[HK] VWO eindexamen 2010 IV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:46

Flowerpull schreef:
Phylos schreef:
Pff nou onderdeel licht is klaar.
Ik vind het stuk over de tralie nog wel erg lastig.
En dan vooral het berekenen van 1e orde en 2e orde spectrum en hoeveel maxima er te zien zijn op een scherm.
Misschien iemand die het nog iets duidelijker kan uitleggen? (samengevat 134-137)

Euhm Phylos? Wat voor examen doe jij? Ben je een bezemkandidaat?
Want voor het gewone CSE hoef je dit niet te kennen! Interferentie en en elektromagnetische straling is geen examenstof (elektromagnetisch spectrum in zijn geheel niet!)

Nee elektromagnetisch spectrum inderdaad helemaal niet. Uitgezonderd het onderdeel over de tralie. Is ons ook nog expliciet door de leraar gemeld
Interferentie naar mijn mening wel, in ieder geval wel volgens het nieuwste samengevat boekje. Net zoals interferentie bij golven (geluidsgolven, lichtgolven)

Nikki_

Re: [HK] VWO eindexamen 2010 IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:47

oh? dat is bij ons niet apart gemeld, wel raar!
Maar dan gaan we dat natuurlijk wel ff goed bestuderen :)

Flowerpull

Het staat precies in de syllabus: http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vv ... 0-2008.pdf

Dus dat hoef je niet te hopen, dat weet ik zeker! :)

En Phylos; respect hoor, je bent goed bezig! Als ik je ergens mee kan helpen dan PB me even. Ik heb in leiden 3 examencursussen gedaan (scheikunde, natuurkunde, wiskunde B), waardoor ik voor heel veel onderwerpen fijne stappenplannen en tips heb. Dus mocht je ergens vastlopen dan wil ik wel even mn aantekeningen voor je doorspitten!

Bonaire

Tralies moet wel volgens mij inderdaad..

Heb nog niet voor alles geleerd, eerst focussen op de eerste week, dan de week daarop. Ik leer het beste last-minute, dus hoop dat dat nu ook opgaat, anders heb ik een probleem.. xD

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:50

At nikki: Nee ik heb nog niet alle vakken geleerd. Wel voor alles al een keer een examen gemaakt, maar dat ook vooral op school.
Voor nederlands en bio ben ik helemaal klaar, alleen dus nog een examen oefenen. Wiskunde ben ik wel begonnen en natuurkunde dus ook redelijk opweg.
Volgende week ga ik bezig met scheikunde en economie, maar daar maak ik een examen van en leer dan de onderdelen die ik moeilijk vind

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:52

Flowerpull schreef:
Het staat precies in de syllabus: http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vv ... 0-2008.pdf

En Phylos; respect hoor, je bent goed bezig! Als ik je ergens mee kan helpen dan PB me even. Ik heb in leiden 3 examencursussen gedaan (scheikunde, natuurkunde, wiskunde B), waardoor ik voor heel veel onderwerpen fijne stappenplannen en tips heb. Dus mocht je ergens vastlopen dan wil ik wel even mn aantekeningen voor je doorspitten!

daar staat dus dat het onderwerp licht moet. En een deelonderwerp daarvan is de tralie. (zie samengevat)

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:53

Oja kak je hebt gelijk :oo
Maar dan nog weet ik zeker dat het echt een heel klein onderdeel is. Ik heb er nog nooit uberhaupt naar gekeken, ik heb geen idee hoe het moet, en heb voor 2 oefenexamens een 8.3 en 8.5 gehaald. Geen ramp dus als je het niet snapt (al snap ik natuurlijk wel dat je het wil snappen, ik bedoel het meer als geruststelling :) )

FantasyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:54

Natalie's Grote Samenvatbijbel

Notatie (Wat je moet doen):
- Noteer bovenaan de blaadje; 'Dit is een samenvatting van [titel] van [auteur]'
- Niet citeren (dus met aanhalingstekens werken) of in je eigen woorden werken maar neem alles letterlijk over uit de tekst. Hoe dichter je bij de tekst blijft, hoe minder je fout kunt doen
- Zorg dat het een goed lopende tekst wordt, dus maak gebruik van (extra) signaalwoorden en zinnen
- Maak alinea's op basis van de punten die zijn gegeven in de opdracht
- Geef aan het begin van de alinea aan wat je gaat doen. vb: 'De gevolgen hiervan zijn:... ... ...'

Tips (Waar je op moet letten):
- Neem je woordenboek mee
- Begin met tekstverklaren (vaak meer punten waard)
- Schrijf eerst een klad van je samenvatting, dan een netversie
- Let goed op spel en grammaticafouten
- Als je in tijdnood komt, maak een duidelijke verwijzing in je net naar je kladversie.

Strategie:
- Kijk eerst heel erg goed naar de opdracht
- Splits de opdracht in losse puntjes ('-wat kan je hieraan doen en wat zijn de consuquenties hiervan?' zijn eigenlijk twee losse vragen)
- Kijk in welke alinea's de verschillende puntjes behandeld worden
- Besteed niet te veel woorden aan een inleiding. Houd je aan de opdracht!
- Geen anekdotes & voorbeelden overnemen
- Als de auteur zegt: "Ik constateer dat we steeds asocialer worden", dan neem jij over: 'we worden steeds asocialer'
- Als een alinea begint met een voorbeeld moet je toch naar de laatste zin kijken, soms gebruiken ze een voorbeeld om in dezelfde alinea een conclusie te trekken
- Het belangrijkste deel van een alinea is de tweede
- De puntjes van de opdracht staan ALTIJD in volgorde van de tekst!

FantasyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:56

Zo. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben :) het is voornamelijk spul dat je zelf ook al wel kunt bedenken. Maar er staat misschien nog net dat ene tussen waar je een puntje door bij kan sprokkelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:03

Flowerpull schreef:
Maar dan nog weet ik zeker dat het echt een heel klein onderdeel is. Ik heb er nog nooit uberhaupt naar gekeken, ik heb geen idee hoe het moet, en heb voor 2 oefenexamens een 8.3 en 8.5 gehaald. Geen ramp dus als je het niet snapt (al snap ik natuurlijk wel dat je het wil snappen, ik bedoel het meer als geruststelling :) )

:oo Voor natuurkunde?! Zieke oliebol.

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:14

Wow, bedankt voor de tips voor samenvatten!

Ik ben ook nog niet met alle vakken bezig geweest. Tot nu toe heb ik de vakken die in de eerste week komen (ne, bio, ges, maw) geleerd en wat examens gemaakt en dan ga ik daarna verder met de vakken van de 2e week. Alleen voor Frans heb ik nog niks gedaan en ga ik ook weinig doen :P

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:05

Ik heb ook nog niet voor alle vakken wat gedaan. Ben al wel bezig met nederlands, biologie, natuurkunde, kunst, duits en engels. Wiskunde en scheikunde wacht ik nog even mee (lees uitstellen :P)
Ik wordt depressief van kunst, het is zooooveel. Ben nog steeds aan het samenvatten. Sorry voor de mensen die ik het zou sturen, nog even geduld dus -O-

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:12

Bedankt voor de tips Fantasy! Vind het idd heel handig om gewoon alinea's te maken adh van de opdrachten, meestal drie. En niet elke alinea van de tekst proberen samen te vatten, sommige staat gewoon niks in.

Miriam, doe rustig aan he! Vind het al helemaal super dat je het naar ons wil sturen!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:21

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:22

Ik heb alleen een klein beetje voor biologie en natuurkunde gedaan, de rest nog niks. Nederlands, Duits en Engels ga ik ook niks meer aan doen. Heb ik op school wel genoeg geoefend.

Hoe leren jullie natuurkunde?

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:33

Voor natuurkunde: examentraining :+

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:36

Weer een 5.9 voor bio. Ben ik trots op :) Maar ga bio nog maar wat meer leren :s gok alles..

Lucifer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:37

Dankje FantasyB (wat is je echte naam? :+)
Ik leer natuurkunde door samengevat door te lezen en dan oefenexamens maken. Natuurkunde 1 en natuurkunde12 door elkaar.
Heb net bio examen gemaakt, ik ga hem even nakijken :D

Lucifer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:45

Oh, snapt iemand waarom het antwoord op vraag 6 van biologie 2009 tijdvak 2, A is?
Ik kom er niet uit..

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:46

Ik kan je er niet mee helpen, ga hem morgen pas maken. Sorry!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:49

Lucifer123 schreef:
Oh, snapt iemand waarom het antwoord op vraag 6 van biologie 2009 tijdvak 2, A is?
Ik kom er niet uit..

Ik heb hem wel gemaakt, maar snapte die ook niet, evenals vraag 7

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:50

Flowerpull schreef:

Jeetjemina wat een cijfers zeg. Ik ben ook bezig met een natuurkunde 1/2 examen, maar snap er nog vrij weinig van. Ik kom ook wel een aantal dingen tegen die wij niet hoeven te leren, zoals de signaalverwerking enzo..

En tralie is idd maar een klein onderdeel
Laatst bijgewerkt door Phylos op 13-05-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:50

Nee die snapte ik ook echt voor geen meter, en 7 ook niet :\
Als iemand de oplossing weet? (9 snapte ik ook niet, eigenlijk gewoon die hele opgave niet O:) )

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:52

Flowerpull schreef:

:oo
Was natuurkunde nuttig?
Vond scheikunde echt veel duidelijker worden met die stappenplannen, wiskunde nog steeds niet echt... Natuurkunde heb ik nog overwogen, maar had geen zin in nog een weekend Leiden :P

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:52

Waar staat dat examen? Ik heb nu mn examenbundel 2009/2010 voor mn neus en zie geen examen uit 2009-2 staan...