Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 11:18

Ineke2 schreef:
Dat heeft niets te maken met MBO / HBO niveau hoor. Ik schrik er erg van dat dit dan je medeconclusie is, want heb zelf op MBO niveau geleerd en met verbazing en ergenis dit topic gelezen.

Echt never nooit niet dat ik mij op zo’n manier heb gedragen, thuis, op school en tijdens stages!

Dit heeft met de opvoeding thuis voor namelijk te maken cq het NOOIT duidelijk grenzen hebben gehad.
Dat lees je ook terug in je laatste bericht mbt de verhouding tussen jou en hem.

Maar nogmaals dat heeft totaal niets te maken met niveau MBO / HBO, overal heb je rotte appels tussen zitten, gemiddelde studenten of juist uitblinkers :)

Dat is niet mijn conclusie aangaande mbo-ers! Ik spreek over mijn eigen ervaring op het hbo en de universiteit.

En ja helemaal eens: de opvoeding ontbreekt hier!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:21

Ik zou als ik jou was hem wegsturen met een heel duidelijk doch opbouwend (en kort & bondig) rapportje waar hij en zijn familie voor de toekomst wat aan hebben. Iets in de trant van om in deze opleiding / werkrichting verder te kunnen is puntsgewijs dit en dit en dat nodig om een serieuze stage te halen, en dat is nu niet gelukt.

En als je ergens een mogelijkheid ziet om leuk verpakt te benoemen dat meneer meer gemotiveerd is om in de sport te werken / een soort advies om het in die branch te zoeken, dat zou ik zelf ook gerust benoemen zodat de familie dat misschien gaat accepteren.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:21

Olympia96 schreef:
Opnieuw bedankt voor alle feedback. Ik heb er echt wel wat aan en de boodschap is duidelijk.

Klinkt aardig bekend Jolien. Ik schreef net ook al in een pb: Ik had geen idee dat er zo vaak onvoldoendes werden gegeven op stages. Echt niet. Dat heeft waarschijnlijk ook mede een rol gespeeld in het feit dat ik zo lang volhield.

Daarbij, tijdens het gesprek met SBB is echt veel besproken. Ook over het beoordelen van de leerling. Ik vond dat een uitdaging omdat ik niet wist wat ik mocht verwachten van iemand op zijn niveau. De boodschap aan mij was luid en duidelijk: qua niveau moet je minstens 7 stappen terug doen om hem te beoordelen op zijn kunnen. Die balans in beoordelen is gewoon erg lastig.
En vergeet niet, een hoogvlieger wordt het nooit dat had ik direct begrepen, maar in het begin heb ik ook een andere houding gezien.
Wel een houding waaraan heel veel moest worden bijgeschaafd als het op werkhouding aankwam, maar dat snapte hij toen zelf ook.

Tijdens zijn vorige stage heeft hij helemaal niks geleerd (moest de loods vegen op een bezemmachine en kleding naar de stomerij brengen), dus we begonnen met een achterstand. Die stage heeft hij met dikke voldoendes afgerond.

Vanwege ons niveauverschil heb ik gedacht dat ik genoegen moest leren nemen met ‘babysteps’. Tot het moment dat hij een dalende lijn inzette. Of nee, totdat hij zich ging gedragen zoals hij dat ook op school doet blijkbaar. De info die ik van zijn leraar kreeg was schrikbarend als het ging om schoolgedrag.

Hij koppelt wel aan iedereen terug (school, vrienden, familie en aan mij), dat ik de eerste ben die zich niet laat inpakken door zijn grappen en grollen. En dat hij veel moeite mee heeft met het feit dat hij nergens mee weg komt bij mij. Desondanks doet hij daar niks mee. Ik ben hooguit een vervelende horzel voor hem die hij lastig kan verwijderen.

Maar goed, met die ziekmelding heeft hij me een dikke middelvinger gegeven natuurlijk. Dat bovenop de rest van het verhaal is reden genoeg voor een onvoldoende. Dat hij daarmee geen uitzondering is, dat heb ik nu geleerd uit dit topic. Blijkbaar gaat dat door een andere houding van de gemiddelde student op het hbo en wo echt anders.

Dit is PRECIES de reden waarom hij nu eens even stevig op zijn bek moet gaan! Want anders komt hij er weer mee weg! Dus maandag op gesprek laten komen, alle punten voorleggen (mooi lijstje op papier met handtekeningen van jou en de directeuren) en haarfijn uitleggen waarom hij na dit gesprek met een dikke onvoldoende en een afgebroken stage naar huis gaat.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:45

Koppel je nog aan ons terug hoe het is afgelopen, TS?
Daar ben ik wel benieuwd naar :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:54

Olympia96 schreef:
Edit: Nogmaals: ik ben níet bang voor een eventuele reactie van zijn pa. Ik kan mijn verhaal onderbouwen. Als hij een gesprek wil, dan ga ik eerst intern overleggen of dat verstandig is. Als het uitloopt op dreigementen, dan doe ik de deur dicht. Daar heb ik 0 behoefte aan.

Als hij een gesprek wil??
Dat gesprek moet hij met zijn zoon voeren, jij hebt niks met die man te maken. Ik zou dat gesprek niet voeren.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 11:57

Jazeker doe ik dat Tanya. Ik probeer zo snel mogelijk aan het begin van de week 1 of beide directeuren te pakken te krijgen. Hun mening telt natuurlijk ook, al ben ik wel degene die de begeleider is en de knoop doorhakt. Ik verwacht bijna niet dat zij een andere mening zijn toegedaan op basis van de geschiedenis en het liegen over ziek zijn.

Klopt Haarbal, als het al ooit een keer uit een bepaalde hoek moet komen, dan zal het uit de mijne zijn.

Voor nu ga ik even genieten van mijn weekend. Alle bijdragers: bedankt!

Haarbal

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:01

+:)+ Succes en fijn weekend!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:17

Geniet van je weekend en succes!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:20

Fijn weekend!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:04

Groot gelijk dat je nu weekend gaat vieren :D

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:25

Dit komt zowel bij mbo als EHBO studenten voor. Ik heb zelf al vijftien jaar studenten onder mijn hoede en ervaar dat dit gedrag alleen maar toeneemt. Waar dit aan te wijten is? Geen idee, misschien wordt de jeugd te veel op handen gedragen?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:27

liberia schreef:
Dit komt zowel bij mbo als EHBO studenten voor. Ik heb zelf al vijftien jaar studenten onder mijn hoede en ervaar dat dit gedrag alleen maar toeneemt. Waar dit aan te wijten is? Geen idee, misschien wordt de jeugd te veel op handen gedragen?

Ouders die beide werken en minder tijd hebben voor de opvoeding, jongeren die dan maar gaan rondhangen. En misschien ook dat ouders niet meer durven te straffen oid. Merk dat als kinderen een tantrum gooien in een winkel of zo, dat de ouders ze proberen te omkopen of gewoon niet gecorrigeerd worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:31

Het gedrag heeft geen bal met niveau maar alles met opvoeding te maken. Wanneer ik lees dat papa op hoge poten naar school gaat en ook dat de schoolbegeleider aangeeft dat het bedrijf een bezoekje van papa kan verwachten, tja, dan moet je als kind sterk in je schoenen staan om je eigen boontjes te doppen. Vooral wanneer het ook nog een rijk gezin betreft dus nergens te kort aan, welk niveau je als kind ook hebt, er is altijd genoeg dus waarom zou je. Maar er uit schoppen is het beste wat hem kan overkomen en hopelijk beseft deze gast dat ook ergens later.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:23

Sja net als al de rest: 1 woord: buiten.

En ik vind je geduld bewonderenswaardig. Ik had hem al veel eerder teruggestuurd.

Wij hebben op ons werk 2 soorten stagiaires.
De heel jonge (14-15 jaar) die op 'ontdekkingsstage' komen. Is verplicht vanuit school en je hebt er maar zelden echt geïnteresseerde exemplaren tussen. Zijn ook minder en minder bedrijven die zich daarmee willen bezighouden.
Anyhow, ik heb geen geduld en nog minder tijd voor ongeïnteresseerde stagiaires dus ze mogen 1 keer mee. Tonen ze geen interesse of erger nog geen elementaire beleefdheid tegen de klant, mogen ze de rest van hun stage ergens in een hoekje op hun gsm zitten tokkelen.
We geven geen beoordelingen voor die stages en ze duren ook maar heel kort dus oninteressante stagiaires dump ik zonder scrupules in een hoek.

Dan hebben we ook de stagiaires die van de vakschool komen en waarbij hun stages ook belangrijk zijn voor hun opleiding.
Met die stagiaires eigenlijk nooit problemen. Staan te springen om mee te mogen doen.
Als ik hen iets uitleg of leer doe ik het 1 keer voor, mogen ze het 1 keer proberen onder toeziend oog en daarna worden ze wel verondersteld het zelf te kunnen. Indien ze er echt zenuwachtig over zijn mogen ze uiteraard altijd nog hulp vragen.

Maar echt ik zou nooit 4 maanden tijd steken in een onwillig en onkundig persoon.

Pappie bewijst hem ook geen dienst door hem altijd de hand boven het hoofd te houden en ja het zal misschien even stuiven maar hij kan beter nu op een stage eens flink het deksel op z'n neus krijgen dan later een hopeloze werkloze worden omdat hij geen baan kan houden.

Veel succes maandag.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:30

Ik moest aan een bekend gezegde denken tijdens het lezen van dit topic:
Trekken aan een dood paard.
Groot gelijk dat je de stage beëindigd.
Beter iemand die het niet goed kan maar wel zijn uiterste best doet en volle inzet toont dan dit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:39

Thioro schreef:
Sja net als al de rest: 1 woord: buiten.

En ik vind je geduld bewonderenswaardig. Ik had hem al veel eerder teruggestuurd.

Wij hebben op ons werk 2 soorten stagiaires.
De heel jonge (14-15 jaar) die op 'ontdekkingsstage' komen. Is verplicht vanuit school en je hebt er maar zelden echt geïnteresseerde exemplaren tussen. Zijn ook minder en minder bedrijven die zich daarmee willen bezighouden.
Anyhow, ik heb geen geduld en nog minder tijd voor ongeïnteresseerde stagiaires dus ze mogen 1 keer mee. Tonen ze geen interesse of erger nog geen elementaire beleefdheid tegen de klant, mogen ze de rest van hun stage ergens in een hoekje op hun gsm zitten tokkelen.
We geven geen beoordelingen voor die stages en ze duren ook maar heel kort dus oninteressante stagiaires dump ik zonder scrupules in een hoek.

Dan hebben we ook de stagiaires die van de vakschool komen en waarbij hun stages ook belangrijk zijn voor hun opleiding.
Met die stagiaires eigenlijk nooit problemen. Staan te springen om mee te mogen doen.
Als ik hen iets uitleg of leer doe ik het 1 keer voor, mogen ze het 1 keer proberen onder toeziend oog en daarna worden ze wel verondersteld het zelf te kunnen. Indien ze er echt zenuwachtig over zijn mogen ze uiteraard altijd nog hulp vragen.

Maar echt ik zou nooit 4 maanden tijd steken in een onwillig en onkundig persoon.

Pappie bewijst hem ook geen dienst door hem altijd de hand boven het hoofd te houden en ja het zal misschien even stuiven maar hij kan beter nu op een stage eens flink het deksel op z'n neus krijgen dan later een hopeloze werkloze worden omdat hij geen baan kan houden.

Veel succes maandag.

Je bent / klinkt wel erg streng voor de ( vakschool) stagiaires, zelfs betaalde werknemers snappen regelmatig iets niet na 1-2x uitleg en vragen dan dus nog wel dingen nog een keer en krijgen dan uiteraard geduldig nogmaals antwoord of het word nogmaals voor gedaan.

Dat word mag ik hopen in jullie bedrijf toch ook wel gedaan?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:55

Tuurlijk mogen ze zo veel hulp vragen als ze willen. Zelfs met afgestudeerde jongere collega's doe ik nog dingen voor of help ik. En zelf ga ik ook bij oudere collega's hulp zoeken. Er zijn zo ontzettend veel technische dingen die je gewoon veel moet doen om het onder de knie te krijgen.
Maar dat 1 keer voordoen, 1 keer met hulp en dan 'Zelf' doe ik juist express om ze zelfstandigheid te leren en 'durven doen'.
Fouten maken is niet erg, we beginnen ook altijd met kleine dingetjes en bij situaties waar fouten nadelige gevolgen kunnen hebben ben ik altijd in de buurt om in te grijpen of te helpen.

Op stages en ook in het begin van je loopbaan stress je jezelf vaak een ongeluk omdat het zo alles omvattend is. Daar moet je even door en mijn ervaring is dat dat het snelste gaat als je dus 'hands on' leert.
Alles eeuwig voorkauwen stelt het alleen maar uit.
Dusja stagiaires krijgen soms bijna een hartaanval als ik zeg 'En nu doe je het zelf'. Maar ik begeleid ze wel en achteraf zijn ze altijd blij en trots dat het hen gelukt is en zeggen ze ook dat ze het zo veel leerzamer vinden dan telkens opnieuw 'afkijken'.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:07

Ah kijk zo komt het heel anders over, leuk hoor :D +:)+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:57

Volgens mij moet die jongen een dagje meerijden met de politie.

Dagje politie, dagje gevangenis.

Want zo te horen word dat zijn toekomst.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:06

Cowgirl schreef:

Soms komen zulke lui er een leven lang mee weg.
Z'n ouders houden hem het handje boven het hoofd, iedereen die in de weg loopt krijgt een grote mond en waar dat niet werkt wordt de portemonnee getrokken.

Hij gaat bij papa in het bedrijf werken, kijkt het trucje van papa af waardoor ie de zaak overneemt of teert de rest van z'n leven op de erfenis.

Bij zulke lui heb ik vaak zoiets van 'leuk dat je ouders dat allemaal voor je kunnen doen, maar wat kun je nu echt zelf?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:10

Nou nou, omdat iemand er niks van bakt hoeft iemand nog niet crimineel te worden? :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:11

Ik denk dat die knul beter z'n opleiding kan stoppen en vol kan gaan voor voetbaltrainer. Dat is kennelijk z'n enige passie. Maar Pa zal wel willen dat-ie iets beters dan dat wordt. Dus het kan best nog wel zijn dat-ie z'n opleiding expres saboteert, omdat-ie anders niet onder z'n vader uitkomt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:11

Relaxed schreef:
Nou nou, omdat iemand er niks van bakt hoeft iemand nog niet crimineel te worden? :')

Bovendien moet je daar ook voor nadenken en misschien zelfs van de bank komen :')

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:46

LBLGypsyCobs schreef:
Cowgirl schreef:

Soms komen zulke lui er een leven lang mee weg.
Z'n ouders houden hem het handje boven het hoofd, iedereen die in de weg loopt krijgt een grote mond en waar dat niet werkt wordt de portemonnee getrokken.

Hij gaat bij papa in het bedrijf werken, kijkt het trucje van papa af waardoor ie de zaak overneemt of teert de rest van z'n leven op de erfenis.

Bij zulke lui heb ik vaak zoiets van 'leuk dat je ouders dat allemaal voor je kunnen doen, maar wat kun je nu echt zelf?'

Je kunt er zelfs president mee worden in de USA..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:56

Nou idd je kunt nog best ver komen als je zo bent (of ver, het is maar wat je ver noemt). Zeker als je je babbel (en je netwerk) mee hebt. Wij hebben begin dit schooljaar een leerling gekregen. Leek enorm gemotiveerd. Heb me nog nooit zo een rad voor de ogen laten draaien want het bleek een pathologische leugenaar die geen afspraken na kon komen en zich bij de een anders voor deed als bij een ander. Toen hij vervolgens structureel niet verscheen op dagen dat hij wel dienst had hebben we hem er snel uit kunnen knikkeren. Maar ik vraag me soms nog af hoe mijn 6e zintuig me zo in de steek heeft kunnen laten want normaal voel ik haarfijn aan of iets wat wordt of niet.