Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yonker schreef:Dit is gewoon belastingfraude en dat is strafbaar. Dus ik zou dat niet doen![]()
Pff ik heb net ff doorgeklikt toen ik er doorheen kwam maar ik zat net op de grens van de 52 te betalen... dat is echt zuur. Nu kan ik ook gewoon geen aangifte doen en doen alsof mn neus bloedt, alleen als de belastingdienst het dan later komt halen zit je weer met de rente die giga omhoog is gegaan dit jaar...
Dees schreef:Tip: zorgkosten altijd opvoeren ook al kom je niet boven een drempel. Ook bij nul-aangiften, altijd aangifte doen bij zorgkosten.
Soms leidt het tot een teruggave, soms heb je er in een volgend belastingjaar nog wat aan.
purny schreef:Dees schreef:Tip: zorgkosten altijd opvoeren ook al kom je niet boven een drempel. Ook bij nul-aangiften, altijd aangifte doen bij zorgkosten.
Soms leidt het tot een teruggave, soms heb je er in een volgend belastingjaar nog wat aan.
Maar hoe zit het met de zorgkosten van vorig jaar? Als ik via mijn zorgverzekering kijk zie ik een kopje vergoedde kosten en geen vergoede kosten. De niet vergoedde kosten lopen tegen de 700 euro aan.
Is dat dan ook aftrekbaar?
FennyPower schreef:Mhh, ook op TikTok gaat het volop in het rond dat er weer aangifte gedaan kan worden.
Ik lees meerdere keren de tip dat je jezelf maar ook gehandicapt moet zetten zodat je extra geld terug krijgt. 'want dan heb je meer belasting betaald'
Vraag me af of dat echt werkt en de belastingdienst hier niet achter gaat komen.
Lijkt me niet echt de manier als je dat niet bent
amorthistT schreef:Iemand die mij uitleg kan geven hoe dit werkt? Ik baal enorm...
Ik heb afgelopen jaar fulltime gewerkt en daarbij mijn loonheffingskorting aangezet.
Daarnaast heb ik gedurende 10 maanden een bijbaan gehad in het weekend en daarbij mijn loonheffingskorting uitgezet.
Ik had verwacht een klein beetje geld terug te kunnen vragen maar het tegendeel is waar... ik moet een enorm bedrag terugbetalen
Verder heb ik geen koophuis of andere aftrekposten oid
IMAY1990 schreef:amorthistT schreef:Iemand die mij uitleg kan geven hoe dit werkt? Ik baal enorm...
Ik heb afgelopen jaar fulltime gewerkt en daarbij mijn loonheffingskorting aangezet.
Daarnaast heb ik gedurende 10 maanden een bijbaan gehad in het weekend en daarbij mijn loonheffingskorting uitgezet.
Ik had verwacht een klein beetje geld terug te kunnen vragen maar het tegendeel is waar... ik moet een enorm bedrag terugbetalen
Verder heb ik geen koophuis of andere aftrekposten oid
De belasting die ingehouden wordt van je bijbaan salaris wordt op een te voordelig percentage ingehouden. Het uitzetten van je loonheffingskorting zorgt er alleen voor dat je belastingvrije voet niet wordt doorgerekend maar je begint wel in het laagste belastingpercentage zegmaar. Mijn ervaring van de afgelopen 2 jaar is dat je een 15 á 20 procent extra moet rekenen van wat je binnen krijgt aan extra af te staan belasting helaas. Er bestaan online rekenmodules waarmee je ruwweg kan uitrekenen wat de effectieve belastinglast is over je extra inkomsten
edit: https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... komen.html
KimD schreef:IMAY1990 schreef:
De belasting die ingehouden wordt van je bijbaan salaris wordt op een te voordelig percentage ingehouden. Het uitzetten van je loonheffingskorting zorgt er alleen voor dat je belastingvrije voet niet wordt doorgerekend maar je begint wel in het laagste belastingpercentage zegmaar. Mijn ervaring van de afgelopen 2 jaar is dat je een 15 á 20 procent extra moet rekenen van wat je binnen krijgt aan extra af te staan belasting helaas. Er bestaan online rekenmodules waarmee je ruwweg kan uitrekenen wat de effectieve belastinglast is over je extra inkomsten
edit: https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... komen.html
Dit klopt niet helemaal en aan de hand van wat amorhistT schrijft verwacht ik eerlijk gezegd dat er iets aan de hand is met de tariefschijven van 2023. Ze geeft aan fulltime te werken én een bijbaan te hebben. Beide banen, ga ik even vanuit, vallen in de eerste tariefschijf tot 37.149,-, apart van elkaar. Alletwee de werkgevers bereken dus alléén die eerste schijf. Wat in veel gevallen misgaat is dat als je ze samen telt (de lonen) ze ineens boven die eerste tariefschijf vallen van 37.149,- (maar niet meer dan 73.031) en aangezien die schijven progressief zijn moet je dus nabetalen. Want je lonen SAMEN vallen dus in een hogere schijf.
Is overigens echt een aanname of dit zo aan de hand is, maar het klinkt er wel naar.
amorthistT schreef:KimD schreef:Dit klopt niet helemaal en aan de hand van wat amorhistT schrijft verwacht ik eerlijk gezegd dat er iets aan de hand is met de tariefschijven van 2023. Ze geeft aan fulltime te werken én een bijbaan te hebben. Beide banen, ga ik even vanuit, vallen in de eerste tariefschijf tot 37.149,-, apart van elkaar. Alletwee de werkgevers bereken dus alléén die eerste schijf. Wat in veel gevallen misgaat is dat als je ze samen telt (de lonen) ze ineens boven die eerste tariefschijf vallen van 37.149,- (maar niet meer dan 73.031) en aangezien die schijven progressief zijn moet je dus nabetalen. Want je lonen SAMEN vallen dus in een hogere schijf.
Is overigens echt een aanname of dit zo aan de hand is, maar het klinkt er wel naar.
Dit zou inderdaad wel mijn situatie verklaren. Toch raar dat ik van echt veel mensen heb gehoord dat je veel belasting kan terugvragen doordat ik mijn loonheffingskorting bij mijn bijbaan uit stond.
Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg!
Chanen schreef:Over het algemeen krijg ik niets terug, maar hoef ik ook niets bij te betalen. Ik werk in loondienst, woon in een huurappartement, heb geen dure eigen bezittingen of aandelen. Voor dit jaar verwacht ik niet veel anders.
Het grote verschil met voorgaande jaren is wel dat ik voor het eerst sinds ik belastingaangifte doe een gedeelde rekening heb. Hoe gaat dat in z'n werk? Kunnen we zelf bepalen wie voor welk aandeel op de rekening aangifte doet, gaat dat allemaal op naam van één van de twee rekeninghouders? Ik heb echt geen clue.
Wel meen ik uit de informatie die ik kan vinden op te maken dat een gedeelde rekening ons niet gelijk fiscaal partners maakt. Klopt dat?