Opleiding tot operatie-assistente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enny

Re: Opleiding tot operatie-assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:54

_Charlotte schreef:
Weet iemand hier of je ook wordt toegelaten met MBO apothekersassistente diploma?
Had wel gelezen dat doktersassistente kon.

Lijkt me erg leuk Lachen

Ja, dat kan. Een klasgenoot van mij was ook doktersassistente.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:54

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:00

enny schreef:
_Charlotte schreef:
Weet iemand hier of je ook wordt toegelaten met MBO apothekersassistente diploma?
Had wel gelezen dat doktersassistente kon.

Lijkt me erg leuk Lachen

Ja, dat kan. Een klasgenoot van mij was ook doktersassistente.

Jaa, maar ik doe apothekersassistente! Lachen

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:14

_Charlotte schreef:
Jaa, maar ik doe apothekersassistente! Lachen

Sorry, verkeerd gelezen Bloos Maar goed, er was ook iemand die apothekers-assistente was. We hadden echt van alles in de klas Haha! Dat meisje is er uiteindelijk zelf mee gestopt, omdat ze toch liever met medicijnen ofzo werkte.

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 15:14

@ de mensen die nu de opleiding doen en eerstejaars zijn. Hoeveel tijd spenderen jullie ongeveer aan je huiswerk/leren?

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:19

meer dan op de havo.. ik begin ook te merken dat ik het niet meer ga redden.. zo lang naar school ( incl 3 uur reistijd) en dan het paard, mn vriend, mijn eigen verplichtingen en dan ook nog schoolhuiswerk erbij..
maar dat komt vooral omdat ik pas rond 5 a 6 uur thuis ben na een schooldag

als je alles goed bijhoudt dan is het zeker wel te doen.. alleen voor de toetsen moet je gewoon goed leren ( ik ben te laat begonnen met een week van tevoren ) omdat het allemaal moeilijke woorden zijn!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:29

Krijg je ook de medische terminlogie?

Ik ga zeker 30 januari naar de opendag in Hengelo, heb het op de site gevonden..

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:30

ik kreeg alleen een oefentoets maar weet dat het in hengelo een echte toets is waarbij je nog meer moet leren dan ik voor mn oefentoets Knipoog

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:42

Owja, maar dat zal wel geen probleem worden aangezien ik dat vak ook nu tijdens mijn opleiding heb en ik nog steeds voldoendes heb voor de oefentoetsen per hoofdstuk.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:56

Hier nog een ok-assistent. Met de opleiding begonnen in 1990 en in 93 afgestudeerd. Ik werk in het leukste ziekenhuis, en één van de kleinste van nederland [in dokkum] Ben met de opleiding begonnen in Drachten en tijdens het tweede jaar geswitched naar Dokkum, omdat ik daar ging wonen. Ik zelf ben aangenomen met een wel hele aparte vooropleiding in Drachten, haha. Ik had MAVO - D met alle exacte vakken en op het hoogste nivo [met extra examenvakken] En tja, toen ben ik een tijdje een lui meisje geweest en heb de MBO Mode en kleding gedaan. Daarna wilde ik deze opleiding dus al doen, heb overal gesolliciteerd, maar nergens aan genomen, dus maar een jaartje een HBO opleiding gedaan. Daarna weer gesolliciteerd, een super gemotiveerde brief geschreven en dus in Drachten aan genomen. Dus zoals jullie zien, het kan dus wel met een totale onlogische vooropleiding.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:01

leuk haukyboy!

jaa dat kan sowieso.. bij mij in de klas zit iemand die duikinstructrice is geweest, dramadocent en ze had nog wat gedaan in spanje Knipoog dus alles kan! Haha!
trouwens na apothekersassistent kan het ook, bij mij in de klas zit ook iemand die dat heeft gedaan Ja

nou dan gaat de med, terminologie je ook wel lukken leoni Lachen
voor mij is het iig erg moeilijk want alles lijkt op elkaar!! Ziek

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:04

Wat voor boek is het precies? Zou je het ISBN nummer willen opzoeken, dan kan ik zien of het het zelfde boek is..

De woorden lijken wel erg op elkaar, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee.. Bij mij is eerder het leerwerk een probleem aangezien ik echt elke dag de medische woorden moet door nemen en al die andere vakken.

Haha duisinstructrice, hoe kom je erop?

Zijn er veel mensen die de opleiding doen? en zijn het alleen meiden?

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:09

bij mij in de klas zit welgeteld 1 jongen!
anesthesie doen veel meer kerels.. maarja ach je komt ze op de ok wel weer tegen Lachen

ik heb geen speciaal boek gehad met de medische termiologie, gewoon een boekje van school zelf..

ik zit nu in een klas van 31 mensen ( veel te veel vind ik zelf ) je kunt je zo niet goed concentreren

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:28

Ik heb gemaild met een schoo hier in de buurt die de opleiding aanbied, en zij zeggen dat je met een mbo-4 diploma gewoon toelaatbaar bent! Tuurlijk is een opleiding met gezondheid ofzo beter, maar je bent dus gewoon toelaatbaar.. Beter! Haha!

En het is een mbo 5 opleiding.. dus mbo opleiding op hbo niveau Clown

Ga de 26e naar de open dag, ik ben benieuwd!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:08

Ik heb 3 mannelijke collega's bij de chirurgie Haha! Er zijn de afgelopen jaren wel mannen aangenomen voor de opleiding, maar die moesten of stoppen of zijn er zelf mee gestopt. Geen goede combi dus...

Haukyboy, het leukste ziekenhuis zit al in Deventer Knipoog

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:01

nieeet in amersfoort Tong uitsteken

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 13:51

Wij hebben ook maar 1 jongen die chirurgie doet.
Chirurgie is bij ons opgesplitst in 2 klassen van ongeveer 8 leerlingen per klas, wat echt heel fijn is! Bij sommige dingen zitten we wel bij elkaar.
Wij hebben nu 5 weken stage gehad en gaan vanaf morgen weer twee weken naar school. Hoor nu net dat er alweer twee
leerlingen gestopt zijn met de opleiding dus als het zo door gaat blijft er niet veel meer over bij ons.

@ Leoni_ : ik heb wel een speciaal boek medische terminologie. Boek heet Medische terminologie met als ISBN 90 425 0392 0

Krijgen jullie trouwens ook natuurwetenschappen? En voor de gediplomeerden: vinden jullie dat je dit echt nodig hebt, die kennis natuur en scheikunde?

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:07

ik krijg het niet ( lijkt me best een leuk vak Nagelbijten / Gniffelen )
maar krijg wel vanalles over gassen en rontgenstraling enzo onder de naam van Medische Fysica en Techniek..

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:36

Nou dat is dus echt geen leuk vak. Natuur en scheikunde als op de havo. Nagelbijten / Gniffelen
Is dan ook echt het enige wat ik niet leuk vind wat de lesstof betreft.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:51

Ik vind het allemaal erg meevallen, die zogenaamde 'technische vakken'. Tis echt havowerk allemaal, valt allemaal reuze mee. Medisch rekenen was voor mijzelf best wel een spannend vak, waar ik veel tijd in heb gestopt, en godezijdank heb gehaald. Ik was daar niet zo heel goed in.

Verder vind ik het best meevallen, die studiebelasting (maar nu ben ik ook een behoorlijk laatste nippertjespersoontje...). Als ik thuiskom uit mijn werk, heb ik nooit echt de puf om nog wat te doen. Dan ga ik lekker naar mij paard!

@haukieboy; dan hebben jullie geloof ik in jullie ziekenhuis, onze oude chef de kliniek chirurgie gekregen! Zegt de naam Kirsten Hans jou iets???

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:57

Medisch rekenen was bij ons niet eens verplicht! Heb ik dan ook niet gedaan. Ons is gezegd dat het voor de anesthesie wel belangrijk was maar voor ons veel minder.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:38

Zou ik van iemand die de opleiding doet de sollicitatiebrief mogen zien? Bloos

Nadat ik naar de open dag ben geweest wil ik (als ik de opleiding wil gaan doen) zo snel mogelijk gaan solliciteren maar vind zo'n brief schrijven altijd zo lastig. Liefst van iemand die (net als mij) geen vooropleiding in de zorg heeft.

Maar over die studiebelasting; hebben jullie nou veel huiswerk?

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:52

polopaardje, ik heb naar het boek gekeken en het is idd het zelfde boek, best wel grappig.

Helaas moet ik nog een schooljaar voordat ik aan de opleiding kan beginnen, maar informatie opvragen kan nooit kwaad toch? En ik moet mijn diploma wel halen, anders kan ik niet toegelaten worden voor de opleiding operatie assistent.

x_Katja_x: Heb je zelf geen inspiratie om een brief te schrijven?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:10

Bij ons was medisch rekenen wel verplicht, voor de anesthesie zelfs zo verplicht dat ze het jaarlijks moeten herhalen en een 10 moeten halen. Bij ons was je door als je een 8 had gehaald. Het verschilt ook per opleiding, en ik durf te zeggen dat als het er bij anderen net zo aan toe gaat als in Amsterdam..... Mijn hemel! Gelukkig leer je het meest in de praktijk.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:13

@haukieboy; dan hebben jullie geloof ik in jullie ziekenhuis, onze oude chef de kliniek chirurgie gekregen! Zegt de naam Kirsten Hans jou iets???[/quote]

Ja kirsten werkt nu idd bij ons. Ze is nu getrouwd en heet Blaauwendraad ofzo Tong uitsteken . Ik zeg altijd Kirsten haha, dus weet de achternaam niet eens precies. Leuke meid is het.