Depende schreef:Licor schreef:Ik ben docent EOA (eerste opvang anderstaligen).. concreet betekent dat dat ik les geef aan asielzoekers die nog in afwachting zijn van hun procedure.. sommige leerlingen zijn pas 2 dagen in NL en sommige al 2 jaar.. geef les aan zo'n 50 verschillende nationaliteiten.. verloop in mijn klas is enorm omdat veel kinderen regelmatig naar een ander AZC geplaatst worden.. ik heb de kinderen dus zelden een heel jaar in mijn klas
Hoe gaat dat in het klaslokaal qua taal? Is Nederlands de voertaal? Ik neem dat wel aan, in 51 talen kunnen onderwijzen zou ik erg knap vinden. Kunnen alle kinderen dan meekomen?
Voertaal is idd Nederlands.. soms ondersteun ik met Engels maar dat probeer ik te voorkomen.. en je ziet ook wel dat kinderen die dezelfde taal spreken elkaar helpen en vertalen.. en verder is Google translate soms ook heel handig.. vooral ook met ouder gesprekken.. want de kinderen hebben recht op school en Nederlandse les maar de volwassenen niet, zij krijgen pas les wanneer zij een verblijfsvergunning hebben..
Eigenlijk kan iedereen mee komen maar je moet heel goed inspelen op het individuele kind want niet iedereen gaat even snel..
Ik heb les gegeven van analfabeten tot leerlingen die vmbo/mavo niveau beheerste (B1).. we probeerde de klassen uiteraard wel vergelijkbaar qua niveau te houden..
Bij de analfabeten gebruikte we bijvoorbeeld een groep 3 methode voor het leren lezen.. en verder werk je veel met plaatjes en gebaren..
ik blijf het altijd zo bijzonder vinden hoe je hele gesprekken met iemand kan voeren terwijl je beide zo'n verschillende taal spreekt