Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:01

Ik zoe nog 1 poging (had lap tekst, pakt ie hemniet)

Reclame maken is niet zo moeilijk, hoeft niet duur te zijn en mag gerust klunzig aan voelen.
Allereerst is het belangrijk je prijzen goed te hebben. Stel jezelf de vraag wat je per onderdeel over 10 jaar zou willen verdienen. Elk jaar kun je je prijzen wel verhogen, maar dat gaat niet met tientjes te gelijk, het is dan slechts euro werk. Zit je daar ver van vandaan?
Dat het misschien l*llig voelt is niet erg, iedereen heeft dat denk ik wel. Voel je je op den duur steeds makkelijker in.

Welke mensen wil je bereiken? Waar vind je die mensen?
In de supermarkt? Dan hang je op het prikbord een professioneel advertentie kaartje (visite formaat).
In de manege, bij een rijvereniging? Dan hang je op hun prikbord een prof adv (visite of halfA4 formaat)
Misschien lezen ze wel een bepaald blad en dus plaats je daar een snuffel of een kleine advertentie.
Zoek op internet eens op wat een persbericht is en maak daar gebruik van.

Noteer voor jezelf welke manieren klanten op leveren of welke manieren er zeer goed bekeken worden.

Joyce lukt het allemaal?

Xono heb jij er zomerklanten bij zitten ofzo? Ik bedoel, vaste klanten die alleen szomers komen voor lessen?

Valeria gefeliciteerd.
Idd zelfde vraag, heb je er foto's van gemaakt?

Edit: nou nou ik heb vandaag wel een schrijfgebrek hoor. Grootste spelfouten iig even veranderd, de rest lees je maar overheen :P

joyce2

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:08

Ik ga me vanavond even verdiepen in het producten toevoegen, tot nu toe erg druk geweest met mn werk, de pup en een zieke vriendin. Het komt altijd allemaal tegelijk he, althans, zo lijkt dat bij mij altijd, haha. Maar we blijven positief en hopelijk kan ik hier snel goed nieuws posten over de shop :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:30

holly schreef:
Xono heb jij er zomerklanten bij zitten ofzo? Ik bedoel, vaste klanten die alleen szomers komen voor lessen?

Nou, daar lijkt het bijna wel op :)) Nee hoor, maar wel veel klanten die echt buitenbak afhankelijk zijn en dat zijn dan geen eb- en vloedbodems hebben...dus bij heel veel regen of vorst, dan kunnen we gewoon niet trainen.

Maar de mega fanatiekelingen verhuizen dan of naar een stal met binnenbak of ze gaan ernaartoe, maar ook dan moet het niet te glad zijn, anders kun je nog niet met trailer op pad.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:44

joyce2 schreef:
@Veulen: 15 euro voor een half uurtje priveles geven vind ik wel weinig als je er ook belasting over betaald. Ik vroeg altijd al 15 euro voor een half uurtje, heb alleen mijn Orun Basis en het was zwart, mensen vonden het een prima tarief, zelfs aan de lage kant! Dus als jij de nodige diploma's hebt en dit ook echt for a living doet, kun je wat dat betreft best wat omhoog qua prijs!

ik vraag 15 euro voor 3 kwartier :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:45

XoNo schreef:
En die 7,50 per keer dat je ergens heen vliegt om een klus te doen vind ik ook erg weinig.

11A: Zeker heeft dat te maken emt het mooie weer! Buitenbakken zijn weer ontdooid of mensen kunnen in ieder geval weer met de trailer op pad zonder de angst dat ze van de weg afglijden :D

MDH gefeliciteerd met je inrijproject. Ik heb vorig jaar nog 1 ingereden, maar heb nu wel besloten het niet meer te doen. Het is wel goed gegaan hoor haha, maar er zijn genoeg mensen die het leuker vinden dan ik en ik vind het vooral gevaarlijk. Ben 2 jaar terug met een noodgang met een paard achterover geklapt en heb 2 weken niks gekund. Als ik dat nu doe dan moet ik veel te veel mensen teleurstellen qua les. Beleren doen ze maar ergens anders, daarna mogen paarden naar mij toe.

Kaisa: ik hoor van je :D

ik vind het super leuk :))
maar ben er dus een tijdje nood gedwongen meegestopt omdat ik veel blessures had en geen tijd meer vanwege school :))

is 25 euro reeel?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:48

Ik betaal 30 euro voor drie kwartier incl BTW. Maar vaak wordt het wel een uur.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:52

ja, maar dan praat je denk ik wel van een ander niveau :))
ik betaal 40 euro voor een uur, maar ik krijg dan ook les van instructeurs(heb er meerdere) die al jaren ervaring hebben...
ik ben pas 20 :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:53

en met de 25 euro bedoelde ik of het reeel was voor eht mak maken en door rijden...:o
en dan 25 euro per paard per keer :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:10

Weetje wat het grote probleem is met prijzen bedenken voor lesgeven. Ik ben niet verbonden aan een manege of stal. En in dat gebied zijn er zo ontzettend veel mensen die het zwart doen. Een jaar geleden had ik hier in de buurt best wat klanten. Tot er ineens iemand 4 straten verderop wonende het zelfde ging doen. Alleen dan zwart en voor 10 euro per half uur... Diploma's leuk, maar prijs leuker in deze tijd blijkbaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:13

klopt veulen :))
ik merk dat ook, mensen die gewoon niet of nauwelijks ervaring hebben, die dan les gaan geven voor 5 euro in een uur :?
tsjah, en ik heb dan 15 euro in 3 kwartier :oo

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:15

Ja, ik heb het dan denk ik makkelijker...er zijn weinig western trainers in het noorden en ik ben een van de weinigen die ook wat titels op zijn naam heeft. En pleasure/hunter trainers zijn helemaal schaars in nederland.

Maargoed, ik vraag ook geen hoofdprijs. Ik vraag ook maar 30 euro per uur, maar ik doe het puur voor erbij en het is geen hoofdinkomen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:17

ja precies :))

njaa, ik heb het weer wat makkelijker omdat ik daarnaast sportmasseur ben en dat mee kan nemen in mijn lessen :))

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:39

Ik denk dat de supergoedkope lesgevende tieners snel door de mand vallen. Leuk als je iemand nodig hebt die tegen je aan kletst. Maar problemen oplossen of eigenlijk voorkomen hebben ze geen ervaring mee. Een andere lesgever vraagt hier 20 euro, maar die doet het zwart. Maar wel lekekr om daar jonge beesten mee te beleren. Dan heb ik net een psychologisch steuntje nodig.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:49

Veulen84 schreef:
Diploma's leuk, maar prijs leuker in deze tijd blijkbaar.

Nou ja, tot je met jonge paarden aan de gang gaat en ineens blijkt dat ervaring meer telt dan de prijs. Leuk als je voor een tientje kan lessen, maar als de problemen niet opgelost worden heb ik liever iemand voor 20 euro waarmee ik vooruit kom, dan iemand van een tientje waarbij ik blijf hangen in meer van hetzelfde. Ik vind overigens ervaring zwaarder tellen dan diploma's. En dan m.n. ervaring in jonge paarden rijden (nu niet meer, nu heb ik een ervaren merrie dus nu zou het me niet meer zoveel uitmaken of iemand ervaring heeft met jonge paarden, maar voorheen wel). Daarnaast vind ik een klik en manier van rijden heel belangrijk.

Ik denk dat misschien de prijzen m.n. voor de jonge ruiters belangrijker zijn dan ervaring of diploma's, maar voor ervaren of oudere ruiters is dat niet zo.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:52

mischien wel, maar voor iemand van mijn leeftijd verwacht niemand dat ik ook ervaring heb :+

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:11

MDH, tenzij je dmv wedstrijdresultaten kunt aantonen dat je wel ervaring hebt. Jong hoeft niet onervaren te betekenen. Zo heb ik meerdere klanten die na een reeks van instructeurs en instructrices bij mij terecht zijn gekomen. Ook denk ik dat leeftijd niets met paardrijden te maken heeft, het gaat voornamelijk over een bepaald gevoel wat je bij paarden hebt en iets over kunnen brengen om goed les te kunnen geven, niet of je al 25 jaar rijdt, want misschien doet diegene dat al 25 jaar op een heel belabberde manier :')

En die mensen die de prijs belangrijker vinden treffen dan hopelijk of iemand die toch goed is en anders komen ze uiteindelijk wel bij goede instructie uit die desnoods iets meer vragen :j

Ervaring met jonge paarden vind ik inderdaad een ander verhaal. Ik ken genoeg mensen die best lekker kunnen rijden, maar die ik geen beleerprojectje zou toevertrouwen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:46

dat is het probleem ;)
ik heb heel veel jonge paarden mak gemaakt en gereden...
maar ben nauwelijks op wedstrijd geweest...
of je meot onderling mee tellen :+
ik rij nu pas in het L1 :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:28

Dan moet je het van mond tot mond reclame hebben...of wellicht zijn er paarden die je beleerd hebt die wat presteren?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:34

Interessante posts over tarieven. Ik zie veel overeenkomsten met beginnende ondernemers in andere beroepen.
Allereerst blijft het een kwestie van vraag en aanbod.
Verder moet je je afvragen welke klanten je wil hebben. Binnen de paarden heb je mensen die in de PC Hooftstraat hun kleren kopen en mensen die naar de Wibra gaan, om maar even 2 uitersten te noemen. Sommige mensen denken dat duur automatisch goed is en goedkoop automatisch slecht. De tarieven die je rekent, trekken bepaalde klanten aan en roepen bepaalde verwachtingen op.

Klanten die naar de goedkoopste aanbieder gaan, stappen waarschijnlijk makkelijk over naar de volgende, bij de eerstvolgende prijsstijging. Zijn dat de klanten die je wilt hebben?

Als je veel zwart-werkende 'collega's' hebt, kun je kiezen om mee te gaan in hun tarieven. Maar je kunt ook proberen iets aan je diensten toe te voegen waardoor jij interessanter wordt.
Om klanten binnen te halen, kun je misschien beginnen met een 'kennismakings-aanbieding'. De eerste 3-4 lessen of diensten voor de tarieven die de rest rekent en daarna 'normale' tarieven. (Als je maar duidelijk communiceert wat het normale tarief is).

Just my two cents. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:02

XoNo schreef:
Dan moet je het van mond tot mond reclame hebben...of wellicht zijn er paarden die je beleerd hebt die wat presteren?

volgens mij zijn de meeste paarden die ik beleerd heb in de recreatie terecht gekomen...
wellicht presteren ze daar super :')
op een paar ponys na, maar die zijn naar het buitenland verkocht :P

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:11

Interessant wat betreft de tarieven, ik lees weer even mee hier in het topic ! :)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:14

Ik ben met mijn ondernemingsplan bezig. Maakt dat je de zaken goed concreet moet maken, itt alle plannen die je tot dan toe vrij kunt hebben. ;) Maar wel oké. Ik ga maar eens snel met een enquete aan de gang om te inventariseren in hoeverre er interesse is in mijn plannen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:22

Tarieven is altijd interessant.

Mag ik jullie mening?
Ik fotografeer de volgende onderwerpen: Bruiloften, Zwangerschappen, Babies, Portretten van kinderen en families, honden/huisdieren.
Persoonlijk vind ik dat dit alles te veel is op een visitekaartje. Nu wil ik dus verschillende visitekaartjes gaan maken maar sommige dingen kunnen heel goed bij elkaar omdat ze wat bij elkaar horen.

Nu dacht ik aan de volgende kaartjes:
Bruiloften
Zwanger en Babies
Portretten
Honden (huisdieren)

Goeie verdeling of toch niet en alles samen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:30

ik zou niet Honden neer zetten met huisdieren tussen haakjes, maar gewoon huisdieren :)
als ik mijn kat wil laten fotograveren en ik zie honden staan met daar achtern tussen haakjes huisdieren zou ik al naar een ander gaan :o

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:34

Hilda: Wat dacht je van een kaartje met alleen je logo en je gegevens, en dan een folder met de 4 groepen, incl. foto's?