Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Re: Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:33

Absoluut niet, maar een beetje meer waardering.. Aan beide kanten zijn uitschieters, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zo is, dat geldt zowel voor klanten als medewerkers vind ik.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:38

Waardering? Zolang die winkelmedewerkers niet uitgebreid hun weekend zitten te bespreken als ik iets af wil rekenen horen ze van mij geen kwaad woord. Maar volledig genegeerd worden of behandeld worden zoals sommige mensen hier in het topic doen vind ik ronduit onbeschoft en zul je van mij geen waardering krijgen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:41

Ben ik met je eens. Sommige verhalen vind ik ook echt niet kunnen... Maar om nou uit het niks al onbeschoft te fluiten/roepen terwijl je diegene nog niet ervaren hebt vind ik een beetje raar.

Begrijp me niet verkeerd, want juist daarom irriteer ik me ook énorm aan een ieder die zijn/haar weekend belangrijker vind dan het werk tijdens werktijd, of andere situaties waar de klant/het werk als 2e prioriteit gezien wordt. (zoniet lager)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:57

Maar dat is niet alleen met winkelpersoneel zo. De maatschappij verhard mensen hebben tegenwoordig weinig tijd en leven vaak onder grote druk. Dan is het erg makkelijk om iemand af te snauwen als het niet loopt zoals je wilt. Als je je druk moet maken om mensen die geen fatsoen heb, heb je geen leven meer want tegenwoordig zijn er niet zoveel mensen meer met fatsoen. Daar moet je gewoon boven staan, je eraan irriteren is verspilde moeite.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:03

MISTRAL94 schreef:
Waardering? Zolang die winkelmedewerkers niet uitgebreid hun weekend zitten te bespreken als ik iets af wil rekenen horen ze van mij geen kwaad woord. Maar volledig genegeerd worden of behandeld worden zoals sommige mensen hier in het topic doen vind ik ronduit onbeschoft en zul je van mij geen waardering krijgen.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Vooral in een van de plaatselijke supermarkten wordt je als klant als grof vuil behandeld.
Vorige week kom ik in de supermarkt, ik haal mijn boodschappen en kom bij de kassa. De kassiere kijkt me niet aan maar zit aan haar nagelriemen te prutsen. Ik zeg vrolijk goedenavond, maar krijg geen blik noch een begroeting terug. Zuchtend worden de boodschappen langs de barcodescanner gehaald en vervolgens wordt het bedrag genoemd. Ik pin en vraag netjes of ik een tasje kan krijgen. Geen reactie, mevrouw blijft stoicijns voor zich uit staren en zegt vervolgens "bon?" Dus ik zeg "nee dank je maar ik vroeg om een tasje". "50 cent" is het antwoord. Toen had ik het dus helemaal gehad met deze puber die het iets te hoog in d'r bol had. Ik heb mijn boodschappen bij elkaar gegrist en benmet een sarcastische "ook een goed weekend" de winkel uitgelopen.
Als je alleen maar in steekwoorden kan communiceren, hoor je wat mij betreft niet in een winkel thuis.

Ik heb zelf jarenlang achter de kassa gestaan, maar ik moest het niet in mijn hoofd halen om zo ongeinteresseerd en onbeleefd tegen klanten te doen.
Overigens was dit niet de eerste keer dat er onnozel werd gereageerd of met een collega de belevenissen van het weekend werden besproken. Zodra ik merk dat een medewerker geen interesse heeft in de klant en alleen met steekwoorden kan communiceren, kunnen ze gerust op een botte of sarcastische opmerking rekenen. Dan doe ik ook geen enkele moeite meer om vriendelijk te doen. What goes around, comes around.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:25

Ik werk zelf in een winkel en verbaas me soms ook over het gedrag van klanten... Vrolijk doorbellen of doorkletsen met een andere klant terwijl je ze aan het helpen bent, gelijk de bestelling blaffen terwijl jij ze nog begroet met 'Goedemorgen/middag/avond.' Vind het dan wel zo aardig als iemand ook wat terugzegt...

Echt extreme gevallen kan ik me zo even niet voor de geest halen maar die zijn er zeker wel Ja

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:42

Ik ben van nature nogal een kletskaus en vind het dan ook heerlijk om met klanten te kletsen, maar let zeker wel op andere klanten. Merk ik dat het druk is, houd ik mijn praatje kort. Klanten vinden dit vaak ook gezellig.

Wél kan ik me irriteren aan klaten die dus gewoon hun mandje op de band neer zetten en dat ik het eruit moet vissen. Ik vraag dan vriendelijk of er kan worden geholpen.
Ben echt de beroertste niet hoor. Mensen met een beperking help ik standaard en ga dan ook van mij kassa af om ze te helpen. Klaten die dan gaan zuchten en steunen, kunnen me wat.
Ook vind ik het jammer dat klanten zo lelijk kunnen reageren als 't gaat om vergeten van Koopzegels. Ik ben ook maar een mens en vergeet dus ook nog al eens iets. Ik kan koopzegels ook los aanslaan en wil dit dan ook graag voor de klant doen. Vaak krijg ik een chagerijnig gezicht en een diepe zucht. Snap dat niet hoor! Ik ga netjes met de spullen om, ben klantvriendelijk, tel netjes terug maar ben en blijf een mens die óók wel eens iets vergeet (plus dat we nu ook nog eens allerlei acties hebben! Handoekzegels, gratis pottenopeners, concert kaarten, olympische spelen acties, etc.!)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:09

ohja, dat terugtellen! Dat schijnt ook zoooooo 1995 te zijn. Doet niemand meer!
'zo, en dan hier 7,60 terug' *kwak, in hand*

Ik vond het in mijn winkeljaren juist prettig om terug te tellen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:10

Maanling schreef:
ohja, dat terugtellen! Dat schijnt ook zoooooo 1995 te zijn. Doet niemand meer!
'zo, en dan hier 7,60 terug' *kwak, in hand*

Ik vond het in mijn winkeljaren juist prettig om terug te tellen.

ach terug tellen.. ik doe het niet want ik KAN het niet Tong uitsteken
kan wel heel interresant proberen terug te gaan tellen.. maar dan ben ik een half uur bezig.. Tong uitsteken

ik zeg altijd gewoon: en 4.55 voor u, alstublieft Tong uitsteken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:12

nou, als je aan de kassa zit vind ik eigenlijk dat je dat moet kunnen. Ik kon het ook niet (dacht ik) dus ben thuis gaan oefenen. Is zooooo simpel.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:13

Maanling schreef:
nou, als je aan de kassa zit vind ik eigenlijk dat je dat moet kunnen. Ik kon het ook niet (dacht ik) dus ben thuis gaan oefenen. Is zooooo simpel.

sta niet in een supermarkt.. maar in een telefoonwinkel en bijna iedereen pint.. dus ik ga ook niet de moeite doen om dat te leren.. ben namelijk errug slecht met cijfertjes en rekenen.. Bloos

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:29

in een winkel vind ik ook wel dat je moet kunnen terugtellen, zeker in een supermarkt ofzo. Ik kan er inderdaad ook niet tegen als ik geld in m'n hand gekwakt krijg. Als er teruggeteld word kun je namelijk meteen controleren of het goed gaat (cassiere en klant).

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:45

Ben het wel met je eens maar moet zeggen dat wij als klant ook niet altijd vriendelijk behandeld worden. Als ik zaterdags'ochtends boodschappen ga doen en ik zeg vriendelijk goedemorgen en ik krijg hierop als antwoord:'heeft u een klantenkaart?' vind ik dat ook niet bepaald vriendelijk.
Maar snap wel heel goed wat je bedoelt hoor heb in een kledingszaak gewerkt en kreeg ook vaak genoeg een stapel kleren in mn handen geduwd. Vond het altijd prima om iets terug te hangen voor mensen maar om er dan even netjes bij te vragen of ik het even terug wil hangen is niet zo'n grote moeite in mijn ogen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:04

Ik heb nooit problemen, maar dat zal wel komen omdat ik daar kom voor mijn boodschappen en niet om te beoordelen of iemand wel goedemorgen tegen me zegt en wel vriendelijk genoeg kijkt. Als ze zich niet belachelijk gedragen vind ik het allang prima, ik kom daar voor mijn boodschappen en niet om vrienden te maken. Een enkele keer denk ik, 'die is chagrijnig' en dan ga ik naar huis en ben het weer vergeten. Er is meer in het leven.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 02:31

Marley schreef:
in een winkel vind ik ook wel dat je moet kunnen terugtellen, zeker in een supermarkt ofzo. Ik kan er inderdaad ook niet tegen als ik geld in m'n hand gekwakt krijg. Als er teruggeteld word kun je namelijk meteen controleren of het goed gaat (cassiere en klant).

Ik zeg meestal "Ik geloof het wel hoor", als mensen de hele lijst van centen gaan opnoemen. Mocht het fout zijn dan is dat mijn probleem. Tong uitsteken

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 07:20

@ Mistral, ik vind dat eigenlijk ook geen excuus om zo dan iemand af te snauwen. Natuurlijk is het waarschijnlijk wel de reden ervan, maar ik zou het toch niet doen als ik minder in mn vel zit. Ach, wat dat betreft zijn we Nederlanders. Het valt me alleen op dat het zovaak ten onrechte gebeurt..

@Lilamambo, ik vind dat echt niet kunnen. In een iedere winkel vind ik dat personeel dat moet kunnen. Ik vind het heel prettig. Het is makkelijk aan te leren, en een makkelijke controle of je het wel goed gedaan hebt.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:42

LauraMc schreef:
[***] schreef:

Ik zeg meestal "Ik geloof het wel hoor", als mensen de hele lijst van centen gaan opnoemen. Mocht het fout zijn dan is dat mijn probleem. Tong uitsteken

Ze hoeven ook niet elke cent te doen, maar als ik bijvoorbeeld €9,20 moet betalen en ik geef €20,- dan kun je met die 80cent zeggen dit maakt 10euro en 10euro maakt 20euro. Dan hoef je niet elke cent te noemen maar je telt toch netjes terug, ik vind dat wel erg belangrijk en bij de C1000 waar ik werkte werd dat er toen ook echt in gestampt en je werd er ook op beoordeeld...

Het is overigens ook een controle systeem voor de cassiere, op die manier kom je er nog op tijd achter of je misschien te veel of te weinig geld teruggeeft, en kun je kasverschillen voorkomen. Ik heb ook weleens gehad dat ik per ongeluk verkeerd geld pakte en daar kom je met terugtellen dan achter.

Wat ik ook vervelend vind is als ik geld bijgeef en de cassiere zo ongeveer d'r hoofd breekt om te bedenken wat ze nu moet doen. Als ik €9,20 moet betalen en ik geef 20cent bij dan vind ik dat een cassiere dat wel mag begrijpen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:15

Van beide kanten erger ik mij er aan.

Vanochtend heb ik dan gewerkt, ik was met een mevrouw bezig die in een rolator zat, zij wou graag een stuk kaas maar wist niet welke ze wou. Ik was er dus heen gelopen om haar te helpen. Vervolgens wordt ik ongeduldig aan mijn arm getrokken of ik per direct die andere man wou helpen.

Vanbinnen wordt ik dan boos, maar ik heb wel beleefd gezegd dat ik even mevrouw aan het helpen was en zo bij hem kwam, dan wordt je ook boos aangekeken.

Zo erger ik mij ook aan onze casieres, continu heen en weer schreeuwen, complete privégsprekken en onvriendelijk tegen de klanten. Dat vindt ik niet kunnen

Ik verwacht respect van beide kanten, de klanten zijn de koning maar de klanten horen ook respect op te brengen. Net als de werkenden in de supermarkt.

[edit] Dit zijn uiteraard de rotte appels, want er zijn meer dan zat mensen waarmee je het over van alles en nog wat hebt en ook erg gezellig zijn. Dat is denk ik wel het voordeel van een buurt supermarkt, op een gegeven moment herken je de vaste klanten wel en dat helpt ook enorm mee. Ik moet zeggen dat je in de buurtsuper ook vaak erg goed op de hoogte bent van de roddels Huilen van het lachen
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-08-08 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:22

Nathalie schreef:
Je moet je gewoon anders opstellen naar dat soort klanten toe, is mijn ervaring. Als er in mijn winkel iemand binnenkomt waarvan ik weet dat diegene graag 'zo praat', dan praat ik tegen diegene alsof het mijn beste vriend is en dan zijn ze ineens een stuk aardiger en de keren daarop volgend ook. Ik heb mensen waar ik ontzettend vriendelijk tegen ben, met u aanspreek, alsjeblieft en dankjewel zeg, tot ziens en een fijne middag etc. Maar tegen dat soort mensen is het gewoon Hai, dankje, en doei! En banketstaaf over van alles en nog wat tussendoor, hoe het met ze gaat enzo.
En idd wel zo kort mogelijk zodat ze ook snel weer weg zijn. Knipoog

De beste aanpak idd, zo doe ik het ook en het werkt super OK dan!

[edit] Overigens schrok ik wel van veel reacties hier. Ik zit soms wel te schelden in mijn eigen, maar komop, de klanten willen graag hun product en jij wilt wel dat ze terugkomen. Daarnaast spiegelen de klanten enorm goed de sfeer van de supermarkt, wat bij ons helaas het geval is.

Dit werk (vleeswaren) vind ik enorm leuk om te doen maar ik heb het besef dat prive gesprekken in de pauze moeten en dat je beleefd tegen de klanten ben. Dus met u aanspreken en vooral volledige zinnen.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:38

Ik werk ook in een AH en ik vind ook dat klanten je steeds onbeschofter aanspreken en tegen je praten. Dan willen ze perse 125 gram boter terwijl er alleen nog 250 gram boter is en dan maken ze er zo'n groot probleem van. ja sorry ik kan er toch niks aan doen dat het er niet is ik ga voor ze achter kijken maarja als het er niet is dan is het er niet. Ik doe gewoon mijn werk maarja toch maar gewoon beleefd blijven. Maar ik moet zeggen er zitten (gelukkig) nog vriendelijke klanten tussen die dan helemaal blij zijn als je ze geholpen hebt.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 14:11

Wat ik ook nog wel eens mee maak is dat ik met een container aan kom lopen, ze expres een stap opzij doen als ze me aan zien komen, dat ik er niet langs kan. Ik stop netjes, ik wil niet met zo'n zware container iemand pijn doen, maar soms is het erg moeilijk manouvreren, en als ze midden in het gangpad staan te praten is het moeilijk tot niet mogelijk erlangs te gaan.
Ik wacht altijd netjes een momentje, maar wanneer het te lang duurt vraag ik toch of ik er langs mag, en soms krijg je dan vuile blikken Scheve mond Ik kan moeilijk 5 minuten wachten met die container, en omrijden is veelal geen optie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:17

Tja anderzijds werd ik dus laatst gewoon opzij geveegd toen ik mijn fruit stond te pakken en er een jongen met een vloerveger voorbij kwam.
De mevrouw naast mij zei nog: vroeger zeiden ze nog pardon, dat is er ook niet meer bij.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:33

Maanling schreef:

Ik moet zeggen dat ik het ook niet altyd doe, ik kan het gewoon nog niet. Daarbij ben ik enorm slecht in rekenen en moet ik als ik terugtel echt flink nadenken hoe ik 't nu moet doen. Als er dus een rij staat doe ik dit vaak niet omdat ik toch nog in het leerproces zit en het dus nog niet onwijs snel gaat. Ik oefen ook wel thuis hoor maar het duurt altijd vrij lang. Hetzelfde is als mensen nadat ik alle heb ingevoerd nog iets bij willen geven , dan moet ik echt gaan rekenen om te weten wat ik dan terug meot geven dus meestal weiger ik dit beleefd om fouten te voorkomen Lachen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:14

Als je eenmaal het principe van terugtellen weet is het echt niet moeilijk en hoef je ook niet te oefenen lijkt me. Ben geen rekenheld, maar dat zat er vrij snel in, en het is erg makkelijk.

@Nicolletje, dat vind ik ook echt niet kunnen Nagelbijten / Gniffelen

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:19

haha om je dood te ergeren dus, zulke mensen
ik werk bij de mac donalds,, en daar zijn ze bijzonder aardig eigenlijk over het algemeen..
ze hebben haast respect voor je soms:P gaan ze helemaal vragen, is niet moeilijk, als het zo druk is, of stresvol.. euuuh ?

okee dan heb je wel weer van die types die dan een bestelling doen, waarbij ze de helft vergeten, en jou dan de schuld geven , en moeilijk gaan lopen doen, of ze dat nou expres doen of echt vergeten zijn ? geen idee.... lastig hoor sommige mensen..

maar klopt wel,, vooral in supermarkten is het wel erg, hier ook al hoorde ik van een vriendin..