Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 01:04

Ik gebruik jortt voor facturen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:53

Bellatrix schreef:
Daar staat niets van online KVK nummer aanvragen...alleen dat je dus een afspraak moet maken bij hun op kantoor.

eerst inloggen met digid dan kom je verder in het proces, als je voldoet aan de eisen die je in moet vullen daarna, stond er dat afspraak niet nodig was. Mochten er nog vragen zijn neemt kvk telf. contact op, zo had ik bij mijn omschrijving alleen webshop ingevuld, kvk had er graag bijgehad wat voor webshop... dus daar belde medewerker voor.. (iets wat normaal besproken had geworden bij je afspraak vermoed ik). Deze heeft dit dus voor mij veranderd in mijn aanmelding, uurtje later kreeg ik mailtje dat ik het moest bekijken, goedkeuren en digitaal moest ondertekenen. Legitimatie scannen met telefoon en gezichtsherkenning.. Daarna weer een mailtje dat ik ingeschreven was, binnen week het per post samen met de factuur toegezonden zou krijgen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 09:06

Hmm okee. Dan zal ik dat zo es proberen. Wat kreeg je dan per post? Krijg je je KVK nummer niet direct dan?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:21

jawel, je kan daarna inkijken bij mijnkvk daar zie je nummer staan, papieren uittreksel kan je apart bestellen (15 euro geloof ik) dan heb je het op papier ook. Ik krijg de post vandaag van ze, dus kan je nagaan hoe snel... teminste dat staat in mijn post.nl app dat die onderweg is naar me.

Daarin zit zeker de factuur voor de inschrijving. En volgens mij je aanmelding op papier.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 09:25

Ok bedankt. Ik ga es kijken of ik het dan toch digitaal kan doen, scheelt weer een week!

Ik begrijp het niet, ik kan het nog steeds niet online. -O-

Ben jij student toevallig? Dan kan je online legitimeren idd...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:54

Bellatrix schreef:
Ok bedankt. Ik ga es kijken of ik het dan toch digitaal kan doen, scheelt weer een week!

nee, eenmanszaak met mobiel die identificatie kan scannen, dat was geloof ik vereist...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 11:02

Heel vreemd want ik kan dat dus nergens vinden als ik ingelogd ben. :\

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:39

ik kan het niet nog een x doen om de stappen (mee) te bekijken want als ik nu inlog om een eenmanszaak aan te melden kom ik gelijk op mijn al gedane inschrijving.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 12:09

Begrijp ik. Misschien bel ik zo even...als ze bereikbaar zijn...misschien kan het telefonisch afhandelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 12:23

Zo, ik ben ingeschreven bij het KVK. Krijg donderdag mijn nummer. Had vandaag gekund maar dan had ik 2x btw aangifte moeten doen, nu maar 1 keer. En ik wacht al zo lang, kan nog wel tot donderdag wachten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:54

Bellatrix schreef:
Ik laat mensen nu via Tikkie betalen maar daar is een andere rekening aan verbonden. Kan je bij Tikkie meerdere rekeningen koppelen?

Hoe doe je dat dan met je facturen, want die moet je wel maken voor de belastingdienst en ook bijhouden in je administratie.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:55

Bellatrix schreef:

Je moet altijd in persoon naar de kvk om je te legitimeren.
Online kun je wel kiezen bij welke locatie je de afspraak maakt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 12:59

simodi schreef:
Bellatrix schreef:
Ik laat mensen nu via Tikkie betalen maar daar is een andere rekening aan verbonden. Kan je bij Tikkie meerdere rekeningen koppelen?

Hoe doe je dat dan met je facturen, want die moet je wel maken voor de belastingdienst en ook bijhouden in je administratie.

Ik krijg donderdag mijn KVK nummer, dan kan ik een zakelijke rekening openen. En ik ga ook facturen sturen vanaf nu. Dat deed ik eerder nooit nee.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:01

Gefeliciteerd met je inschrijving TS, veel succes. Ik ga mij ook inschrijven, wanneer ik volledig gevaccineerd ben

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:14

nou moet je op gaan geven aan uwv wat je verdiende, dat verrekenen ze dan met uitkering. Bedoelen ze wat er als totaal bedragen op de factuur staat aan klant, of de inkoop er nog af wat er dan overblijft (je winst per uitgeschreven factuur?)? Kan er niets over vinden en uwv heeft weer telf. stress met wachttijd van meer dan 20 min.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:17

Bij de TOZO uitkering mag je de zakelijke lasten van je inkomsten af trekken. Maar ik weet niet of dat voor een WW of bijstandsuitkering ook geldt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 12:19

speurneusc schreef:
nou moet je op gaan geven aan uwv wat je verdiende, dat verrekenen ze dan met uitkering. Bedoelen ze wat er als totaal bedragen op de factuur staat aan klant, of de inkoop er nog af wat er dan overblijft (je winst per uitgeschreven factuur?)? Kan er niets over vinden en uwv heeft weer telf. stress met wachttijd van meer dan 20 min.

Ik snap niets van je bericht. :o

Weet iemand of ik nu verplicht ben om BTW te rekenen aan mijn klanten? Ik kan pas vanaf 1 okt gebruik maken van de KOR. Dus ik moet 1 kwartaal BTW aangifte doen. Maar heb ik de keus om die niet te berekenen? Of ben ik dat verplicht?

Ik hoop hier een antwoord te krijgen en anders ben ik de belastingdienst...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:21

Verplicht Bellatrix, iedereen is BTWplichtig, sommigen zijn vrijgesteld, sommigen maken gebruik van de KOR maar als je dat (nog) niet hebt, ben je verplicht om BTW aangifte te doen en dus te berekenen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:22

speurneusc schreef:

Dit zou ik echt even goed kortsluiten met het UWV want ik weet niet beter dan dat je tegenwoordig voor een vast bedrag gekort wordt op je uitkering als je met behoud voor jezelf start. En dus geen inkomsten door hoeft te geven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 12:31

Ja, ik krijg 29% minder WW. Wel echt heel klote trouwens, want ik ga echt net kantje boord rondkomen. :\

En dus wel BTW berekenen...nou dat is verrot ook. :\ Dus ik moet 21% bovenop mijn prijs gaan gooien. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:33

Bellatrix, op je rekeningen moet je gewoon BTW berekenen tot 1 Oktober. Als je onder een bepaald bedrag blijft dan hoef je die BTW niet af te dragen of krijg je hem terug, maar voor de zekerheid zou ik alle BTW die je binnen krijgt wel apart zetten.
Vanaf 1 Oktober moet je dan je facturen aanpassen en mag je geen BTW meer berekenen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:33

Nou ja het voordeel is wel dat je in dit kwartaal dus ook BTW kunt aftrekken. Dus van je kosten.....geen idee of je nog van plan bent een camera oid te kopen maar dan is dit kwartaal wel het beste. Dan kun je de te betalen BTW ernstig drukken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 12:37

Ik heb net een maand of 2 geleden een nieuwe gekocht. En een laptop. Dus die kosten kan ik terugvragen nog? Doe ik dat bij de aangifte van komend kwartaal?

Annemiek: maar het klopt dan toch dat ik 21% bovenop mijn shoot prijs moet rekenen?

Sorry voor de vragen maar ik vind het erg lastig allemaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:50

Eerdere aankopen kun je meestal inderdaad met terugwerkende kracht opgeven, maar dat moet je bij je boekhouder navragen.

Je kan zelf kiezen of je de fotoshoots nu even 21% duurder maakt, of je laat ze dezelfde prijs maar dan incl BTW, dan betaal je de BTW uit eigen zak als je die zou moeten afdragen.
Heb je vooral particuliere klanten of ook zakelijk? Voor een particulier maakt die BTW weinig uit, die is alleen geïnteresseerd in de totaalprijs en ik kan me voorstellen dat 21% extra dan best veel is. Je moet voor jezelf bepalen of mensen dat er voor over hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 12:54

Ohja, ik kan ze idd ook inclusief BTW aanbieden...maar dan moet ik idd zelf de BTW betalen. Lastig dit. Ik kan niet voorspellen hoeveel dat gaat zijn natuurlijk.

Ik heb meestal particulieren maar ik fotografeer een aantal keer per jaar voor iemand haar bedrijf. En het komend showweekend is ook een bedrijf zeg maar.

Maar het is dus niet zeker dat ik die BTW moet afdragen? Wat zijn daar de voorwaarden van dan?