Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 06:50

Zonnetje81 schreef:
Plukje schreef:
Ik ben als, ouderwetse, manager niet zo’n voorstander van bellers. Ik vermoed dat dat komt omdat ik wat visueel ingesteld ben en om een goede indruk te krijgen van iemand wil ik gewoon een CV en brief zien. Daarna bel ik zelf de sollicitant om ofwel uit te nodigen ofwel nog wat vragen te stellen voordat ik uitnodig. In dat gesprek is er voor de sollicitant voldoende ruimte om vragen te stellen.
Als ik word gebeld komt dat nooit helemaal lekker uit qua timing en zit ik met mijn gedachten bij andere zaken. Aan mezelf merk ik dat iemand zeker geen streepje voor heeft door te bellen, misschien zelfs het tegenovergestelde.
Overigens bel ik zelf wel razendsnel als ik geïnteresseerd ben in de sollicitant. Sowieso binnen 24 uur, maar vaak wel sneller.

Waarom zet je dan in een advertentie: contact voor meer informatie die en die. Je is dan algemeen. Zet er dan bij dat ze kunnen schrijven en dan verder niks.

Zoals hier al vaker is gezegd gaat het vooral om de bellers die, al dan niet aangespoord door jobcoaches, bellen ‘om op te vallen’. Dus bellers die vragen verzinnen, vragen stellen waarvan het antwoord in de vacaturetekst staat of bellen om hun sollicitatie toe te lichten.
Op dit moment hebben wij een vacature openstaan waarvoor het lastiger is om iemand te vinden (management niveau). Daar hebben we juist benadrukt dat mensen direct mogen bellen. Ze hoeven geen brief te schrijven en geen cv op te stellen, maar mogen direct bellen om een afspraak voor het drinken van een kop koffie in te plannen.
Ook voor onze handen-aan-het-bed-vacatures hoef je geen cv en brief te sturen maar kun je gewoon binnenlopen of de leidinggevende bellen voor het inplannen van een afspraak.
Maar voor de vacatures waarvoor we nog steeds overspoeld worden met reacties (licht administratief, goede schriftelijke communicatie vaardigheden gewenst, 24 uur per week) wil ik graag dat mensen een cv met motivatiebrief sturen. Daar staat dus ook niet in dat mensen gewoon kunnen binnenlopen of direct contact op kunnen nemen voor het inplannen van het kopje koffie.

daantjuhhh

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:10

Het inplannen van een afspraak of binnen komen voor een kopje koffie is ook wel wat anders dan een gerichte vraag stellen over de vacature.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:29

daantjuhhh schreef:
Het inplannen van een afspraak of binnen komen voor een kopje koffie is ook wel wat anders dan een gerichte vraag stellen over de vacature.

Ik lees ook door het hele topic heen dat de mensen aan de andere kant van de tafel niet zozeer een probleem hebben met gerichte vragen. Ze/we hebben een probleem met bellers die bewust bellen met non-vragen omdat ze denken dat ze dan opvallen. Nu zal iedereen zeggen dat ze dat niet doen, maar de praktijk wijst anders uit en het aantal jobcoaches dat dit actief adviseert is groot.

Edit: het kopje koffie toont in mijn ogen ook een bepaalde laagdrempeligheid aan wat eerder uitnodigt voor een belletje dan een concrete ‘stuur je cv mét motivatiebrief naar…’.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:41

Maar dat is mijn punt ook.
Heb je een gerichte vraag dan bellen.
Bel je omdat je je naam wil laten vallen, bel dan niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:56

En toch kan je het als sollicitant nooit echt goed doen, het hangt ook gewoon van mazzel af soms denk ik.
Want wat de ene HR medewerker fijn vindt, vind de ander vervelend, en wat het precies is, staat er nooit bij..
Dat geldt ook voor hoe de gesprekken lopen, de ene wil dat je dingen vraagt, de ander wil dat je alleen luistert, en jobcoaches of andersoortige sollicitatietips gokken ook maar gewoon een beetje ..
Je kunt het best jezelf zijn, maar goed, als je een baan echt heel graag wil is dat best spannend.. Als je niet klikt met HR maar je zou verder nooit meer wat met ze te maken hebben, is het toch jammer dat je dan een leuke baan misloopt..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:11

Maar doet dan HR in de meeste bedrijven de sollicitaties :?

Bij ons niet hoor, en ik zou ook niet willen dat HR collega’s voor mij uitkiest :+

Dus niet klikken met HR hoeft geen probleem te zijn. Maar dat verklaart ms ook waarom het bij ons totaal geen zin heeft om te bellen. HR schrijft de vacaturetekst wel maar voor vragen verbinden ze je door naar iemand bij wie de collega komt werken of de LG maar dat is irritant want wij zitten de hele dag in behandeling en kunnen niet steeds gaan bellen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:16

Bij ons ook niet…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:26

Oh ik heb redelijk vaak tegenover HR gezeten als sollicitant :j

Bij ons doet een recruiter het uitzoeken en de voorselectie..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:39

HR doet redelijk vaak de eerste gesprekken nadat eventueel een recruiter de voorselectie heeft gedaan ( niet altijd dus )
Meestal zit er wel een collega / manager van de afdeling bij.
2de gesprek is dan regelmatig met een manager en een directe collega.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:42

Hier heb ik wel bij de eerste sollicitatiegesprekken gezeten, samen met HR, voor een nieuwe collega. Gelukkig maar, want er zit er nu eentje tegenover me die ik zelf heb uitgezocht :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:46

Dat is heel verschillend bij verschillende bedrijven.

Ik doe als HR de voorselectie en stel kandidaten die zouden kunnen passen voor aan de leidinggevende, hij of zij bepaald vervolgens wie hij of zij op gesprek wil hebben en daar sluit ik -afhankelijk van de functie - vaak tijdens een tweede gesprek bij aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:15

Maar als men niet zit te wachten op bellende sollicitanten, waarom staat er dan een telefoonnumer in de vacaturetekst waar je heen kunt bellen voor vragen?

En een sollicitatie is kennismaking van twee kanten hè, het kan voor een sollicitant ook nodig zijn om wel te bellen voordat die besluit om een brief te schrijven.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:27

Ik denk dat het verschil hem vooral zit in het "bellen om het bellen" of "daadwerkelijk een vraag hebben".

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:36

Roosch schreef:
Ik denk dat het verschil hem vooral zit in het "bellen om het bellen" of "daadwerkelijk een vraag hebben".

Dat denk ik ook.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:59

Roosch schreef:

Zo simpel is het leven inderdaad ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:06

Het wordt toch ook getipt hoor, door inderdaad de genoemde jobcoaches, of UWV medewerkers ("heb je er wel achteraan gebeld?") .. dus waar doe je dan goed aan, als sollicitant zijnde.. ?
Wanneer kwalificeer je iets als 'bellen om het bellen' of een 'daadwerkelijke vraag'..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:23

Nou ik heb serieus mensen aan de telefoon die vragen gingen stellen die nergens op sloegen. De info stond letterlijk in de vacaturetekst. Na domme vraag nr antwoordde ik letterlijk “heb je de vacaturetekst wel gelezen?”

“ ja maar dit staat er niet in”. Ik heb daarop geantwoord “het antwoord op deze vraag staat letterlijk in de vacaturetekst. Dat weet ik zeker want ik heb deze vacature zelf geschreven” toen werd het heel stil aan de andere kant en daarna volgde er “oké bedankt dan ga ik sollicitatiebrief in orde maken en komt deze vanmiddag naar je toe. Ik zal morgenmiddag bellen om te vragen of hij in goede orde ontvangen is.”

Daarop heb ik geantwoord; ik denk dat dat niet nodig is. We krijgen altijd alles goed binnen. Volgende dag mens inderdaad weer aan de telefoon. Sollicitatie is goed ontvangen. Drie keer raden op welke stapel dit kwam…

Ik heb ook mensen gehad die de hele vacature doorgingen. Een zin voorgelezen, en dan zeggen dit staat in de vacature. Klopt dit? Bijvoorbeeld; afdeling bestaat uit zoveel personen.. werktijden zijn van/tot ect.. Euh ja vriend want als dit niet zo was stond het niet in de advertentie toch?

Ik had een workload die ik in 80 uur nog niet weggewerkt kreeg en wat allemaal in 40 uur gepropt moest worden. Als je dan constant het gevoel hebt dat je achter de feiten aan moet lopen en nooit af hebt wat je geregeld wilde hebben dan kun je je misschien voorstellen dat ik hier onwijs blij van werd…

Dus bellen met serieuze vragen; ja prima. Bellen omdat een jobcoach dat zegt; vooral niet doen. Je ligt al op de nee stapel voordat je brief überhaupt binnen is.

Ik heb ook een keer iemand gehad die voor mijn functie (hr functie) kwam solliciteren. Jonge sneuzel van een jaar of 20 die ons doodleuk ging vertellen dat hr opleidingen dikke onzin waren en dat hr door iedereen gedaan kon worden. Deze hebben we uitgenodigd puur uit nieuwschierigheid terwijl we vanwege de houding in zijn brief eigenlijk al wisten dat hij nooit in het team of de functie zou passen. Groot deel van de functie bestond ook uit productiemedewerkers helpen met hr systemen ed. Dus keer op keer uitleggen, werkinstructies maken ed. Meneer vond zichzelf daar echt te goed voor :D achteraf niet helemaal ethisch maar vermakelijk was het wel. Jongeman van begin 20, net z’n diploma in handen ging ons (hr manager en jr. hr manager) in onze eigen spreekruimte vertellen dat we nutteloos waren en dat eigenlijk heel HR totaal overbodig is. Op de vraag waarom hij dan op een hr functie solliciteerde kwam; tja ik moet een baan dus dan kan ik wel iets “laags” gebruiken als opstap naar een echte baan. Euh gast je solliciteert op een functie van junior hr manager. Ik weet niet hoor maar die zit best hoog op de ladder :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:08

Ik heb aan de zijlijn gestaan naast een solliciterende partner.
Hoevaak er helemaal niets terugkwam op een sollicitatiebrief, geen ontvangstbevestiging, geen afwijzing helemaal niets.

In dat geval snap ik dus wel dat mensen gaan bellen om te checken of een brief is aangekomen, want dan mogelijk voor anderen overkomt als "bellen om te bellen".

Mijn partner liet op een gegeven ogenblik zijn geboortedatum weg van zijn CV. En prompt konden ze wél contact opnemen nav een sollicitatiebrief, want de geboortedatum ontbrak.
Weten we ook direct waarom er anders gewoon helemaal niet gereageerd wordt, leeftijdsdicriminatie komt bij sollicitaties echt enorm veel voor :+

Maar door de geboortedatum weg te laten, dwong hij iig om een recruiter/HR manager om verder te lezen dan regel 2 in het CV...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:54

Dat is in zo’n geval best slim Marije, als ze bellen is zijn cv blijkbaar interessant genoeg. Hopelijk heeft het geholpen en heeft hij sinds het gebruiken van dat foefje, snel een baan gevonden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:48

Marije_jiplover schreef:
In dat geval snap ik dus wel dat mensen gaan bellen om te checken of een brief is aangekomen, want dan mogelijk voor anderen overkomt als "bellen om te bellen".

Maar het lijkt me dan dat je in zo’n geval wel een iets langer tijdsbestek afwacht waarin je niks terugkrijgt. Dezelfde of de volgende dag nog bellen of het wel is aangekomen vind ik nogal suf overkomen, tenzij iemand een goede reden heeft om aan te nemen dat iets gelijk al fout is gelopen. In het bovenstaande verhaal vind ik het al helemaal sneu, aan de telefoon hangen dat je je sollicitatie op gaat sturen en morgen gelijk even belt om te checken of het is gelukt :')

Discriminatie op leeftijd, geslacht, naam, etc komt idd heel veel voor -O- Soms idd maar beter om iets op je cv tactisch weg te laten als dat kan, in de hoop dat ze je er niet gelijk op afserveren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:30

Memories schreef:
Marije_jiplover schreef:

Maar het lijkt me dan dat je in zo’n geval wel een iets langer tijdsbestek afwacht waarin je niks terugkrijgt. Dezelfde of de volgende dag nog bellen of het wel is aangekomen vind ik nogal suf overkomen, tenzij iemand een goede reden heeft om aan te nemen dat iets gelijk al fout is gelopen. In het bovenstaande verhaal vind ik het al helemaal sneu, aan de telefoon hangen dat je je sollicitatie op gaat sturen en morgen gelijk even belt om te checken of het is gelukt :')

Discriminatie op leeftijd, geslacht, naam, etc komt idd heel veel voor -O- Soms idd maar beter om iets op je cv tactisch weg te laten als dat kan, in de hoop dat ze je er niet gelijk op afserveren.

Dat ligt aan de sluiting datum.

Als ik op de 23ste mijn brief stuur en ik krijg geen automatische no replay en de 25ste is de laatste dag. Dan bel ik de 25ste…

Ik verwacht op z’n minst een automatische replay.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:10

Veel verschillende verwachtingen en werkwijzes heb ik wel in de gaten.

Inderdaad het bellen.
Niet bellen om het bellen. Je leest een vacaturetekst en denkt--> dit ben ik? Dan gewoon schrijven.

Twijfel je of je helemaal voldoet of is het nog niet duidelijk of het je droombaan is. Dan even bellen. Welke vragen je stelt is ook afhankelijk van wat je zelf belangrijk vind.

Bellen na solliciteren, ik zou na een week bellen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:59

Vraagje, ik heb een aantal maanden terug gesolliciteerd bij een bedrijf. Toen op de 'reservestapel' terecht gekomen (dus een zeer vriendelijke afwijzing). 'probleem' toen was te weinig ervaring (voor een junior functie......). Nu staat er weer een junior vacature, zelfde rol, zelfde bedrijf en in de tussentijd ergens anders relevante werkervaring opgedaan/aan het opdoen. Het bedrijf lijkt me zeer tof en ik wil eigenlijk opnieuw solliciteren. Hoe pak je dat aan? Dezelfde brief opnieuw sturen lijkt me geen goed plan maar ik heb ook geen idee hoe ik een nieuwe brief in zou moeten steken :o?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:25

Ik zou in je nieuwe brief vermelden dat je relevante werkervaring op hebt gedaan en vertellen waarom jij helemaal past bij de betreffende functie.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:28

In dit geval zou ik misschien wel bellen. Zeggen dat je eerder hebt gesolliciteerd, dat je inmiddels ervaring hebt opgedaan en nog steeds interesse in de functie hebt. Dan vragen hoe ze willen dat je solliciteert.
Ervaring voor een juniorfunctie vind ik wel grappig trouwens...