Algemeen topic Belastingaangifte!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:54

Ik zou er niet teveel op rekenen.
Van de 400 euro zorgkosten die ik eens had kreeg ik maar 38 euro.

Hier doe ik ergens volgende maand wel aangifte. Ben toch de sjaak met betalen
Laatst bijgewerkt door purny op 01-03-24 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:54

Voor mezelf alvast doorgeklikt maar aankomende tijd nog even een keer controleren met iemand. Denk dat het klopt en dan krijg ik weer ongeveer 1000e terug dus super lekker.

Voor de kindjes wel de aangifte weer gedaan, dat is altijd 10 seconden werk en die krijgen ieder weer mooi 1500e erbij op hun spaarrekening, voor als ze 18 zijn.

Dees

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:17

Tip: zorgkosten altijd opvoeren ook al kom je niet boven een drempel. Ook bij nul-aangiften, altijd aangifte doen bij zorgkosten.
Soms leidt het tot een teruggave, soms heb je er in een volgend belastingjaar nog wat aan.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:19

Yonker schreef:
Dit is gewoon belastingfraude en dat is strafbaar. Dus ik zou dat niet doen :)

Pff ik heb net ff doorgeklikt toen ik er doorheen kwam maar ik zat net op de grens van de 52 te betalen... dat is echt zuur. Nu kan ik ook gewoon geen aangifte doen en doen alsof mn neus bloedt, alleen als de belastingdienst het dan later komt halen zit je weer met de rente die giga omhoog is gegaan dit jaar... :=

Dit had ik gedaan met de aangifte van 2022, kreeg mooi vorige maand een brief op de mat dat ik die aangifte nog even moest doen en anders kreeg ik een boete :+

Dit keer krijgen we gelukkig geld terug *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:25

Dees schreef:
Tip: zorgkosten altijd opvoeren ook al kom je niet boven een drempel. Ook bij nul-aangiften, altijd aangifte doen bij zorgkosten.
Soms leidt het tot een teruggave, soms heb je er in een volgend belastingjaar nog wat aan.

Maar hoe zit het met de zorgkosten van vorig jaar? Als ik via mijn zorgverzekering kijk zie ik een kopje vergoedde kosten en geen vergoede kosten. De niet vergoedde kosten lopen tegen de 700 euro aan.
Is dat dan ook aftrekbaar?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:27

purny schreef:
Dees schreef:

Maar hoe zit het met de zorgkosten van vorig jaar? Als ik via mijn zorgverzekering kijk zie ik een kopje vergoedde kosten en geen vergoede kosten. De niet vergoedde kosten lopen tegen de 700 euro aan.
Is dat dan ook aftrekbaar?

Zoals eerder al geschreven ligt het eraan wat voor kosten het zijn. Niet alle ziektekosten mag je indienen.

Ik ben nog druk bezig, iets meer werk als verwacht helaas en moest aantal dingen opvragen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 17:12

FennyPower schreef:
Mhh, ook op TikTok gaat het volop in het rond dat er weer aangifte gedaan kan worden.
Ik lees meerdere keren de tip dat je jezelf maar ook gehandicapt moet zetten zodat je extra geld terug krijgt. 'want dan heb je meer belasting betaald'

Vraag me af of dat echt werkt en de belastingdienst hier niet achter gaat komen.
Lijkt me niet echt de manier als je dat niet bent :o

Dat moet ook gewoon geregistreerd staan. :+ Mensen met een beperking staan ook zo bij de belastingdienst omdat de meeste mensen met een handicap ook een gemachtigde hebben. Als jij 'ineens' aangeeft gehandicapt te zijn en daardoor aanspraak maakt op diverse extra (aftrek)posten kan ik je zwart op wit geven dat je bewijsstukken hiervoor moet aanleveren. :Y)

amorthistT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 17:43

Iemand die mij uitleg kan geven hoe dit werkt? Ik baal enorm...
Ik heb afgelopen jaar fulltime gewerkt en daarbij mijn loonheffingskorting aangezet.
Daarnaast heb ik gedurende 10 maanden een bijbaan gehad in het weekend en daarbij mijn loonheffingskorting uitgezet.
Ik had verwacht een klein beetje geld terug te kunnen vragen maar het tegendeel is waar... ik moet een enorm bedrag terugbetalen
Verder heb ik geen koophuis of andere aftrekposten oid

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 17:54

amorthistT schreef:
Ik heb afgelopen jaar fulltime gewerkt en daarbij mijn loonheffingskorting aangezet.
Daarnaast heb ik gedurende 10 maanden een bijbaan gehad in het weekend en daarbij mijn loonheffingskorting uitgezet.
Ik had verwacht een klein beetje geld terug te kunnen vragen maar het tegendeel is waar... ik moet een enorm bedrag terugbetalen

De belasting die ingehouden wordt van je bijbaan salaris wordt op een te voordelig percentage ingehouden. Het uitzetten van je loonheffingskorting zorgt er alleen voor dat je belastingvrije voet niet wordt doorgerekend maar je begint wel in het laagste belastingpercentage zegmaar. Mijn ervaring van de afgelopen 2 jaar is dat je een 15 á 20 procent extra moet rekenen van wat je binnen krijgt aan extra af te staan belasting helaas. Er bestaan online rekenmodules waarmee je ruwweg kan uitrekenen wat de effectieve belastinglast is over je extra inkomsten

edit: https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... komen.html

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 18:08

IMAY1990 schreef:
amorthistT schreef:

De belasting die ingehouden wordt van je bijbaan salaris wordt op een te voordelig percentage ingehouden. Het uitzetten van je loonheffingskorting zorgt er alleen voor dat je belastingvrije voet niet wordt doorgerekend maar je begint wel in het laagste belastingpercentage zegmaar. Mijn ervaring van de afgelopen 2 jaar is dat je een 15 á 20 procent extra moet rekenen van wat je binnen krijgt aan extra af te staan belasting helaas. Er bestaan online rekenmodules waarmee je ruwweg kan uitrekenen wat de effectieve belastinglast is over je extra inkomsten

Dit klopt niet helemaal en aan de hand van wat amorhistT schrijft verwacht ik eerlijk gezegd dat er iets aan de hand is met de tariefschijven van 2023. Ze geeft aan fulltime te werken én een bijbaan te hebben. Beide banen, ga ik even vanuit, vallen in de eerste tariefschijf tot 37.149,-, apart van elkaar. Alletwee de werkgevers bereken dus alléén die eerste schijf. Wat in veel gevallen misgaat is dat als je ze samen telt (de lonen) ze ineens boven die eerste tariefschijf vallen van 37.149,- (maar niet meer dan 73.031) en aangezien die schijven progressief zijn moet je dus nabetalen. Want je lonen SAMEN vallen dus in een hogere schijf.

Is overigens echt een aanname of dit zo aan de hand is, maar het klinkt er wel naar.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:10

Voor m'n gevoel zeggen jullie allebei hetzelfde :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:48

Eulogy schreef:
Voor m'n gevoel zeggen jullie allebei hetzelfde :+

Ik denk dat we allebei ongeveer hetzelfde bedoelen idd

amorthistT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:50

KimD schreef:
IMAY1990 schreef:

Dit klopt niet helemaal en aan de hand van wat amorhistT schrijft verwacht ik eerlijk gezegd dat er iets aan de hand is met de tariefschijven van 2023. Ze geeft aan fulltime te werken én een bijbaan te hebben. Beide banen, ga ik even vanuit, vallen in de eerste tariefschijf tot 37.149,-, apart van elkaar. Alletwee de werkgevers bereken dus alléén die eerste schijf. Wat in veel gevallen misgaat is dat als je ze samen telt (de lonen) ze ineens boven die eerste tariefschijf vallen van 37.149,- (maar niet meer dan 73.031) en aangezien die schijven progressief zijn moet je dus nabetalen. Want je lonen SAMEN vallen dus in een hogere schijf.

Is overigens echt een aanname of dit zo aan de hand is, maar het klinkt er wel naar.

Dit zou inderdaad wel mijn situatie verklaren. Toch raar dat ik van echt veel mensen heb gehoord dat je veel belasting kan terugvragen doordat ik mijn loonheffingskorting bij mijn bijbaan uit stond.
Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:54

amorthistT schreef:
KimD schreef:

Dit zou inderdaad wel mijn situatie verklaren. Toch raar dat ik van echt veel mensen heb gehoord dat je veel belasting kan terugvragen doordat ik mijn loonheffingskorting bij mijn bijbaan uit stond.
Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg!

Ja, dat was voor mij ook een tegenvaller toen ik daar achter kwam. Ik had echt in mijn hoofd zitten ook dat ik netjes alle belasting afdroeg al en als ik keek naar het bruto/netto op wat ik binnen krijg over mijn 2e inkomen dan is het echt wel idioot hoe veel ik daar al van hen ingeleverd en dat dat nog niet genoeg was.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:10

Over het algemeen krijg ik niets terug, maar hoef ik ook niets bij te betalen. Ik werk in loondienst, woon in een huurappartement, heb geen dure eigen bezittingen of aandelen. Voor dit jaar verwacht ik niet veel anders.

Het grote verschil met voorgaande jaren is wel dat ik voor het eerst sinds ik belastingaangifte doe een gedeelde rekening heb. Hoe gaat dat in z'n werk? Kunnen we zelf bepalen wie voor welk aandeel op de rekening aangifte doet, gaat dat allemaal op naam van één van de twee rekeninghouders? Ik heb echt geen clue.
Wel meen ik uit de informatie die ik kan vinden op te maken dat een gedeelde rekening ons niet gelijk fiscaal partners maakt. Klopt dat?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:19

Chanen schreef:
Over het algemeen krijg ik niets terug, maar hoef ik ook niets bij te betalen. Ik werk in loondienst, woon in een huurappartement, heb geen dure eigen bezittingen of aandelen. Voor dit jaar verwacht ik niet veel anders.

Het grote verschil met voorgaande jaren is wel dat ik voor het eerst sinds ik belastingaangifte doe een gedeelde rekening heb. Hoe gaat dat in z'n werk? Kunnen we zelf bepalen wie voor welk aandeel op de rekening aangifte doet, gaat dat allemaal op naam van één van de twee rekeninghouders? Ik heb echt geen clue.
Wel meen ik uit de informatie die ik kan vinden op te maken dat een gedeelde rekening ons niet gelijk fiscaal partners maakt. Klopt dat?

Door een gedeelde rekening wordt je niet fiscaal partner.

Als je <68k aan spaargeld hebt, hoef je het niet eens te specificeren. scheelt weer.
Anders is het een gevalletje, welke gedeelte is voor wie. Dat doe je zelf bepalen (meestal is het ik stort 50%, jij stort 50%, dus het saldo is 50/50 verdeeld. verhouding kan ook anders).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:21

Een gedeelde rekening maakt je idd geen fiscaal partner.
De gehele rekening zal moeten worden opgegeven. Normaal gesproken splits je zo'n rekening dan 50/50.
Misschien goed om te weten: zolang je op 1 januari 2023 per persoon minder dan 57.000,- aan bezittingen (geld, onroerend goed, vorderingen, beleggingen etc) had, hoef je er niks over te betalen en maakt de verdeling dus ook niet zoveel uit.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:32

Duidelijk, dank jullie wel Celiien en assie.
Wij gaan qua bezittingen beiden over de belastinggrens heen, dus wat dat betreft zal het niet heel veel uitmaken hoe we de aangifte verdelen. Vergelijkbaar met onze percentuele inbreng denk ik dan inderdaad maar.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:50

Hier ook weer een mooi bedrag dat ik terug krijg :)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:07

Ik moet betalen net als vorig jaar, balen maar is niet anders. Voor komende jaren heb ik betere moed want dan heb ik gewoon een hele simpele situatie waardoor ik verwacht altijd op 0 uit te komen. :)

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:11

Ik had verwacht niets terug te krijgen/niets te moeten betalen, net als voorgaande jaren.
Maar ik krijg ruim 1100 euro terug :D
Ik heb ooit een studie gedaan die ik niet af heb gemaakt (en daarna ook geen andere studie meer gedaan), de schuld daarvan is blijkbaar in 2023 definitief niet omgezet in een gift en is dus nu aftrekbaar. Erg fijn dat de belastingdienst dat zelf al ingevuld had, want ik heb die schuld ergens in 2018 al afbetaald (want ik was er 99% zeker van geen studie meer te gaan volgen) en had dus geen idee dat die schuld nu definitief geen gift was en dat het aftrekbaar was.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:14

Als je de schuld hebt afbetaald dan is het geen schuld meer toch? :?

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:19

Haha als je het zo zegt klinkt het niet logisch inderdaad ;) Dit is de uitleg van de belastingdienst:

Uw prestatiebeurs definitief niet omgezet in een gift
Heeft de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) uw lening definitief niet omgezet in een gift, omdat uw diplomatermijn is verstreken? Dan hebt u achteraf gezien te weinig studiekosten mogen aftrekken, omdat uw prestatiebeurs niet als studiekosten werd meegerekend. U mag in 2023 alsnog het bedrag aftrekken dat u eerder niet mocht aftrekken voor studiejaren tot 2014/2015. Vanaf het studiejaar 2015/2016 hebt u geen recht meer op aftrek van studiekosten voor een studie waarvoor u studiefinanciering hebt gehad.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:20

Hier het afgelopen jaar onze woning verkocht, bedrijf gestaakt en geëmigreerd naar het buitenland. Te ingewikkeld voor me om zelf aangifte te doen, dus ik heb gisteren de boekhouder maar gemaild om ons op zijn lijst te zetten :+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:57

Hier minder terug dan verwacht en ik kan het niet verklaren. Er is een verschil tussen de ingehouden loonbelasting en de berekende inkomstenbelasting... op de loonstroken staat gewoon de inhouding conform de witte maandtabel. Vakantiegeld is conform het juiste BT (gebruikte jaarloon valt niet in een andere schijf als dat van 2023). En verder gewoon een vast maandloon, geen andere baan of bezittingen die invloed hebben.

Ik snap m ff niet... :+
Jullie een idee?