STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 05:01

Ik vind het wel bijzonder om te lezen dit. Cursussen voor de leuk! Asociale egoïstische mensen. Voor veel mensen die lager of amper opgeleid zijn is het volgen van een cursus al een hele stap. En een flinke smak met geld. Gun die mensen ook eens een kans om zichzelf te ontwikkelen en te ervaren dat het leren van nieuwe dingen ook heel leuk kan zijn. Deze, in ogen van sommigen, pret cursussen kunnen voor deze groep hele stappen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:15

Fitzroy schreef:
Het budget is om je positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Als je niet van plan bent je op de arbeidsmarkt te begeven, maar cursussen voor de ‘leuk’ gaat doen, gebruik je gemeenschapsgeld waar het niet voor bedoeld is. En dat stuit mij tegen de borst, ja.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ineke2

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:57

Wat kunnen sommigen toch hard oordelen over een situatie waarvan ze niet alles weten. Laat iedereen toch in zijn waarde aub.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:59

Mijn vriend is van gisterochtend 10:00 tot middernacht bezig geweest om een budget aan te vragen. Dichterbij dan 36 minuten in de wachtrij is hij niet gekomen. Nouja, toen we aan het eten waren kwam hij er blijkbaar doorheen maar vanwege inactiviteit hebben ze hem er weer uit gegooid. Wat een onnozel systeem is dit zeg. Maargoed, als je kijkt naar hoe ze Groningen hebben gedaan is dit natuurlijk niet een heel grote verrassing.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:40

topsylover schreef:
Mijn vriend is van gisterochtend 10:00 tot middernacht bezig geweest om een budget aan te vragen. Dichterbij dan 36 minuten in de wachtrij is hij niet gekomen. Nouja, toen we aan het eten waren kwam hij er blijkbaar doorheen maar vanwege inactiviteit hebben ze hem er weer uit gegooid. Wat een onnozel systeem is dit zeg. Maargoed, als je kijkt naar hoe ze Groningen hebben gedaan is dit natuurlijk niet een heel grote verrassing.

Nu weer even proberen, wachttijd stond net op 5 minuten.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:41

Maar even benieuwd; waarom is het zo belangrijk om het meteen de eerste dag aan te vragen? Het lijkt mij namelijk heel logisch dat als je leest hoeveel mensen die noodzaak voelen, zo een website eruit valt. Dat is niet heel gek of puur te verwijten aan het UWV of de staat.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:44

Mijn aanvraag is verstuurd. Vannochtend was ik zo door de wachtrij (2 minuten). Nu hopen dat hij word goedgekeurd.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:47

Ik wil er ook gebruik van gaan maken. Ik hoop dat ik van het weekend vroeg genoeg ben met aanvragen. Ik wil een hbo-uitbreiding van volgen van een jaar. Beter iets compensatie dan niets

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:49

Blue_flower schreef:
Maar even benieuwd; waarom is het zo belangrijk om het meteen de eerste dag aan te vragen? Het lijkt mij namelijk heel logisch dat als je leest hoeveel mensen die noodzaak voelen, zo een website eruit valt. Dat is niet heel gek of puur te verwijten aan het UWV of de staat.

Zeer waarschijnlijk, omdat er een limiet op staat en mensen bang zijn om buiten de boot te vallen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:51

wythlove schreef:
Ik wil er ook gebruik van gaan maken. Ik hoop dat ik van het weekend vroeg genoeg ben met aanvragen. Ik wil een hbo-uitbreiding van volgen van een jaar. Beter iets compensatie dan niets

Dit weekend zou ik niet op durven wachten, er is nu nog 46% budget over na iets minder dan 24 uur.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:57

Ineke2 schreef:
Blue_flower schreef:

Zeer waarschijnlijk, omdat er een limiet op staat en mensen bang zijn om buiten de boot te vallen.

Ah! En dat is dan voor een bepaalde periode of meteen een heel jaar?

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:30

Naskapower schreef:
wythlove schreef:

Dit weekend zou ik niet op durven wachten, er is nu nog 46% budget over na iets minder dan 24 uur.

Ah, waar kun je dat vinden? Dan ga ik het vandaag regelen. Dankje

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:38

Check https://www.stapuwv.nl en meld je eerst aan bij de studie van je keuze, je hebt namelijk een STAP aanmeldingsbewijs nodig. En check ook de voorwaarden, er zijn ook eisen aan de startdatum van een opleiding. De site van de Rijksoverheid—> onderwerpen—>leven lang doorontwikkelen geeft ook een hoop informatie

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:40

Jennyj01 schreef:
Ik vind het wel bijzonder om te lezen dit. Cursussen voor de leuk! Asociale egoïstische mensen. Voor veel mensen die lager of amper opgeleid zijn is het volgen van een cursus al een hele stap. En een flinke smak met geld. Gun die mensen ook eens een kans om zichzelf te ontwikkelen en te ervaren dat het leren van nieuwe dingen ook heel leuk kan zijn. Deze, in ogen van sommigen, pret cursussen kunnen voor deze groep hele stappen zijn.

Huh?
Mensen zijn elkaar nu aan het veroordelen? Echt waar..
Dat er maar een bepaald aantal plekken zijn voor het STAP budget is het echte probleem hè.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:41

Gelukt! Nu maar afwachten :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:36

Ineke2 schreef:
Wat kunnen sommigen toch hard oordelen over een situatie waarvan ze niet alles weten. Laat iedereen toch in zijn waarde aub.

Nou ik ben het eigenlijk wel eens met bovenstaande. Het budget is bedoeld om je positie te verbeteren op de arbeidsmarkt. En aangezien sommige niet werkzaam zijn op de arbeidsmarkt is het een beetje voor de leut.
Er is maar een bepaald budget beschikbaar en als mensen het voor de leut gaan doen staan de ambitieuze mensen aan de kant.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:04

Iemand die even mee wilt denken met mij?
Ik heb mij aangemeld voor een cursus die begint op 1 dec, als ik een goedgekeurd STAP budget krijg.
Nu geeft het instituut zelf aan dat ik het in mei moet aanvragen, de site daarin tegen zegt dat ik het dan nog niet kan aanvragen vanwege de start tijd.
Ik ga er zelf vanuit dat ik het STAP budget pas aan kan vragen in september, dit klopt toch?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:08

Cilli96 schreef:
Iemand die even mee wilt denken met mij?
Ik heb mij aangemeld voor een cursus die begint op 1 dec, als ik een goedgekeurd STAP budget krijg.
Nu geeft het instituut zelf aan dat ik het in mei moet aanvragen, de site daarin tegen zegt dat ik het dan nog niet kan aanvragen vanwege de start tijd.
Ik ga er zelf vanuit dat ik het STAP budget pas aan kan vragen in september, dit klopt toch?

Volgens mij wel.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:23

Afbeelding
Het was een drukke boel gister :')
Ik heb de bevestiging van de toekenning inmiddels ook binnen :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:28

Eleionomae schreef:
[ [url=m/BIeDpG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik óók. Startdatum 29 maart, zin om weer eens de boeken in te duiken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:50

mvdende schreef:
Eleionomae schreef:
[ [url=m/BIeDpG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop dat je er ook echt iets mee gaat doen als je dadelijk het papiertje hebt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:02

purny schreef:
mvdende schreef:

Ik hoop dat je er ook echt iets mee gaat doen als je dadelijk het papiertje hebt

"Het papiertje" in dit geval, is een instituut diploma, géén officieel erkend diploma. Dat heeft niets met mij te maken, dat is nou eenmaal hoe de opleider NHA werkt.

Dus met het "papiertje" van de NHA kan je officieel helemaal niets, het kan wél gebruikt worden bij een vervolgopleiding als in: de officiële MBO Dierenartsassistent opleiding en dan kan je met het instituut diploma vrijstellingen krijgen voor de theoretische onderdelen die je dus via de NHA al gedaan hebt. (En de officiële MBO opleiding dierenartsassistent ga ik dus niet doen)

Dit geld voor véél van de thuisstudie opleidingen (zeker zo goed als alle "gratis met STAP-budget" opleidingen die LOI, NHA enz aanbieden)ze zijn bijna allemaal "alleen maar" een opstapje voor vrijstellingen op de "normale" MBO of HBO opleidingen, maar als losstaand diploma heb je er vrij weinig aan.

Je verbreed je eigen kennis, wat weer handig kan zijn als je bijvoorbeeld vrijwilligers werk doet of een hondenopvang hebt en natuurlijk voor je eigen honden. Zodat je de eerste EHBO zelf kan toepassen en beter kan inschatten of er een dierenarts nodig is. Maar dingen die een echte dierenartsassistent kan doen zoals hechten, bloedafname enz dat gaat natuurlijk niet met deze thuisstudie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:14

Ik snap de discussie wel een beetje, maar laten we andere gebruikers niet aanvallen om hun keuzes. Zolang de aanvraag aan de richtlijnen voldoet is het hun goed recht er gebruik van te maken.

Zelf wil ik ook graag gebruik maken van de regeling. Ik heb geen diploma's, maar op mijn huidige werkplek doorgegroeid naar leidinggevende. Omdat ik voor mijn gevoel toch nog wat skills zou kunnen verbeteren zou ik hiervoor graag cursussen willen volgen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:20

Ik ga overigens ook een cursus/opleiding bij loi doen. Hij duurt 6 maand met uitloop tot een jaar. Voor mij vooral bedoelt als verdieping voor mijn huidige werk en om te kijken of ik eventueel in de toekomst de volledige vervolg opleiding wil gaan doen. Dus niet zo zeer omdat ik nu direct een nieuw diploma nodig heb.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:25

Ik ben er gisteravond om half 11 nog doorgekomen. Ik kreeg alleen een foutmelding op de duur van de opleiding. Hij duurt 9 maanden, maar je mag er anderhalf jaar over doen. Het maximum voor de stap aanvraag is 1 jaar dus werd hij afgekeurd. Nu heb ik 9 maanden ingevuld zoals het op de website staat (en niet in mijn bevestiging van de opleider) en toen kwam ik er wel door, maar een bevestiging blijft uit. Ik hoor van anderen dat ze wel al een bevestiging hebben gehad.

Nouja, is het deze ronde niet, dan is het een andere ronde :-).

En waarom gisteren iedereen wilde aanmelden?

Ik kreeg gisteren 2 emails én een sms dat je je aanvraag kon doen vanaf 10 uur én op=op!! Dus dan krijg je dat mensen panisch gaan inschrijven. Ze hebben het er zelf naar gemaakt op die manier.