Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:27

Marriefloor schreef:
Topic vlug doorgelezen en ben het met ts eens. Ook Annaburg haar post vond ik terecht.

Eens komt er een tekort aan domme mensen...

Jemig. Dat is wel heel neerbuigend gezegd.
Alsof iedereen het in zich heeft om timmerman of hovenier te worden, daar heb je ook een bepaalde skillset voor nodig. Vreselijk nare opmerking.

Verder vind ik dit topic uitpuilen van de bekrompen reacties van mensen die een oordeel geven over zaken waar ze geen weet van hebben en geen moeite doen om zich in te leven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:29

Wildgirl schreef:
Ik heb het over de mensen die studies volgen zonder een (goed betaalde) baangarantie. Over de mensen die niet weten wat ze willen dus dan maar wat kiezen.
Over de mensen die op voorhand al weten dat 50k studieschuld wel eens een probleem voor ze kan worden.
In mijn optiek zijn dat 2 verschillende doelgroepen.

In deze alinea staan wat belangrijke nuanceringen en het is jammer dat die niet wat meer aandacht krijgen. Mensen vergeten wel eens dat een schuld van 50.000 euro echt heel veel is en dat dat alleen terug te betalen is tegen enorm gunstige voorwaarden. Een consumptief krediet van 50K is eigenlijk voor de meeste mensen niet meer te doen. Er is nog iets anders aan de hand waar we op termijn allemaal mee te maken krijgen en dat is een bevolkingsbrede verarming. Als je terug kijkt in de tijd zie je dat elke nieuwe generatie het beter deed dan de vorige en economisch weerbaarder werd. Die rek is er inmiddels wel een beetje uit en het duurt niet lang meer of het omgekeerde gaat gebeuren. Dan krijg je dus dat de volgende generatie het niet beter heeft en niet meer geld te besteden heeft, maar ondertussen niks weet van besparen en zuinig leven omdat er in hun omgeving altijd geleefd werd van geleend geld. De generatie die dan aan het roer staat in dit land heeft niet de bagage om er een duurzame oplossing voor te bedenken.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:31

Reageer niet zo geprikkeld. Domme mensen als zijnde in het verschil tussen handenwerkers en geleerden.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:32

Wildgirl schreef:
En zolang jij je daar te goed voor voelt zou ik inderdaad lekker blijven klagen, man wat een ellendig leven.
Ga die verd***mde billen wassen, werk hard en kijk of je een vervolg opleidingstraject bij je werkgever kunt volgen, dan mag je na 2 of 3 jaar wat anders doen dan die billen wassen.

Ik denk echt dat een hele hoop mensen hier ziek worden van jouw attitude. Je bent verdorie salesmanager, geen hoge piek professor. Misschien zou je weer aan het werk moeten gaan, ipv andere mensen beledigen op het internet.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:33

Wildgirl schreef:
Citaat:

Ik denk dat Marriefloor het woord dom niet als ''domme onwetende mensen'' bedoelde maar meer om het verschil aan te geven tussen professoren en timmermannen.

Inderdaad!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:33

Fortitude schreef:
Lau schreef:

Je kan door inderdaad, maar dan krijg je dus die schuld waar jij je zo druk om maakt.

It, onderwijs meid i wish.... lekker achter een balie zitten waar ze liever een mbo 4 persoon hebben. In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut. En bij de rest beland je als assistent van de assistent en mag je blij zijn als je een kabeltje mag aangeven. Je denkt er echt veel te rooskleurig over.

Maar, en dit is een oprechte vraag dus ik hoop niet dat je het vervelend opvat, wat verwacht je met een MBO2 opleiding te mogen doen?

Soms is het onderaan beginnen en omhoog werken.

Nou wel wat meer dan dat, die mensen zijn echt niet achterlijk. Ze hebben vaak een minder goede start. Komen veel uit probleem gezinnen maar met de juiste begeleiding had er ook voor hun meer ingezeten.

Even een schets van mij:

Ik heb geen Cito gemaakt en de leraar in groep 8 had een hekel aan mij. Ik ben gepest vanaf de peuterspeelzaal tof eind middelbaar.

Doordat ik geen Cito heb gemaakt moest ik naar het lwoo (niv1). Daar kwam er als snel uit dat ik slimmer was en mocht naar bb (niv2). Maar ja dan komt de puberteit en dat pesten maakt het ook niet beter en wordt je opstandig. Toch haal je goede cijfers en beloven ze dat je naar kb (niv 3) mag. Helaas is dit nooit gebeurt, prima maar dan veranderd je instelling gewoon omdat je genaaid bent. En kan het je eigenlijk niet meer schelen. Toch blijf je mooie cijfers halen maar je mag niet over. Waar waren mijn ouders, werken het interesseerde ze werkelijk geen hol wat ik uitvoerde.

Had er meer ingezeten ja? Kansen aangegrepen ja, uiteindelijk resultaat? Niks. Dus nee zelfs met kansen kom je er niet.
Laatst bijgewerkt door Lau op 14-05-19 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:34

Lau schreef:
Wildgirl schreef:
@Lau, als jij je niveau 2 opleiding hebt, dan kun je toch door met 3 en 4 als je dat zou willen?
Met je laatste zin ''En het ergste van alles, deze mensen willen vaak wel maar krijgen de kans niet'' kan ik niets. Hard werken, of dat nu in de IT, de schoonmaak, in de zorg of in het onderwijs is werpt zijn vruchten af. Het is niet comfortabel nee, het doet soms zeer, maar het werkt wél.
Kansen komen niet bij je voordeur aanbellen, kansen moet je zoeken, grijpen en vasthouden en als dat binnen de ene sector niet lukt ga je over naar de andere sector.
Blijven proberen, je schouders eronder en gaan.

Je kan door inderdaad, maar dan krijg je dus die schuld waar jij je zo druk om maakt.

It, onderwijs meid i wish.... lekker achter een balie zitten waar ze liever een mbo 4 persoon hebben. In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut. En bij de rest beland je als assistent van de assistent en mag je blij zijn als je een kabeltje mag aangeven. Je denkt er echt veel te rooskleurig over.

In de zorg kan je bij elke instelling werken en betalen ze je niveau 3 en 4 opleiding ook nog voor je.
Zo’n tekort is daar. Als je baanzekerheid wilt moet je in de zorg beginnen.
En ja, dan begin je met billen wassen.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:35

Sheehan schreef:
Wildgirl schreef:
En zolang jij je daar te goed voor voelt zou ik inderdaad lekker blijven klagen, man wat een ellendig leven.
Ga die verd***mde billen wassen, werk hard en kijk of je een vervolg opleidingstraject bij je werkgever kunt volgen, dan mag je na 2 of 3 jaar wat anders doen dan die billen wassen.

Ik denk echt dat een hele hoop mensen hier ziek worden van jouw attitude. Je bent verdorie salesmanager, geen hoge piek professor. Misschien zou je weer aan het werk moeten gaan, ipv andere mensen beledigen op het internet.

Komt het te dichtbij? Je reageert zo heftig. Net ook op mijn post.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:36

Marriefloor schreef:
Reageer niet zo geprikkeld. Domme mensen als zijnde in het verschil tussen handenwerkers en geleerden.

_O- _O-
Jij moet nog zo veel leren meid.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:36

Wildgirl schreef:
Citaat:
In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut.

Ik denk dat Marriefloor het woord dom niet als ''domme onwetende mensen'' bedoelde maar meer om het verschil aan te geven tussen professoren en timmermannen.

Ja ik voel mij te goed voor billen wassen en dat is mijn goed recht. Mij passie is namelijk niet zorg. Ik heb een hekel aan oude mensen en zou er 100% niet goed voor kunnen zorgen. Gelukkig zijn er andere mensen die dat wel kunnen. Of oh nee ik doe niv2 fiets dat mag ik niet zeggen. Nee ik moet tevreden zijn dat ik überhaupt naar school kan. Ja sorry even vergeten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:38

Marriefloor schreef:
Sheehan schreef:

Mensen zoals jullie verzieken gewoon de samenleving. Ga gewoon lekker ergens anders uit de hoogte doen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:38

Marriefloor schreef:
Sheehan schreef:

Nee, totaal niet. Ik heb een studieschuld maar ook vanaf mijn net 18e al een eigen bedrijf en ik doe een studie die ik ontzettend leuk vind, waar ik nu al werk in de industrie. Ik vind het gewoon heel erg kinderachtig hoe hier gereageerd word. We leven niet meer in 1800. Er is super veel veranderd qua DUO en studiefinanciering, lees je daar op in voordat je een mening gaat geven. Hou toch op met dat arrogante gedrag alsjeblieft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:42

Marriefloor schreef:

Uhhh handwerkers zijn dom? Sinds wanneer???

Erg respectloos deze opmerking.

Wist je dat ook Mbo-ers tegenwoordig gewoon zijn aangemerkt als student? Dat ze geweldig mooie projecten aanleveren? Dat er voor verschillende niveau's WK Skills wedstrijden zijn waar de talenten naar voren komen? Wist je dat een sterrenrestaurant vaak gerund woord door een niveau 2 of niveau 3 student? Maar nee, dit zijn hele domme mensen. Hou even op zeg.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:46

Ik vind dit geen arrogant gedrag. Dat is jouw mening.

De opmerking ' Eens komt er een tekort aan domme mensen' had ik wellicht anders kunnen plaatsen als ' Eens komt er een tekort aan handenwerkers etc' Mijn excuus als dat verkeerd overkwam. Mijn familie bestaat ook voornamelijk uit deze doelgroep. Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik er niet op neerkijk / neerbuigend bedoelde.

Wel blijf ik bij dat ik achter de beginpost van ts sta.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:47

Ik heb hier en daar wat reacties gelezen. En verbaas me over sommige mensen.
Ik heb momenteel een tussenjaar en ga aankomend jaar AD doen. De bedoeling was dit jaar veel te werken en geld te sparen voor toekomst en opleiding. Aan t begin van me tussenjaar wist ik ook nog niet goed wat ik wilde doen. Dat veel werken is er niet echt van gekomen. Maar heb genoeg om t eerste jaar te kunnen betalen.
Ook lees ik hier en daar dat papie en mamie de opleiding betalen. Super leuk! Die keuze heb ik ook, me vader wilt graag mijn opleiding betalen. Maar ik heb nee gezegd tegen dat aanbod. Waarom? Mensen zullen me nu voor gek uitmaken, maar goed. Ik wil t zelf doen. Zelf betalen. Ik heb t geluk dat AD maar 2 a 3 jaar is en totaal zo’n 6.000 euro zal gaan kosten (college geld + boeken). Dat is best goedkoop in vergelijking met andere hbo opleidingen die ik hier voorbij zie komen. Maar ik wil het zelf doen, ik wil geen lening. Ik hoor er zo veel ongemakken van. Anderzijds geeft het je wel de mogelijkeid te doen wat je wilt natuurlijk. En snap de mensen die voor een lening gaan ook heel erg goed. Maar als ik het geld op me rekening heb staan, kan ik het niet over me hart verkrijgen om me vader er voor te laten betalen... hij heeft me mbo ook al deels betaald.
Het is ook een beetje de situatie waar je in zit en wat je mee gekregen heb vanuit huis en wat je doelen zijn natuurlijk. Ik heb in iedergeval heel erg veel respect voor de mensen die een lening hebben. Of je daar naast nou werkt of niet. Ik zou bang zijn dat het me geestelijk in de weg zou gaan zitten. (Ik ben nogal goed in malen...). En ik weet niet of ik naast mijn studie uberhaupt wel zou willen werken. Liever een 7 en geen leven dan een 6 zal ik maar zeggen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:50

Marriefloor, je had het anders kunnen, of eigenlijk moeten, formuleren, maar wat je bedoelt is wel waar. Overigens zoek ik nog een timmerman voor wat klussen, dat komt omdat ik wel met 10 vingers kan typen, maar niet timmeren ;).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:51

Marriefloor schreef:

De opmerking ' Eens komt er een tekort aan domme mensen' had ik wellicht anders kunnen plaatsen als ' Eens komt er een tekort aan handenwerkers etc' Mijn excuus als dat verkeerd overkwam. Mijn familie bestaat ook voornamelijk uit deze doelgroep. Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik er niet op neerkijk / neerbuigend bedoelde.

Het slaat gewoon nergens op. Noem jij je kindjes later ook dom omdat ze vmbo advies aangeschreven krijgen?

Echt walgelijk..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 10:52

Sheehan schreef:
Wildgirl schreef:

Het gaat er niet om wat ik ben Sheenan, ik ben nl ook schoonmaker en koerier geweest. Dat ik nu in een wo functie binnen de IT zit heb ik te danken aan mijn instelling.
Hard werken, opnieuw proberen als het ergens niet lukt en nooit maar dan ook nooit zielig in een hoekje gaan zitten en afgeven op de maatschappij of 'hen' die het voor mij verpesten.
De maatschappij kan het mij moeilijk maken ja, maar verpesten? Nee, dat kan ik alleen zelf.

@Lau, dat jou ambitie niet in de zorg ligt, helemaal prima. Maar wat nou als het wél de kans is om jezelf op te werken naar een niveau 4 diploma zonder schuld?
Stel nou dat je 2 jaar k*twerk moet doen om uiteindelijk leuk werk te krijgen, zou je, je daar overheen willen zetten?

@pipodipo, herkenbaar, ik was godsgruwelijk blij met mijn aannemer en zijn (overigens Poolse want er waren geen NL)stukadoors, tegelzetters en schilders toen ik mijn huis aan het verbouwen was eind vorig jaar. Zonder die vakmannen had ik niet voor elkaar gekregen wat ik wou

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:53

Lau schreef:
Nou wel wat meer dan dat, die mensen zijn echt niet achterlijk. Ze hebben vaak een minder goede start. Komen veel uit probleem gezinnen maar met de juiste begeleiding had er ook voor hun meer ingezeten.

Even een schets van mij:

Ik heb geen Cito gemaakt en de leraar in groep 8 had een hekel aan mij. Ik ben gepest vanaf de peuterspeelzaal tof eind middelbaar.

Doordat ik geen Cito heb gemaakt moest ik naar het lwoo (niv1). Daar kwam er als snel uit dat ik slimmer was en mocht naar bb (niv2). Maar ja dan komt de puberteit en dat pesten maakt het ook niet beter en wordt je opstandig. Toch haal je goede cijfers en beloven ze dat je naar kb (niv 3) mag. Helaas is dit nooit gebeurt, prima maar dan veranderd je instelling gewoon omdat je genaaid bent. En kan het je eigenlijk niet meer schelen. Toch blijf je mooie cijfers halen maar je mag niet over. Waar waren mijn ouders, werken het interesseerde ze werkelijk geen zal wat ik uitvoerde.

Had er meer ingezeten ja? Kansen aangegrepen ja, uiteindelijk resultaat? Niks. Dus nee zelfs met kansen kom je er niet.

(ik quote je even, maar deze post is grotendeels algemeen bedoeld en niet specifiek op de schets van jouw situatie)

Ik heb nooit gezegd dat die mensen achterlijk zijn, absoluut niet. Ik vind de term 'domme mensen' die hierboven gebruikt wordt ook echt storend en not done.

Ik geloof dat iedereen íets goed kan, je moet alleen even zoeken soms en dan is bij de pakken neer gaan zitten niet de oplossing. Ik snap dat het soms moeilijk en *piep* is, dat de wereld het je ongelofelijk moeilijk kan maken, maar er zijn echt wel manieren om wél aan een baan te komen die bij je past. Moet dat hoogleraar op een uni zijn? Welnee. Ik vind de mannen/vrouwen die bij ons het vuil op komen halen toppers en ik heb ongelofelijk veel respect voor deze mannen en vrouwen. Ben je dan dom? Hou toch op. Een timmerman kan dan bijvoorbeeld misschien minder goed theorie leren terwijl ik dat wel kan, maar ik kan niet eens een Ikea kast in elkaar zetten laat staan een huis timmeren %) daar kan ik (op een positieve manier!) wel echt jaloers op zijn hoor!

Ik vind wel oprecht dat mensen zich snel te goed voor iets voelen en meteen opzoek zijn naar die ene droombaan. Dat is niet realistisch, het kost veel werk en inzet om daar te komen. En ja, soms moet je dan onderaan beginnen.

Zelf heb ik ook een slechte start gehad, een nutteloze HBO/uni studie gedaan maar ik heb nu wel een goede, leuke baan. Totaal iets anders dan waar ik voor geleerd heb, maar ik heb in het bedrijf waar ik tijdens mijn studie werkte en altijd 200% inzet heb getoond een kans gekregen omdat mijn baas iets in mij zag. Je moet er zelf wat van maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:53

Marriefloor schreef:

Ik noem het niet arrogant, ik noem het respectloos.

En ja, er is nu al een tekort aan praktisch opgeleide mensen. Er is meer dan werk genoeg. Ik ben altijd best wel een beetje trots als ik zie wat onze studenten momenteel neerzetten :j Zitten prachtige projecten tussen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:56

verootjoo schreef:
Fireheart schreef:
Jeetje TS :') niet het hele topic gelezen maar...

Mijn zusje doet de hogere hotelschool in Amsterdam en betaalde alleen al voor het eerste jaar 10.000 euro. Zij moest daar verplicht inwonen etc.
Het jaar daarna ging zij op kamers in Amsterdam, 800 euries in de maand en moest zij ook 300 euro studiegeld per maand betalen. 1100 euro aan alleen al schoolgeld en kamer en dan spreek ik nog niet over alle andere kosten zoals eten en boeken voor school.

Dus ondanks dat zij ook werkte moest zij voluit lenen, want met die schamele 300 euro per maand die ze verdiende kwam ze niet ver hoor :')

Dus nee, wat een vreemde aannames doe jij.
Mijn zusje werkt zich aan alle kanten drie slagen in de rondte en heeft alsnog een torenhoge studieschuld.

Maar, uit oprechte interesse, waarom steekt zij zich zo erg in de schulden :? Het is niet dat je enorm goed gaat verdienen na die opleiding om alles terug te betalen.

Ik lees dit topic echt met grote verbazing. Is het echt normaal om zoveel schuld aan te gaan?
.

Eh je gaat juist wel onwijs goed verdienen na die opleiding :+ hij is niet zomaar zo duur.
Zij KAN niet anders dan zoveel lenen he? Eerste jaar verplicht inwonen, tweede jaar een soort stage op school waar het normaal is om om 6 of 7 uur te beginnen en het dus weer niet mogelijk is om thuis te wonen.

Denk jij dat ze zich voor de lol zo in de schulden werkt :') ?
Kind doet niks anders dan school en werken.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:59

Wildgirl schreef:
Sheehan schreef:
[

Het gaat er niet om wat ik ben Sheenan, ik ben nl ook schoonmaker en koerier geweest. Dat ik nu in een wo functie binnen de IT zit heb ik te danken aan mijn instelling.
Hard werken, opnieuw proberen als het ergens niet lukt en nooit maar dan ook nooit zielig in een hoekje gaan zitten en afgeven op de maatschappij of 'hen' die het voor mij verpesten.
De maatschappij kan het mij moeilijk maken ja, maar verpesten? Nee, dat kan ik alleen zelf.

@Lau, dat jou ambitie niet in de zorg ligt, helemaal prima. Maar wat nou als het wél de kans is om jezelf op te werken naar een niveau 4 diploma zonder schuld?
Stel nou dat je 2 jaar k*twerk moet doen om uiteindelijk leuk werk te krijgen, zou je, je daar overheen willen zetten?

@pipodipo, herkenbaar, ik was godsgruwelijk blij met mijn aannemer en zijn (overigens Poolse want er waren geen NL)stukadoors, tegelzetters en schilders toen ik mijn huis aan het verbouwen was eind vorig jaar. Zonder die vakmannen had ik niet voor elkaar gekregen wat ik wou

Naja iig niet in de zorg :')

Het punt is gewoon dat je niet veel keus hebt terwijl er zat dingen zijn die iemand van niv 2 best kan. Alleen worden deze mensen aan de kant geschoven en dat irriteert mij.

Wat ik wil gaan doen geen idee, heb altijd gewerkt tot ik mijn burn-out kreeg. En nu heb ik leerplicht achter mij aan omdat ik leerplichtig ben tot mijn 27e omdat ik geen startkwalificatie heb. Maar wat ik wil doen geen idee ik vind geen enkele niv 2 opleiding leuk. Puur omdat ik niet handig ben. Ik heb 2 rechter handen (ik ben links dus 2 linker handen zou verrekte handig zijn). En dan is een niv 2 opleiding zwaar omdat je gewoon het grootste gedeelte niet haalt.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:00

Wildgirl schreef:

Het is Sheehan niet Sheenan.

Hard werken en opnieuw proberen ja, maar wat heeft dat in godsnaam te maken met je studieschuld? :')

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:04

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, want daar ga ik bloedchagrijnig van worden. Maar wat lees ik een hoop aannames zeg in de OP.

Ik heb een studieschuld, weliswaar geen 50k, maar ik heb wel een studieschuld. Ik ben nu aan het afstuderen (+-40 uur per week) en ik werk er niet naast.

In mijn eerste studiejaar heb ik wel gewerkt naast school, maar dankzij een lange reistijd was dat niet meer te doen. Om half 6 beginnen, betekende uiterlijk 3 uur de trein pakken vanuit school. En in de weekenden werken ging niet, omdat ik dan full time bezig was met huiswerk. En niet omdat het te hoog gegrepen is, maar omdat mijn studie veel tijd in beslag neemt (ontwerpen, schetsen, Photoshoppen en ook nog gewoon verslagen schrijven).

Tijdens twee stages heb ik op kamers gewoond in Antwerpen en Alkmaar. Maar ik wilde niet werken naast de stages (40 uur per week), weekend vond ik ook belangrijk.

Daarnaast heb ik nu een vriend, die niet om de hoek woont. Het is 1,5 uur met de trein en ik vind het leuk om hem in de weekenden, als ik eindelijk tijd heb, te zien. Werken komt op dit moment dus niet goed uit.

Maarja, nu zal ik wel weer een luie donder zijn met een te hoog gegrepen opleiding. Thanks he :+

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:04

Shaggy09 schreef:
Marriefloor schreef:

Het slaat gewoon nergens op. Noem jij je kindjes later ook dom omdat ze vmbo advies aangeschreven krijgen?

Echt walgelijk..

Ik denk dat het nu wat overtrokken word. Nogmaals ik had het anders moeten formuleren! Voor de duidelijkheid bedoelde de vaklieden, denk aan timmermannen etc. Excuus!

Waarschijlijk worden onze kindjes ook VMBO-ers. Ik vind het prima.

Dit is ook de laatste post mbt mijn opmerking. Anders blijven we erin hangen. Mochten anderen het nog storen of iets dergelijks, excuus ik had het anders moeten formuleren.