't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:25

patpen schreef:
In theorie (!) werk je bij het spoor om het weekend, soms 2 weekenden achter elkaar. 3 mag niet. Ook tijdens feestdagen werk je gewoon. Met kerst en oud&nieuw stop je wel eerder (rond 8 uur 's avonds), andere feestdagen maakt eindtijd van je dienst niet uit. Nieuwjaarsdag kan het ook gewoon gebeuren dat je om 5.30 uur present moet zijn!
Dit is een voorbeeld van het rooster van een conducteur: http://www.roostercommissie.com/Huidige ... ooster.pdf
Afkorting BES betekent "beschikbaar" dus dan weet je donderdag daarvoor welke dienst je hebt. Dienst 601 is een dienst waarbij je op je standplaats verblijft zodat je igv nood kunt rijden (reserve). CO is compensatie overuren maar je werkt dan wel gewoon :=.

Met hobby's houden ze geen rekening. Als je geen kinderen hebt, kun je vakantie opnemen in mei of vanaf 2e helft september, schoolvakanties kun je wel vergeten evenals verlof op feestdagen aanvragen. Ja, je kunt het aanvragen, maar mensen met kinderen gaan voor. Discriminatie maar ik heb me daar na 24 jaar maar bij neergelegd :').

Edit: dit is een rooster voor een machinist: http://www.roostercommissie.com/Huidige ... ooster.pdf

Dat laatste rooster...er zijn dus weken dat je 29 uur werkt maar ook weken dat je 50 uur kan draaien? En de tijden in de vakjes, zijn dat de begin en eindtijden? En als er dan 3 tijden in een vakje staan? Krijg je ORT?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:43

Bellatrix schreef:
Dat laatste rooster...er zijn dus weken dat je 29 uur werkt maar ook weken dat je 50 uur kan draaien? En de tijden in de vakjes, zijn dat de begin en eindtijden? En als er dan 3 tijden in een vakje staan? Krijg je ORT?

135 L 14:53 23:52 8:59. Dit bedoel je?
135 = dienstnummer
L = laat, V = vroeg, N = nacht (of diensten die ná 01.00 uur eindigen)
14:53 = begintijd
23:52 = eindtijd
8:59 = lengte van de dienst
Ja, je krijgt ORT (als ik me niet vergis vóór 7.00 uur en ná 20.00 uur vandaar dat late diensten meer ORT opleveren!).
Officieel werk je FT 36 uur p/w maar zoals je op dat rooster kunt zien werk je gemiddeld 39:54 uur p/w. En dat varieert dus idd tussen de 29 en (bijna) 51 uur in.
Wie deze roosters samenstelt weet ik niet, maar wel dat er veel over geklaagd wordt. Ik kan me nog een tijd herinneren ( :o ) dat je 1 week vroeg had en dan 1 week laat. Volgens dit rooster werk je weken achter elkaar vroeg, dan weer eens een weekje laat, paar weken vroeg, paar weken laat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: 't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:47

Dat klinkt een stuk fijner ja...hoe het eerst was.
En ik heb nu wat beter gekeken naar het rooster en je hebt in week 3 vroege en late diensten. Dus het is niet altijd de hele week laat of vroeg.

Worden de vrije dagen met R aangegeven? Dat zijn de lege vakjes...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:56

R = rust en dus idd een vrije dag.
WTV is vrij, CO is werken.
En vroeg/laat komt regelmatig in 1 week terug. Je mag wel van een vroege naar een late maar niet andersom. Bijvoorbeeld: maandag vroeg, dinsdag laat. Heeft te maken met het aantal rusturen dat tussen de diensten in móet zitten. Daarom mag je ook geen 3 weekenden achter elkaar werken: 1e weekend = groen, 2e weekend = geel, 3e weekend = rood. Áls je al gevraagd wordt om in het rode weekend te werken (zeer zeldzaam) moet daar grof voor betaald worden door het bedrijf. Maar wat ze dan wel eens doen, is je 1 dag indelen. Op die manier werk je namelijk niet het hele weekend...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:59

Aha okee ik snap het. :j

Maar ik zie CO in een vakje staan maar geen tijden. Ben je dan oproepbaar ofzo?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:08

Bij CO krijg je de donderdag ervoor (dag dat de diensten voor de komende week bekend zijn) te horen welke dienst je draait.
Week 8 staat een CO op woensdag. Dus in week 7 op donderdag draai je je dienstlijst uit voor de komende week en dan staat die dienst ingevuld. Voor week 8 zou ik zeggen dat je die woensdag een late dienst krijgt toegewezen omdat je de dagen erna ook laat hebt. En de maandag in week 10 zal een vroege zijn omdat je dagen ervoor vroeg hebt gehad.
Oproepbaar ben je nooit! Dan ben je reserve (diensten in de 600 nummers). Dan mag je fijn de hele dag in het verblijf zitten om :9k te zetten voor je collega's. Of met een beetje geluk mag je diensten opvullen en ben je dus gewoon op elke rit waar iemand nodig is inzetbaar. Voorbeelden: collega valt uit wegens aanrijding, verslaapt zich, ziek melding, verstoringen (uitval trein), dat soort dingen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:10

Okee duidelijk.
Jij bent machinist?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:15

Nee, ben geen machinist!!!! Mijn man is ruim 25 jaar HC (hij zit in het B-rooster van de HC's die ik als eerste had geplaatst) vandaar dat ik er wel het eea vanaf weet ;). Dus mochten jullie vragen hebben, stuur gerust een PB anders gaan de komende pagina's misschien vollopen over verhalen van het spoor...

Edit: nog even over de begin- en eindtijd. Daar zitten ook 10 minuten in voor en na je dienst. Dus als je een begintijd hebt van 14:42 betekent dit dat je trein vertrekt om 14:52.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:21

patpen schreef:
Sonja_vR schreef:
ik heb er naar zitten kijken, maar ik zit niet handig kwa locatie (gorinchem en breda minstens 30 minuten met OV, die 30 minuten zijn positief bekeken)
en ik zit een beetje met wisselende diensten , daar zit ik echt niet meer op te wachten, ik kan heel veel hebben, maar ik heb echt regelmaat nodig

Er bestaan ook dienstverbanden met alleen vroeg, alleen laat of het zogeheten beschikbare rooster. Bij de eerste 2 varianten krijg je een vast rooster van 16 weken (late diensten leveren meer ORT op ;)), bij de laatste weet je elke donderdag wat voor werk je de komende week hebt. Dat kan ook in de vroege of late variant (beschikbaar dus).
Ja, op de website staat dat je vroeg/laat/nacht draait. Maar ik ken genoeg HC's en machinisten die in andere roosters werken! Als je wilt, kan ik je wel via PB een voorbeeld sturen van een rooster voor HC.

Edit: je standplaats moet je wel met eigen vervoer kunnen bereiken! Als je de 1e trein of de laatste trein moet rijden, kun je niet meer thuis komen...

Ik wil wel zo'n rooster.
De trein reed vandaag wel tig keer langs het kantoor....en iedere keer ' zal ik...zal ik?' hahaha

Is het niet mogenlijk eens een keertje mee te rijden? O:)
Vracht lijkt mij wel mooi en dan ook naar het buitenland...oostenrijk enzo...zo mooi in de trein. :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:38

Cowgirl schreef:
Ik wil wel zo'n rooster.
De trein reed vandaag wel tig keer langs het kantoor....en iedere keer ' zal ik...zal ik?' hahaha

Is het niet mogenlijk eens een keertje mee te rijden? O:)
Vracht lijkt mij wel mooi en dan ook naar het buitenland...oostenrijk enzo...zo mooi in de trein. :D

Uh, ritten naar het buitenland zijn al járen geleden afgeschaft hoor! Hooguit de HSL naar Parijs. Vroeger werd er wel op buitenland gereden máár dan ging je tot Duitsland en dan kwamen er Duits personeel op. Dan bleef je 2 uur in Emmerich (ff lekker shoppen!) tot je trein er was om weer richting huis te gaan.
En ja hoor, het is wel te regelen dat je een keertje mee gaat op de trein met een HC ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:24

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:08

Ook ik meld me hier aan... Mijn baas is failliet en de banen liggen niet voor het oprapen! Mocht iemand een leuke administratieve functie in de buurt van Etten-leur weten (alhoewel....Bonaire lijkt me ook wel wat!) dan hoor ik het graag...! Ik ben ooit opgeleid tot paraveterinair, maar daar is al helemaaaal geen werk in te vinden volgens mij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:16

Eponine, beste kans dat je daar in hebt is gewoon hele enthousiaste open sollicitatie doen bij alles wat er in de buurt zit kwa Vet .

hoeveel uur zoek je voor trouwens?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:20

Hoi Sonja , ik zoek een full time baan, of toch minimaal 32 uur. Heb de afgelopen weken een stuk of 10 sollicitaties weggedaan, maar men neemt niet eens de moeite om te reageren.. Ik zal eens wat gaan googlen op sollicitatiebrieven, misschien helpt dat?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:37

mmm, je brief onder de loep nemen is sowieso wel eens fijn om te doen , heb ik ook gedaan
en heb nog een plusje, vriendin van me is intercedent , die heeft mijn standaard aanpasbare brief ook eens bekeken .
Dat niet reageren is vervelend, gebeurt nog best veel moet ik zeggen , je kunt eventueel zelf ook nog eens er achter aan bellen
"goh, brief/mail op vacature gestuurd, vroeg me af of alles in goede orde ontvangen is? "
laat je gelijk merken dat je het echt ziet zitten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:44

Veel bedrijven zijn te laks te reageren.. of vergeten vacatures weg te halen.

Ik ben echt op een heel erg fijn plekje beland!
Heb nu 3 dagen gewerkt, gisteren voor het eerst een sluitdienst.

het bevalt me prima, hoop dat ze mij na de proeftijd willen houden :j
De sfeer is top, de collegas zijn top, de gasten zijn gezellig.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:53

@ jolliegirl, wat heb je voor baan gevonden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:58

Ik werk in de horeca.
Bediening :) Maar dan niet als hulpkracht,maar ook de open en sluit-diensten.
Dus net even een grotere verantwoordelijkheid.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:32

Hier weer een afwijzing. Baal er wel van. Reden hadden ze niet specifiek, alleen dat anderen beter profiel hadden. Doe nu precies hetzelfde werk...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:55

Ik heb ene paar vacatures gevonden die mij aanspreken. heb dan wel vandaag een sollicitatie bij de PostNL maar als ik iets kan vinden dat aansluit bij mijn opleiding en interesses heeft dat natuurlijk voorrang :) (of ben ik nou vreemd?)

Ik heb een mogelijke vacature gevonden in een fotografiezaak in Rotterdam. Ik ben zelf natuurlijk helemaal gek van fotografie maar de reistijd is toch wel even. Het was volgens mij naar Rotterdam Blaak, ben namelijk al een keer daar geweest om een lensje (ala 1000 euro :') ) te kopen en moest toen ook nog een stukje met de metro. Het is dus niet dichtbij (20 minuten fietsen, 35 minuten trein en dan rond de 10 minuten metro en 10 minuten lopen ofzo? ) Is dit voor de meesten van jullie goed te doen of niet? En zouden reiskosten ook vergoed worden of is dat voor eigen rekening?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:18

Ik denk dat reiskostenvergoeding in overleg is met het bedrijf, en het is een flink eindje reizen zo te zien? Maar als het je interesse heeft zou ik er zeker voor gaan! Wie weet wat de toekomst brengt toch?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:21

Fietsen is natuurlijk gratis, maar in de winter als de wegen echt bagger zijn zal de bus moeten worden gepakt :P Maar als ik met de fiets kan is het rond de 8 euro enkele reis :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:50

Hoe doen jullie dat trouwens, als je aangenomen bent en je word uitgenodigd ergens anders voor een solicitatiegesprek en dat spreekt je meer aan?

Ik ga nu naar de postNL! :evaw:

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:59

Ik zit ook nog te wachten op antwoord ben vorige week woensdag op gesprek geweest en ze zouden het snel laten weten begin deze week... Waren 3 mensen uitgenodigd vorige week.
Vrees allemaal dat ik het niet ben geworden omdat ik nu nog niks heb gehoord..

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:35

lifaya schreef:
Hoe doen jullie dat trouwens, als je aangenomen bent en je word uitgenodigd ergens anders voor een solicitatiegesprek en dat spreekt je meer aan?

Ik ga nu naar de postNL! :evaw:

Zolang ik bij de andere sollicitatie geen zekerheid heb dat ik daar aangenomen wordt zeg ik nog even helemaal niets. Als ik daar ook aangenomen wordt dan geef ik dat bij het eerdere bedrijf gewoon netjes aan; 'ik ben bij een ander bedrijf aangenomen en de funcite bevalt me daar beter' klinkt hard, maar ach zo wordt je ook 100x afgescheept door verschillende bedrijven, dus als je dan zelf eens mag kiezen :+

_Ilona schreef:
Ik zit ook nog te wachten op antwoord ben vorige week woensdag op gesprek geweest en ze zouden het snel laten weten begin deze week... Waren 3 mensen uitgenodigd vorige week.
Vrees allemaal dat ik het niet ben geworden omdat ik nu nog niks heb gehoord..

T kan nog hè! Begin van de week valt tm woensdag ;) Blijven duimen!