HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:56

HouVanUtopia schreef:
Majabeestje schreef:
Ik werk jaren in de jeugdhulpverlening. Vraag maar raak.

Ik wordt zelf onwijs enthousiast om de opleiding social work te gaan volgen om richting jeugdzorg werker te gaan.

Hoe zijn de baankansen? Hoeveel uur per week besteed je op kantoor?
Leer je het om dingen niet mee naar huis te nemen?

De baankans is momenteel vrij hoog, maar ze willen vaak een ervaren kracht met genoeg ervaring. Hierdoor heb je als starter wat moeite om iets te vinden, maar vele kunnen op een stage plek blijven of komen er met een goede zelfpresentatie toch tussen.
De uren per week op kantoor zijn geheel afhankelijk van de instelling. Maar ga uit van een uur per dag vanwege rapportages.
Je leert niet om dingen niet mee te nemen, althans niet enkel in de opleiding. Als jij hier tegen aan loopt zul je hier zelf over in gesprek moeten gaan, op school of op stage.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:30

HouVanUtopia schreef:
Majabeestje schreef:
Ik werk jaren in de jeugdhulpverlening. Vraag maar raak.

Ik wordt zelf onwijs enthousiast om de opleiding social work te gaan volgen om richting jeugdzorg werker te gaan.

Hoe zijn de baankansen? Hoeveel uur per week besteed je op kantoor?
Leer je het om dingen niet mee naar huis te nemen?

Hoi! Wat leuk dat je eraan denkt om in de jeugdzorg te gaan werken.
Het is heel divers wat je zou kunnen doen in de jeugdzorg. Ten eerst al qua leeftijd van de doelgroep. Lijkt het je leuk om met (jonge) kinderen te werken of juist met pubers of zelfs jongvolwassenen? Of misschien juist met ouders, ondersteunen in de opvoeding bijvoorbeeld.
Het is heel erg breed, er zijn ook zoveel verschillende soorten functies. De baankansen zijn wisselend, meestal is er wel werk. Hoewel de functies ook wel vaak gewild zijn. Nu zie je dat bijvoorbeeld juist jonge mensen worden aangenomen op functies waarbij ik wel eens mijn twijfels heb of dat verstandig is. Maar de mensen die al wat meer ervaren zijn willen die functies juist niet omdat daar zoveel druk op ligt en stress geeft. En ook dat is inherent aan werken in de jeugdzorg: drukte en stress, er is vaak een hoge werkdruk.
Hoeveel je op kantoor werkt: ook dat ik per functie verschillend. Ik werk bijvoorbeeld op kantoor maar wel op meerdere locaties en spreek meerdere jongeren per dag. Je kan ook outreachend werken en de straat op bijvoorbeeld. Of in een jongerencentrum, een instelling of een andere instantie. Kan je niks van zeggen, qua kantooruren.
Registratie is ook wisselend. Ik heb collega's die in de buurt werken en met een app hun registratie inspreken en even kort noteren. Maar ook collega's die in 2 systemen uitgebreid moeten registeren en daar veel werk aan hebben (zoals ik zelf.. >;) ).
Je leert het zeker om het niet mee naar huis te nemen, hoewel je je wel moet realiseren dat dit pittig kan zijn. Ik heb vooral last gehad van de hoge werkdruk. Leren loslaten. Jij hoeft niet alles direct op te lossen. Relativeren. Dat is een leerproces en ik denk dat alle hulpverleners dat in bepaalde mate blijven houden. Vooral in de jeugdzorg.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 15:12

Hoe is het hier met iedereen? :)
School gaat bij mij boven verwachtingen erg goed, alles gehaald tot nu toe!
Stage/bijbaan viel helaas tegen, en ben ik mee gestopt. Heb inmiddels een nieuwe stage, zelfde plek als op het mbo maar totaal andere functie! Superleuk :)

En heb van de week een sollicitatiegesprek gehad voor een bijbaan als flexwerker in de gehandicaptenzorg en daar mag ik binnenkort een dagje meelopen! Heb er nog geen ervaring in maar het lijkt me erg leuk!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:47

Spannend SophieFT :D ben benieuwd hoe de meeloopdag je gaat bevallen!

Hier gaat het best goed, eerste 15 punten van periode 1 zijn weer binnen.
Merk alleen dat ik de combinatie van 32 uur stage, school en in het weekend werken echt heel zwaar vind soms.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:27

Even een schopje.

Hoe gaat het nu met iedereen? Vinden jullie het nog een beetje te doen?

HappyBuddha

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 17:59

Ik vind het zwaar, alles tot nu toe wel gehaald enzo maar in mijn hoofd lukt het momenteel allemaal niet echt... over 1,5 week weer tentamens waar ik ook best tegen op zie Maarja...

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:41

Ik vind her ook zwaar. 1 toets tot nu toe niet gehaald en heb donderdag de her. Daarna gelijk 2 weken assessment. En daarbij maandag ook nog een deadline. Worden dus even flink drukke weken.

Daar in tegen heb ik voor de toets Ontwikkelingspsychologie wel een 7.6 gehaald terwijl hij onwijs slecht is gemaakt. Dus ben super bij met mijn zelf op dit moment. Ook goede feedback ontvangen afgelopen week!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:08

Balen meiden dat het zo zwaar valt :(:) 't is allemaal niet niks vind ik.

Lukt het wel een beetje met leren Sophie of staat je hoofd er niet naar?

Wat goed sanneloveyou van je 7.6 *\%/*

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 20:36

Het leren lukt opzich wel, heb alles al samengevat gelukkig. Maar Mn hoofd is gewoon echt een gigantische chaos en heb geen overzicht meer haha.

Chalpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:50

Bij mij ook zoveel verslagen en tentamens poehpoeh. Maar na deze week kan ik weer ademhalen! Moet nog veel terugkrijgen maar al 4 toetsen/verslagen goed afgerond!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 12:55

Even een vraagje he, ik heb in de tentamenweek 2 tentamens met beide behoorlijk veel leerstof. Hoe organiseren jullie zoiets? Vorige keer had ik er 1 dus kon ik me daar vol op focussen. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Samenvattingen heb ik wel gemaakt, alle andere verslagen enzo heb ik ook af dus nu volop focussen op het leren. Maar ik kom er echt niet uit hoe..

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:02

Ik deel het meestal op in stukken.
Stel ik heb 10 dagen om in totaal 100 bladzijdes te leren, dan leer ik elke dag 10 bladzijdes. Zo wordt het voor mij al een stuk overzichtelijker dan in één keer die 100 bladzijdes te leren. 10 bladzijdes per dag is dan toch een stuk minder intimiderend.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:06

Kom op meiden, jullie kunnen het! Jullie gaan al goed, veel gehaald al.
Ik had het geluk dat ik meestal aan de lessen al wel voldoende had. Ik gebruik altijd samenvattingen van studentsonly. Die probeer ik er dan bij te leren.

Bij mij gaat mijn stage erg goed. Vind het ook super leuk en zit erg op mijn plek. Ik heb alleen moeite met de verslagen. Ik kan me er slecht toe zetten helaas.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:04

Heel herkenbaar Inney.
Omdat ik nu zoveel op stage zit merk ik dat het moeilijk is om me er toe te zetten om verslagen te maken :+

nicole2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:13

Ik meld mij hier ook!
Ik zit in het 3e jaar Sph,loop nu 4 dagen per week stage op 2 verschillende dagbestedingen. Dit is voor mensen met een (licht) verstandelijke of autisme verwante stoornis. Echt heel erg leuk! Mochten er nog vragen zijn wat betreft verslagen/toetsen vraag maar raak!

Sinds vorige week heb ik ook een nieuw bijbaantje, begeleiden van kinderen / jongeren. Dit is wel pittig en heel wat anders dan dat ik 'gewend'ben. Was de eerste keer ook wel echt even schakelen

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:52

Welkom Nicole!
Klinkt écht als een super leuke stage, ik vind lvb’ers en mensen met een ASS een super leuke en interessante doelgroep :j

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:06

Leuk dat ik dit topic tegen kom! Ik wil wel gezellig met jullie mee kletsen!
Zelf zit ik in het derde jaar van de opleiding! minor jeugdzorg net afgerond en nu gaan we starten met project & onderzoek |( vind ik zelf het minst leuke van alles helaas, maar hoort er nu eenmaal bij!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 17:07

Hoe is het met iedereen?

Ik heb het eerste semester overleefd. Op 1 verslag na alles in een keer gehaald, en mijn laagste cijfer is een 7! Supertevreden dus!
Bij dat verslag had ik een ding helaas over het hoofd gezien, stom foutje van mezelf.

Ik vind het nogsteeds echt super leuk, zit er zo goed op mijn plek!

nicole2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:45

Moooi cijfer!

Ik heb woensdag mijn tussentijdse beoordeling gehad met stagebegeleiders en leraar. Van school een 8.7 gehad :D en van mijn stagebegeleiders een 8.1. Daarnaast de vraag gehad of ik als vakantie kracht wil blijven op mijn stage plek. Super blij :-)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:23

Hier ook alles gehaald tot nu toe!
Tussentijdse beoordeling was een 7.4 dus super blij mee.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:32

Mijn stage van 32 uur per week gaat lekker, heb zelfs al een contract aangeboden gekregen :o

Ook mijn laatste dingen geregeld en opgestuurd voor de aanmelding voor de minor 'Geweld tegen hulpverleners'. Ik heb ervoor gekozen om een minor te kiezen aan een andere onderwijsinstelling, wat een geregel :Y) Heel spannend ook, maar wel heel leuk!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 18:23

Super! Gefeliciteerd!

Ik zit nu op 25 studiepunten, wacht nog tot mijn herkanste verslag, dan zit ik aan de 30!
Vind t echt superleuk!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:37

Wat goed Kim, gefeliciteerd :))

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:43

Jess_Ashlinn schreef:
Zit er hier toevallig iemand in jaar 2 van SPH? En welke uitstroomprofielen doen jullie? Ik twijfel tussen GGZ agoog en jeugdzorg

Let goed op dat als je GGZ doet je ook een goede werk/stage plek hebt, anders krijg je registratie niet. Ik liep op zorgafdeling maar heb registratie niet gekregen. Achteraf dus erg jammer. GGZ is ook stuk moeilijker (zwaarste van alle profielen).
Ik werk nu met jeugd, toen nog niet, dus had achteraf beter andere keus kunnen maken.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:41

Ik heb gisteren gesolliciteerd voor een weekendbaantje bij een organisatie die jongeren met verschillende problematieken en problemen thuis begeleid.
Het ging best goed en ik mag vrijdag een dagje meelopen, ben zo benieuwd :)).
Lijkt me echt onwijs leuk én ik doe alvast ervaring op!