serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Artemide

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:35

Ik doe weekendwerk in de horeca, in een taverne, nu al zo'n dikke 2 jaar. Ik vind het ook wel nog zwaar werk hoor, niet per se voor mij, maar als ik zie hoeveel tijd en energie de bazen in de zaak steken... Respect hoor.
Ik doe het echt heel graag en heb er wel 'oog' voor zeg maar. Het geeft echt zo'n geweldig gevoel als je na een enorm drukke avond waarbij heel de zaak volzat kunt denken dat alles goe dis verlopen. Ik vind het ook gewoon leuk om ervoor te zorgen dat alles op wieltjes loopt!
Wat fooien betreft; in de zaak waar ik werk gaat het nooit om bedragen van 500-2000 euro, dus ik ben blij met alles wat ik krijg. Twee euro is voor mij veel fooi hoor! Ik verwacht ook niet echt dat mensen iets geven, 't is gewoon een leuk extraatje vind ik. Bij ons gingen de fooien vroeger in een pot en als er genoeg in zat gingen we zelf een avondje eten en op stap met het personeel, nu is het systeem veranderd en krijgen degenen die het verdienen af en toe een flink extraatje van de bazen. Sommige klanten weten dat ik de fooien moet afgeven en die komen dan zo 'stiekem' na de rekening betaald te hebben nog gauw wat geld in mijn handen drukken ("hier meiske, da's voor u, omdat ge zo goed uw best hebt gedaan" ofzo Lachen ).

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:31

verootjoo schreef:
Esile schreef:

Tsja, ik vind dat ook nooit zo'n succes. Soms stel ik de vraag "Wat kan ik voor u doen?" Nou, de antwoorden die ik daaar al op heb gehad...Zucht Rolleyes

Offe, van die grote groepen gasten die een hele middag bier zitten te zuipen en dan elke keer als je langskomt gaan juichen...Een keer is lache, tweede, derde en evt een vierde keer kan ik er ook nog wel om lachen, maar daarna wordt het toch een beetje vervelend Nagelbijten / Gniffelen

Ja walgelijk idd... En wij hadden eerst een ijsmachine, en dan moest je aan het hendeltje trekken en dan kwam er ijs uit. Zegt zo'n gast: "Zo kijk eens, dat meisje kan goed trekken!" Misselijk
Of je vraagt of ze wat te drinken willen: "Ja hoor, van jou wel lekker ding" Rolleyes

Bleegh

Bah dat is echt respectloos.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:47

Of ook een leuke:
Ik: 'Goedemiddag'
Gast: 'Koffie'
Ik: 'Goedemiddag'
Gast: 'Koffie'
Ik: 'Goedemiddag, meneer'
Gast: Goedemiddag, heb je een kopje koffie?'
Ik: 'Natuurlijk meneer'
Kwam meerdere keren per week voor! In het restaurant waar ik werkte hadden we een heel groot terras, waar wij dus geen tafels reserveerde. Dan kan je dus 15 keer per avond uit gaan leggen waarom je niet reserveert en ook nog 15 keer je excuses aanbieden.
Ook een leuke: Hier in de zomer heb je altijd een feestweek, wat dus op het plein wordt gevierd waar het restaurant waar ik werkte aan lag. Wilde mensen naar de WC tijdens het avondeten, dat deden we dus niet, wij die wc's schoonmaken drie keer op een avond voor mensen die alleen maar veel bier staan te drinken, mooi niet dus Lachen, ik heb toen een vrouw ongeveer een kwartier moeten uitleggen, dat het helaas niet gaat, en dat de wc slechts drie minuten lopen is, het kwartje viel bij die vrouw maar niet dat als ze daar heen liep 9 minuten had bespaard Haha!.
Ook fantastisch: mensen die drie uur op een zonnige dag een tafeltje bezet houden op 1 kopje koffie.
Of mensen die gaan zitten klagen dat het heel lang duurt voordat het eten komt, terwijl je dat gewoon netjes heb gezegd (keuken was te klein ten opzichte van het aantal zitplekken)

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:50

annepaardoes schreef:
Bah dat is echt respectloos.

Nou, ik heb wel de klapper van respectloos meegemaakt, of meneer nog een nagerecht wilde: "ja hoor, ga maar liggen"
... die heeft dus de rest van de avond bij mijn mannelijke collega mogen bestellen.

en iemand die z'n bril ging schoonmaken aan mijn sloof terwijl ik drankjes uit stond te serveren...

maar er zijn gelukkig ook nog leuke mensen: m'n dienblad ging sneller dan het glaasje bier, plons zó in de nek van een meneer. "zonde van dat bier" *LOL*

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:54

_Lauwtje_ schreef:
maar er zijn gelukkig ook nog leuke mensen: m'n dienblad ging sneller dan het glaasje bier, plons zó in de nek van een meneer. "zonde van dat bier" *LOL*

Ohh vreselijk dat soort dingen Heb het gelukkig nog nooit over iemands hoofd/nek heen gegooid, maar toch ooit een broekspijp/tas meegenomen. Voel me altijd zo'n sukkel dan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:04

Ik heb weleens een vol glas appelsap over n kindje heen laten vallen... Vader vond t wel grappig, kindje huilde niet maar begon zichzelf af te likken en ze kregen van mij een nieuw glas appelsap.

Het bril schoonmaken aan je sloof is ook aardig respectloos.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 01:04

Wat een ontzettend leuk topic om te lezen (de fooi discussie daar gelaten)!
Werk ook al jaren in de horeca, en het is allemaal zo herkenbaar!
Waar ik me op dit moment echt ma-te-loos aan kan ergeren is dat sommige gasten niet kunnen luisteren.. Ik werk nu in een kroeg (voorheen restaurants) die een kleine broodjeskaart hebben. Daar staan een vijftal simpele broodjes voor het toeristisch seizoen. Ik voer op een drukke dag mínstens 6 keer dit gesprek:
Ik: Goedemiddag!
Gast: Wat heb u allemaal op de kaart?
Ik: Dat staat op het bordje voor uw neus op tafel. Het enige wat wij kunnen bereiden in de keuken helaas.
Gast: Hebt u ook tosti's of bitterballen?
Ik: Nee sorry, dat staat niet op de kaart.
Gast: Oh jammer.. Een pannenkoek misschien?
Ik: Even kijken op het bordje hoor.. Nee helaas ook niet..!

Enzovoorts.. Wordt daar een beetje moedeloos van!

Maarja, wel blijven lachen, anders ben je maar een chagrijnige serveerster Clown

Wel altijd veel lol onderling met collega's. Als je bijvoorbeeld met een collega meeliep om een verrassingsmenuutje weg te brengen (lees: je komt net bij het uitgifteloket, je hebt niets te doen en loopt nietsvermoedend en onwetend wat diegene wegbrengt met de garnituren (friet, sla etc.) achter je lieftallige collega aan) en je zet het op tafel neer. En je collega loopt vervolgens grijnzend weg met 'mijn collega legt wel even uit wat u voor u hebt staan', terwijl hij wéét dat jij het niet kan weten. Sta je daar lekker met je mond vol tanden! Ehh.. daar kom ik zo direct even op terug Bloos!
Aiaiai..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 01:20

_Lauwtje_ schreef:
Nou, ik heb wel de klapper van respectloos meegemaakt, of meneer nog een nagerecht wilde: "ja hoor, ga maar liggen"
... die heeft dus de rest van de avond bij mijn mannelijke collega mogen bestellen.

Dat vind ik dus echt ranzig, hoe verzinnen ze zoiets?
Denken zeker dat een serveerster onbeperkt ter beschikking staat...

Wel leuk om deze verhalen allemaal te lezen, ik heb zelf niets met de horeca maar lijkt me wel erg leuk en afwisselend werk, wel zwaar ook maar dat moet je er voor over hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 01:23

Mijn baas zou zoiemand wegsturen...

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:37

Heb het niet eens tegen baas/bedrijfsleider gezegd, dronken mannen doen nou eenmaal zo dacht ik...

Majah, de respectloze gasten hou je toch.

Ik vind het werken in de horeca iig heerlijk, heb nu al n paar maanden geen horeca werk meer en ik mis het echt.
Vooral het terrasseizoen... heerlijk werken.. enige probleem was dat ik ongeveer 30 bestellingen nog in m'n hoofd had als ik thuis kwam en 's nachts nog 2 witbier met citroen en een rosetje in wilde schenken.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:44

Herkenbaar.. maar ondanks alles blijft het leuk werk Knipoog.
Wij doen de fooi gewoon in een fooienpot en om de 3 maanden het geld verdelen en rekening houden met de uren die iedereen gewerkt heeft.
Weet je waar ik soms ook zo gek van wordt? Van de keuken Duivel. Onze chagerijnige kok als het druk wordt.. Pas werd ie pissig op mij omdat HIJ een fout had gemaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:47

_Lauwtje_ schreef:
Heb het niet eens tegen baas/bedrijfsleider gezegd, dronken mannen doen nou eenmaal zo dacht ik...

Majah, de respectloze gasten hou je toch.

Ik vind het werken in de horeca iig heerlijk, heb nu al n paar maanden geen horeca werk meer en ik mis het echt.
Vooral het terrasseizoen... heerlijk werken.. enige probleem was dat ik ongeveer 30 bestellingen nog in m'n hoofd had als ik thuis kwam en 's nachts nog 2 witbier met citroen en een rosetje in wilde schenken.

Heel herkekbaar. Midden in de nacht wakker worden en opstaan omdat je moet controleren of het bufet wel recht staat of om een blad drankjes op te halen.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:24

herken het allemaal Vork
werk nu zon 5 jaar in de horeca Ja
heb t allemaal al gedaan Clown
achter de bar, terras, restaurant, café, besloten feesten enzovoorts

tco vind ik het súper leuk werk Haha!
heb er ook veel vrienden aan over gehouden (vaste gasten enzo Lachen )

een half jaar terug hadden we we bij ons in het restaurant een man, een beetje de dorpsgek zeg maar Clown

heeft heel de avond bier gedronken, en werd toen een beetje lastig ( naar andere tafels e.d. lopen)
dus wij hem vriendelijk verzocht dat niet meer te doen.
meneer gaat door, dus we hebben hem met zijn zatte hoofd gevraagd om te vertrekken..

en waar hij toen mee kwam Clown

"ik wil niet naar huis! Thuis hebben ze afluister apperatuur geplaatst! ze willen me pakken!" enzv..
wat bleek.. meneer dacht dat hij Prins Charles was Nagelbijten / Gniffelen

(hij werd zelfs aggressief, onze baas kreeg hem ook niet weg, dus de politie moest er aan te pas komen, deze hadden hem al vaker thuis gebracht)

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:11

Vanaf vandaag ga ik meer fooi geven Clown .

Groningers zijn zuinig.

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:49

Hmm ik lees hier dingen over 5 cent.. Vork Sorry hoor maar geef dan helemaal geen fooi Lachen
Ik zelf heb de opleiding gastvrouw gedaan, dus ook bediening..

Heb hiervoor gewerkt in een groot grand cafe/restaurant/zalen, dit was allemaal van 1 eigenaar..
Pfoe wat heb ik daar hard gewerkt..
Soms wel 16 uur op een dag, en dan snel achter de bar een hapje van je boterham nemen Frusty omdat er geen tijd was om te pauzeren..

Maar om op het fooi terug te komen, zelf geef ik bijna altijd fooi!
Is de bedieding en/of het eten goed geweest? Krijgen ze van mij zeker een fooi!
Meestal rond ik af, maar als de afronding maar op 10 cent fooi uitkomt dan zal ik zeker geld bijleggen..

Ik vind sommige mensen hier best wel gierig met de fooi, maargoed dat is mijn mening, voordat jullie met je aanvallende berichten komen..

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:54

jep... groningers zijn zuinig. Zelf geef ik ook altijd fooi (tenzij er vlees op m'n vegetarische broodje zit en dat er met een arrogante blik gezegd wordt dat het maar een beetje verschilt met wat ik besteld had Hamer )

heb 4 jaar in het westen gewerkt in de horeca en ben nu naar het hoge noorden verhuisd en heb daar ook even in de horeca gewerkt en keine fooi hoor. Kreeg één keer een mooie fooi "u komt hier vast niet vandaan" en idd... hij kwam uit het westen haha
ben ook gestopt met de horeca hier, ik had per week (en dan 2 avonden werken) nog vaak geen 10 gasten... dat hield dus in dat ik schoonmaakster was ipv serveerster, schoonmaken hoort erbij maar niet alleen maar.

Ik was gewend om op n zaterdag 200 lunch met z'n 3en weg te rennen, hier hadden ze met 20 lunch en 4 man personeel al dikke stress =/

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:56

Danielle005 schreef:
Hmm ik lees hier dingen over 5 cent.. Vork Sorry hoor maar geef dan helemaal geen fooi Lachen

Heb hiervoor gewerkt in een groot grand cafe/restaurant/zalen, dit was allemaal van 1 eigenaar..
Soms wel 16 uur op een dag, en dan snel achter de bar een hapje van je boterham nemen Frusty omdat er geen tijd was om te pauzeren..

Meestal rond ik af, maar als de afronding maar op 10 cent fooi uitkomt dan zal ik zeker geld bijleggen..

Ik vind sommige mensen hier best wel gierig met de fooi, maargoed dat is mijn mening, voordat jullie met je aanvallende berichten komen..

Geloof dat k precies weet waar, mijn vriend werkt er nu maar dan in de keuken Knipoog
Maar veel dingen zijn daar zowieso slecht geregeld..qua pauze e.d.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:42

_Kruimeltje schreef:
Herkenbaar.. maar ondanks alles blijft het leuk werk Knipoog.
Wij doen de fooi gewoon in een fooienpot en om de 3 maanden het geld verdelen en rekening houden met de uren die iedereen gewerkt heeft.
Weet je waar ik soms ook zo gek van wordt? Van de keuken Duivel. Onze chagerijnige kok als het druk wordt.. Pas werd ie pissig op mij omdat HIJ een fout had gemaakt.

Onze koks zijn heel leuk, maar kunnen soms wel eens agressief worden als ze gestresst zijn..

Zo vloog er ooit eens een bord door de keuken *LOL*

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:21

WillemYntJee schreef:
Danielle005 schreef:

Geloof dat k precies weet waar, mijn vriend werkt er nu maar dan in de keuken Knipoog
Maar veel dingen zijn daar zowieso slecht geregeld..qua pauze e.d.

Engels.. bij het Rotterdam centraal!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:27

Die ja Knipoog hihi, weet niet of jij er ook zo over denkt? K kan namelijk echt amper een goed woord over dat restaurant hebben. K heb er zelf natuurlijk niet gewerkt, maar hoor genoeg via mn vriend en dat is echt drama..

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:31

WillemYntJee schreef:
Die ja Knipoog hihi, weet niet of jij er ook zo over denkt? K kan namelijk echt amper een goed woord over dat restaurant hebben. K heb er zelf natuurlijk niet gewerkt, maar hoor genoeg via mn vriend en dat is echt drama..

Vreselijk restaurant!!! Haha, sorry moest er even uit Knipoog
Wel vind ik het eten MEESTAL wel goed Lachen

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:35

Ik werk ook in de horeca , in de Efteling ... daar loop ik meestal terras en sta ik in de bediening ...

Waar ik me aan irriteer :

dat mensen al kunnen zeuren om 5cent fooi ... bestellingen doorgeven en daarna opeens iets heel anders willen want dan hebben ze dus op de kaart gekeken , eerst niet .... en dat ze op sommige vragen zoals voor wie was dit en dat ... niet reageren ..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:42

@Danielle, haha okee. Ja over t eten heb je wel gelijk, ben er 1 x geweest toen mn vriend zelf aan t werk was. Dus hoefde niet te bestellen oid, kreeg gewoon wat k lekker vond Tong uitsteken En geen sla maar sperzieboontjes want k lust geen sla enz. Dat was wel grappig haha. Maar mn vriend heeft altijd ruzie met 1 van de 2 heren van de directie. Hij mag hem niet en andersom. Maar hij gaat er in augustus weg, alhoewel ze m nu ineens maar al te graag willen houden omdat ze personeelstekort hebben..

Waar k me af en toe aan irriteer als k zelf op t terras zit en er komen nog andere mensen aan, serveerster heeft ze gezien en dan toch gaan zwaaien of ze maar meteen wil komen.

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:51

Vjestagirl schreef:
eva_dunya schreef:
Ik heb dit werk 3 avond gedaan als bijbaan maar echt ... NOOIT MEER Tong uitsteken

Och, als ik het hier hoor is ieder ander baantje net zo zwaar en betaald even goed/slecht. Dus waarom niet?

Nou ik werk nu op kantoor als vakantiebaan (ben student) en dit is echt veel minder zwaar en het betaalt ook beter. In de horeca sta en loop je de hele tijd en ik vond dit ontiegelijk zwaar. En het in de CAO vastgelegde loon vind ik nou niet echt om over naar huis te schrijven (of je moet veel fooien krijgen) op kantoor of als schoonmaker verdien je vaak toch meer volgens mij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:01

pff, wat een dingen allemaal.
Heb zelf ook een blauwe maandag in de horeca gezeten (zit het officieel nog steeds, maar hoor er niets van, dus denk niet dat het nog wat word), maar geen gekke dingen meegemaakt.

Overiges over de fooien: in NL zit het bedieningsgeld al jaren inbegrepen in de rekening. Fooien zijn dus NOG een keer extra, en iets waar je naar mijn idee niet over te klagen hebt.
Overigens verdiende ik in de horeca meer als in de supermarkt...