Belastingaangifte 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:29

caro29 schreef:
Is het niet zo dat je minimaal 6 maanden met die persoon op dat adres moet hebben gewoond? Kwam dat net iig tegen.

Volgens de tool van de BD mag ik een van de 2 aanrekenen als fiscaal partner voor het hele jaar, moet dus even kijken wat dan het mooiste uit komt.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:32

Pantykous schreef:
veerledec schreef:
Je woont met beide samen? Ik neem dan even aan dat alleen je partner een eigen woning heeft?

Ik woonde met beiden samen idd. Mijn moeder heeft een eigen woning en mijn vriend ook.

*edit*
Ik woonde tot 11 juli in het huis van mijn moeder.
Tot 23 februari woonde ik daar alleen met mijn vader, hij is toen overleden. Mijn moeder is op 30 maart ook weer in die woning gaan wonen. Van 30 maart tot 11 juli woonde ik daar dus met mijn moeder.

Op 12 juli ben ik naar het huis van mijn partner verhuisd.

Ik heb een zoon van 2, die het hele jaar bij mij (en dus mijn vader, moeder en vriend) heeft gewoond.

Je maakt het ff lekker complex :P.

Heb je een samenlevingscontract met je partner of zijn jullie getrouwd? Is de zoon van jullie samen? Is één van de huizen ook van jou?

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:33

Pantykous schreef:
caro29 schreef:
Is het niet zo dat je minimaal 6 maanden met die persoon op dat adres moet hebben gewoond? Kwam dat net iig tegen.

Volgens de tool van de BD mag ik een van de 2 aanrekenen als fiscaal partner voor het hele jaar, moet dus even kijken wat dan het mooiste uit komt.

Niet als je niet op hetzelfde adres stond ingeschreven.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:37

veerledec schreef:
Je maakt het ff lekker complex :P.

Heb je een samenlevingscontract met je partner of zijn jullie getrouwd? Is de zoon van jullie samen? Is één van de huizen ook van jou?

Mooi he :D

Geen samenlevingscontract of huwelijk. Nee, de zoon is uit een vorige relatie. De huizen zijn niet van mij.

De datums die ik heb aangehouden in mijn eerdere post betreft de datum van uit en inschrijving. Ik ben dus tot 11 juli ingeschreven geweest op het adres van mijn moeder. Zij stond daar vanaf 30 maart weer ingeschreven. Vanaf 12 juli stond ik bij mijn partner ingeschreven.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Belastingaangifte 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:48

Ok, dan zou ik zeggen op basis van de wettekst dat je met alledrie fiscaal partner was, voor de periode dat je met ze samenwoonde. Er staat namelijk dat je alleen kan kiezen voor een partner voor het hele jaar, voor zover je in die perioden op hetzelfde woonadres stond ingeschreven. Moet zeggen dat ik het hier dan weer verwarrend vind staan:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rtnerschap

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:53

Zie je als je je aangifte gaat doen meteen aan het eind of je iets terugkrijgt of dat je moet betalen?
Of krijg je daar later bericht van.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:55

veerledec schreef:
Ok, dan zou ik zeggen op basis van de wettekst dat je met alledrie fiscaal partner was, voor de periode dat je met ze samenwoonde. Er staat namelijk dat je alleen kan kiezen voor een partner voor het hele jaar, voor zover je in die perioden op hetzelfde woonadres stond ingeschreven. Moet zeggen dat ik het hier dan weer verwarrend vind staan:

Ik ben idd van deze tekst uitgegaan:
Kiest u ervoor om het hele jaar fiscale partners te zijn of een deel ervan?
Hebt u maar een deel van het jaar een fiscale partner? Dan kunt u bij uw aangifte ervoor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd. Hebt u binnen 1 jaar meerdere fiscale partners na elkaar? Dan kunt u met 1 van deze personen ervoor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd.

Dus zoals gezegd: even puzzelen :D

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:58

Tinkerloos schreef:
Zie je als je je aangifte gaat doen meteen aan het eind of je iets terugkrijgt of dat je moet betalen?
Of krijg je daar later bericht van.

Ja, dat staat er.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:59

Pantykous schreef:
veerledec schreef:

Ik ben idd van deze tekst uitgegaan:
Kiest u ervoor om het hele jaar fiscale partners te zijn of een deel ervan?
Hebt u maar een deel van het jaar een fiscale partner? Dan kunt u bij uw aangifte ervoor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd. Hebt u binnen 1 jaar meerdere fiscale partners na elkaar? Dan kunt u met 1 van deze personen ervoor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd.

Dus zoals gezegd: even puzzelen :D

Ja, dat staat er inderdaad heel krom. Tekst van de wet:
Citaat:
Degene die ingevolge het eerste lid voor een deel van het kalenderjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het kalenderjaar, voor zover hij in die perioden op hetzelfde woonadres als de belastingplichtige staat ingeschreven in de basisregistratie personen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/2020-01-01

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:03

Je mag meerdere fiscale partners achter elkaar hebben in een jaar. Eventueel zou je bij een zo n ingewikkelde situatie je aangifte kunnen laten invullen door een adviseur. Zou naar zijn als je fouten maakt en je geld misloopt of onterecht teveel terugkrijgt met misschien achteraf narigheid.

Ik heb vanmorgen met drie afdelingen binnen belastingtelefoon gebeld om te weten wat wel en wat niet en hoe. Het is toch al een ingewikkeld plaatje maar ik weet nu wel hoe en wat gelukkig. Hierdoor dien ik niet onterecht een aftrekpost in maar kan ik wel gebruik maken van een andere post die ik anders niet gevonden had zelf

Amado7
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:52

Ik snap er echt niks van. Nog nooit hoeven te betalen, verdien beetje hetzelfde als anders/geen heel hoog loon ook, en moet 350 euro betalen. |(

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:25

Nou ik ben vandaag de hele dag in de weer geweest met bellen van de belastingdienst, oude werkgever contact gezocht, die gingen het uitzoeken, maar kwamen er ook niet uit, moet nu alle gegevens doorsturen naar mijn oude loonadministratie zodat ze er morgen naar kunnen kijken, maar kan nu weer niet in de belastingdienst website. Wat een stress man man man, begin nu echt bang te worden dat mijn werkgever gewoon een fout gemaakt heeft en ik 828 moet gaan betalen aan "te veel ontvangen loon" kan echt wel even huilen nu -O-

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:31

Moet je eigenlijk direct betalen als je de aangifte verstuurd? :=

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:34

Nee gelukkig niet. Ergens voor 1 juli krijg je bericht wanneer je wat moet betalen of terugkrijgt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:11

Waar ik vorig jaar niets kreeg, krijg ik dit jaar een klein zakcentje :):)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 19:24

Misschien een stomme vraag, maar maakt het iets uit als je sinds begin september op je zelf bent gaan wonen, moet je dit ergens aangeven?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:34

Banyu schreef:
Misschien een stomme vraag, maar maakt het iets uit als je sinds begin september op je zelf bent gaan wonen, moet je dit ergens aangeven?

Alleen als het een koopwoning is :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 19:35

Muurp schreef:
Banyu schreef:

Alleen als het een koopwoning is :)

Nee, dat is het niet. Gewoon een huurwoning.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:41

Iemand ervaring met aftrekposten zorgkosten? Ik heb mijn hoor toestel opgegeven omdat ik die niet vergoed kreeg van de zorgverzekering. Nu zag ik in de berekening hier nog geen teruggave van, enkel van mn inkomen en loonheffing. Wordt dat later berekend nog??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:42

future_vet schreef:
Iemand ervaring met aftrekposten zorgkosten? Ik heb mijn hoor toestel opgegeven omdat ik die niet vergoed kreeg van de zorgverzekering. Nu zag ik in de berekening hier nog geen teruggave van, enkel van mn inkomen en loonheffing. Wordt dat later berekend nog??

Nee meteen.. Kom je boven het drempelbedrag uit?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:44

Relaxed schreef:
future_vet schreef:

Nee meteen.. Kom je boven het drempelbedrag uit?

Wat is het drempelbedrag? In zag iets van €133 uit staan, dus ja dat zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:46

Die wordt berekend, staat duidelijk aangegeven bij het betreffende punt in de aangifte.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:51

Relaxed schreef:
Die wordt berekend, staat duidelijk aangegeven bij het betreffende punt in de aangifte.

Ja dat zag ik, er staat dan aftrekbare zorgkosten bedrag x
Maar wat daar verder mee wordt gedaan zie ik nergens?

Of misschien ook wel, maar dan toevallig dat het bedrag wat ik krijg hetzelfde is als de loonheffing die ik heb betaald.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:53

veerledec schreef:
Samantha89 schreef:
Het wordt pas meegenomen als het boven de 60000 euro waard is, maar daar tegenover komt dan de schuld van de lening weer te staan, en ik verwacht eigenlijk niet dat de woz boven de 60000 komt. Het is 960 vierkante meter en de stal valt onder gedoogbeleid, dus als t instort dan mag ik niks meer terug bouwen. Maar volgend jaar bij de aangifte zie ik meer omdat de peildatum altijd 1-1 is en op 1-1-20 is t van ons.

Je betaalt alleen Box 3 belasting als je totale vermogen boven de 60.000 euro komt, ervan uitgaande dat je een fiscale partner hebt. Als je dus andere vermogensbestanddelen hebt waardoor je daarboven komt, telt ook deze grond mee. Het gaat dus niet om 60k per vermogensbestanddeel.

Let ook even op als er een nieuw Box 3 regime ingaat, dat de grond zwaarder wordt belast dan dat je de schuld mag aftrekken. Dus dan moet je dit mogelijk wel meenemen.

Voor wat betreft de waarde: er is geen WOZ waarde? Eventueel kan je die wellicht op/aanvragen. Vooralsnog is de koopprijs prima als waarde in het economische verkeer, ook voor de peildatum 1 januari 2020 (tenzij er een WOZ waarde is).

Volgend jaar laat ik de aangifte doen :') we zijn nu bezig met de hypotheekrente oversluiten met boeterente etc en dan ook nog t grond er is bij, dus volgend jaar wordt t wat lastiger(vind ik hahaha).

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:54

Laatst bijgewerkt door Muurp op 02-03-20 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt