Belastingaangifte 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Re: Belastingaangifte 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:19

Ik kwam er meteen in net :D Via de app. Waar ik de afgelopen 3 jaar paar honderd moest betalen, kreeg ik nu ruim 400 terug :D Blij! En volgende jaren worden alleen maar beter want dan heb ik weer studiekosten :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:19

Toeslagen worden niet geregeld in je aangifte/aanslag inkomstenbelasting.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:20

Nou zeg ik dacht dan kijk ik vast in de app zodat ik een beetje een idee heb, lukt ook niet :')

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:27

Oscar schreef:
Muurp schreef:
Ik moet echt al 3 jaar betalen... Nu dus weer. -O- Snap er geen hol van.
En had ook al een brief gekregen, los van de aangifte? Hoe zit dat? Ging ook nog om een naheffing.

Bijverdiensten waar nog geen belasting over betaald is?

Geen bijverdiensten, geen toeslagen.
Wel wat meer verdient, maar dat scheelt echt niet zoveel... :=
Het gaat nu om 300 euro, maar vorig jaar was dit 900 euro... vind het niet heel grappig dat ik ineens weer moet bijbetalen terwijl ik niks geks doe

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:28

Ik mag niet in de app, zou een buitenlandse rekening hebben? Ehmm oke.
Zou willen dat ik een Zwitserse rekening had. :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:32

Ik heb vorig jaar 2 werkgevers gehad, eentje de eerste 3 maanden en de ander de rest van het jaar, en bij die ander verdien ik best een stukje meer. :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:34

Kom er nog steeds niet in. Via de app kan ik niet omdat er zogenaamd onduidelijkheid is over schuld en in welke box maar ik heb enkel een hypotheek.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:55

Sunnda schreef:
Ik mag niet in de app, zou een buitenlandse rekening hebben? Ehmm oke.
Zou willen dat ik een Zwitserse rekening had. :')

Is gemeld, dat er problemen waren met (foutieve) buitenlandse bezittingen. Gewoon nog even wachten dus.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:55

Muurp schreef:
Oscar schreef:
Muurp schreef:
Ik moet echt al 3 jaar betalen... Nu dus weer. -O- Snap er geen hol van.
En had ook al een brief gekregen, los van de aangifte? Hoe zit dat? Ging ook nog om een naheffing.

Het gaat nu om 300 euro, maar vorig jaar was dit 900 euro... vind het niet heel grappig dat ik ineens weer moet bijbetalen terwijl ik niks geks doe

Heel apart dit.
Je zou zelf eens een berekening kunnen maken via bijv. loonwijzer.nl of berekenhet.nl
Dan zie je meteen de verhouding bruto/netto en de inhoudingen. Het zou kunnen dat je werkgever te weinig in heeft gehouden, maar da's niet heel gebruikelijk (de meeste werkgevers weten wel wat ze doen en/of hebben dit uitbesteed).
Je kunt er op deze manier in elk geval wel achter komen waar het verschil in zou kunnen zitten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:12

Zo te zien moet ik over de €600 terug betalen waar ik ook niks van snap. Heb van september t/m december in de WW gezeten, daarvoor bij een werkgever via een uitzendbureau maar daar werkte ik al sinds 2018 en nooit problemen gehad met terug moeten betalen. In 2017 ook een tijdje in de WW gezeten en toen had ik ook al dat ik moest terugbetalen. Je zou toch denken dat juist het UWV wel moet weten wat er aan loonheffing af moet..

Benieuwd of iemand het hier weet, al heb ik het UWV zelf ook al een bericht gestuurd. De WW van december heb ik begin januari uitbetaald gekregen. Per 1 januari had ik de loonheffingskorting uitgezet ivm. een nieuwe baan. Ze hebben toen mij december dus uitbetaald zonder loonheffingskorting waardoor ik zo'n €250 minder kreeg dan de maanden daarvoor. Vond ik al apart maar klopte gaven ze aan en ik zou dan de korting waar ik nog recht op had terugkrijgen met de aangifte.. nouja niet dus :') Nu heb ik even de jaaropgave bekeken maar zie ik ook december daar helemaal niet opstaan dus ook niet die loonheffing, wat er op neer zou komen dat ik pas bij de aangifte van 2021 dat terug zou zien.
Omdat het over december gaat voelt dat voor mij heel raar en onlogisch, maar ik heb er verder ook geen verstand van hoe dat verder werkt en of dit inderdaad normaal is?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:24

Het probleem met meerdere werkgevers/uitbetalers is dat ze niet weten hoeveel de andere uitbetaalt/inhoudt. Dan krijg je dus dat er te weinig wordt ingehouden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:37

Dat lijkt mij alleen een probleem op het moment dat je meerdere werkgevers naast elkaar hebt, tegelijkertijd? Ik neem aan althans dat de loonheffing gewoon over het jaar verspreid wordt?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:44

Nee, dat kan zich ook voor doen als je dat volgtijdelijk hebt.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:56

Wat Veerledec zegt klopt. Om het misschien wat duidelijker te maken een versimpeld rekenvoorbeeld: stel je heb drie werkgevers naast elkaar. Elk van die werkgevers betaald jou op jaarbasis 10.000 bruto. Dus totaal verdien jij € 30.000 bruto. Stel dat de belastingheffing als volgt is: 1e schijf van 0 tot 10.000 is de belastingheffing 15%, 2e schijf van 10.001 tot 20.000 is de belastingheffing 30% en 3e schijf van 20.001 tot 30.000 is de heffing 45%.

De werkgevers weten van elkaar niet wat jij betaald krijgt, dus ze houden ieder voor zich 15% in over € 10.000= € 1.500

Bij de aangifte die jij doet, vul je 3 x € 10.000 in. Totaal € 30.000. Je valt dan dus in de 3e schijf, oftewel 45% belastingheffing. Je hebt echter maar 3x 15% betaald= € 4.500 maar je had in totaal 45% moeten betalen, oftewel € 13.500 Dit resulteert in een naheffing van € 9.000

Dit is een heel simpel voorbeeld, maar dat maakt hopelijk wel duidelijk hoe het kan dat er wel al ingehouden wordt, maar je toch moet bijbetalen. Ik zag het in mijn werk ook vaak bij mensen die al met pensioen waren en veel kleine pensioentjes hadden. Over de kleintjes individueel werd niets ingehouden, maar alles bijelkaar opgeteld leverde wel een heffing op. Vaak best zuur.

En inderdaad goed om de heffingskortingen denken als er meerdere werkgevers zijn. Deze kun je maar bij 1 werkgever toepassen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:01

Emita schreef:
Es_ther schreef:
Vroegaaah was de app vooral wanneer je geen bijzondere dingen had (huis gekocht, getrouwd, de jackpot gewonnen). Als je dat wel had gedaan moest je het via de site doen.
Weet niet of ze dat al hebben aangepast..

Ik heb mijn huis gekocht in 2019, dus de kosten van de koop heb ik al terug gekregen vorig jaar. Maar het gaat me nu om wat je terug zou kunnen krijgen i.v.m. de hypotheek :+ Ik hoop echt dat het niet klopt wat er staat.. anders moet ik even heel diep in de buidel gaan tasten -O-

Even een update, ik heb net mijn financieel adviseur gesproken. Als je een eigen huis hebt kun je NIET de app gebruiken zei hij. Z'n advies was opstaan om 03:00 :+ of nog even een paar dagen geduld hebben zodat je de website kunt gebruiken :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:11

Huh, sinds wanneer is dat? Ik doe al jaren via de app aangifte, en heb al jaren een koophuis.

Dit jaar kan het niet omdat we afgelopen jaar een nieuw huis hebben gekocht stond er. Maar ik kan er nog steeds niet in, en wil weten hoeveel we terugkrijgen :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:13

Moska schreef:
Wat Veerledec zegt klopt. Om het misschien wat duidelijker te maken een versimpeld rekenvoorbeeld: stel je heb drie werkgevers naast elkaar. Elk van die werkgevers betaald jou op jaarbasis 10.000 bruto. Dus totaal verdien jij € 30.000 bruto. Stel dat de belastingheffing als volgt is: 1e schijf van 0 tot 10.000 is de belastingheffing 15%, 2e schijf van 10.001 tot 20.000 is de belastingheffing 30% en 3e schijf van 20.001 tot 30.000 is de heffing 45%.

De werkgevers weten van elkaar niet wat jij betaald krijgt, dus ze houden ieder voor zich 15% in over € 10.000= € 1.500

Bij de aangifte die jij doet, vul je 3 x € 10.000 in. Totaal € 30.000. Je valt dan dus in de 3e schijf, oftewel 45% belastingheffing. Je hebt echter maar 3x 15% betaald= € 4.500 maar je had in totaal 45% moeten betalen, oftewel € 13.500 Dit resulteert in een naheffing van € 9.000

Dit is een heel simpel voorbeeld, maar dat maakt hopelijk wel duidelijk hoe het kan dat er wel al ingehouden wordt, maar je toch moet bijbetalen. Ik zag het in mijn werk ook vaak bij mensen die al met pensioen waren en veel kleine pensioentjes hadden. Over de kleintjes individueel werd niets ingehouden, maar alles bijelkaar opgeteld leverde wel een heffing op. Vaak best zuur.

En inderdaad goed om de heffingskortingen denken als er meerdere werkgevers zijn. Deze kun je maar bij 1 werkgever toepassen.

Bedankt voor de uitleg!

Ik zit even te zoeken waar ik meer over de schijven kan vinden, zit ik op deze pagina dan op de goede plek?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... w-leeftijd

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:23

Ja klopt!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:31

Emita schreef:
Even een update, ik heb net mijn financieel adviseur gesproken. Als je een eigen huis hebt kun je NIET de app gebruiken zei hij. Z'n advies was opstaan om 03:00 :+ of nog even een paar dagen geduld hebben zodat je de website kunt gebruiken :j

Dit klopt niet per definitie hoor.
Er zijn wel restricties (bijv. als je dat jaar een huis gekocht of verkocht hebt), maar geldt niet voor alle gevallen waarin een eigen huis in het spel is. Hier staat een overzicht van wat niet kan met de app:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -gebruiken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:35

''De afgelopen dagen werden problemen ondervonden met het doen van aangifte via Mijn Belastingdienst. Vanavond (2 maart) wordt tussen 19.00 uur en 20.30 uur geprobeerd de storing op te lossen. Dit betekent dat het tijdelijk niet mogelijk is om in te loggen via Mijn Belastingdienst en de aangifte-app en aangifte te doen. De werkzaamheden duren tot 20.30 uur en we hopen dat daarmee de problemen zijn opgelost.''

Wat zal een goede tijd zijn om weer proberen in te loggen op de website? :')

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:52

Pff.. ik heb vanmorgen en vanmiddag ook weer een paar keer geprobeerd in te loggen maar kwam er nog steeds niet in. Morgen en donderdag werk ik de hele dag dus ik kijk vrijdag wel weer een keertje.

Ik ben benieuwd hoe het er bij mij uit gaat zien. Ik heb werkelijk nog nooit geld terug gehad, moet altijd betalen... als het dit jaar weer zo is dan ga ik er iemand bij halen voor advies.
Misschien sowieso niet zo'n gek idee, ik heb totaal geen idee wat ik allemaal kan aftrekken en wat niet.
Niet dat ik iets spannends heb ofzo... gewoon in loondienst, koophuis staat op naam van mijn vriend en wij zijn geen fiscaal partners.
Maar goed, eerst maar eens zien dat ik er vrijdag überhaupt in kom.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:53

Air schreef:
''De afgelopen dagen werden problemen ondervonden met het doen van aangifte via Mijn Belastingdienst. Vanavond (2 maart) wordt tussen 19.00 uur en 20.30 uur geprobeerd de storing op te lossen. Dit betekent dat het tijdelijk niet mogelijk is om in te loggen via Mijn Belastingdienst en de aangifte-app en aangifte te doen. De werkzaamheden duren tot 20.30 uur en we hopen dat daarmee de problemen zijn opgelost.''

Wat zal een goede tijd zijn om weer proberen in te loggen op de website? :')

Tussen 02:00 en 05:00 of vanaf 20 april :j :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:53

31 april :))

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:59

Oscar schreef:
31 april :))

2022? :')

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:59

Muurp schreef:
Oscar schreef:

Kijk eens op een loonstrook wat er aan jaarloon vermeld staat. Is dit reëel? Als dit niet klopt kan het zijn dat er met een verkeerd tarief gerekend wordt waardoor er te weinig wordt ingehouden.