Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:41

Ik denk inderdaad dat Nederland vrij goedkoop was met 19%! Wij hebben al 21% zolang ik me kan herinneren..

PFjoeeww ik ben nog steeds aan het inputten in mijn stockbeheer & webshop, wat een werk is dat!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:27

Ja dat is echt veel werk, al die dingetjes die je in moet vullen, oef.

Ik ben tussen de bedrijven door zachtjes aan een jaar bezig geweest met het geheel opbouwen van de nieuwe website met alle info, foto's en gegevens :=

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:06

Ik ben benieuwd wat de gevolgen zijn van de BTW-veranderingen. Was er idd al van op de hoogte. Voor mij idd ook een kwestie van een kleine aanpassing. Knopje met 19% op 21% zetten. Alleen als ik producten verkoop met 6% moet ik die handmatig veranderen (bijv veulenmelk).

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:19

Ik kom even binnenvallen, lees al een tijdje mee maar omdat ik (nog) geen ondernemer ben nog niet eerder gereageerd. Maar ik kan de ondernemers hier misschien wel tips geven. Ben afgestudeerd online marketeer dus mochten jullie vragen hebben, stel ze gerust!

Georgette schreef:
Ik denk m'n nieuwe naam te hebben gevonden. Deze bestaat nog niet bij de KvK. Wel al is er een webadres van, maar dat is een totaal ander bedrijf, geen concurrent. Nu zit ik erover na te denken om een - te plaatsen tussen de twee woorden van de naam. Heeft iemand enig idee of dat een postief of negatief resultaat heeft in de zoekmachines?

Je bedoelt dat je bijvoorbeeld sieraden-winkel.nl doet ipv sieradenwinkel.nl? In dat geval maakt het weinig uit wat betreft vindbaarheid, echter is deze URL alleen gunstig als je wilt optimaliseren op de zoekterm sieraden winkel. Heb je een bedrijfsnaam waar niet meteen uit blijkt wat je doet/verkoopt heeft het qua vindbaarheid geen toegevoegde waarde om dit als URL te gebruiken. Dan zou je meerdere URL's moeten nemen om de URL in te zetten als website optimalisatie.
Een goede URL helpt, maar is geen vereiste. Een website van een "gewone" bedrijfsnaam kan ook op en top geoptimaliseerd worden.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:04

@ Lauwtje: Welkom :wave: Ben je wel van plan om in de toekomst ondernemer te worden?
@ ivy_power: Wij hebben nooit een startersgesprek gehad bij de Belastingdienst, en zo te horen heeft dat ons een kruisverhoor bespaard :D Alhoewel wij natuurlijk een uiterst kleinschalige onderneming hebben, zonder administratief ingewikkelde dingen zoals personeel en auto's.
@ Georgette: Goed dat je de knoop hebt doorgehakt voor een doorstart +:)+ Wel erg spannend denk ik? Het is toch een onderneming zo ombouwen dat het iets totaal nieuws wordt. Wat betreft de domeinnaam; een naam met streepje ertussen kan niet heel veel kwaad imo. Je moet dan wel ook met dat streepje aan je winkel refereren (of met een spatie). Voorbeeld: in mijn geval zou ik dan drink-design.nl nemen, en de winkel Drink-Design of Drink Design (met spatie) noemen.
@ holly: Jup, die BTW verhoging vind ik niet heel erg geslaagd. Onze verkoopprijzen blijven waarschijnlijk gelijk, dus de marge (die al niet heel groot was) krimpt nog wat meer. Ben ook erg benieuwd of het aantal orders na de BTW-verhoging afneemt, of dat het ongeveer gelijk blijft.

Wij zijn net weer terug van vakantie, en gaan nu veel reclame maken. Een paar weken (maanden?) geleden heeft Kaaaren prachtige flyers voor ons ontworpen, die we helaas nog even moesten laten liggen. Nu is het lekker weer, en gaan we deze week de straat op om te flyeren. We hebben ook wat nieuwe producten binnen, die hopelijk ook gaan lopen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:33

Ik vind die BTW verhoging ook echt klote... Net wat anderen hier al aangeven, je wil je prijzen ook niet omhoog gooien, dus je marge (die in mijn geval ook laag is) wordt nog lager. Of ik moet toch al mijn prijzen omhoog gaan gooien, maar dat is ten eerste heel veel werk en ten 2e ben ik bang dat ik dan te duur word.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:41

Dat is inderdaad een dilemma Joyce :n Onze leveranciers hanteren over het algemeen strikte verkoopprijzen, dus wij moeten onze verkoopprijzen af laten hangen van hun beslissing (kleinere marge of prijsverhoging). Maar de paar producten waar we vrij de prijs mogen bepalen, daar weten we nog niet wat we doen. Dat hangt ook af van de leveranciers die de prijs van 3/4 van onze producten bepalen ;) Even afwachten dus...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 13:03

Als je 19% veranderd in 21% dan krijg je ineens raar ogende prijsjes. Dus hoe je het went of keert, je zal de prijzen toch na moeten lopen straks om dat bij te schaven.

Het zal niet snel te duur worden hoor Joyce. Ik ben er banger voor dat, nu mensen weer wat geld uit durven geven, ze dat dadelijk weer niet meer durven.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:15

De BTW wordt bij mij pas aan het einde van de rit berekend, dus stel dat een klant iets voor €10,- koopt, dan rekent het systeem aan het einde uit hoeveel 19% van die €10,- is. Straks zal het systeem dat dus met 21% gaan doen, dus het enige wat verandert is de hoeveelheid btw, de eindprijs blijft hetzelfde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:18

Ik denk dat het voor de klant echt geen fluit uitmaakt of er nu 19 of 21% van hun betaling naar de BD gaat, daar merkt de klant immers niks van. Het zal de klant een worst zijn welk deel van zijn tientje naar de verkoper gaat en welk deel naar de BD, de klant heeft voor een artikel of dienst gewoon wel of niet de vraagprijs over en zal iets van 10 euro niet ineens laten liggen als er 20 cent bovenop komt :)

Of in veel gevallen komt er gewoon niks bovenop...zoals bij mij, ik blijf dezelfde verkoopprijzen houden, er gaat alleen 2% extra van mijn marge af dus ik draai er voor op en niet de klant :\

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:42

Ik hou mijn prijzen in ieder geval hetzelfde t/m 31 december.
Moet alleen nog even uitzoeken hoe ik die 21% in mijn boekhoudpakket kan toevoegen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 15:04

Ik denk dat je (als klant zijnde) wel wat van gaat voelen hoor. Ik denk dat vele winkeliers gewoon hun artikel prijzen ophogen tot 21% zodat ze er niet op achteruit gaan. Tja en daarmee kun je dus met je geld minder kopen.

Ik vind het maar een hele toestand en ik ben dan ook benieuwd hoe het gaat verlopen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:13

Ik vind het zelf eigenlijk heel stom dat dit op 1 okt moet plaatsvinden. Waarom..... als het dan toch moet.... niet gewoon op 1 jan 2013. Lekker overzichtelijk :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:32

Ik dacht (tot een week geleden ofzo) ook dat het per 1 januari in zou gaan... Maar helaas!

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:27

Szan schreef:
@ Lauwtje: Welkom :wave: Ben je wel van plan om in de toekomst ondernemer te worden?

Ja, zou heel graag voor mezelf beginnen. Mijn vriend is alleen ook net voor zichzelf begonnen en ik vind het toch wel een prettig idee dat ik een vast inkomen heb in loondienst.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:08

Kan je het niet combineren? Ik hou mijn bijbaan van twee dagen ook aan, zodat ik die inkomten behoud. Heb ik nog altijd drie dagen om voor mijzelf te werken.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:07

Huh lees ik dat nu goed? Per 1 okt al de BTW verhoging?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:13

Blijkbaar ja :j

Ik schrok er ook even van :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:34

Weet iemand hier trouwens hoe je een Facebook account kunt verwijderen?

Ik heb een poos geleden een keer een poging gedaan om een "Barefoot Nederland" Facebook pagina te maken maar ik vind het ZO ontzettend niks dat hele stomme Facebook dat ik er toch niks mee ga doen.

Nu dacht ik dat ik het account verwijderd had maar volgens mij staat hij er nog steeds op :?

Dat vind ik helemaal stom er uitzien, zo'n account waar niks mee gedaan wordt, het moet gewoon weg :=

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:40

joyce2 schreef:
Ik dacht (tot een week geleden ofzo) ook dat het per 1 januari in zou gaan... Maar helaas!

Dit dacht ik ook. Maar helaas al per 1 oktober.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:48

Misschien wel een interessant stukje met 14 vragen over de verandering van het BTW Tarief: http://www.dezaak.nl/14-vragen-en-antwo ... 57887.html

Zou trouwens als ik jullie was je gaan aanmelden op een nieuwsbrief zoals van De Zaak, dan ben je over dit soort dingen veel eerder op de hoogte (stond er maanden geleden al in dat het BTW tarief definitief aangepast wordt per 1 oktober bijvoorbeeld)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:54

11A, moet je dan geen lid zijn? Ik heb er wel eens naar gekeken, maar dacht dat je lid moest zijn voordat je hun nieuwsbrief kon ontvangen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:29

Ik dacht dat je je gratis kon inschrijven... Ik ontvang tenminste hun nieuwsbrief, maar weet soms niet meer hoe ik aan nieuwsbrieven kom...

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:06

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:13