Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:26

Uien blijven bij mij altijd behoorlijk lang goed. Ik leg ze dan in een koele kamer, niet te vochtig.. Zorg wel dat je elke week even controleert of er geen rotte uien tussen zitten, en uien die beginnen te schieten moet je op tijd opmaken. Het groen kun je ook gewoon eten. Verder kun je uien ook invriezen (even snipperen is handig), je kan ze drogen, en een favoriet hier is de uiensoep :9 Dan ben je snel door zo'n zak heen, zeker als je iets meer maakt om in te vriezen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:28

Fly_high schreef:
Dat is toch niet zo complex om te snappen, dat er zieke mensen, mensen met beperkingen etc bestaan?

Dat is een kant van het verhaal, die zijn er zeker.

Andere kant is dat er ook genoeg mensen (en die heb ik ook in mijn directe omgeving, maak het dus live mee, niet van horen zeggen) die gewoon te belabberd zijn om hun schouders eronder te zetten en van de bank af te komen, zeggen ook ronduit ik heb geen zin om te werken ;(

Ik doe het als 8nnemiek, 1+1 gratis, of goeie aanbiedingen en die invriezen.
Vorig jaar een kistje aardbeien voor 5 euro gekocht, daar eten we nu nog de zelfgemaakte aardbeienjam van. Die is als je het goed doet heel lang houdbaar.
Moestuin (en op een balkon kun je ook al best veel), brood bakken, met dat soort dingen is veel te besparen.
Drinken hoor ik mensen over...heel eerlijk?
Wij kopen alleen frisdrank als we weten dat er bezoek komt, en dan ook alleen nog blikjes, anders kan ik de rest weggooien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:33

Wat frisdrank betreft: voor mensen die bij de grens met Duitsland wonen (of zo nu en dan naar Duitsland rijden om te tanken :Y) ) is een sodastream echt een topapparaat! Wij gebruiken hem heel veel. Een cilinder kost €5,99 bij de Aldi en DM in Duitsland, voor 60 liter bubbelwater, dus 10 cent per liter. En de siroopjes om zelf cola/sinas/7up etc te maken zijn daar ook niet heel duur. Je hoeft dan voor bezoek geen hele fles open te maken, alleen een bodempje siroop die min of meer onbeperkt houdbaar blijft, en wat bubbelwater erbij kiepen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:35

Ik drink voor 90 ofn95 % water, maar word dat ook wel eens enorm zat, dus vind het wel lekker om er iets bij te halen wat geen water is. Vooral sap, maar tegenwoordig doe ik sommige ook verdunnen met water, dan doe ik er langer mee :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:35

Ik heb vroeger echt krap bij kas gezeten. Op m’n 18e gedwongen het huis uit gegaan. Net gestart met een hbo opleiding. Toch heb ik het gered, veel gewerkt naast m’n school, woonde redelijk goedkoop en kwam met nog geen 4K studieschuld van school af. En heb m’n hbo in 3 jaar afgemaakt. Is dat geluk hebben? Denk t niet, ik ben geen mega leerwonder heb geen rijke ouders en heb veel zelf moeten leren. En heb ook nog een aangeboren chronische afwijking aan m’n benen waardoor ik bepaalde banen niet kan doen. Dus tja geluk? Denk dat ik veel ongeluk gekend heb maar doorzettingsvermogen en geloof in jezelf kunnen je ver brengen.

Het is voor mij een keuze geweest om hard te werken en m’n eigen leven op te bouwen. Nu heb ik een hele goede baan, mooi huis en twee paarden. Dat is in mijn ogen rijkdom. Toch houd ik mezelf kort en plan ik m’n uitgaven. Doe nooit hele gekke dingen en koop geen merk spullen voor de paarden (en mezelf) of setjes. Leef wat dat betreft vrij eenvoudig. Denk dat dat ook wel iets is van de laatste jaren, uiterlijk vertoon en niet onder willen doen voor andere mensen. Op die manier ontstaan er soms ook financiële problemen. Dat is in mijn ogen wel een keus die mensen zelf maken.

Dat er nu mensen in de problemen komen begrijp ik volledig! Als ik kijk naar de boodschappen en wat die in korte tijd zijn gestegen in prijs, schrik er gewoon van. Denk ook dat straks tegen de winter met het gedoe rond gas ook nog wel eens meer mensen in de problemen komen. Houd m’n hart vast. Zie daarnaast ook dat de oorlog in Oekraïne langzaam wat effect krijgt op bedrijven en dat het aantal banen misschien ook nog wel eens kan stagneren.

Zie het dus allemaal niet heel positief in voor een groot deel van de mensen die nu net rond kunnen komen…

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:39

Maar wat kopen mensen dan precies die nu ineens 2x zoveel kwijt zijn aan boodschappen? Ik heb de afgelopen maanden ons eetpatroon niet aangepast en het maakt echt minimaal verschil. En dat is gewoon met groente, vlees, fruit etc dus daar ben ik wel heel benieuwd naar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:40

Wat kost zelf brood maken dan per brood? En die zijn toch wel kleiner?

Ik koop niet te groot in, want wil niet weggooien. Groente en fruit uit pot of blik vind ik niet lekker. Had laatst doperwten en worteltjes uit de dieprvries en ik maak het wel op, maar het is echt niet lekker.

Invriezen doe ik alleen met vlees, kip en overblijfselen van bijv spaghetti. Groente durf ik niet zo goed. Ik had ooit gelezen dat je daar eerst de kook over moet doen. Maar heb ook geen mega grote vriezer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:42

ingedebruijn schreef:
Maar wat kopen mensen dan precies die nu ineens 2x zoveel kwijt zijn aan boodschappen? Ik heb de afgelopen maanden ons eetpatroon niet aangepast en het maakt echt minimaal verschil. En dat is gewoon met groente, vlees, fruit etc dus daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Da's wel apart hoor, dat jij daar vrijwel niets van merkt.

"De prijzen van boodschappen zijn het laatste half jaar flink gestegen, blijkt uit onderzoek van GfK. Deze maand zijn consumenten 11 procent duurder uit dan in augustus van afgelopen jaar. Vooral sinds de jaarwisseling merken we de prijsstijging in onze portemonnee, concludeert het marktonderzoeksbureau."
bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... gen-oorlog

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:43

ingedebruijn schreef:

Standaard producten zijn duurder geworden.

Brood 0,20 erbij.
Chocolade pasta rond een euro erbij.
Mango's kocht ik voorheen voor minder dan een euro in de winkel maar dat lukt nu ook niet meer.
Bloemkool in de aanbieding voor 1,69 terwijl die eerder rond de 1,29 zat .
Blik soep 0,25 erbij.
Zalm +2,-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:43

ingedebruijn schreef:

Wij eten ook al ff redelijk hetzelfde en bestellen bij de ah (elke week) en schat in dat nu toch echt wel een tientje duurder is gemiddeld dan eerder.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:45

Doubtless schreef:
ingedebruijn schreef:

"De prijzen van boodschappen zijn het laatste half jaar flink gestegen, blijkt uit onderzoek van GfK. Deze maand zijn consumenten 11 procent duurder uit dan in augustus van afgelopen jaar. Vooral sinds de jaarwisseling merken we de prijsstijging in onze portemonnee, concludeert het marktonderzoeksbureau."

Ja 11%. Dat komt toch lang niet in de buurt van de 50% die ik hier voorbij zie komen?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:45

MarjanB schreef:
ingedebruijn schreef:

Wij eten ook al ff redelijk hetzelfde en bestellen bij de ah (elke week) en schat in dat nu toch echt wel een tientje duurder is gemiddeld dan eerder.

Ja hier net zo inderdaad maar dan hebben we het dus niet over 2 keer zoveel als eerder. Vandaar mijn vraag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:46

MyWishMax schreef:
Ja, dat doe ik, folders doorgaab, maar het echte voordeel zit er niet meer helemaal in voor mij helaas. Je moet ook goed de echte prijs ij de gaten houden, kijken wat het ergens anders kost en of die winkel wel dichtbij genoeg zit qua km. :+ Ik heb standaard aantal recepten die ik lekker vind die ik kan maken met aantal aanbiedingen, maar ik heb dus ook dingen die ik echt niet lust. Het gaat mij te ver om dingen te moeten eten die ik niet lekker vind, omdat ze goedkoop zijn. Paar jaar geleden was heel veel wat ik eet en drink of gebruik regelmatig in de aanbieding, nu veel minder of alleen in de aanbieding als je veel tegelijk koopt. Moet je wel de ruimte voor hebben en het budget.

Daar heb ik met een coach wel eens enorme discussies over gehad. Zij zou meekijken naar uitgaven en eventuele toeslagen en potjes waar ik voor in aanmerking zou kunnen komen. Eindstand was dat ze niet geholpen heeft met dingen die ik lastig vond, want dat was niet lastig volgens haar, ik zelf moest zoeken naar die potjes want zij kende niks en had er ook niet naar gezocht. En dat ik dus van haar alleen aanbiedingen mocht/moest kopen, zelfs als ik dat niet te eten vond, want het scheelde een paar cent en dus besparing. Ja, behalve dat ik het dan niet op eet en dus weg kan gooien :') of dat ik het niet kwijt kon, of het was idd goedkoper als je er meerdere kocht, maar dat was wel een groot bedrag in 1 keer waardoor je weer te kort kwam op andere vlakken.

Dat was helaas een voorbeeld van iemand die geen idee was hoe het is om echt krap te zitten maar wel mensen in die situatie ging begeleiden. Maar de echte hulpvragen dus niet kon beantwoorden. Ik zou nog steeds wel eens iemand willen die met me meekijkt maar heb in die organisatie dus geen vertrouwen meer en andere die hier komt niet gevonden.

Maar sommige dingen koop ik alleen maar als het in de aanbieding is. En het is wel heel handig als je genoeg vriesruimte hebt.

Is toch wel vaker ook in het nieuws geweest dat dergelijke coaches een hap uit het budget van de gemeente nemen en vervolgens de klant nergens mee helpen... Jij hebt er duidelijk ook zo eentje gehad... Makes no sense... :\

Ohja, vriezer... Ik heb nu een inbouwkoelkast en een losse koel-vries combi. Ik wil binnenkort een echte vrieskast kopen, inderdaad om meer eten in te vriezen. Dat scheelt me gewoon tijd, als ik meer tijd zou hebben zou ik veel meer in de keuken om springen.

Ik ga altijd naar winkels waar ik zin in heb. Ik eet elke werkdag 2 avocado's, die haal ik bij een specifieke Aldi of AH, omdat daar gewoon goede inkopers op groente en fruit zitten. En dan haal ik vaak wat meer boodschappen bij die winkel. Als ik geen avocado's nodig heb ga ik ook gerust naar een Jumbo. Oh en de Lidl voor cherry tomaten en noten :')
Vandaag haal ik mijn boodschappen bij de plaatselijke Poeisz. Omdat ze veel plaatselijk belang steunen, vind ik dat ook belangrijk, en omdat ik nog paardenvoer moet halen in het dorp.

Verder vind ik boerderijwinkels ook altijd super tof, ik weet niet of meer mensen de gelegenheid hebben om daarheen te gaan. Ik denk dan even aan een melktap, yoghurt, boter, eieren.

Recent heb ik "geïnvesteerd" in een Soda Stream (ik vind 35 euro niet echt een investering), waarmee ik nu zelf spa rood maak. Ik voeg in het glas dan nog ranja toe als ik dat wil. Scheelt een hoop lege flessen en ik drink toch niet veel anders dan dit. Alleen voor verjaardagen wil ik dan nog wel ander drinken halen. Maar ik moet zeggen, dit is al zeer geliefd bij bezoek.

Een meer luxe product, maar noten brand ik zelf gewoon in de oven. Geen hogere wiskunde.

5 kilo uien goed houden kan prima, in een kelder... Maar die moet je maar net hebben. En je moet dan alsnog regelmatig uien eten. Maar als je een hachee liefhebber bent weet je er vast raad mee in de vriezer :P

Qua shampoo ben ik heel kieskeurig, maar ik kan heel goed over Happy Soaps en daar doe ik ongeveer 3 á 4 maanden mee... En ik was bijna elke dag m'n haar.

Oooh en heel veel pakje-eten kan je prima zelf maken... Pastasauzen kan je prima vooruit maken.

8nnemiek

superpony schreef:
Wat kost zelf brood maken dan per brood? En die zijn toch wel kleiner?

Ik koop niet te groot in, want wil niet weggooien. Groente en fruit uit pot of blik vind ik niet lekker. Had laatst doperwten en worteltjes uit de dieprvries en ik maak het wel op, maar het is echt niet lekker.

Invriezen doe ik alleen met vlees, kip en overblijfselen van bijv spaghetti. Groente durf ik niet zo goed. Ik had ooit gelezen dat je daar eerst de kook over moet doen. Maar heb ook geen mega grote vriezer.

Met een heel simpel deeg van tarwebloem, water, zout en gist heb je een groot brood voor minder dan 50ct per stuk.
Ik bak mijn gewone broden altijd af in de oven in een broodvorm, en dan heb je gewoon supermarkt-formaat.
Afbeelding

Groente moet je inderdaad kort even blancheren en in koud water afspoelen voordat je het invriest.

fokfanaat

Een kilo rundergehakt bv van de Jumbo was in december nog 5,50 en nu 8,49 dat is toch wel aanzienlijk. Maar sommige dingen kosten precies hetzelfde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:47

Maar ik denk als je al die extra's en kant en klaar laat liggen, het nog wel kan meevallen.

Laatst kreeg ik op de Lidl app dat ik verse pizza's met korting kon krijgen. Zitten toch nog rond de 4 euro pst, dus 8 voor samen. Daar kan je al een leuke verse maaltijd voor maken met een toetje.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:48

ingedebruijn schreef:

Als voorbeeld koffie, die is op een paar weken tijd gewoon 2 euro per kilozak duurder geworden, die was 6 euro nogwat, en nu 8 euro.
Edit, ik zie de dingen die Daan noemt...dat ja.

Ik koop tegenwoordig soms de tgtg pakketten van de Lidl, groente en fruit voor 2.99.
Zit soms ook wel eens iets bij wat ik niet lust, avocado of aubergine, die geef ik dan weg.

Is het te veel wat te snel op moet? Verse spinazie is prima in te vriezen, kun je nog goed eten of in een smoothie doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:49

8nnemiek, die zien er mooi uit. WE hebben wel een goede oven met een functie voor allerlei brood.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:59

ingedebruijn schreef:

Ik weet niet of ik 2 keer zoveel kwijt ben maar ik ben wel van een volle tas naar een halve tas voor hetzelfde geld gegaan. Voor brood, wat beleg, yoghurt, melk, normaal eieren maar die zijn hier ook veel duurder gewoorden laatste jaar (niet alleen laatste weken, daarvoo al) soms wat vlees zoals gehakt. Kaas en daar al de budgetversies van en dan 1 of 2 soorten drinken. Plus soms wat huishouddingen. Broodbeleg 50 cent duurder per pak en minder inhoud, drinken 60 cent, brood ook, kaas ook zoiets. Eieren minimaal 1 euro duurder. De rest ook duurder maar wat minder of ik weet het niet meer. Gehakt is idd flinke stijging geweest.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:07

ingedebruijn schreef:

Grappig, ik heb het ook even uitgezocht. Zelf hou ik een administratie bij waarin ik de boodschappen apart rubriceer.

In 2020 was het gemiddelde van de boodschappen 420 EUR, in 2021 was het gemiddelde 440 EUR en de afgelopen vijf maanden was het gemiddelde 401 EUR. Het enige wat we 'anders' doen in 2022 ten opzichte van de voorgaande jaren, is dat we bijna geen vlees meer eten. Ik denk dat maximaal één maaltijd per week met vlees/vis is. Dus hier ook weinig last van een stijging eigenlijk.

Boodschappen bestaan voornamelijk uit groente/fruit/brood/pasta/rijst, we snacken en drinken weinig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:12

Ik kan ook niet veel inslaan. Ik bespaar veel doordat ik heel veel niet doe of gebruik. Ik gebruik geen wasverzachter. Ik gebruik geen make-up. Geen vaatwastabletten. Geen frisdrank of andere drank. Eet geen vlees. Geen vis. 1 soort schoonmaakmiddel. Geen toiletblokken. Dan gaat het best hard :P

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:16

Daan13 schreef:
Standaard producten zijn duurder geworden.

Brood 0,20 erbij.
Chocolade pasta rond een euro erbij.
Mango's kocht ik voorheen voor minder dan een euro in de winkel maar dat lukt nu ook niet meer.
Bloemkool in de aanbieding voor 1,69 terwijl die eerder rond de 1,29 zat .
Blik soep 0,25 erbij.
Zalm +2,-

De zalm kost nu het dubbele kwa inkoop dan voorheen per vis.
Wij verwerken nu ook een stuk minder Zalm vanwege de hoge prijzen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:21

@Sakura, ik kan in de rabo app ook zien wat ik doorsnee uitgeef.

Sec gezien niet meer als een/twee jaar geleden, maar met dat verschil dat we nu bijv. al eens de togoodtogo app gebruiken voor brood en fruit.
Laten de boodschappen niet meer thuis bezorgen momenteel, en kopen in meer verschillende winkels.

Dus eigenlijk hebben wij ons "boodschappengedrag" veranderd, anders zou ik zeker op een hoger gemiddeld maandbedrag uitkomen.

Zalm is btw een goed voorbeeld, vorig jaar soms nog in de aanbieding bij de Makro voor 10 euro/ kilo, nu kost diezelfde verse zalm in de aanbieding 17 euro/ kilo.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:53

ingedebruijn schreef:
Doubtless schreef:

Ja 11%. Dat komt toch lang niet in de buurt van de 50% die ik hier voorbij zie komen?

Ik merk dus wel die 10%, en dat is letterlijk op alles wat ik koop, brood, beleg, zuivel en zuivelvervangers, eieren, groenten, soep en sauzen etc. Ook de pak van mijn favoriete AH slagroomsoesjes is van 3 eurootjes naar 3,25 gegaan :( Ik heb het over huismerken of net iets daar bovenop, geen vlees, vis etc. en zeker geen luxe.

Met fatsoenlijke baan en zonder bijzondere uitgaven is het prima te overzien, dat wel, maar ik heb liever prijzen van voor de stijging gehad. Mijn salaris is in dezelfde periode namelijk slechts paar % omhoog gegaan, minder dan 10-11 in ieder geval. En dat inclusief prestatietoeslag terwijl ik er alsnog op achteruit ga :')

Sansevieria schreef:
Fly_high schreef:
Dat is toch niet zo complex om te snappen, dat er zieke mensen, mensen met beperkingen etc bestaan?

Dat is een kant van het verhaal, die zijn er zeker.

Andere kant is dat er ook genoeg mensen (en die heb ik ook in mijn directe omgeving, maak het dus live mee, niet van horen zeggen) die gewoon te belabberd zijn om hun schouders eronder te zetten en van de bank af te komen, zeggen ook ronduit ik heb geen zin om te werken ;(

Het is zeker wat genuanceerder in de praktijk dan beide kanten van deze discussie het hier neerzetten :)

Met hard werken en een tikje geluk is fatsoenlijk verdienen in Nederland voor de meesten niet onhaalbaar ook als je helemaal onderaan begint. Ben er zelf een voorbeeld van, als arbeidsmigrant in een Polenhotel begonnen :+ hoeveel slechter wil je het hebben :') en nu een nette kantoorbaan, eigen paard en noem maar op. Maar juist door alles wat ik onderweg heb meegemaakt weet ik dat het niet zo simpel is als hard werken = gegarandeerd lekker dikke spaarrekening. En het financieel lastig hebben wil ook niet meteen zeggen dat iemand met opzet onder het werk uit probeert te komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:07

Tja, je mag nooit oordelen en iets vinden. Maar ik ken zat mensen die dan zeggen dat ze afgekeurd zijn en die zie ik wel genoeg andere dingen doen. En daar zijn ook altijd weer 100 smoesjes voor.

Ik ben al jaren chronisch ziek, heb meerdere auto immuun ziekte's en div operaties gehad. Maar er zijn heel veel dingen die ik wel kan. Niet full time, dat niet, maar tussen niks of veel is nog wel een groot grijs gebied.

En vaak is werken ook mentaal echt beter voor mensen.

De lonen zijn niet helemaal eerlijk in Nederland. Heel veel mensen met MBO niveau verdienen vaak nog steeds minder dan als je van het HBO/Uni af komt. Terwijl alle beroepen min of meer belangrijk zijn.

Je kan arts zijn en jaren hebben geleerd. Maar je begint niks zonder de verpleegkundige, de administratie, de schoonmakers, leveranciers, het ov of een auto om naar je werk te komen etc etc etc. En we willen ook allemaal dat ons huisvuil wordt opgehaald.

Het is erg hoe mensen soms op een ander neerkijken en hoe men elkaar durft te behandelen. Je ziet nu wat er gebeurt als mensen op Schiphol staken of met te weinig zijn.