Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Ervaringen begaafd jong kind gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:04

Is het normaal dat kinderen moeten 'overwerken' als ze iets nog niet af hebben? Komt voor mij toch over als een soort straf. Er wordt immers iets leuks afgenomen. Vind het nogal sneu dat kinderen die er echt moeite mee hebben nu een pauzemoment wordt afgenomen. Ook niet bevorderlijk voor de concentratie imo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:44

Over dat soort dingen verbaas ik me wel vaker, zoals een introvert jochie (6) straf geven omdat hij niet met gym mee durft te doen. Of een kindje in groep 3 gelijk in de eerste week al huiswerk geven omdat hij zijn sommen te langzaam maakt terwijl het kind het principe van rekenen wel snapte maar de cijfers gewoon nog niet goed kon schrijven.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:49

Onze kinderen (al een poos van de basisschool) kregen een “routeboekje” voor rekening en taal op een gegeven moment. Dat routeboekje liet ze sneller door de leerstof heen gaan. De insteek was op den duur; bewijzen dat ze de stof beheersen en door! Is dat te bespreken met de juf? Waarschijnlijk zijn er meer kinderen die sneller door de stof gaan in de klas?

Ons is ooit uitgelegd dat het basisonderwijs qua niveau gericht is op de middenmoot, de Havo leerling. Als je meer/sneller kan dan de middenmoot kun je je snel gaan vervelen met de herhalingen. Onze zoon raakte daar gefrustreerd van (at al z’n potloden en mouwen van z’n kleren op bijvoorbeeld) en dochter werd er trager van, want alles was toch steeds hetzelfde. Saai.

Cito door toetsen is wel heel goed, zo kan school zien waar je kind zit qua niveau en ook waar evt hiaten zitten. In combinatie met sneller door de leerstof heen laten gaan en verbreden met bijv rekentijger of een vreemde taal zal het uitdagender kunnen worden. Dat is belangrijk denk ik, om kinderen gemotiveerd te houden in het leren.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:49

AppleSter schreef:
Ons is ooit uitgelegd dat het basisonderwijs qua niveau gericht is op de middenmoot, de Havo leerling. Als je meer/sneller kan dan de middenmoot kun je je snel gaan vervelen met de herhalingen. Onze zoon raakte daar gefrustreerd van (at al z’n potloden en mouwen van z’n kleren op bijvoorbeeld) en dochter werd er trager van, want alles was toch steeds hetzelfde. Saai.

Dit stukje tekst van jou doet mij nu, eindelijk, met mijn 31 jaar, realiseren waarom ik vroeger op school al mijn potloden opkauwde en het uiteinde van mijn horlogebandje ook een grote favoriet was! Trager werd ik inderdaad ook, ik was er zo een die zich ging aanpassen aan de rest, want met opvallen viel je buiten de boot.

TS: zorg dat je inderdaad bij de juiste persoon terecht komt om het onderzoek te laten uitvoeren, bij voorkeur iemand met veel ervaring.

Mijn school deed helaas vrij weinig met de uitslag van het onderzoek, gelukkig wordt er tegenwoordig veel adequater op gereageerd.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:40

Mijn zoon moest thuis oefenen met lezen in groep 3. Hij las toen thuis boeken van Roald Dahl, maar de juf dacht dat hij niet zo goed kon lezen. Hij moest rijtjes lezen als
Vis
Mis
Pis
Lis
Etc
Dat vond hij zo saai. Ik heb ook gezegd dat ik het niet ging oefenen thuis. Juf not amused, ik zeg laat hem maar een verhaaltje lezen als hij dat niet kan gaan we oefenen.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:35

TS nog een tipje: wat bij ons heel erg hielp is toen onze dochter, als lief braaf kind, als zorgleerling werd aangemerkt. Ik vond dat eigenlijk onzin, want er waren in haar klas genoeg kindjes met echt serieuze problemen. Maar in het schoolsysteem gingen er toen ineens allerlei deuren open die voorheen potdicht zaten. Want een zorgleerling, daar kunnen ze wat mee! daar zijn protocollen voor! Ik weet niet of dat in Belgie ook zo gaat werken, maar mijn ervaring (op de grens) is dat er in B vaak wat meer volgens de regels gewerkt wordt en er minder ruimte is voor de dingen anders doen. Dan is het dus de kunst om te vinden welke regels op jouw dochter van toepassing kunnen zijn. Maar heel lastig dat alle communicatie zo moeilijk gaat. Ik hoop dat er inmiddels wat shcot in de zaak is gekomen!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:47

Misschien al genoemd, maar wellicht heb je ook wat aan dit forum

www.ouders.nl