Zonnetje81 schreef:Plukje schreef:Ik ben als, ouderwetse, manager niet zo’n voorstander van bellers. Ik vermoed dat dat komt omdat ik wat visueel ingesteld ben en om een goede indruk te krijgen van iemand wil ik gewoon een CV en brief zien. Daarna bel ik zelf de sollicitant om ofwel uit te nodigen ofwel nog wat vragen te stellen voordat ik uitnodig. In dat gesprek is er voor de sollicitant voldoende ruimte om vragen te stellen.
Als ik word gebeld komt dat nooit helemaal lekker uit qua timing en zit ik met mijn gedachten bij andere zaken. Aan mezelf merk ik dat iemand zeker geen streepje voor heeft door te bellen, misschien zelfs het tegenovergestelde.
Overigens bel ik zelf wel razendsnel als ik geïnteresseerd ben in de sollicitant. Sowieso binnen 24 uur, maar vaak wel sneller.
Waarom zet je dan in een advertentie: contact voor meer informatie die en die. Je is dan algemeen. Zet er dan bij dat ze kunnen schrijven en dan verder niks.
Zoals hier al vaker is gezegd gaat het vooral om de bellers die, al dan niet aangespoord door jobcoaches, bellen ‘om op te vallen’. Dus bellers die vragen verzinnen, vragen stellen waarvan het antwoord in de vacaturetekst staat of bellen om hun sollicitatie toe te lichten.
Op dit moment hebben wij een vacature openstaan waarvoor het lastiger is om iemand te vinden (management niveau). Daar hebben we juist benadrukt dat mensen direct mogen bellen. Ze hoeven geen brief te schrijven en geen cv op te stellen, maar mogen direct bellen om een afspraak voor het drinken van een kop koffie in te plannen.
Ook voor onze handen-aan-het-bed-vacatures hoef je geen cv en brief te sturen maar kun je gewoon binnenlopen of de leidinggevende bellen voor het inplannen van een afspraak.
Maar voor de vacatures waarvoor we nog steeds overspoeld worden met reacties (licht administratief, goede schriftelijke communicatie vaardigheden gewenst, 24 uur per week) wil ik graag dat mensen een cv met motivatiebrief sturen. Daar staat dus ook niet in dat mensen gewoon kunnen binnenlopen of direct contact op kunnen nemen voor het inplannen van het kopje koffie.