf bezig met wat extra arbeidsrecht, dat hebben we tijdens mijn studie te weinig gehad vind ik. En dat is ook apart, afstudeerrichting recht en onderneming en dan geen arbeidsrecht....

Ik ben het helemaal met je eens. Grote bron van frustratie bij werkgevers en werkzoekenden. Niks zo erg als een scheidsrechter die de regels niet kent.....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:34

Heeft er ooit kennis gezeten bij UWV dan? :')

Iemand plaatste hier toch een keer een reactie van UWV met allerlei taalfouten erin?

En ook mijn contacten met mijn werkcoach beperken zich tot verwijzing naar formulieren, workshops of spreekuren. Een direct antwoord op de vraag komt nooit.
Wat een ballentent zeg......... je zou daar directeur zijn :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:39

Iemand die met reuma in haar handen werk als pizza's beleggen aangeboden krijgt. Die link snap ik niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:41

Vriendin van mij had zo'n leuke aanvaring met de Belgische variant :') .
Zij was net afgestudeerd en ze moest zich inschrijven als werkzoekende. Daarvoor moest ze een formulier invullen en dan had ze 2 opties: ofwel kon ze een formulier van haar middelbare school toevoegen, ofwel een kopie van haar diploma. Deze twee opties stonden dus in de brief met ervoor zo'n aanvinkbox. Vriendin had gewoon haar diploma bijgevoegd.
Kreeg ze de brief teruggestuurd. Ze was immers vergeten het vinkje voor "ik voeg mijn diploma toe" aan te duiden. En dan kan je dat als personeelslid natuurlijk niet zelf zien dat er in de envelop een diploma zit en geen invulformulier :+ .

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:51

_O- _O- _O-

Té erg!!!!! :))

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:58

Ik kom me ook melden, heb gister te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt. Heb nog 6 week werk, de eerste sollicitaties heb ik gisteren direct de deur uit gedaan

Ik ben Miranda, 23 en zoek iets in de detail handel; verkoper of assistent bedrijfsleider (mbo 4 handel management diploma) in één van de drie noordelijke provincies, 24-38 uur

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:25

Ik heb morgen een sollicitatie binnen mijn werk, alleen op een andere afdeling. Nog tips voor gesprekken? :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 16:35

Welkom dames. Tip: pas even je onderschrift aan wat je zoekt dan hoeven we dat niet 10x te vragen in dit topic en wie weet waar het toe leidt op Bokt ;)

Ik heb een 'brief aan recruiter' op mijn FB gepost. Met tips en do's en dont's. Met een cynische toon uiteraard ;)
Wie wil lezen mag me toevoegen en anders post ik hem hier :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:40

En ik kreeg de vraag van mijn werkcoach of ik me niet beter kon laten afkeuren. :+ :=

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 17:38

Pardon?? Zijn ze nu ook al medicus?? :')

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:57

idinn: dat is wel een goede tip, een mooie zin in het Frans gebruiken :) Brief nog gelukt?

Laus: dat is wel balen, maar als oproepkracht maar aanpakken en verder kijken! Dat je aan 7 sollicitaties komt op 1 dag... +:)+ . Hopelijk komt het snel in orde met je oud werkgever!

Gefeliciteerd Winsel en Nena! :D

Welkom en succes Miranda!

Balen Dimple, hopelijk heb je dan morgen antwoord. Je kan het beter weten dan in spanning blijven....
Ik ben ook wel benieuwd naar die brief aan recruiter :D

Ik heb mijn brief bijna af, ff na laten lezen aan vriendinnen (ze pikken er toch altijd een paar kromme zinnen uit), en dan op de mail. Morgen nog even solli voorbereiden voor vrijdag, wil dat op de dag zelf niet doen... En dan is er alweer een weekje om :)

http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/3853987/2015/02/18/Jean-Paul-gebruikt-carnaval-om-nieuwe-baan-te-zoeken.dhtml creatief, maar ook wel heel triest dat het zo moet eigenlijk... je ziet steeds meer van dit soort nieuwsberichten. . :=

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:19

Ik alsnog een afwijzing...........ben er best kapot van.
En het banketstaaf is, ik heb zelf gebeld om 11.21 uur vanmorgen. Ik heb een mail ontvangen om 11.43 uur.
Maar dan op een mailadres die niet in de CV staat dus dat is weer raar. Daar keek ik dus vanmiddag pas naar.

En let wel even op hoeveel tijd er tussen zat dat ik belde en te horen kreeg dat mevrouw niet bereikbaar is en ik morgen maar even moest bellen én de tijd dat ik de mail heb ontvangen. Net aan 20 minuten.
Djies, sta me dan gewoon even te woord he! Zeg gewoon waar het op staat ipv een banketstaaf mailtje 20 minuten later.
Wat een ballentent......... -:(-

Sorry voor de ego......... :o

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:36

He wat vervelend Dimple :(:) Ook wel heel jammer dat ze je dat niet even persoonlijk konden vertellen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:53

Oh Dimple nee toch? Dat bedrijf waar je die gedurfde brief naar toe gestuurd had waar je zo'n goed gevoel bij had? Wat triest van die mensen zeg. Bah, je niet eens gewoon te woord staan.