Kleuters die overspannen zijn, komt echt niet door een cito toets. Dan moet je toch echt bij de ouders en omgeving zijn.
Ik kom uit een hele andere tijd en daar is deels wat in terug gekomen bij de opvoeding van mn eigen zoon natuurlijk. Maar als ik om me heen kijk, is er heel veel verandert in alle lagen van de bevolking en echt niet altijd ten goede. Iets harder, minder zeuren en meer doen zou wel weer eens mogen.
Ik vind juist nu de mentaliteit veel meer; doen wat je leuk vindt dan in mijn tijd. Ik kon goed leren, maar wilde iets met paarden gaan doen ( Deurne ) of in een dierentuin bijvoorbeeld. Nou, dat mocht echt niet en werd zwaar afgeraden. En dan kom ik uit een moderne omgeving en op zich modern denkende familie.
Toen onze zoon ( nu 21 ) moest gaan kiezen, zei ik ook dat hij moest kiezen waar hij wel wat mee kon, terwijl school juist zei; eerst kiezen wat je leuk vindt, dan wat je kan en daarna pas naar toekomstperspectief kijken. Hij is 2x aan een Hbo studie begonnen, terwijl hij niet 100% achter de keus stond, maar hij wist ook niet wat hij wilde, dus koos maar wat. 2e studie door omstandigheden gestopt.
Nu gaat hij een BBL Mbo studie doen en dat is voor ons prima. Er zijn inderdaad wat mensen die wat commentaar hebben, maar die hou je toch.
Mijn man heeft nooit verder gekeken, doet al va zijn 16e wat hij leuk vindt en heeft nooit 1 dag werkloos thuis gezeten en werkt ook al 28jr bij zelfde merk.
Kleuters zijn heel flexibel en er zouden niet zoveel problemen zijn, als mensen niet zo moeilijk deden. Ze weten zelf niet eens wat cito betekent. Dat krijgen ze mee van volwassenen.