Diergeneeskunde selectie 2019-2020

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:55

AnimalFriend schreef:
Hi allemaal,

Als 5vwo'er met de enorme wens om diergeneeskunde te studeren lees ik al een tijdje mee :)

Helaas gaat het gymnasium me niet gemakkelijk af en ben ik dus wat alternatieven aan het bekijken, hierbij heb ik de volgende vraag: welke cijfers worden er in de selectieprocedure gevraagd wanneer je een HBO opleiding hebt gevolgd?

Heel veel succes met de selectie!

Hier ook een 5vwo’er! Ik roep ook al zo lang als ik kan praten dat ik veearts word. Helaas vorig jaar 5vwo heel slecht begonnen. Pony kreeg diagnose PPID en dat viel me zwaar, de verzorging van 4 paarden, waarvan er maar 1 van mij was, kwam op mijn schouders, en daarbij de stress om goede cijfers te halen voor de dgk selectie. Resultaat: ik begon het jaar met prachtig mooie 3’en en 4’en. Nu dus vwo 5 voor de tweede keer en dit keer vol goede moed dat ik straks een mooie lijst kan insturen.

Animalfriend, is v5 doubleren voor jou ook geen goede uitkomst of zie je dat niet zitten?

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 00:26

Kcinarual schreef:
AnimalFriend schreef:
Hi allemaal,

Als 5vwo'er met de enorme wens om diergeneeskunde te studeren lees ik al een tijdje mee :)

Helaas gaat het gymnasium me niet gemakkelijk af en ben ik dus wat alternatieven aan het bekijken, hierbij heb ik de volgende vraag: welke cijfers worden er in de selectieprocedure gevraagd wanneer je een HBO opleiding hebt gevolgd?

Heel veel succes met de selectie!

Hier ook een 5vwo’er! Ik roep ook al zo lang als ik kan praten dat ik veearts word. Helaas vorig jaar 5vwo heel slecht begonnen. Pony kreeg diagnose PPID en dat viel me zwaar, de verzorging van 4 paarden, waarvan er maar 1 van mij was, kwam op mijn schouders, en daarbij de stress om goede cijfers te halen voor de dgk selectie. Resultaat: ik begon het jaar met prachtig mooie 3’en en 4’en. Nu dus vwo 5 voor de tweede keer en dit keer vol goede moed dat ik straks een mooie lijst kan insturen.

Animalfriend, is v5 doubleren voor jou ook geen goede uitkomst of zie je dat niet zitten?

Ik heb even via een PB gereageerd omdat het een beetje off-topic is denk ik :)

Lynnepinny

Re: Diergeneeskunde selectie 2019-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 01:26

Als je eerst hbo doet krijg je het gemiddelde cijfer van alle kandidaten, dus meestal rond de 6,5. Maar let wel op dat je dan van de betavakken ook vwo deelcertificaten moet hebben! Je ontkomt er dus eigenlijk niet aan dat je vakken op vwo niveau moet volgen.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 09:19

Dankjewel voor je reactie! Ik maak hoe dan ook mijn VWO af, ik ben alleen aan het uitzoeken hoe ik met de gunstigste cijfers kan meeloten zegmaar. Dus daar ga ik even verder over denken :) Nogmaals heel veel succes allemaal!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:27

Het scheelt in ieder geval dat je inmiddels ook je 6 vwo cijfers van tussen november en februari, je 6 vwo eindcijfers of je 5 vwo eindcijfers mag inleveren. Geeft je net wat meer keuze om het gunstigste te kiezen.
Zolang je rond de 6,5 zit en je de toetsen goed maakt zou je al best kans kunnen maken ;)

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:13

Ja dat is zeker waar, dat neem ik ook absoluut mee in mijn beslissing. Is het gemiddelde van de middelbare school cijfers echt 'maar' een 6.5? Ik dacht dat dit zeker rond de 7 zou liggen!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:48

Lynnepinny schreef:
Het scheelt in ieder geval dat je inmiddels ook je 6 vwo cijfers van tussen november en februari, je 6 vwo eindcijfers of je 5 vwo eindcijfers mag inleveren. Geeft je net wat meer keuze om het gunstigste te kiezen.
Zolang je rond de 6,5 zit en je de toetsen goed maakt zou je al best kans kunnen maken ;)

Serieus?! Mag dat al? Want dat zou mij echt super veel schelen!!
Weet je dat zeker?

Edit: Mag je dan ook de cijfers van september tm december sturen, want daar heb ik mijn rapport van gekregen, maar ik zou niet op tijd zijn als ik de cijfers van november tm februari moet sturen..
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 06-01-19 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:53

Silkwood schreef:
Lynnepinny schreef:

Serieus?! Mag dat al? Want dat zou mij echt super veel schelen!!
Weet je dat zeker?

Vorig jaar mocht dat in ieder geval wel. Was wel lekker. Kon in plaats van een 7,4 een 8,1 als gemiddelde geven.
@AnimalFriend: het gemiddelde van iedereen was een 6.7 qua vwo cijfers
@Hierboven als het goed is staat er een datum van wanneer de cijfers mogen zijn. Bij mij waren mijn cijfers van na SE1 tot sluitdatum inschrijving hetzelfde.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:09

AnimalFriend schreef:
Dankjewel voor je reactie! Ik maak hoe dan ook mijn VWO af, ik ben alleen aan het uitzoeken hoe ik met de gunstigste cijfers kan meeloten zegmaar. Dus daar ga ik even verder over denken :) Nogmaals heel veel succes allemaal!

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar toen de loting er nog was goldt dat ze keken naar het meest "conventionele" diploma, niet naar de hoogste cijfers. Ik heb mijn VWO met een 6,4 gemiddeld afgerond (geloof ik, weet het niet meer precies), maar had in de tussentijd ook een WO bachelor behaalt (met een 7,7 gemiddeld). Helaas was dat niet een "conventioneel" diploma, dus werd er alleen gekeken naar de VWO cijfers (best heel jammer :( ). Have diploma werd destijds wel als conventioneel gezien, maar HBO niet. Weet niet of het in het kader van de selectie nog veranderd is.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:21

Dit jaar toch alleen overgang 5 naar 6 of eindexamen vlgs mij??

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:24

Voor de regels moet je even op de site van UU kijken, daar staat een document met alle voorwaarden heel duidelijk genoteerd.
Ik heb bij mij op school gewoon gevraagd of ze tussentijds een cijferlijst voor me konden printen zodat ik die kon inleveren.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:25

He! Ik doe ook mee aan de selectie en studeer momenteel diergeneeskunde in Gent, als jullie vragen hebben hoor ik het graag!

Hebben jullie al toegang tot de leerstof? Ik heb de vragenlijst al een poos geleden afgerond, maar nog geen mail gehad over de stof.

Spotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:31

Hebben jullie al toegang tot de leerstof? Ik heb de vragenlijst al een poos geleden afgerond, maar nog geen mail gehad over de stof.[/quote]

Ik heb al sinds 1 december toegang tot de leerstof. En volgens mij zou je binnen 10 dagen(?) toegang tot de leerstof krijgen

Waarom kies je er voor toch weer mee te doen en niet in België te blijven als ik het vragen mag

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:04

Ik heb de stof ook een dag na het inleveren gekregen... In welk jaar zit je in Gent fienaaa? Ik doe de 1e bach dit jaar overnieuw...
Om ook even op spotje2 te antwoorden: België is voor mij minimaal 2 uur langer reizen en er wordt anders les gegeven dan in NL, je hebt bijv. maar 2x per jaar examens waarvoor je dus ellendig veel moet leren.

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:21

Weten jullie hoe precies je de stof van de kennistest moet kennen? Dus eerder in grote lijnen begrijpen of ook echt alle kleine details en name van verschillende enzymen etc weten.
En hoe bereiden jullie je voor op de kritisch redeneren toets? Zijn er oefenvragen die je kunt maken oid?

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:39

ricojoreen schreef:
Ik heb de stof ook een dag na het inleveren gekregen... In welk jaar zit je in Gent fienaaa? Ik doe de 1e bach dit jaar overnieuw...
Om ook even op spotje2 te antwoorden: België is voor mij minimaal 2 uur langer reizen en er wordt anders les gegeven dan in NL, je hebt bijv. maar 2x per jaar examens waarvoor je dus ellendig veel moet leren.

Ik voel me meer op mijn gemak in het Nederlandse onderwijs-systeem... Ik doe inderdaad ook mijn 1e bach nogmaals en wil graag (mocht dat mislopen) een eventuele stok achter de duur in Nederland hebben :o

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:55

Vraagje: De cijferlijst die je in moet sturen, wat zal ongeveer je gemiddelde moeten zijn om kans te maken in de selectie?

noakim0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:34

Ik ga ook even stilletjes volgen! zit nu in vwo 5 en zo lang ik al weet wil ik 'paardenarts' worden, dit jaar ook naar de open dag van Utrecht geweest en leek me erg leuk :j heeft me ook zeker meer motivatie gegeven om mijn best te doen dit jaar (ook meer stress, maarja := )!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:13

Het gemiddelde cijfer is meestal rond de 6,7, dus als je daar boven zit ben je redelijk veilig. Ik heb wel gemerkt dat je kansen al significant hoger zijn als je boven de 7 zit. Alle mensen met een 8 waren zelfs ruimschoots binnen vorig jaar.
Maar ook onder het gemiddelde is het haalbaar hoor! Je moet er wel echt je best voor doen, maar ik heb mensen zien binnenkomen met een 6,4, al hadden ze dus wel bijna alles goed op de toets.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:07

Even een vraagje over de stof uit Dellmann, in de studiewijzer staat dat je bijvoorbeeld het kopje Granulopoïese niet hoeft te kennen, houdt dat dan ook de kopjes Neutrophilic precursors en Eosinophilic and basophilic granulocytes and mast cells in? Of die dan weer wel? Want dat hoort m.i. bij Granulopoïese maar het staat verder nergens aangegeven.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:27

Hoihoi,

Ik heb me ook ingeschreven voor diergeneeskunde en ben druk aan het leren van al die stof :P
Wat ik me afvraag, is wat voor soort vragen je kunt verwachten bij de toets klinisch redeneren en of je bij de kennistoets je Binas mee mag nemen. Hoop dat iemand me kan helpen :)

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:29

Lindeeee schreef:
Even een vraagje over de stof uit Dellmann, in de studiewijzer staat dat je bijvoorbeeld het kopje Granulopoïese niet hoeft te kennen, houdt dat dan ook de kopjes Neutrophilic precursors en Eosinophilic and basophilic granulocytes and mast cells in? Of die dan weer wel? Want dat hoort m.i. bij Granulopoïese maar het staat verder nergens aangegeven.

Nee klopt, die subkopjes zegmaar horen nog bij granulopoëse :D

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:57

love_UOGN schreef:
Hoihoi,

Ik heb me ook ingeschreven voor diergeneeskunde en ben druk aan het leren van al die stof :P
Wat ik me afvraag, is wat voor soort vragen je kunt verwachten bij de toets klinisch redeneren en of je bij de kennistoets je Binas mee mag nemen. Hoop dat iemand me kan helpen :)

Binas mag niet mee zo ver ik weet.
Kritisch redeneren toets weet ik niet precies, maar het schijnen vragen te zijn die je niet echt zeker kan weten

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:23

Ik ben elke keer weer zo benieuwd of ik die vragen zou kunnen beantwoorden, kritisch redeneren. Weet echt niet wat ik me er bij voor moet stellen

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:40

Een binas is sowieso niet toegestaan.
En ik ben benieuwd of kritisch redeneren dit jaar ongeveer hetzelfde zou zijn als vorig jaar. Vorig jaar waren het vooral meerdere casussen waarin vragen werden gesteld die je eigenlijk niet zou kunnen weten, dus meer voor mensen die het al studeren. Met behulp van de leerstof en gewoon je eigen inzicht moet je die zo goed mogelijk proberen te maken, al is gemiddeld de helft fout.