Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:37

Imala schreef:
Het licht ook een beetje aan de bezetting denk ik.
Als je twee weken mee moet kijken betekend dit dat je twee weken overgepland staat neem ik aan.

Was bij mij wel!

Imala

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:49

Ja, dan heb je ook alle tijd om rustig mee te kijken.
Maar of je daar blij van word haha.
Beetje achter iemand aanhobbelen is vermoeiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 01:22

Ja dat wel maar had 0,0 ervaring

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 01:45

Ja dan snap ik het wel.
Het ligt natuurlijk ook aan je werkplek, wat er van je verwacht word, hoe de collega's zijn.
En het belangrijkste, waar ben je zelf aan toe.

Zelf vond ik het wel fijn dat ze me deze week al aan de slag lieten gaan.
Had ondanks jaren ervaring in de zorg nog geen steunkous van dichtbij gezien haha, dus je word meteen in het diepe gegooid.
Ik heb het geluk dat de meeste mensen ook goed kunnen vertellen wat er moet gebeuren en hoe ze het graag willen.
Ze weten dat ik nieuw ben binnen de ouderenzorg, dat ik nog moet leren en dat vinden ze niet erg.

Wat ik onwijs mooi vind aan deze doelgroep in tegenstelling tot de gehandicaptenzorg is de waardering.
Even een hand, een bedankje, de manier waarop ze tot straks zeggen waaruit blijkt dat ze je graag terug zien. Dat stukje miste ik echt binnen de gehandicaptenzorg.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 06:20

Ja ik vraag dat omdat ik op mijn tweede ochtend al zelfstandig iemand mocht gaan wassen (moest) en ik heb nul ervaring. Heb alleen de helpende een keer zien wassen. Gisteren kwam mijn werkbegeleider em toen mocht ik met haar meekijken (en leerde ik het op de correcte manier..) vandaag was ik twee mensen zelfstandig. Tja zo leer je het wel..

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 07:04

Huh echt zelfstandig zonder dat er iemand bij is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:06

Dat vind ik wel erg snel!

Hoewel je van meekijken ook niet alles leert. Ik doe nu alles zelfstandig, moet alleen een keer een meneer douchen op douchestoel die ik nog nooit gebruikt hebt. Maar dat is op een avond wanneer ik er nooit ben. Dis dan moet het in m'n studie uren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:23

Zelfstandig wassen doen ze volgens mij alleen maar omdat er te weinig personeel is...
Er gaan in mijn stichting 4 of 5 zorgcentra's sluiten binnen nu en 4 jaar. Ben benieuwd waar dit toe leidt met het overschot aan personeel dadelijk. Ben bang dat ik naar mijn baan kan fluiten...

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:49

In mijn welkomsmap van de instelling staat ook dat de eerste maand introducatie maand zou zijn.
Begeleid aan de slag.
Nou na 3 diensten morgen gewoon zelf aan de slag op een deel van de afdeling is niet echt begeleid haha.
Tuurlijk lopen er nog collega's rond maar de 1 doet het andere deel van de afdeling en de ander is de hele dag druk met medicatie.
Maar goed, als je vind dat het te snel gaat dan moet je dat gewoon aangeven.

Ik ben momenteel bezig stof te leren voor de toets basiskennis medicijnen.
Toets die ik moet maken om in het tweede jaar te starten.
Controle, recept, etiket, werking, toedienen, opname, vormen en observatie zitten erin.
De soorten krijg ik alleen niet naar binnen. Zijn er zoveel en zoveel vreemde namen.
Morgen nog maar even naar kijken en anders de gewone ik versta wel nederlandse benamingen ervoor maar in mijn hoofd stampen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:59

Ook al zetten ze het nog zo mooi op papier, in werkelijkheid kan het nooit....

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:06

Klopt, als je kijkt hoeveel mensen er in de zorg uit gegooid worden. Dan kun je bij voorbaat al niet geloven dat er ruimte is om een leerling een maand bijv als extra in te zetten.
Ik heb het geluk dat ik de basis ken en dat ik al jaren billen aan het wassen ben, maar als je helemaal nieuw bent dan kan dat wel even slikken zijn.
Dan is het gewoon zaak van aangeven dat je meer begeleiding nodig hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:19

Kreeg toevallig vandaag een mail dat onze bestuursvoorzitter komt bepraten vrijdag over de toekomst van de organisatie. Ben benieuwd!

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:35

Meestal gaan zulke besprekingen gepaard met slecht nieuws. Of zijn er bij jullie al ontslagen gevallen of contracten niet verlengd?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:49

Ik ben nu begin derde jaars maar heb te horen gekregen dat per februari mij contract niet meer wordt verlengd ivm re organisatie. Ik zit dan aan mijn max van tijdelijke contracten en er is geen geld voor een vast contract
helaas want ze willen me graag houden. Het houd voor mij wel in dat ik het hele derde jaar in een krappe vijf maanden moet doen. Qua praktijk is het haalbaar over theorie morgen even op school praten.en dan hopelijk wel mijn diploma eind januari

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:50

Ik werk in een verpleeghuis, dus heb in feite niks te vrezen. Ben alleen wel bang dat ik dadelijk na mijn opleiding niet aangenomen word omdat ze eerst alle vaste mensen kwijt moeten ergens anders.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:50

horsii schreef:
Ik ben nu begin derde jaars maar heb te horen gekregen dat per februari mij contract niet meer wordt verlengd ivm re organisatie. Ik zit dan aan mijn max van tijdelijke contracten en er is geen geld voor een vast contract
helaas want ze willen me graag houden. Het houd voor mij wel in dat ik het hele derde jaar in een krappe vijf maanden moet doen. Qua praktijk is het haalbaar over theorie morgen even op school praten.en dan hopelijk wel mijn diploma eind januari

Jeetje, dat is ook niet fijn!

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:07

Ik snap ook niet dat er nog steeds zo gepromoot word om een opleiding in de zorg te gaan doen, gezien de veranderingen en de reorganisaties en ontslagen.
Ik ben blij dat mijn contract loopt tot einde opleiding ( twee jaar dus) maar daarna valt het ook nog maar te bezien of ze me een contract kunnen bieden.
Ik denk dat ik hierna nog een jaartje maatschappelijke zorg ga doen om zo breed mogelijk aan het werk te kunnen.
En anders maar opzoek naar een bbl plek verpleegkundige ofzo.
Dan heb je iniedergeval wat haha.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:14

Ik werk ook in een verpleeg huis , maar helaas ook hier bezuinigingen.ze geven dus geen vaste contracten meer maar flex contrActen.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:17

Ook met een flex contract kun je over het algemeen wel goed aan het werk. Je hebt natuurlijk geen zekerheid, maar goed op papier moet er gekort worden op uren maar in de praktijk blijven er uren open staan. Krom eigenlijk.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:26

Vraagje voor de mensen die het eerste jaar ook al gedaan hebben.
Moet je tijdens toetsen van bijv AFP al die lastige namen ook kunnen benoemen of is het hollands ook goed haha.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:38

Ik moest de lastige namen kunnen benoemen.

Ik heb vandaag weer een heerlijk dagje gewerkt en er weer een goede oudste dienst op zitten, alles liep goed, ik ben tevreden!!

Nu in het derde jaar moet ik 6 onderzoeken doen.
2 van beroepstaak B
2 van beroepstaak C
2 van beroepstaak D

Ik heb net de twee onderzoeken voor beroepstaak D en 1 voor beroepstaak C op de mail gedaan.
Hoop dat ze goedgekeurd worden.
Beroepstaak B heb ik ze bijna af, enkelt nog mijn interviews uitwerken en conclusie trekken.
Gaat lekker :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:41

Ik ga woensdag aan mijn projecten zitten. De zorg evalueren aan de hand van een zorgplan die ik heb moeten maken en mijn basisvaardigheden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:43

Succes :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:55

Dak je wel, ik loop een beetje achter. Moet het voor eind deze maand klaar hebben...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:05

Komt vast goed !!