Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:32

foxy80 schreef:
ARCTN schreef:
Voorbeeld 2:

Vakantiewerker vraagt midden in de kantine of het klopt dat het salaris al betaald is (normaal gesproken aan het eind van de maand, maar vanwege zomersluiting alvast uitbetaald)
Ik vertel hem dat dit inderdaad klopt. Hij vraagt of het klopt dat hij te weinig salaris heeft gekregen. Hierop antwoord ik dat vakantiewerker straks bij mij binnen kan lopen in kantoor en we er dan even naar kijken. Uiteindelijk blijkt het salaris goed gegaan te zijn.

Ik zou dit zo zelf gedaan hebben als 16-jarige. Gewoon het 'vertrouwde' gezicht aanspreken zonder rekening mee te houden qua rang of stand.

Toen ik stage liep als 20-jarige weet ik ook nog dat er gezegd werd: "om 9 u gaat het open en moet je er zijn". Dus ik loop om 5 voor 9 daar binnen, kreeg ik al gelijk de wind van voren dat ik zo laat was, want nu moesten ze mij nog uitleg geven / tonen waar ik moest zijn. Handig dit vooraf te melden...

Ik ook hoor. En ik snap op geen enkele manier waarom dit iets is wat een punt zou zijn. Ik heb laatst ook geroepen in een vergadering Hey,...mijn vakantiegeld zit er niet bij(krijgen onze salarisstrook digitaal binnen) mijn leidinggevende zei ohhhh bel HR effe.(uiteraard had ik scheel gekeken :+ ). Kijk als er echt vertrouwelijke zaken zijn doe je dat uiteraard 1 op 1. Maar dat is toch niet zo’n punt om dat even te melden dan?

Voor het overige....dit is waarom leerlingen stage lopen. Om te leren hoe het is om te werken.
De praktijkvakken leer je doorgaans op school.

Ik heb ook een MBO 4 opleiding gedaan en toen ik ging stage lopen kon ik veel technische handelingen beter dan mijn begeleider op mijn stage adres. Ik had het vers op de opleiding geleerd. Die opleiding was veel uitgebreider geworden dan van haar.(dokterassistente)
Maar hoe het dan allemaal in de praktijk in elkaar past....tja daar loop je stage voor. Inclusief hoe je fatsoenlijk vrij vraagt, vragen omtrent salaris(dat kregen wij overigens niet eens) en wat er allemaal meer bij komt kijken.

En ik denk dat een van de belangrijkste zaken is die je leert tijdens stage/werk dat het vanaf nu zo is dat je als werknemer nu je informatie zelf moet gaan halen in plaats dat je het zoals op school op een presenteerblaadje krijgt aangereikt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:51

DreamGuide schreef:
Het simpele feit is dat er op scholen geen vak is wat 'algemene kennis' heet. (Althans niet op het vwo en de universiteit) Op school leer je wel vakken en de kennis die je nodig hebt om je werk te kunnen doen.
Algemene kennis zou in die zin geleerd kunnen worden door de ouders, maar uiteraard weten ook niet alle ouders de ins en outs van het bedrijfsleven, zeker niet omdat dit soort regelgevingen per baantje en per bedrijf enorm kunnen verschillen.

Het bedrijf waar ik werk heeft mij tijdens de inwerk-week heel duidelijk uitgelegd hoe het werkt met ziekteverzuim, dat er een dresscode was en alle andere basis informatie die gewoon belangrijk was om te weten. Ik heb daar zelfs op papier een lijst van mee gekregen.
Zeker als het een stage zou betreffen (wat bij mij niet eens het geval is) vind ik dat het bedrijf zijn werknemers gewoon hoort in te lichten over de basis kennis. Zeker bij jonge werknemers en studenten, omdat die gewoon nog erg nieuw zijn op de arbeidsmarkt en dit soort dingen nog niet weten.

Ik vind overigens niet dat dit eindeloos moet worden herhaald, 1x uitleg zou voldoende moeten zijn, zeker als het ook op papier staat. Daarna heeft een werknemer zich er gewoon aan te houden.

Maar wat is (bijvoorbeeld) op tijd aanvragen van verlof? Onze planningen zitten vaak maanden van te voren vol. (Luxeprobleem). Dan moeten ze niet bij me komen met: "morgen is mijn vader/ moeder/ kind/ grootouder jarig en wil ik graag vrij". Dit soort aanvragen horen bij ons begin van het jaar.

Bij andere bedrijven kun je dat een week van tevoren nog aanvragen. Mondeling kan volstaan, of via mail. Of beiden. Of via een speciaal briefje. Of eerst via PZ die het verifieert bij de LG.

Kortom, maak het specifiek. Ook die 95% van de ouders kan dat niet voor een specifiek bedrijf. Kinderen zitten nog op school, vaak mogen zij zichzelf niet eens ziekmelden. Dat moet via een ouder / verzorgende.

Deze jongeren bij TS zijn niet van de theorie. Pas je eigen inzichten er op aan. Geef een korte print met meest gangbare zaken op de eerste dag. Deze jongere medewerkers van dit niveau doe je vaak echt geen plezier met een hele gids met teveel info (waar moet je beginnen met zoeken... en waarom).

Dus verander je eigen werkwijze als blijkt dat de zeer diverse ontvangende partij keer op keer op keer laat blijken dat de huidige wijze voor hen niet werkt.

Of doe het niet en scheer een hele generatie over 1 kam en verwonder je erover.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:05

Tja, op school krijg je zo'n zaken doorgaans niet verteld en de regels zijn ook wel afhankelijk van werkplek tot werkplek.
Ik heb tijdens mijn stage ook een keer vrijaf genomen voor een paar uur en dat pas de avond van tevoren beslist en dit enkel via mail aan mijn stagebegeleider laten weten. Daar heb ik ook geen vrijaf voor gevraagd... Dat was ook ok; ze wist ook wat er aan de hand was. (Akkoord, het was een doktersafspraak die ik zo vroeg mogelijk in de ochtend gepland had om nog op een treffelijk uur op mijn stage aan te komen).
Daarna als jonge werkkracht heb ik eigenlijk ook gewoon verlof genomen wanneer dat kon en dat was ook niet altijd heel erg op voorhand gecommuniceerd. Ik sprak dat af met mijn collega en dat kon ook eerder informeel zijn...
Nu ligt mijn verlof gewoon op voorhand vast (voor iedereen hetzelfde)

Ik begrijp dat het je stoort, maar wees je ervan bewust dat in een arbeidsreglement oid dat een stagiair meekrijgt, behoorlijk veel staat over het algemeen. Niet iedereen leest dat volledig door + als je dat wel doet, vergeet je ook weer een heleboel en als je niet al geruimere tijd werkt op een bepaalde plaats, ken je niet altijd alle regels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:35

Ieder bedrijf is ook nog eens anders.
Soms moet je hele lange planningen en goedkeuringen doen terwijl bij andere bedrijven een kort mailtje voldoende is om morgen vrij te zijn.
Als een van mijn medewerkers zegt dat hij morgen onverwacht vroeg weg moet dan hoeft hij/zij dat niet schriftelijk te doen, het is dan gewoon voldoende als deze dat mij bij de koffie gezegd heeft.

Gewoon even communiceren met elkaar doet wonderen :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:36

De specifieke regels omtrent vrij vragen zullen per bedrijf verschillen, en zul je dus mondeling en/of schriftelijk duidelijk moeten maken. Zolang die regels niet in totale abracadabra zijn opgesteld, zou allebei niet nodig hoeven zijn. Begrijpend lezen krijgen ze allemaal op school, zelfs als er aan begrijpend leven nog het een en ander schort. Voor dat laatste zijn ze stagiair, voor het eerste ben je op die leeftijd aan de late kant om nog te beginnen, en dat is bovendien niet de taak van de werkgever.

De algemenere regels, die in principe niet per bedrijf verschillen, die mag je toch hopelijk wel bekend veronderstellen. Dingen als: -Op komen dagen als je bent ingepland.
- Niet zomaar zonder bericht wegblijven.
- Een kater of geen zin is geen excuus.
Dat is toch echt niet het soort hogere wiskunde dat een werkgever zou moeten hoeven uitleggen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 09:14

oomens schreef:
De specifieke regels omtrent vrij vragen zullen per bedrijf verschillen, en zul je dus mondeling en/of schriftelijk duidelijk moeten maken. Zolang die regels niet in totale abracadabra zijn opgesteld, zou allebei niet nodig hoeven zijn. Begrijpend lezen krijgen ze allemaal op school, zelfs als er aan begrijpend leven nog het een en ander schort. Voor dat laatste zijn ze stagiair, voor het eerste ben je op die leeftijd aan de late kant om nog te beginnen, en dat is bovendien niet de taak van de werkgever.

[b]De algemenere regels, die in principe niet per bedrijf verschillen, die mag je toch hopelijk wel bekend veronderstellen. Dingen als: -Op komen dagen als je bent ingepland.
- Niet zomaar zonder bericht wegblijven.
- Een kater of geen zin is geen excuus.
Dat is toch echt niet het soort hogere wiskunde dat een werkgever zou moeten hoeven uitleggen.[/]

Juist, jij snapt mijn punt.
Hier gaat het mij dus om. Dat alle bedrijven een ander beleid voor bijv. vrij vragen heeft, kan geleerd worden bij het bedrijf. Maar het basis principe moet toch wel bekend zijn bij leerlingen tussen de 16 en 20 jaar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:26

Deze situatie betreft MBO studenten van niveau 2/3/4 die een werken-leren traject doen. Hierbij ga je 4 dagen naar je baan en 1 dag naar school. Dit is dus geen stage want de leerling is een volledig member van het team en draait gewoon mee.

Hoewel ts idd bijvoorbeeld een briefje met de meest algemene regels bijvoorbeeld mee kan geven en op kan hangen in de kantine (dit was een super idee btw) kan school hier ook een onderdeel aan zijn. De leerlingen gaan namelijk 1 dag in de week naar school voor theorie lessen, soms praktijk lessen, NL, rekenen. Hierbij zou school best kunnen investeren in vragen en informatie over het werk. 1 op 1 gesprekken bijvoorbeeld hoe de leerling het ervaart en of deze de bedrijfs regels kent etc. Ook algemene informatie aan het begin van het jaar zou niet verkeerd zijn. Dus ben je ziek dan meld je dit optijd, altijd gepast kleden op je werk, snap je iets niet aan je contact persoon gaan vragen. Dat soort dingen.

Beide zouden een aandeel moeten hebben in hoe de leerling functioneert en sommige scholen doen dit ook maar duidelijk niet allemaal

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:38

Moonlight17 schreef:
Ik zal hieronder mijn verhaal doen over de regels ziek melding en hoe je dat als puber totaal anders kunt interpreteren dan als volwassen werknemer. Ondanks de dikke handleiding die ik bij de start kreeg en die heb ik compleet doorgelezen.

Zo heb ik een lichtelijk conflict gehad omdat ik mezelf nog steeds ziek vond. Herstellende van een bijna geknapte blinde darm operatie. Mijn definitie van ziek zijn was toen anders. Ik vond mezelf met niet voldoende spierkracht en energie om een paar uur geconcentreerd werken gewoon nog ziek. Ik liep als een beetje herstel training buiten een rondje van 5 minuten waarbij een collega mij had gezien. Toen werd mij na de telefoontje zeer duidelijk gemaakt dat bij dat bedrijf ziek zijn in hield niet uit bed kunnen/mogen komen. Ik moest met mijn nul uren contract maar naar de bedrijfsarts als ik uit mijn bed kon komen en een rondje kon wandelen. In mijn ogen waren bedrijfsartsen waren voor mensen die echt maanden uit de running waren. In andere gevallen had ik mensen nog nooit over een bedrijfsarts horen praten. Ik dus vermeld dat ik dit anders zag en dat ik de bedrijfsarts onnodig was, aangezien ik in een paar weken weer wilde proberen te komen werken.

Elementaire kennis van de arbo regels: jij was ziek.
Punt.
Er is in het Nederlandse arbeidsrecht precies 1 persoon die bepaalt of jij kan werken en dat ben jij zelf.
Volgende stap: iemand zag jou 'een rondje lopen' en meldde dat.

Ik ben niet tegen op overleg - en formeel is het de functie van de bedrijfsarts, om in te grijpen in het roddelcircuit.

Maar hun definitie 'ziek is dat je niet uit bed kunt komen' snijdt geen hout. Geen enkele werkgever is bevoegd om te bepalen of jij ziek bent...! ("Oh, je kunt uit bed, nou dan ben je niet ziek" - is een medische uitspraak, en grote kolder.)

Je bent verplicht als werknemer om te werken aan je herstel - nou, dat deed je, door dat wandelingetje te maken.

Het heeft niets met interpretatie van doen of met jouw leeftijd.
Citaat:
In mijn geval was het echt geen slecht idee geweest als iemand met mij had besproken wat de definitie van ziek zijn is binnen het bedrijf. Had een hoop frustraties kunnen schelen voor beide partijen.

Goede wetskennis lijkt mij beter.
Een bedrijf mag er geen definitie van ziekte op na houden.

En voor jou is het wellicht ook beter als je weet wat de regels, je rechten en plichten zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:47

Voorbeeld 1 herken ik niet vanuit mijn leren/werken opleiding.
Alles mbt school viel onder 'werkuren' dus kon nooit dubbel gepland worden en hoefde ik dus nooit vrij voor te vragen.
Een schooldag was dus een werkdag.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:02

Karin_deB schreef:
Voorbeeld 1 herken ik niet vanuit mijn leren/werken opleiding.
Alles mbt school viel onder 'werkuren' dus kon nooit dubbel gepland worden en hoefde ik dus nooit vrij voor te vragen.
Een schooldag was dus een werkdag.

Voorbeeld 1 betreft een rij-examen, geen schoolexamen

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:04

Ik denk dat je ze harder aan het werk moet zetten :+ dan snappen ze misschien dat ze onmisbaar zijn :D en kunnen misschien zelf ook bedenken om niet zomaar te kunnen wegblijven :o

Alle gekheid op een stokje ;) vanuit verantwoordelijkheidsgevoel (en klantgerichtheid) alleen al haalde in het niet in m'n hoofd om dingen niet goed te regelen, of vragen openbaar te stellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:29

Moonlight17 schreef:
Zo heb ik een lichtelijk conflict gehad omdat ik mezelf nog steeds ziek vond. Herstellende van een bijna geknapte blinde darm operatie. Mijn definitie van ziek zijn was toen anders. Ik vond mezelf met niet voldoende spierkracht en energie om een paar uur geconcentreerd werken gewoon nog ziek. Ik liep als een beetje herstel training buiten een rondje van 5 minuten waarbij een collega mij had gezien. Toen werd mij na de telefoontje zeer duidelijk gemaakt dat bij dat bedrijf ziek zijn in hield niet uit bed kunnen/mogen komen.

Naast dat dit niet zomaar is hoe de regels werken, verbaas ik me dus ook steeds weer over dit soort werkgevers. Want het enige waar je naartoe werkt is een werknemer die te snel weer aan het werk gaat, niet goed opbouwt en vervolgens uitvalt met complicaties.

Ik snap daar echt niets van, dat gaat echt alleen om benadrukken dat de werkgever de machthebber is en misschien wat kortetermijneffect, maar als je erbij stilstaat slaat het echt helemaal nergens op.

(En ik heb dit nu wel vaker zien gebeuren. Waarbij inderdaad de werknemer weer thuis belandt met grotere problemen. Zo bizar.)

Dat opbouwen naar herstel kan via de bedrijfsarts lopen, en ik geloof ook dat je na een bepaalde tijd wel bij de bedrijfsarts hoort te komen, maar niet omdat je een rondje loopt als je net na je operatie weer op de been bent.

Bonna

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:07

Natuurlijk heb je met normen en basiszaken te maken hier, maar volgens mij is niet zo evident dat die overal gelijk zijn.
Jongeren van 16 mogen zich zelf op school nog niet ziek melden, is het met dat in het achterhoofd nu echt zo gek dat misschien moeders dat ook voor werk doet? Ik heb trouwens ook wel eens mijn partner laten bellen. En dat vonden we vaak best ok, waarom zijn ouders dan ineens raar? Zeker op zo'n jonge leeftijd..

Verder zijn veel regels gewoon anders op andere plekken. Meestal weten ze wel 'dat ze vrij moeten vragen' en ook wel 'dat je optijd vrij moet vragen', maar wat is dat eigenlijk? Een uur? Een dag? Een maand? Een half jaar? Imo heb je als werkgever verwachtingen van hoe dit soort dingen werken. Daarmee dus ook een verantwoordelijkheid om het te vertellen. Hetzelfde met praten over salaris. Waarom zou hij dat eigenlijk niet daar hebben kunnen vragen? Dat het bij jullie niet gewenst is, maakt het niet meteen absurd. Ook daar een verantwoordelijkheid om als bedrijf duidelijk te zijn.

Was het netter geweest als iemand na een afspraak bij de huisarts laat weten nog even door te moeten naar het ziekenhuis? Natuurlijk! Alleen een beetje begrip ook wel. Misschien ging hij er met de beste bedoelingen vanuit dat zijn afwezigheid net zo lang zou duren als alle artsen bezoeken. Dat een bedrijf verwacht dat een bezoek aan de huisarts maar max. Een uurtje duurt, kan gewoon niet duidelijk zijn geweest..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:02

Shadow0 schreef:
Moonlight17 schreef:
Zo heb ik een lichtelijk conflict gehad omdat ik mezelf nog steeds ziek vond. Herstellende van een bijna geknapte blinde darm operatie. Mijn definitie van ziek zijn was toen anders. Ik vond mezelf met niet voldoende spierkracht en energie om een paar uur geconcentreerd werken gewoon nog ziek. Ik liep als een beetje herstel training buiten een rondje van 5 minuten waarbij een collega mij had gezien. Toen werd mij na de telefoontje zeer duidelijk gemaakt dat bij dat bedrijf ziek zijn in hield niet uit bed kunnen/mogen komen.

Naast dat dit niet zomaar is hoe de regels werken, verbaas ik me dus ook steeds weer over dit soort werkgevers. Want het enige waar je naartoe werkt is een werknemer die te snel weer aan het werk gaat, niet goed opbouwt en vervolgens uitvalt met complicaties.

Ik snap daar echt niets van, dat gaat echt alleen om benadrukken dat de werkgever de machthebber is en misschien wat kortetermijneffect, maar als je erbij stilstaat slaat het echt helemaal nergens op.

(En ik heb dit nu wel vaker zien gebeuren. Waarbij inderdaad de werknemer weer thuis belandt met grotere problemen. Zo bizar.)

Dat opbouwen naar herstel kan via de bedrijfsarts lopen, en ik geloof ook dat je na een bepaalde tijd wel bij de bedrijfsarts hoort te komen, maar niet omdat je een rondje loopt als je net na je operatie weer op de been bent.

Als 16 jarige neem je bij dat soort machtsvertoon maar aan dat het kloppende is wat ze je vertellen. Helemaal als het enorm groot bedrijf is in Nederland waar je voor werkt . Die managers zouden toch precies moeten weten hoe alles in elkaar wettelijk etc. Ik op die leeftijd was totaal niet bezig met dat soort wettelijke dingen al helemaal niet tijdens je ziekte herstel.

Nou ben ik er lichamelijk zonder problemen vanaf gekomen, aangezien ik op mijn strepen heb gestaan toen ik het niet meer aankon lichamelijk. Werd me niet in dank afgenomen, maar ik zag op dat moment geen andere oplossing. Wat uiteindelijk een paar maanden later na een gesprek met een manager mij ontslag heeft doen nemen.

Ik vond mijn baantje niet meer waard dan de manier waarop het bedrijf met mij omging in meerdere situaties voor tijdens en na mijn operatie.

Voor dit topic zie ik dan ook het belang dat er echt wel bepaalde dingen zijn die mondelinge uitleg kunnen gebruiken. Niet zoiets als melden dat je later komt of mogelijk als te laat komen. Of niet op komen dagen omdat je later in je dienst een externe afspraak hebt waar je vrij voor hebt. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn. Maar er zijn maar dingen zoals bepaalde vragen graag daar en daar stellen, zou fijn zijn. Ieder bedrijf is weer anders en jongeren hebben ook maar weer uit te zoeken hoe iets werkt als. Aangezien ouders en school ook niet voor elk bedrijf kunnen spreken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:24

Ook (te) laat komen is ontzettend wisselend geregeld.
Te laat komen voor een afspraak gaat natuurlijk niet, maar als iemand in mijn team zich verslaapt en geen afspraak met derden heeft hoef ik dat echt niet te weten.
Zelfde met tussendoor een uurtje weg. Als dat keurig in outlook geblokkeerd is zal het me een worst zijn waar diegene op dat moment is, zolang het de werkzaamheden niet in de weg staat.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:59

Sizzle schreef:
Ook (te) laat komen is ontzettend wisselend geregeld.
Te laat komen voor een afspraak gaat natuurlijk niet, maar als iemand in mijn team zich verslaapt en geen afspraak met derden heeft hoef ik dat echt niet te weten.
Zelfde met tussendoor een uurtje weg. Als dat keurig in outlook geblokkeerd is zal het me een worst zijn waar diegene op dat moment is, zolang het de werkzaamheden niet in de weg staat.

Daar ben ik het op zich wel mee eens...
Maar blijkbaar is het ook (te) moeilijk voor sommigen om hun agenda deftig te regelen. Ik ken iemand die zo cliënten een uur van tevoren opbelt om te vragen of de afspraak verplaatst kan worden (een halfuur vroeger bv, waardoor die mensen nog welgeteld een halfuur hebben om er te geraken), zodat hij vroeger naar huis kan. Of geen goede afspraken maken, niet zeggen dat je even weg bent en een wandeling gaan maken. Client staat inmiddels op bureau en niemand weet waar de persoon is, is ook niet te bereiken... En zo kan ik nog wel even doorgaan... En nee, dat gaat niet over een 20-jarige die in een stelsel leren-werken zit...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:14

Niet iedereen is geschikt als stagebegeleider.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:20

Boras schreef:

Pardon? Niet alles voorkauwen omdat de stagiair in kwestie het al op schrift heeft of omdat het om hele basale zaken gaat, maakt iemand niet meteen ongeschikt.
Van iemand (binnen grenzen) op de bek laten gaan en (voor het eerst?) de consequenties van het eigen handelen laten ervaren, kan een stagiair dingen leren die de rest van het leven enorm van pas kunnen komen en die je ze met pamperen en aan het handje nemen nooit leert.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:31

Wij hebben dan alleen op zaterdag en in de vakantie veel jongeren aan het werk, maar die zijn inderdaad van mening dat ze gewoon kunnen melden, volgende week ben ik er niet want dan ''heb ik een feestje/uitje''. Wij leggen dan ook altijd uit vraag eerst vrij voordat je toegezegd dat je komt op je feestje. Onze ervaring is dat ze willen werken wanneer het hun past en niet overleggen met de werknemer.
Dat is hetzelfde als je niet afmelden omdat je ziek bent, ik lag nog te slapen want ik ben ziek en kon niet bellen....
We hebben zelf ook al gehad dat ze niet meer zijn komen opdagen en ook niet reageren op telefoon ed
Of bellen en horen van de ouder dat de jongere een gebroken arm heeft maar het niet melden bij de werkgever...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:09

Bij ons op het werk (schoonmaak) werken we veel met jonge uitzendkrachten en zeker met dit weer zijn er genoeg die zich niet afmelden bij het uitzendbureau, maar gewoon niet komen opdagen en met hun vrienden lekker op een strand gaan liggen. Erg vervelend, want er wordt wel rekening met ze gehouden.

Verder zie ik een hoop jongeren die versmolten zijn aan hun telefoon, als je aan het werk bent hoor je dat ding gewoon niet aan te raken. Het zijn geen lange uren bij ons dus die 2 uur tot de pauze en 3,5 uur na de pauze tot je vrij bent moet je maar zien te overleven zonder op je telefoon te kijken. Zo heb ik wel altijd het geluid aan voor het geval school of de BSO van mijn dochter belt, maar ik reageer niet op elk piepje, dat komt in de pauze wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:28

oomens schreef:
Boras schreef:

Pardon? Niet alles voorkauwen omdat de stagiair in kwestie het al op schrift heeft of omdat het om hele basale zaken gaat, maakt iemand niet meteen ongeschikt.
Van iemand (binnen grenzen) op de bek laten gaan en (voor het eerst?) de consequenties van het eigen handelen laten ervaren, kan een stagiair dingen leren die de rest van het leven enorm van pas kunnen komen en die je ze met pamperen en aan het handje nemen nooit leert.

Ben ik met je eens, maar als je je constant ergert aan de pubers dan zou ik stoppen met het werk. Ik vind stagebegeleiden juist leuk om zulke acties van ze :')
Pamperen is idd niet goed, ze verantwoordelijkheid leren nemen wel. :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:48

Precies Verootje :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:21

BIj ons mag telefoon iet op werkvloer, wordt je gesnapt, is het exit...misschien moeten er gewoon strenge regels gehanteerd worden tijdens stages, kan alles maar mee vallen irl met echte jobs...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:38

Ligt denk ik ook echt aan de plek waar je stage loopt icm telefoons. Zijn plekken waar het niet erg is en plakken waar het heel streng is

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:02

Ik heb altijd m'n telefoon bij me gehad op m'n werk, en k zit er nu soms ook hele dagen mee te spelen.